Sabtu, 6 Ogos 2011

jaaangan tido lagiiii

ramadhan terakhir?

lepas sahur malam jemaat, sambil amik port nak landing aku bagitau orang rumah, "tadi abang mimpi..."

"mimpi apa?"

"nenek rindu kat abang... dia nak jumpa abang!"

dalam mimpi tu, kununnya aku ikut satu trip yang kendiannya singgah di kampung aku. tapi aku tak pulak amik kesempatan nyinggah kat rumah nenek aku. kendian datang sorang member bagitau, "nenek ko naaaak sangat jumpa ko, dia kabo, rindu kat ko!"

tak abih fikir aku tentang mimpi tu. sebab nenek aku ada dua orang je. sorang masih ada dan sorang lagi dah pergi meninggalkan kami pada tahun 2008 yang lalu.

jadik, nenek yang mana satu rindu kat aku ni, yang masih idop atau yang dah takde? sangkaan kuat aku yang dah takde? sebab seblom ninggal dia beria-ia pesan suruh aku balik kalo dia meninggal. walopon aku balik, tapi tak sempat jumpa sebab jarak perjalanan yang jauh ketika itu. kalo betul dia rindu kat aku, mati adalah gerbang yang akan mempertemukan semua roh di alam barzah. adakah itu petanda dekat ke aku dengan waktunya untuk tinggalkan kesenangan dunia ni?

pssst: pada nenek yang masih ada, blom lagi aku tanya perasaannya terhadap cucunya yang meremut macam mayang kelapa. buat nenek yang dah takde, aku dahpon buatkan tahlil untuknya... moga dia dirahmati Allah di sana... ya Allah ampuni dosa aku dan redhailah aku ketika hari pertemuanku dengan Engkau ya Allah.

15 orang adijauhari:

ajumohit berkata...

Mmg pas sahur tak tidur dh, badan rasa sengal2 la nnti, moga dipjgkan umur utk meniti perjalanan hidup dgn hero2 tu, msti si adik jg perhatian abg2nya

anitaare berkata...

sy pun pernah gak bermimpi arwah bapa menarik tangan saya seolah mahu saya mengikutnya..sedar dr mimpi saya berkata "sudah siapkan aku"??
Moga Allah panjangkan umur kita lagi untuk beribadah padaNYA..

Kakzakie berkata...

Sukanya kakak!! Suka dapat menatap bujang-hero yg tersengih tu. Siap kakak enlarge nak dapat lebih jelas... Yg rongak baju oren tu muka sama macam baby...:)

Ada kala mimpi sebagai mengingatkan kita utk menyedekahkan apa yg patut diberikan kepada si mati... Tapi sebagai manusia sunat mengingati mati tetapi mohon dipanjangkan umur agar dapat terus berbakti pada yg ada di dunia sementara ini...

ummu berkata...

assalam saudara
al fatihah buat semua muslimin muslimat mukminin mukminat yangd ah meninggal dunia.
nenek saya, semua dah takde,tinggal nenek tiri muda je.
saudara selalu jua bermimpi yea? dlm salah satu entry saudara duu, ada jua saudara bercerita ttg mimpi.
selamat menjalani ibadah puasa. mohon maaf seandainya spjg saya menziarahi blog saudara, ada kekasaran bahasa di mnaa-mana.
sekian wassalam

Yastro berkata...

Beruntung aok sbb ader nenek lagi...koi dh x de dah..org tua pn tinggal mak jekk..bila bace entri ni, tetibe je hati koi pn rase sedih jugok...huhuhuhu

nur berkata...

CUBA BELAJAR DIRI SENDIRI TANAK TIDO PAS SAHUR TAPI..

Nida berkata...

Salam..

Kebetulan, saya pun mimpi arwah abah dan arwah bapa saudara yang rindukan saya katanya...

Al-Fatihah buat mereka..

MIDA MIDOT berkata...

Masa blan puasa ni esti teringat dan termimpi org2 yg dah tiada kan .:(

abbey~ berkata...

nenek saye pon dah xde... sebelom meninggal tu abg ade dpt mimpi. huhuhu

Al-Fatihah untuk sume yg da pergi~

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Sukar kiranya nak mentafsir hal mimpi ni kerana ianya alam yang sangat berbeza dengan alam nyata yang kita tempohi sekarang ni. Hanya Allah yang mengetahuinya..

Banyakkan berdoa untuk mereka yang telah tiada

shaukimaravilla berkata...

try la g jumpa dia skali sementara dia masih ada.. untuk yg dah takde,sama2 la kita doa agar rohnya tenang..tambah2 bulan puasa ni..berkat=)

Cik SHiNJU berkata...

Assalam...

Koi xde nenek dah...
Untungla aok ade sorg lagi..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

ajumohit: harapnya begitu le dapat tengok anak-anak berjaya dalam kehidupan duniawi dan ukhrawi

anitaare: dah ada orang lain dulu mimpi camtu, rasanya mungkin sekadar ingatkan kita supaya tak lupakan dorang...

Kakzakie: harap kalo panjang umur biarlah dalam keredhaan Allah, pendek umur pon begitu juga, mati dalam husnul khatimah

ummu: kekadang mimpi ni suatu ilham untuk kita apa pun semoga orang tersayang yang telah mendahului kita dirahmati Allah lebih-lebih lagi dalam bulan yang penuh keampunan ni

Yastro: makin dekat nok raya maunya makin sedih nih...

nur: heee kekadang tido juga terutama bila hari keja...

Nida: moga mereka berbahagia di sisi Ilahi

MIDA MIDOT: barangkali dorang minta tolong doakan dan bacakan al-fatihah

abbey~: semoga Allah rahmati mereka yang telah pergi

Abd Razak: tima kasih mengingatkan.. sewajarnya ia suatu ilham agar orang yang masih hidup tak melupakan mereka yang mendahului kita

shaukimaravilla: harap-harap begitu le kalu ada kesempatan raya ni...

Cik SHiNJU: bila dah takde kita sokmo ingat kat mereka yang dah pergi tu... agar mereka berbahagia di sisi Allah

Anaa berkata...

jangann mimpi tambah anak lagi dah ler... ramai tuuu...

cemomoi berkata...

anaa: orang dulu-dulu bule sampai 18, sikit dorang tak kesah

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong