Khamis, 29 Disember 2011

,

tima kasih masih setia

dek mood menulih ada datang sikit, maka aku gagahkan diri jengok la blog ni... tapi cam besa, bila nak stat mesti dengan isu yang tak pnah selesai ni (penambah semangat)... sesapa nak baca eelok juga jenguk n3 paling terhangat walopon takde perkaitan tapi mungkin kesan daripada penyakit yang sama

...

"kamu tau datuk (nama kena rahsia sebab kang korang kenal lak) tu?" kata sorang bekas bos (pompuan) lama aku yang dah lama juga pencennya.

"napa?" aku nunjukkan minat, saja mancing bio dia buka crita yang menarik nih...

"dia bukan takat kawin dua tapi ada empat bini... bini pertama dia cuma tau bermadu pon dah lewat, tapi dua-dua tu tak tau yang dorang sebenonya kena madukan sampai empat..." dia tersengih je.

aku pon sengih juga memikirkan kehebatan 'datuk' nih... apa ilmu dia pakai?

"tapi seblom tu, dia dah bagi amaran dengan dua orang lagi ni tadik jangan nak ngengada nak expose diri atau 'makan luar'. dok diam-diam je la rumah, keta mewah dah dapat, kan?" sambil crita dia juga ikut mengomen. mungkin dari sudut pandangan wanita yang positif bab poligami.

pada asalnya, dia bagi respon tentang tak kesah kalu lelaki berpoligami sambil kata, "Allah jadikan tu mesti ada kebaikannya"

sabda Rasulullah s.a.w "umatku akan sentiasa baik selagi belum lahir anak zina di kalangan mereka. Jika anak zina sudah tersebar di kalangan mereka, maka aku bimbang Allah akan menimpakan azab-Nya kepada mereka." (maksud hadis riwayat imam ahmad)

psst: emmm barangkali tu la 'ilmu' zaman moden kot - bagi 'kemewahan' dengan bersyarat. penen juga memikirkan bila kita berada di persimpangan antara kehendak fitrah (kawin) dan nafsu (harta).

cuma satu lagi isu, bila dah masuk peringkat 'datuk' sama ada bergelar atau digelar dek cucu ni tak heran le kalu kes 'makan luar' berlaku. dulu crita bangla tapi sejak akhir-akhir ni awang hitam pon mula join skaki. makin bertambah la penyakit moral dalam masyarakat kita ni

Sabtu, 26 November 2011

,

rupanya hijrah selama-lamanya

kerana lidahku malu untuk berbicara tentang hijrah, maka ia hanya mampu mengungkap rasa:

titik. noktah.

pegang syahadah
kuat ibadah
nescaya kita tak rebah
...

aku tak kesah
tak mau resah
tak mau gelisah
apa lagi gundah
idop tak semenggah
idop rasa tak sudah

aku tau payah
nak kita berubah
aku sedar susah
nak kita berhijrah
jadik aku pasrah

dek kita lain arah
kau ke eropah
kau ingin menongkah
dek kita beza kiblah
aku ingin ke mekah
aku susun langkah
...
pilih kaabah

(10oktober2011)

innalillahi wa inna ilaihi raji'un, baru je dapat perkhabaran nenek aku telah kembali ke rahmatullah petang tadi... nak kena ke melaka la nampaknya ni

Khamis, 24 November 2011

,

seblom hijrah selesaikan utang dulu

walopon aku menyepi masih ada orang bertanya diri, tu yang buat aku hepi... tima kasih kengkawan blogger semua

hoh... ada dua hutang tag yang kena selesaikan daripada orang yang sama... oleh sebab cekgu yang bagi, kena buat time cuti skoloh - tu yang lambat jawab (alasan!)

ada beberapa syarat yang dikenakan, tapi tak dapat le aku nak mematuhinya atas sebab-sebab yang tak dapat dieeelakkan...

No 1. You must post this Rules - patuh!

No 2. Sebelas cerita tentang diri saya?

hehhh! masih ada saham lagi ke ni? takpe la, aku bagi lebih tapi kena ke sini dan sini dan siniiii jugaaaa

jadik aku jawab lebih daripada seblas soklan...

Syarat 3. Kena jawab soalan cikgushikin.

kalu ada soklan objektif senang sikit cekgu!

1. Anda suka air terjun atau tepi pantai? jawapan tak relevan, suka dok kat rumah sambil lukih gambo pantai dan air terjun
2. Tahu berenang tak? lecey la budak kampung tak reti brenang... jawapan cam orang riak la pulak!
3. Dulu masa belajar tak suka bila cikgu buat apa? ada ke patut cekgu sama cekgu bercinta depan kitorang dalam kelas4. Tahu cakap atau tulis bahasa apa selain Bahasa Melayu? jawa tak paham, jawi cuma tulisan bagi bahasa Melayu, jadik arrrob bole laaaa sesikit
5. Pandai guna photoshop tak? go to photo shop reti laaaa
6. Apa pendapat anda bila tengok orang pompuan pakai tudung tapi baju ketat macam sarung nangka? laaa ingatkan nangkaaaaa7. Kenal tak siapa Nik Nur Madihah? serius tak taw... comel tak? kim salam yea...8. Sebut tentang apa-apa yang anda belajar masa sekolah yang anda ingat sampai sekarang. - medula oblongata - kawan putus cinta jadik tolong nasihat kat dia jangan buat tindakan luar kawal hasil tindak balas dari medula oblongata ni tadik
9. Anda baca blog saya, apa tajuk yang paling anda suka? air terjun chamang yang dah lama brangan nak g tapi tak mboh sampai
10. Barang apa yang paling mahal yang anda miliki dan berapa harganya? kalu ikut n3 aku yang dulu, isteri le yang mahal walopon mas kawin dia murah!
11. Suka tak kena tag nih? suka sebab tanda orang suka kat kitaaaaa

Syarat 4. tag 11 orang... aaaa yang ni le aku tak brapa suka. bukan apa kekadang bila orang tengok takde nama dia, rasa semacam je... jadik untuk adil, sapa rasa nak buat homework sambil perati anak baca buku tu sila la jawab tag ni...
satu lagi tag cekgu shikin ni berkaitan kontest daripada blog Double'S. aku mintak mahap bebanyak tak dapat menjawab tag kontes sebab aku pon tak brapa reti bab kontes-mengontes ni... tak pnah join mana-mana kontes blog ni. apa pon tima kasih atas ingatan cekgu shikin walo baru berkenalan tapi mesranya dalam ingatan...

Khamis, 10 November 2011

,

menda tak elok, baik hindari

n3 yang ni untuk renungan anak teruna dan dara la pulak, ketnya kita sebagai ibu-bapa tentu le kesannya lebih besar lagi. peristiwa yang berlaku pada kawan aku ni sangat mengejutkan kluarga, jiran dan rakan-rakan.

...

dah lewat malam, pintu dan tingkap ditutup rapat dan dipastikan berkunci. selepas pasti semua anaknya ada di dalam rumah dia berasa lega dan tenang menuju ke bilik tidur. namun lenanya terganggu bila baru sekejap kendian kedengaran ada orang memanggilnya bertalu-talu...

anak gadisnya ditemui terjatuh dari ketinggian dua tingkat ketika memanjat keluar ikut tingkap. puncanya kerana nak bertemu dengan kawan lelaki yang sedang menunggu di bawah walopon ketika itu telah dinihari.

"sebagai kawan arwah, kamu kena bagitau kat kengkawan lain... kalo roh dia tak tenang orang pertama yang dicari awok le" nasihat kawan aku yang menjadi jiran mangsa pada anaknya supaya bagitau kat kengkawan yang mulut celupar tu. suara sinis mengatakan dia bunuh diri dan macam-macam tohmahan mula kedengaran. gitu le gayanya orang kita ni, cepat beno bawa mulut kalo menda hak tak elok berlaku pada orang lain.

"deme bole berkawan dengan semua orang tapi jangan ngikut dorang!"

"camana ni ni aboh, kejap bule kawan kejap tak bule ikut"

"tak ngape kawan je le, tapi kalo kome merokok usoh ngikut..."

"ooo..."



psst: berat ngat ujian yang melanda kat kawan aku tu... tapi bak kata rakan yang lain, Allah tau hikmah di sebalik kejadian yang tragis tu. barangkali ada kebaikan yang kita tak sedo. apa pon moga Allah berikan kesabaran dan ganjaran rahmah-Nya kepada dia sekeluarga serta mengampuni dosa arwah. moga ia juga menjadi iktibar, tauladan dan sempadan buat kita yang masih bernafas ni.

Sabtu, 5 November 2011

ko simpan daging kurban brapa lama?

time menggugel hal qurban, jumpa hadis ni...

Dari Abu 'Ubaid r.a., ia pernah beraidul adha dengan 'Umar bin Khattab r.a. Ia solat sebelum berkhutbah, lalu berpidato kepada orang ramai: "Hai manusia, Rasulullah saw. telah melarang kamu berpuasa pada dua hari raya ini. Yang pertama adalah hari raya di mana kamu berbuka setelah berpuasa. Yang kedua pada hari kamu makan daging binatang sembelihan korban mu. " Selanjutnya Abu 'Ubaid berkata: "Setelah itu saya pernah berhari raya dengan 'Uthman bin 'Affan. Hari itu adalah hari Jumaat. Ia solat setelah itu berkhutbah: "Hai manusia, pada hari ini terdapat dua hari raya. Siapa dari kamu penduduk luar kota yang ingin menunggu di sini sampai solat Jumaat, boleh menunggu. Siapa yang ingin pulang sekarang, saya beri izin." Abu 'Ubaid selanjutnya berkata: "Kemudian saya berhari raya dengan 'Ali bin Abi Thalib. Ia solat, setelah itu berkhutbah. Dalam khutbahnya, ia berkata: "Rasulullah saw. melarang kamu makan daging korbanmu setelah tiga hari." (maksud Hadis Sahih Bukhari)


ramai yang dah sampai kat kampung, kami blom lagi berkemas. apa pon aku ucapkan salam idul adha untuk semua rakan taulan dan pengunjung blog ini... moga ia memberi makna yang lebih besar khususnya kepada para hujjaj dan sesapa yang melaksanakan ibadah kurban pada tahun ini.

Isnin, 31 Oktober 2011

Berapa Harga Isteri Anda..???

n3 copy paste dari emel ni untuk renungan kita bersama sempena nak nyambut raya aji ni...

HARGAILAH ISTERI ANDA...

Mulianya isteri di sisi Allah... Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak. Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka...

Beruntungnya seorang wanita yang ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan, jadi 'kilang' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh... 7 sehingga 15hari sebulan dia tak wajib solat tetapi Allah anggap waktu itu solat terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Bila dah bersalin tu, susukanlah anak...jangan takut "kendur" atau menggelebeh pulak... Si suami pulak, jangan la berebut dengan anak untuk menyusu...

Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah. Tapi bila dah habis cuti tu, layanlah suami... offer lah pada suami. Nabi bersabda: berjimak dgn isteri itu pahala... jangan buat deekkk jeee. Jangan buat alasan itu dan ini pulak… ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih... Orang lelaki tak ada cuti dari solat... solat wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...

Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa ampunkan dosanya. Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran seksa kubur. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima di atas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah... ganjaran Alah ke atasnya jua...

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka dengan-Nya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki, juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu (lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita, dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

"Wahai Tuhan... ku tak layak ke syurga-Mu... namun tak pula aku sanggup ke neraka-Mu... kamilah hamba yang mengharap belas dari-Mu..."

"Ya Allah. jadikanlah kami hamba-hamba-Mu yang bertaqwa, ampunkan dosa-dosa kami, kedua ibu bapa kami, dosa semua umat-umat islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.. Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini. Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!"

Marilah kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!" 10 x

Khamis, 27 Oktober 2011

,

ada ke mc hari ahad?

cuti skoloh dah dekat, yang nak kawin tu dah apply cuti ke?

*******

"kadang-kadang kelakar juga mengingatkan dorang ni, dorang ni jujur tapi pemalu" kata sorang cekgu baru yang kena mengajar sekolah orang asli di perak.

"pnah satu ketika, dorang naik moto bertiga dan tak bertopi keledar, polis tahan, "ence kalo nak tumpang nanti syaya hanta dorang balik dulu, dah tak muat ni..." terkulat-kulat le polis tu. tapi tak lama kendian orang asli tu datang balik" manis je bila aku tengok cekgu tu tersenyum, "diorang ingat polis nak tumpang le tu"

"cuma yang tak tahan, dorang datang sekolah ikut suka dia je... kekadang cuti sampai tiga bulan"

"haaa? ingat gomen je bule amik cuti cenggitu. bebudak ni pon ada cuti camtu ke?" tanya aku heran sambil dok perati beberapa pelajar orang asli yang menikus dalam LDK ketika menyertai satu program kembara.

"kalo time musim buah tu besa la dorang tak datang sekolah. tapi yang tiga bulan ni sebab cuti kawin!"

hoh! lagi la beso mulut aku melopong.

"tu yang kekadang saya segan tu, ngadap anak murid yang kawin." kata cekgu yang cumel ni dan masih blom berpunya. heee... besanya dorang kawin muda. yang pompuan seawal 14 tahun. yang pompuan pakat tak ke sekolah le bila dah kawin, cuma para suami je yang akan pergi ke sekolah. crita ni mengingatkan aku ketika di pulau bonggi dulu buat penyelidikan.

psst: err... tak brapa nak kebah lagi rupanya. so kurang le berblog dan baru ni masuk lagi air bateri dalam badan. uuuuiii seriau tengok jarum tu... serik tul nak g spital. doktor pon pelik bila aku mintak mc hari ahad "saya kena g opis ari ni!"

Selasa, 18 Oktober 2011

lama bertapa gemuk idea

arakian diceriterakan orang, sorang lelaki bawa isterinya yang mandul berjumpa doktor. doktor dengan seriusnya memeriksa nadi wanita tersebut dan sambil mengeleng kepala dia pon bagitau pada si suami, "huh! takde gunanya ko bagi dia makan ubat-banyak-banyak!"

kaget si suami mendengonya sambil sekilas menjeling isterinya yang turut terkesima, "napa plak doktor?"

"menurut telekan perubatan, isteri kamu ni tak bule idop lama, abih-abih pon patploh ari je lagik!"

mendengar kata-kata doktor tu, wanita tu dah pon bagai hilang rohnya. syahdan bermuram durjalah ia. maka difaraidkan hartanya, diwasiat, diagih dan didermakanlah sebahagiannya. diperlakukan selayaknya bagi orang yang tau bila malaikat maut nak datang jumpanya nanti. beramallah ia sepenuh ati hinggakan mood nak makan dan minum pon ikut melayang.

arakian cukup patploh hari dilihat si suami, isterinya idop lagi maka musykil le dia. dibawanya ke pengetahuan doktor tadi untuk mengadul hal. doktor dengan muka toyanya berbisik pelan-pelan, "heee aku dah agak hal itu akan terjadi. maka sekarang ko bule balik dan gaulilah dia..."

"pulak? apa crita sbeno ni doktor?" frust je suami tu (tak tau le sama ada dia menyimpan niat nak kawin baru ke tak - teks tambahan penyunting)

"heh! gini... masa ko bawak dulu, aku nengok bini kamu tu gemuk sangat. jadik aku nakut-nakutkan dia dengan hal kematian. disebabkan trauma dengan kematian maka kurus le dia dek tak makan. sekarang, pintu rahimnya dah terbuka dan barangkali bule le dia beranak lepas ni"

pssst: heee lama bersuluk dari blog ni bawak pulak crita sensitif gini yerk! jangan maraah yea sebab ni peringatan yang diambil daripada imam al-ghazali dari kitab ihya ulumuddinnya yang menganjurkan kita supaya elakkan diperbodohkan dan belajar pulak ilmu yang tak bermanfaat.

Selasa, 20 September 2011

sejarah tak berubah

“Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami." (maksud surah Yunus: 92).”

itu crita dari al-quran tentang firaun yang dilaknat Allah.

"satu masa aku g umrah, Allah bagi rezeki dapat la masuk kat al-rawdhah (dalam masjid nabawi) untuk bersolat kat situ..." sorang kawan aku syok berkongsi cerita lama tentang pengalaman kerohanian selepas beberapa kali mengerjakan umrah. "tapi pada hari tu, tak tau apa masalahnya bila nak sujud je tak bule, tak dapat!"

"kenapa?" tanya member aku yang sama memasang telinga

"orang penuhhhh. camana nak rukuk sujud nanti kena punggung orang." dia melanjutkan lagi ceritanya, "mula tu aku pon tak tau apa masalahnya. jadik malam tu, aku dok la bincang dengan kawan aku, rupa-rupanya baru teringat dalam poket sluo kami ada duit mesir" sebenonya kawan aku ni g berdua ngikut kursus di mesir dan amik peluang mengerjakan umrah.

"aphal dengan duit mesir?" member aku tanya lagi, barangkali semakin beso telinganya

"duit mesir, kan ada gambar firaun?" kami semua angguk macam la pnah tengok duit mesir. "firaun ni dilaknat oleh Allah untuk masuk syurga. al-rawdhah tu, nabi s.a.w bersabda (bermaksud) "di antara rumahku dan mimbarku ada taman al-rawdhah dan taman-taman daripada syurga" ... jadik firaun ni, kat situpun tak dibenarkan oleh Allah walaupon sekadar gambarnya... esoknya kami tak bawak dan alhamdulillah dapat solat kat situ"

sebenarnya, dia cuma nak pesan pada sorang bos kami yang nak ke mesir, kalo melawat mumia firaun nanti jangan le kita berasa kagum sebaliknya ucapkan la kata-kata laknat untuk dia. heh! aku pulak tukang nambah "kalo nak laknat paling best, bos guna la laknat orang melaka - cilaka cilanat lahabau ko bla, bla, bla..."

wallahu a'lam


psst: hoh! dah habih ke orang mlayu berpolemik sapa nak jadik hero malaya? sepatutnya sejarah dijadikan tauladan dan sempadan, menjadi guru untuk kita bangkit menjadi bangsa lebih hebat

Rabu, 14 September 2011

kata orang aji ni bikin botak kepala

mood braya di mana-mana masih terasa... sambil tu sila amik maklum pesan dari emel kengkawan

Subject: Police warning about coca-cola

Forwarding once more this very necessary piece of advice. Take notes, ladies, and forward to your daughters, all your female friends, and friends with wives and daughters.

Take care....


DO YOU KNOW? Coke+Ajinomoto Can be Used To Rape Ladies

I received a news about the recent tactic used to spike girls' drink. It is a cheap and widely used method. This method was used in Canny Ong's murder, despite her being a karate black belt holder.

Rapist uses this method.

Coca-cola+ajinomoto/monosodium glutamate = a medicine which will cause drowsiness and excitement in the victim.

This mixture is poisonous if used too often on the victim. DO NOT accept coca-cola or any other drinks from stranger/even if it is your friend that you are not very close with.


Regards,

Hishamuddin Alias ( ASP )
Jabatan Siasatan Jenayah Berat
IPK Kuala Lumpur


Psst: aku tak pasti le betui ke dak maklumat ni, apatah lagi tang nama pegawai polis yang digunakan kat last skali tu. apa pon ingatan ini harus diambil perhatian gak untuk kita waspada sokmo

Isnin, 5 September 2011

duit raya antu raya betuii

sapa nak kaya raya lepas raya ni sila kontek anak gaddafi ni...

INQUIRY/From Mr Seif al-Islam Gaddafi

For your kind attention. I will be very glad if you do assist me to relocate this sum of( US$150.2M ) to your account for the benefit of our both families.


This is a genuine business, only i cannot operate it alone without using a Foreigner who will stand as a beneficiary to the money, that is why i decided to contact you in a good manner to assist me and also to share the benefit together with me.

By indicating your interest I will send you the full details on how the business will be executed.

Please keep this proposal as a top secret and delete if you are not interested.

Regards,
Seif al-Islam Gaddafi


pssst: sumber yang diperoleh daripada emel ni nak buat lawak baru pulak dahhh. macam-macam cara nak nipu orang

Isnin, 29 Ogos 2011

pilih gembira atau duka

di sebuah wad bersalin, tentulah yang kalut ialah para doktor, bidan dan jururawat yang nak menyambut orang bersalin. tapi bila nak menyambut anak bulan syawal, pasti le penyimpan mohor besar raja-raja dan kaki skodeng anak bulan yang ditempatkan di merata-rata lokasi di seluruh negara. semuanya gara-gara nak menggembirakan sebahagian orang yang tak sabar nak berhari raya.

(kad raya dari sharom, mintak mahap kalo kad raya ghodong lain tak disiarkan)
bagi yang bersedih kerana ramadhan berakhir, menginsafi betapa dah ramai orang yang tak sempat menamatkan ramadhan dan menyambut syawal lantaran terlebih dahulu dijemput Ilahi, lalu berfikir apakah kita akan sempat bertemu ramadhan akan datang.

semalam dah siap kacau dodol, ketupat pon dah anyam tapi dek kerana giliran beraya di temerloh, orang lain le yang akan merebus ketupat yang siap aku anyam. kabonya bandar temerloh tengah sesak gila. nak masuk pon tak bule... berlapis dah kereta.... jadi rentikan dulu niat nak bershopping tu. pakai aje le apa yang ada. raya tetap akan raya walopon tanpa baju raya... cuma daging dah beli lum?


psst: dipercayai lembu yang terlepas ini juga tak sempat sama skodeng anak bulan... slamat hari raya dan moga bergumbira bersama kluarga, sanak saudara dan jiran tetangga...

Jumaat, 26 Ogos 2011

siri bersembang dengan setan 4


ada kawan dari jauh bagi kad raya, nida dari niuzelen, bukannya felda niuzelen kat pahang tu yea..

sambung lagi crita setan...

Iblis Dibantu Oleh 70,000 Anak-anaknya

iblis mempunyai 70,000 anak. dan setiap anak memiliki 70,000 syaitan. sebahagiannya ditugaskan untuk mengganggu ulama, anak muda, orang tua, wanita tua, dan sebahagiannya juga ditugaskan kepada para zahid. antara kerja mereka:

1. suka kencing telinga manusia hingga ia tidur waktu solat berjamaah. tanpanya, manusia tidak akan mengantuk pada waktu solat berjamaah.

2. suka taburkan sesuatu di mata orang yang sedang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur dan pahalanya terhapus.

3. suka berada di lidah manusia, jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia beberkan kepada manusia, maka 99% pahalanya akan terhapus .

4. suka duduk di pinggul dan paha seorang wanita yang berjalan, lalu dihiasinya agar setiap orang memandangnya. syaitan juga berkata,"keluarkan tanganmu", lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaitan pun menghiasi kukunya.

"anak-anakku selalu menyusup dan berubah dari satu lokasi ke lokasi lain, dari satu pintu ke pintu yang lain untuk goda manusia hingga mereka terhempas dari keikhlasan mereka. akhirnya mereka sembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak terasa. tahukah kamu, Muhammad? bahawa ada rahib yang telah beribadat kepada Allah selama 70 tahun. setiap orang sakit yang didoakan olehnya, sembuh seketika. aku terus menggodanya hingga ia berzina, membunuh dan kufur.

opis lengang, jalan raya pon lenggang

memetik kata sahabat yang memberi emel kepada aku:

Jika HATI sejernih AIR, Jangan biarkan IA keruh,
Jika HATI seputih AWAN, Jangan biarkan IA mendung,
Jika HATI seindah BULAN, Hiasi IA dengan IMAN.

Sebelas bulan Kita kejar dunia,
Kita umbar nafsu angkara.
Sebulan penuh Kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan Kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh Kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan Kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.

Andai jemari tak sempat berjabat.
Jika raga tak bisa bersua.
Bila Ada kata membekas luka.
Semoga pintu maaf masih terbuka.

nah! duit raya supaya hati lebih berbungaaaa...


psst: bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat

Selasa, 23 Ogos 2011

siri bersembang dengan setan 3

pnah baca crita sorang lelaki tebang pokok beso yang berantu tapi dihalang oleh setan? walopon setan tu kuat, tapi lelaki tu berjaya kalahkan setan tu lantaran ketaqwaannya pada Allah. tapi bila dirasuah dek setan dengan janji setiap hari ada dinar emas di bawah bantalnya, akhirnya lelaki tu dengan mudah ditewaskan oleh setan selepas setan ngelat bayo wang perlindungan tersebut.

Manusia Yang Menjadi Teman Iblis

pertanyaan nabi s.a.w, dijawab oleh syaitan seperti berikut:

1. kawan iblis - pemakan riba
2. sahabat iblis - penzina
3. teman tidur iblis - pemabuk
4. tetamu iblis - pencuri
5. utusan iblis - tukang sihir
6. kegembiraan iblis - bersumpah dengan cerai
7. kekasih iblis - orang yang meninggalkan solat jumaat
8. manusia yang paling membahagiakan iblis - orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja."

Iblis Tidak Berdaya Di hadapan Orang Yang Ikhlas

rasulullah s.a.w lalu bersabda: "segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu."

iblis segera mencelah, "tidak, tidak... tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga hari akhir. bagaimana kau bisa berbahagia dengan umatmu, sementara aku bisa masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak bisa melihatku. demi yang menciptakan diriku dan memberikanku kesempatan hingga hari akhir, aku akan sesatkan mereka semua, baik yang bodoh atau yang pintar, yang bisa membaca dan tidak bisa membaca, yang durjana dan yang soleh, kecuali hamba Allah yang ikhlas."

"siapa orang yang ikhlas menurutmu?"

"tidakkah kau tahu wahai Muhammad, bahawa siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku bisa pastikan bahawa ia orang yang ikhlas, maka aku tinggalkannya. selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku."

Isnin, 22 Ogos 2011

puasa menajamkan akal

kuiz ramadhan

kita berehat dulu daripada n3 sembang dengan setan. meh kita test minda kerana diakui bahawa bila kita banyak berposa minda akan lebih bersih dan mudah menerima ilmu. dalam erti kata yang lain, itu le rahsia bijak pandai ulama kita yang terdahulu.

sila baca ikut telo arab:

al-shiamu ...
(a) jannah
(b) jinnah
(c) junnah

jawapan: ...

terjemahan pada soklan tersebut:
puasa ialah ...
(a) syurga
(b) jin (pompuan la kot)
(c) perisai

ada sapa betui? jawapannya c

kesimpulan: sila baca al-quran dengan sebutan, baris dan makhraj yang betui. kalu tak, nanti salah je sebut, maknanya akan jadik salah/bertukar maksud

pssst: kalo baca doa ya Allah adhilna jinnah - maksudnya kita minta Allah masukkan kita dalam (kumpulan jin) bukannya masuk syurga

Ahad, 21 Ogos 2011

siri bersembang dengan setan 2

kata imam syafie dan imam ghazali, "kalo puasa jatuh hari isnin ada kemungkinan lailatul qadr turun pada malam 21" gitu la pesan ustaz yang ceramah kat surau itu hari. moga kita lipat gandakan amalan pada 10 terakhir ramadan nih.

Amalan Yang Dapat Menyakiti Iblis

"apa yang kau rasakan jika lihat seseorang dari umatku yang hendak solat?"
"aku merasa panas dingin dan gementar."
"kenapa?"
"sebab, setiap seorang hamba bersujud sekali kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 derajat."

"jika seorang umatku berpuasa?"
"tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka."

"jika ia berhaji?"
"aku seperti orang gila."

"jika ia baca al-quran?"
"aku merasa meleleh laksana timah di atas api."

"jika ia bersedekah?"
"itu sama saja orang tersebut membelah tubuhku dengan gergaji."
"mengapa begitu?"
"sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya. iaitu keberkahan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya."

"apa yang dapat mematahkan pinggangmu?"
"suara kuda perang di jalan Allah."

"apa yang dapat melelehkan tubuhmu?"
"taubat orang yang bertaubat."

"apa yang dapat membakar hatimu?"
"istighfar di waktu siang dan malam."

"apa yang dapat mencoreng wajahmu?"
"sedekah yang diam-diam."

"apa yang dapat menusuk matamu?"
"solat fajar."

"apa yang dapat memukul kepalamu?"
"solat berjamaah."

"apa yang paling mengganggumu?"
"majlis para ulama."

"bagaimana cara makanmu?"
"dengan tangan kiri dan jariku."

"di manakah kau menaungi anak-anakmu di musim panas?"
"di bawah kuku manusia."

Jumaat, 19 Ogos 2011

siri bersembang dengan setan 1

memanjangkan peringatan yang panjang ni (dengan sedikit suntingan) untuk kita amik ikhtibar

.......

ketika kami sedang bersama rasulullah s.a.w di kediaman seorang sahabat anshar, tiba-tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah: "wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? sebab kalian akan memerlukanku. "

rasulullah s.a.w bersabda:"tahukah kalian siapa yang memanggil?"
kami menjawab: "Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu."
beliau melanjutkan, "itu iblis, laknat Allah bersamanya."
umar bin khattab berkata: "izinkan aku membunuhnya wahai rasulullah"
nabi s.a.w menahannya: "sabar wahai umar, bukankah kamu tahu bahawa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan oleh Allah untuk ini, fahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik."
ibnu abbas r.a berkata: pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang tua yang cacat satu matanya. pada janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi.

Orang Yang Dibenci Iblis

Rasulullah s.a.w lalu bertanya kepada iblis: "Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?"

iblis segera menjawab: "kamu, kamu dan orang sepertimu adalah mahkluk Allah yang paling aku benci."

diringkaskan: selain itu, manusia yang dibenci syaitan ialah:

1. pemuda yang bertakwa yang memberikan dirinya mengabdi kepada Allah SWT.

2. orang alim dan wara'

3. orang yang selalu bersuci."

4. seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannnya kepada orang lain - tanda kesabarannya; ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang-orang yang sabar

5. orang kaya yang bersyukur - tanda kesyukurannya; ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya."

Khamis, 18 Ogos 2011

berhati-hati! labur tapi lebur

Daripada Abi Hurairah r.a katanya, Baginda Rasulullah s.a.w telah bertanya kepada para Sahabat; “Tahukah kamu sekalian akan siapakah gerangannya orang yang MUFLIS!"

Para sahabat pun meneka; “Setahu kami, MUFLIS itu bermaksud orang yang tiada wang yakni dirham dan tiada harta miliknya."

Baginda Rasulullah s.a.w menjelaskan; “Sebenarnya MUFLIS di kalangan umatku ialah orang yang datang di hari kiamat yang penuh sarat dengan pahala solat, pahala puasa dan pahala zakat. Akan tetapi, malangnya dia di dunia dulu sering mencaci maki si Fulan dan menuduh si Fulan dengan tuduhan yang palsu dan dusta. Dia juga pernah menumpahkan darah si Fulan dan memukul si Fulan. Sebagai hukumannya, pahala kebajikannya baik pahala solat, puasa dan zakat serta lain-lainnya di dunia, akan diserahkan kepada mereka yang dizaliminya hingga apabila selesai pahalanya, maka akhirnya diambil pula dosa-dosa orang yang dizaliminya lalu dicampakkan kepadanya dan akhirnya dia pula dihumban ke dalam neraka”. (maksud hadis riwayat Imam Muslim).

psst: banyakkan sedekah dalam bulan posa ni, jangan lupo bayar ftrah, zakat pendapatan, zakat simpanan dan zakat emas kalo ada terlebih nisab dan cukup haulnya...

Selasa, 16 Ogos 2011

kita tak sama dan sama sekali berbeza

aku tak layak untuk membahaskan isu kalimah Allah. cuma peringatan bahawa isu perkongsian nama Allah takan selesai kerana mereka memilih untuk terus bermusuhan dengan kita, umat islam. kalaupun ada ulama islam yang berpendapat sesapa pon di kalangan orang kafir harus menggunakan nama Allah sebagaimana yang disebut dalam al-Quran:

“Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: “Siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan?” Tentu mereka akan menjawab: “Allah”, maka betapakah mereka (dapat) dipalingkan (dari jalan yang benar)"(maksud surah Al-Ankabut; ayat 61)

namun konsepnya, mereka mengakui kekuasaan Allah cuma dalam masa yang sama mereka mensyirikkan Allah (sembah berhala untuk mendekatkan diri kepada Allah). abih tu apa crita "Allah" dalam pemahaman kristian?

tuhan mereka bertumbuk dan kalah:

Genesis 32:25-28 disebutkan yakub berkelahi melawan Allah sejak malam hingga fajar menyingsing. Karena Allah tak dapat mengalahkan yakub, maka Allah memukul sendi pangkal paha Yakub dan berkata bahwa yakub telah melawan Allah dan manusia dan yakub menang.

tuhan sekutunya (triniti), jesus dihina

27:27 Kemudian serdadu-serdadu wali negeri membawa Yesus ke gedung pengadilan, lalu memanggil seluruh pasukan berkumpul sekeliling Yesus. (28) Mereka menanggalkan pakaian-Nya dan mengenakan jubah ungu kepada-Nya. (29) Mereka menganyam sebuah mahkota duri dan menaruhnya di atas kepala-Nya, lalu memberikan Dia sebatang buluh di tangan kanan-Nya. Kemudian mereka berlutut di hadapan-Nya dan mengolok-olokkan Dia, katanya: “Salam, hai Raja orang Yahudi!” (30) Mereka meludahi-Nya dan mengambil buluh itu dan memukulkannya ke kepala-Nya. (31) Sesudah mengolok-olokkan Dia mereka menanggalkan jubah itu dari pada-Nya dan mengenakan pula pakaian-Nya kepada-Nya. Kemudian mereka membawa Dia ke luar untuk disalibkan.[Matius 27:27-31]

tuhan jesus merintih:

Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring: “Eli, Eli, lama sabakhtani?” Artinya: Allah-Ku, Allah-Ku, mengapa Engkau meninggalkan Aku? [Matius 27:46]

tuhan jesus lapar dan tak berkuasa mengadakan makanan

11:12 Keesokan harinya sesudah Yesus dan kedua belas murid-Nya meninggalkan Betania, Yesus merasa lapar. 13 Dan dari jauh Ia melihat pohon ara yang sudah berdaun. Ia mendekatinya untuk melihat kalau-kalau Ia mendapat apa-apa pada pohon itu. Tetapi waktu Ia tiba di situ, Ia tidak mendapat apa-apa selain daun-daun saja, sebab memang bukan musim buah ara. [Markus 11:12-13]

tuhan jesus tido:

Sekonyong-konyong mengamuklah angin ribut di danau itu, sehingga perahu itu ditimbus gelombang, tetapi Yesus tidur. [Matius 8:24]

dan macam-macam sengsara yang dilalui tuhan jesus sekaligus menunjukkan kelemahan sebagai tuhan!

pssst: sila amik perhatian pada gambar tu, sesapa yang pnah bli frame cenggitu cuba tengok eeelok sebab itu ialah ayat bible yang ditulis dalam bahasa arab... kang gantung kat rumah dok ingat ayat al-Quran plak...

Khamis, 11 Ogos 2011

nak sangat kongsi nama Allah

'Lebih menghairankan, tiga peserta Islam cuba dibawa keluar menerusi pintu belakang, menyanyikan lagu Alhamdulillah dan Allahuakbar, serta soalan kuiz Islam turut diberikan kepada peserta.'

serabut umat islam melayu kita nih!

kerana ada yang menyokong kita kongsi nama Allah maka boleh le mereka nak bernasyid dan berzikir cenggitu, kan?

sebeno tak heran kalo dorang buat begitu. malah dikatakan bahawa pnah (aku tak pasti sama ada menjadi amalan ke) mereka berselawat 'tala'al badru' ketika menyambut paderi masuk ke gereja. napa dilagukan begitu? kerana liriknya yang bererti pujian kepada Nabi Muhammad s.a.w telah ditukarkan maksudnya kepada paderi tersebut

pssst: kita serba satu skarang ni sesuai dengan slogan 1malaysia

Selasa, 9 Ogos 2011

bonus sepanjang hayat

dah ble amik ke bonus? tengok kat mesin atm, lengang je mesti tak kluo lagi... hee gamaknya, kakitangan awam dari tido malam tadi sampai ke opis hari ni, sengih tak brenti fikir pasal bonus

apa kata kita tengok pemimpin negara lain bagi bonus kat rakyat dia!

*Did you know this about Libya?*

Some other facts (that mainstream media will never disclose) about Gaddafi and Libya

- Loans to Libyan citizens are given with NO interest.

- Students would get paid the average salary for the profession they are studying for.

- If you are unable to get employment the state would pay the full salary as if you were employed until you find employment.

- When you get married the couple gets an apartment or house for free from the Government.

- You could go to college anywhere in the world. The state pays 2,500 euros plus accommodation and car allowance.

- The cars are sold at factory cost.

- *Libya does not owe money, (not a cent) to anyone. No creditors.

- Free education and health care for all citizens.

- 25% of the population with a university degree.

- No beggars on the streets and nobody is homeless (until the recent bombing).

- Bread costs only $0.15 per loaf.

No wonder the US and other capitalist countries do not like Libya. Gaddafi would not consent to taking loans from IMF or World Bank at high interest rates. In other words Libya was INDEPENDENT! That is the real reason for the war in Libya! He may be a dictator, but that is not the US problem. Also Gaddafi called on all oil producing countries NOT to accept payment for oil in USD or Euros. He recommended that oil get paid for in GOLD and that would have bankrupted just about every Western Country as most of them do not have gold reserves to match the rate at which they print their useless currencies.

Remember the last time someone had the “NERVE” to make a similar statement was when Saddam Hoosein advised all Opec countries not to accept payment for oil in US Dollars. Well, we all know what happened to him. Yes, they HUNG HIM.

pssst: ada sesapa nak pindah ke libya?

Ahad, 7 Ogos 2011

n3 jaga diri lagi

dah nak buka dah ke? air brapa warna? tu blom kira yang panas, sejuk, ada gas lagik!

ni haaa ada orang pesan:

DRINK WATER ON EMPTY STOMACH

It is popular in Japan today to drink water immediately after waking up every morning. Furthermore, scientific tests have proven a its value. We publish below a description of use of water for our readers. For old and serious diseases as well as modern illnesses the water treatment had been found successful by a Japanese med ical society as a 100% cure for the following diseases:

Headache, body ache, heart system, arthritis, fast heart beat, epilepsy, excess fatness, bronchitis asthma, TB, meningitis, kidney and urine diseases,
vomiting, gastritis, diarrhea, piles, diabetes, constipation, all eye diseases, womb, cancer and ear nose and throat diseases.

METHOD OF TREATMENT

1.. As you wake up in the morning before brushing teeth, drink 4 x 160ml glasses of water .....interesting

2. Brush and clean the mouth but do not eat or drink anything for 45 minutes

3. After 45 minutes you may eat and drink as normal.

4. After 15 minutes of breakfast, lunch and dinner do not eat or drink anything for 2 hours

5. Those who are old or sick and are unable to drink 4 glasses of water at the beginning may commence by taking little water and gradually increase it to 4 glasses per day.

6. The above method of treatment will cure diseases of the sick and others can enjoy a healthy life.

pssst: huuu doyan dah turun rega ke? bebuka doyan kang kalu sendawa time terawih susoh la weh

Sabtu, 6 Ogos 2011

,

jaaangan tido lagiiii

ramadhan terakhir?

lepas sahur malam jemaat, sambil amik port nak landing aku bagitau orang rumah, "tadi abang mimpi..."

"mimpi apa?"

"nenek rindu kat abang... dia nak jumpa abang!"

dalam mimpi tu, kununnya aku ikut satu trip yang kendiannya singgah di kampung aku. tapi aku tak pulak amik kesempatan nyinggah kat rumah nenek aku. kendian datang sorang member bagitau, "nenek ko naaaak sangat jumpa ko, dia kabo, rindu kat ko!"

tak abih fikir aku tentang mimpi tu. sebab nenek aku ada dua orang je. sorang masih ada dan sorang lagi dah pergi meninggalkan kami pada tahun 2008 yang lalu.

jadik, nenek yang mana satu rindu kat aku ni, yang masih idop atau yang dah takde? sangkaan kuat aku yang dah takde? sebab seblom ninggal dia beria-ia pesan suruh aku balik kalo dia meninggal. walopon aku balik, tapi tak sempat jumpa sebab jarak perjalanan yang jauh ketika itu. kalo betul dia rindu kat aku, mati adalah gerbang yang akan mempertemukan semua roh di alam barzah. adakah itu petanda dekat ke aku dengan waktunya untuk tinggalkan kesenangan dunia ni?

pssst: pada nenek yang masih ada, blom lagi aku tanya perasaannya terhadap cucunya yang meremut macam mayang kelapa. buat nenek yang dah takde, aku dahpon buatkan tahlil untuknya... moga dia dirahmati Allah di sana... ya Allah ampuni dosa aku dan redhailah aku ketika hari pertemuanku dengan Engkau ya Allah.

Khamis, 4 Ogos 2011

,

n3 jaga diri

Luqman Al-Hakim menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila perut dipenuhi makanan, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksanaan) dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah.".

bulan posa ni disinonimkan dengan kesihatan. ketnya, dalam pada dok jaga kesihatan, banyak perkara yang mungkin kita terlepas pandang. ada yang dah jadik habit pon tapi dalam tak sedar habit tu memberikan kesan tak baik kepada kesihatan kita ni... cuma nak kongsikan le ingatan kengkawan yang dihantar melalui emel untuk manfaat bersama.

Health - Very Very Important Tips

Answer the phone by LEFT ear.
Do not drink coffee TWICE a day.
Do not take pills with COOL water.
Do not have HUGE meals after 5pm.
Reduce the amount of OILY food you consume.
Drink more WATER in the morning, less at night.
Keep your distance from hand phone CHARGERS.


Do not use headphones/earphone for LONG period of time.
Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the morning.
Do not lie down immediately after taking medicine before sleeping.
When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times.

Rabu, 3 Ogos 2011

tu la bila menonong tanak mengaji

bulan-bulan posa ni ada orang kata bulan berehat, santai dan rileks-rileks aje. walopon ramai ustaz dok kabo, "buangkan la tanggapan negatif tu..." tapi angin dan tempiasnya tetap gak terasa. tak tau le kot ni antara barakah bulan ramadhan ke, hingga kita rasa tenang je sampai nak buat kija pon "sedey (mudah) amat..." kata orang pahang.

jadik, dalam waktu senggang yang ada tu, sesekali aku dok belek buku terjemahan 'sifat solat nabi' oleh allamah syeikh hassan al-saqqaf yang dua minggu lepas dibeli. blom pon banyak halaman dibaca, terjumpa satu masalah yang aku tak tau pon - wajib qadha solat bagi orang yang solat di atas kapal terbang!

argh sudoh!

untuk kepastian, aku pun berkelewak le dalam gugel mencari hukumnya... macam-macam yang aku jumpa tapi cukup le dua pendapat dalam blog ni untuk perkongsian kita:

(i) Adakah solat yang dilakukan dengan rukhsah (yakni dengan mengambil kemudahan dan kelongaran) tadi perlu diulangi semula? Jawapannya; tidak perlu. Ibadah yang wajib, jika telah dilaksanakan mengikut yang termampu dilakukan (walaupun dengan meninggalkan sebahagian syarat atau rukunnya kerana tidak berupaya dilakukan, bukan kerana sengaja untuk bermain-main atau mempermudah-mudahkan agama), sahlah ibadah itu dan tidak perlu lagi diulangi. Inilah pandangan Imam al-Muzani (seorang murid terkenal Imam Syafi’ie) dan disokong oleh Imam an-Nawawi

(ii) dua pendapat Fuqaha berhubung masalah ini.

1) Tidak sah solat di atas kepal terbang walaupun mampu berdiri tegak. Solat di dalam kapal terbang tidak lebih solat menghormati waktu dan wajib diqada setelah turun daripada kapal terbang. Ini pendapat Syafie.

2) Sah solat di atas kapal terbang kerana ia menyamai solat di atas kapal air. Ini merupakan kebanyakan pendapat Ulama kontemporari. Mereka beralasan kapal terbang yang ada pada hari ini terdapat syarat yang dimaksudkan fuqaha iaitu tetap di atas bumi. Bukti kepada ucapan tersebut, kapal terbang yang melalui kawasan vakum akan terhempas dan tidak mampu terbang. Ini membuktikan bersambung antara mereka yang berada di dalam pesawat dengan bumi. Juga membuktikan kapal terbang dan individu yang berada di dalamnya masih tetap dengan bumi bukan terawang-awang.

psst: sesapa yang tau, atau ada kesempatan nak bertanya kat ustaz nanti bole le kongsikan hal ini

Isnin, 1 Ogos 2011

slamat nyambut bulan kemerdekaan

ketika iblis diperintahkan oleh Allah ditemu duga oleh Rasulullullah s.a.w, soklan baginda yang ke-8 - "Jika umatku berpuasa kerana Allah, bagaimana hal engkau?"

Jawab Iblis - "Ya Rasulullah! Inilah bencana yang paling besar bahayanya kepada hamba.. Apabila masuk awal bulan Ramadhan, maka memancarlah cahaya Arasy dan Kursi, bahkan sekalian Malaikat menyambut dengan kesukaan. Bagi orang yang berpuasa, Allah akan mengampunkan segala dosa yang lalu dan digantikan dengan pahala yang amat besar serta tidak dicatatkan dosanya selama dia berpuasa. Yang menghancurkan hati hamba ialah segala isi langit dan bumi; yakni Malaikat, bulan, bintang, burung dan ikan-ikan semuanya siang malam mendoakan keampunan orang yang berpuasa. Satu lagi kemuliaan orang berpuasa ialah dimerdekakan pada setiap masa dari azab neraka. Bahkan semua pintu neraka ditutup manakala semua pintu syurga dibuka seluas-luasnya, serta dihembuskan angin dari bawah Arasy yang bernama Angin Syirah yang amat lembut ke dalam syurga.

Pada hari umat tuan mula berpuasa, dengan perintah Allah datanglah sekalian Malaikat dengan garangnya menangkap hamba dan tentera hamba; jin, syaitan dan ifrit lalu dipasung kaki dan tangan dengan besi panas dan dirantai serta dimasukkan ke bawah bumi yang amat dalam. Di sana pula beberapa azab yang lain telah menunggu kami. Setelah habis umat tuan berpuasa barulah hamba dilepaskan dengan amaran agar tidak mengganggu umat tuan. Umat tuan sendiri telah merasa ketenangan berpuasa sepertimana mereka bekerja dan bersahur seorang diri di tengah malam tanpa rasa takut berbanding bulan biasa."

psst: tak perlu mencederakan diri untuk taqarrub kepada Allah dan kegembiraan pertama bagi orang yang berpuasa, insyaallah tak berapa lama je lagi... so selamat berpuasa dan selamat berbuka (ok, jangan sampai membazirrrr plak!)

Jumaat, 29 Julai 2011

sentap jiwa raga tul

satu ketika waktu tengah naik motor nak balik rumah, terasa nak bertapa dalam seminggu dua daripada berblog. pada waktunya yang sama terfikir untuk membiarkan blog ini sunyi hingga tak lagi dikunjungi sesapa. bila dilupakan orang barulah aku nak mulakan semula, ibarat baru nak berblog... struggle mencari rakan maya. dah dua tahun berblog, rindu plak nak rasakan kembali saat-saat tu... dalam membiarkan seminggu dua tu rupanya nak masuk sebulan dua dah yeaaa...

apa pon, junjungan rasa tima kasih tak terhingga pada rakan yang tak jemu bertandang walopon aku tak lagi menjenguk ke laman teman-teman. membaca jejak yang ditinggalkan tu memang meruntun rasa bersalah dibuatnya...

alhamdulillah, hingga ke hari ni masih sihat. memang ada la kekangan biasa yang menghambat hingga buat aku tak sempat nak merawat blog ni, melawat blog kengkawan dan sudahnya tersadai dalam berkhalwat... heee

labbaika ya ramadhan... pada kesempatan tak berapa lama lagik ni, ramadhan datang lagi, pesan tok katib tadi, moga ramadhan ini tidak membiarkan kita menjadi orang yang hanya dapat berlapar dan dahaga sahaja...

pssst: menjawab n3 seblom ni... kurang lebih buku tu bertajuk 'Biografi Muhammad bin Abdullah - Perjalanan Hidup Seorang Nabi'

Jumaat, 24 Jun 2011

cinta kasih ati

minggu cuti sekolah itu hari balik kampung sekejap, jumpa mertua punya buku tentang sirah rasulullah. punya khusyuk membaca, buku setebal separuh kamus dewan tu tinggal beberapa bab aja lagi nak aku abihkan dalam satu hari. dan semalam ke kuantan, berkesempatan singgah juga, lalu buku tu dikhatam terus. tapi tak puas ati kalo tak memilikinya. tajuknya yang agak panjang jadik tak ingat judulnya. cuma kabonya, buku tu mencecah 20 ribu jualan. sangat tragis, detail dan asyik masyhuk menghayati perjalanan idop rasulullah s.a.w. berwarna kuning keemasan dan berharga rm35 kalo tak silap, eeelok le kita dapatkan untuk singgah di hati kita kecintaan terhadap rasulullah s.a.w. ketnya crita yang nak aku paparkan ni tiada dalam bab-bab akhir dalam buku tersebut. yang ni aku dapat daripada emel je...

*******

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah,"Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya.. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khuwatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah kepada Malaikat penghantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wa maa malakat aimaanukum - peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu, tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukkan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa barik wa sallim 'alaihi. Betapa cintanya Rasulullah s.aw. kepada kita.


* awas kisah ini versi syiah



pssst: kekadang cinta kasih kita pada keta melebihi kasih pada anak bini. keta koto mesti anak bini kena marah, kalo calar lagik hangin!

Selasa, 21 Jun 2011

, ,

jalan mana nak ikut?

abdullah ibnu amru meriwayatkan bahawa rasulullah sa.w. bersabda, “umatku akan menyerupai bani israil selangkah demi selangkah. bahkan jika seseorang dari mereka menyetubuhi ibunya secara terang-terangan, seseorang dari umatku juga akan mengikutinya. kaum bani israil terpecah menjadi 72 golongan. umatku akan terpecah menjadi 73 golongan, seluruhnya akan masuk neraka, hanya satu yang masuk syurga.” kami (para sahabat) bertanya, “yang mana yang selamat?” rasulullah s.a.w menjawab, “yang mengikutiku dan para shahabatku.” riwayat imam tirmizi.

satu ketika sorang member dok tanya, "kalo takde mazhab tak bole ke?" kerana kekadang kebanyakan kita rasa susah dibuatnya. apatah lagi bila dalam keadaan tertentu kita kena pulak ikut mazhab lain. contohnya bila berada di mekah untuk tunaikan haji, contoh paling popular sebagai alasan. tu blom lagi crita bergaduh kerana mazhab!

"yang pertama kita kena faham bahawa perbezaan dalam mazhab hanyalah dalam perkara ranting (furu'), bukan hal dasar. contohnya hal baca qunut, wajib baca ke tak? dorang bukan bincang pasal wajib ke tak solat lima waktu tu..."

"yang kedua, mazhab tu suatu aliran. dorang tu ibarat guru. bila cekgu ngajo begini, begitu, kita akan ikut cakap cekgu. bila dah ramai yang ngikut, maka lahir le suatu aliran dan disandarkan pada nama guru tersebut... contoh kalo kat negara kita ni, dorang slalu kata dalam bahasa melayu pon ada mazhab, ada dua prof. yang glemer yang sokmo dirujuk sebagai mazhab tu!"

"cuma bezanya imam mazhab kita tak rigid pon. dorang sendiri kata, bole ikut mana-mana. hatta kalo nak tau, imam syafei blajo daripada imam malik dan anak murid imam hanafi, manakala imam hanbali pulak berguru dari imam syafei. takan nak kata anak murid lawan tokey kot?"

"berbalik pada soklan tayah bermazhab... kita kena tanya pulak kat diri kita, mampu ke kita berfatwa? kita hapal ke quran dan hadis? tau ke asbabun nuzul? tau ke bahasa arab dan segala selok belok balaghah, ma'ani, mantiq dan macam-macam la? tau ke usul fiqh dengan bab qias, masalihur mursalah dan apa lagi istilah yang aku pon dah tak hengat! bla... bla... bla..."

"abih tu apa crita dengan syiah ni?"

"heee... tu baru topik aliran yang wujud dalam masalah fekah. syiah pulak muncul kerana pertelingkahan politik mengenai pelantikan khalifah. dari situ juga muncul golongan khawarij. nampak tak bezanya?"

"tu blom kira pecahan mazhab dalam perkara usuluddin... ada muktazilah, syiah, murjiah, jabariah dan macam-macam lagi... semua tu kebanyakan rentetan dari perbalahan politik hingga membawa kepada perkara akidah dan masalah fekah"

pssst: ala macam politik kita ni la... bila sorang kluo parti, tubuh pulak parti lain. mula pekembar pecah parti negara, kendian 46 lepas tu ada pkr. tu blom parti india dan cina yang berantakan juga... masing-masing tuduh orang salah dengan segala macam dalil!

Jumaat, 17 Jun 2011

,

prakhutbah jemaat

jika ada kesempatan, baca le buku tulisan dr. maurice bucaile, bible, al-quran & sains moden. sangat bagus untuk kita menerobos mukjizat al-quran...


"hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat derhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuh) kamu seimbang" (maksud surah al-infithar: 6-8)

"hai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi maka tembusilah, dan kamu tidak dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan (sedang kamu tidak punya kekuatan)" (maksud surah ar-rahman: 33)

salah satu daripada hipotesis ayat ini, bahawa manusia bule menakluki bukan sahaja penjuru angkasa malah ke dalam perut bumi jua.

"dan jika Kami bukakan kepada mereka salah satu daripada (pintu-pintu) langit, lalu mereka terus-menerus naik ke atasnya, tentulah mereka berkata, "sesungguhnya pandangan kamilah yang dikaburkan, bahkan kamilah orang-orang yang kena sihir" (maksud surah al-hijr: 14-15)

ayat ni menerangkan kehairanan yang akan dilalui oleh kafir quraiys jika Allah bukakan pintu langit. tapi penggunaan kalimah 'lau' (jika) menunjukkan keadaan itu takan berlaku pada mereka sebaliknya pada orang lain khususnya angkasawan yang ada pada abad ini...

"dan Dia telah menundukkan pula bagimu matahari dan bulan yang terus-menerus beredar (dalam orbitnya) dan telah menundukkan bagimu malam dan siang" (maksud surah ibrahim: 33)

adanya peraturan-peraturan yang dipatuhi oleh cakrawala ini menunjukkan ada suatu kuasa maha hebat yang mencipta dan menguasainya, itulah Allah Maha Agung lagi Maha Perkasa. Maha Suci Allah, tidaklah Engkau jadikan hal ini dengan sia-sia...