Selasa, 29 Mac 2011

berpada-pada la...

penat la...

lepas sukan... kepit belon la, tarik tali lagi... terus terjun laut lawan ombak yang bule tahan tingginya lepas tu layan bola sepak pantai sudahnya terjun kolam pulak... ari ni sakit-sakit badan nak g kija. sibbaik memikirkan banyak menda tak setel kat opis... gagahkan juga la.

yea... idop ni perlukan ketenangan. senyum buat kita rasa idop tak le terbeban. senyum untuk lupakan sekejap masalah, kan?

Sabtu, 26 Mac 2011

,

la tahzan innallaha ma'ana

(pinjam kaki kawan yang nak terjun laut jadik model buat tepek kat blog)

errr... cam besa... alasan sibuk dan mana sempat je merayau kat blog kengkawan dan tetamu yang bertandang, tima kasih ... dan mohon maaf kalu mana yang tak sempat tu

la ni, (sejak semalam hingga isnin ni) bertapa kat cherating, sedang dipaksa memerah otak memikirkan ke mana lagi nak bawa haluan jabatan... jadik terlupa kejap pasal tanah aku yang sedang rakus dibahagi-bahagi sesama mereka bagai si hyena (dubuk) meratah habuan yang dicuri dari cheetah yang berhempas-pulas mendapatkan rezekinya.

siannnn...

tima kasih pada semua yang memberikan pandangan bernas dan sokongan moral. di samping tu, bila berkesempatan jumpa kengkawan tu kat sini, tentulah cuba jugak cari solusi dan kabel yang mungkin dapat membantu. moga akan ada hak yang kembali kepada yang berhak... ops! seblom terlupa nak terjemahkan tajuk n3 seblom ni... sian gak ada yang bertanya tu... ok, sila baca macam sudin dapat surat cinta bawah pintu dalam filem seniman bujang lapok "err sekali bahassa arrob daaa..." maknanya 'bila kamu berhutang maka hendaklah kamu tulis...' - kaitannya dengan tanah tu, daftarlah!

Khamis, 24 Mac 2011

izaa tadaayantum bidainin faktubuhu

pnah dengo crita jenazah tak bley dikebumikan sebab tak daftar dengan khairat kematian sesebuah qariah tu?

sekadar ingin memberi respon pada komen yang diberikan pada n3 sebelom ni. rasanya nak jawab dalam n3 ni

aku tanak crita bab tanah kubur tu... tapi, gitu le ibaratnya dengan tanah aku tu. walopon telah nyata, terang lagi bersuluh namun kerana takde bukti bertulis, tak daftar dengan pejabat tanah! maka kita takde le haknya. baik juga pendatang asing yang dok teroka tanah haram, menetap secara haram dan akhirnya memiliki secara haram dan mungkin juga akhirnya jadik halal kerana sikap orang kita yang 'biarlah'

sebahagian kengkawan menasihatkan bersabar... tima kasih kerana ada juga yang mengingatkan betapa kesudahan idop ni akan dapat tanah juga kita ni. heh! bila terkena batang idong sendiri, baru le aku tau sabar macam mana rasanya hek. berbolak-balik dengan sikap 'biarlah' atau berjuang selagi bole... sikap biarlah bererti tak melawan dan membiarkan. pasif! yang kendiannya dimanipulasikan orang lain. lebih buruk dalam konteks bernegara, oleh bangsa asing.

apa retinya tanah sekangkang kera tu pada aku? tanah tu diberikan kepada anak sulung je. aku bukan anak sulung. jadik, aku perolehinya melalui pembelian! beli maruah sebenarnya. sebab masa nak beli tu, ayah aku tak berapa nak bagi malah pnah satu ketika disuruh jual je. "tanah, sepatutnya kita carik banyak-banyak bukannya jual banyak-banyak!" aku kata. sebab sikap orang kita tak bole ada tanah, manjang nak jual tanah. sudahnya orang melayu makin terhimpit dan terperosok ke pedalaman kerana menjual tanah semata-mata nak idop senang, dapat duit dengan mudah. kat mana la pulak anak cucu nak menumpang idop kelak.

bagi komen yang tanak mengalah, aku sahut juga namun secara berhemah. aku tak suka berpolitik dan benci dengan cara orang melayu berpolitik. lihat saja la video 'blue' yang dilarang ditonton oleh bebudak tapi bole ditengok beramai-ramai oleh orang politik. dan semua orang nak jadik hakim untuk membicarakan hal yang bersangkut dengan menda-menda gitu. iskh! tanak la aku join... dalam hal tanah ni pon aku maleh nak mengadu domba di kalangan orang politik. maklum la mereka memang pandai bersilat dan sesekali melatah kunun juara kepada rakyat. tak kira la sapa... bila nak pilihanraya berbondong-bondong bagi kain pelekat, dapur dan sebagainya... datang bersalam dan bertanya khabar, iskh! loya aku nengok hipokrit di sebalik senyuman tu. kalu adun mati hari-hari barangkali aku pon bole dapat banyak tanah.

bak kata, pembaca brita: "untuk rekod, kawasan aku tu kawasan mb pahang!"

Selasa, 22 Mac 2011

,

memang tanah kubur je kot milik kita

erk! seminggu 'berkabung' daripada berblog... mintak mahap la, mana yang sempat ziarah juga le teratak teman-teman

.......

baru ni balik bercuti nak menguruskan hal tanah. tanah yang bukan lagi jadik milik tuan tanah. tanah yang diambil dek gomen tanpa kesahkan pemilik tanah.

memang tanah tu takde geran le... namun dari sudut sejarahnya ialah pemberian gomen untuk anak-anak sulung penduduk tempatan. seingat aku sejak 1986 tanah tu telah diteroka dengan susah payah. kami tebang, bakar. zaman kanak-kanak juga la time tu. dan terimbau-imbau lagi di mata, bila aku tangkap seekor anak ular berwarna hijau. kepalanya bujur sireh seperti daun dan ada secalit warna merah. aku tunjukkan pada ayah aku dengan harapan nak bela. ceh! ular kapak ke ulo menda ayah aku cakap dan suruh aku lepaskan balik... aku pon lepaskan le kat atas pasir dan rasa heran plak bila nengok ular tu berlengkar secara mengiring...

nostalgia kat tanah tu memang indah. memerhatikan langit petang bersama unggun api yang besar. lepas penat memerun, kami tanam pisang, pokok koko dan beberapa pokok buah-buahan. kami penah terserempak dengan babi berdedai anak-beranak di tepi jalan ketika cina-cina dari pekan manchis dok berburu dalam kawasan kebun. pnah juga dorang tu tegur aku, "ekau duduk diam-diam yo!" bila lalu tak jauh daripada tempat aku mengelamun melepaskan lelah. aku ingat orang negeri sembilan ke, la cino cakap minang!

jadiknya, tanah tu bukan le tanah ceroboh atau dalam erti kata kesatnya tanah haram yang diteroka secara haram oleh pendatang haram atau haram jadahe... (aiseh teremosi la pulak). tanah yang dijanjikan dan janji tinggal janji saban kali musim pilihanraya berlalu. waktu-waktu cenggini, emosi pemilik tanah lebih parah bila lihat kontraktor dan wakil gomen tengah rancak memperkosa tanah kami, memugar bukit untuk menambun tapak projek. mereka tebang pokok getah dan menawarkan dalam kelat harga yang murah kepada pemilik tanah. tanah yang diratakan tidak sesen pun mereka dapat hasilnya. bergenang mata melihat keangkuhan atas nama hak gomen. rupanya peluh dan air mata yang mengalir sejak lama dulu, kini hanya penuh dikantung orang lain.

permintaan tidak dilayan. perundingan tak membawa erti... sedang projek rancak menari di depan mata mereka. alangkan penduduk setinggan masih peroleh manfaat bila dipindahkan. alangkan pendatang asing dalam kem tahanan pon masih dapat makan... sedang kami bergelut sendiri melihat tanah yang makin hilang dan mungkin takan lagi menjadi milik kami...

Selasa, 15 Mac 2011

kata ahmad nisfu, "adoih bala' dah datang!"

setiap hujung minggu, perumahan kitorang dalam keadaan berjaga-jaga. dah ada bebrapa kes kecurian, pecah rumah dan keta berlaku seblom ni. dapat plak info beberapa otai yang baru je dimerdekakan dah balik kat kampung berdekatan. lagi la penduduk ambil tindakan awal untuk mewujudkan kumpulan ronda memalam.

kitorang bahagikan kepada beberapa kumpulan dan sentri bermula dari kul 2 pagi sampai menjelang subuh. huh! bila dah berkumpul camni memang macam-macam aktiviti bule buat. sebab tu bebudak dilarang kluo malam. kami yang dah tak patut nak berembun ni pon kekadang macam lupa juga kat rumah bila dah melepak. yang syok, bila dah ramai cenggini, nak ilangkan ngantuk dan rindu kat bantal peluk, macam-macam la crita kluo. semuanya sekadar mengalihkan fokus dan bertujuan membangkitkan semangat keberanian menentang perasaan nak balik rumah tu. heh! crita peberet yang tak pnah lekang bila waktu malam ialah crita mistik dan pengalaman jumpa hantu. ramai juga nak menyumbang crita karut tu. tak terkecuali aku. meh aku kongsikan camana cerita hantu yang aku alami masa zaman blajo kat universiti dulu.

ukm memang dah besa orang kabo crita jin dipindahkan dengan bas. dengonya, deme tu dihantar ke ulu yam. ntah le, aku pon tak pasti. cuma satu ketika masa aku tengah studi sensorang dalam bilik, tetiba aku dengo ada menatang berlari atas siling. macam kucing dok berambat ke hulu ke hilir. siang hari tuuu. lama-lama cuak juga. last aku panggil member seblah. man, budak klate. kami alihkan meja yang kebetulan dalam bilik aku tu ada ruang nak bukak siling. aku pegang meja, dia pon panjat dan tolak le siling tu nak negok menda alah tu. tetiba dia menjerit sambil terjun gopoh-gapah. muka sikit punya pucat. dia kabo, "weyy, kawe ghaso ada menate tuju (terkam) ko kawe, deghah (kuat) la angin dio... tak brani kawe la"

dia pon terus bla... tinggal la aku. aku takan nak bla juga, ni bilik aku. argh! sudah! asal baca buku je dengar menda tu. menatang tu buat lawak baru pulak dahhh! lepas dia tau siling tu bole dibuka, menatang tu mula gatal tangan nak bukak. puas dia cungkil dari atas tapi tak juga terbuka.iskh! korang bley bayang tak? siling tu terangkat-angkat bila diumpil. tak bley jadik nih. aku pon berlagak buat-buat brani, aku sound la, "kalu brani turun la!" cewah, pada hal aku dah standby kat pintu. kalu dia jatuh kang, aku ca alif but laaaa.



psst: aku pon tak hengat bila menda tu mula boring dan brenti mengacau aku. cuma bila menatang tu dah pindah kat asrama pompuan dan stat ngacau dorang, baru le aku crita pengalaman tu kat awek yang dok asrama tu. bukannya apaaa, macam a.r. tompel kata, "jaaangan takut! kalo ko takut akuu pon takuttt!"

Isnin, 14 Mac 2011

,

minda pon bergegar

lambat tul aku reply hal tsunami, kan?

....

aku: wooo dasat tul, kan jepun kena tu?

joe: mau taknya. lagi teruk dari acheh. tu la manusia takleh lawan kuasa tuhan...

aku: tu baru bencana... kiamat tah camana la pulak

joe: tu pon orang tak sedo juga

aku: heh! nak sedo camana, dah asik dok anggap bencana alam je. manusia, selagi tak kena batang idong...

joe: heee...

aku: macam orang sakit la... sakit kencing manis ke. walopon dah tau bahaya, mana nak brentinya minum manis. ghalibnya dah tau pon kena sakit tu maknanya makin dekat dengan ajal...

joe: errr, crita kiamat tadi. heran juga bila sebut pasal petanda dia, napa bangunan tinggi dikaitkan dengan kiamat?

aku: ... ntah ... nature?

joe: takde la.. kalu kita kata, pokok tumbuh kat padang arafah, maknanya kita lawan ketentuan Allah, padang pasir tuuu. kalu kita kata, orang buat maksiat ke, hapa ke semuat tu lawan perintah Allah. tapi apa kaitan rahsia disebutnya bangunan pencakar langit ngan kiamat haaa?

aku: haa'ahhh aku pon tak pnah fikir pon cenggitu. fikir logik, bangunan ni manifestasi manusia sebagai pemakmur bumi. maknanya sesuai dengan tugas khalifah di muka bumi. takde la kontras, kan? tak reti la aku nak jawab tu. ace le tanya ustaz pulak...

psst: gambo tu tsunami kat burma. yang jepun punya takde sapa pon nak bagi lagi ni

Jumaat, 11 Mac 2011

,

nya madah belon kamek kapal terbang

dah dua hari dok kat kuching ni, maaf le kalu takdan nak aktif merayau kat member punya blog dan tetamu yang singgah.

dah lama gak tak merayau kat kuching. mungkin last 2007 dulu. tapi sebab dah shooping kat sibu tahun lepas, rasanya takde menda nak cari lagi. kalu ada teman-teman nak kirim, heee stakat kirim salam je yang boleeee tolong. maklum la nak kontrol macho, maleh nak bawak berat-berat kang senget pulak kapal terbang tu. lagi pulak airasia, letih la nak seret beg nak ke terminal. pada yang tak sempat dijengah, ada kesempatan balik nanti kita ke udara kembali, insyaallah.

Selasa, 8 Mac 2011

,

kota kata

masih dalam mood berseminar ni. hari ni ada lawatan ke melaka... tayah g le kot

...

satu ketika aku pnah ditegur oleh sorang awek opis mana ntah, "jangan asik insyaallah je..." bila dia tanya aku bole ke dak...? (datang/apa-apa le, dah lupa berjanji untuk apa...)

panas gak ati bila disindir cenggitu. aku tau, itu le kelemahan orang melayu, bila berjanji mesti paling tidak lewat setengah jam dari masa yang dijanjikan. lepas tu guna pulak alasan 'insyaallah' tu sebagai benteng kalu tak datang, kununnya "saya tak janji dengan pasti."

pada awek tu aku pon cakap le, "takde perkataan terbaik bagi sorang muslim bila dia berjanji mesti berkata insyaallah..." muslim ye, bukan melayu. nabi s.a.w juga ditegur oleh Allah dalam hal ni... kita pulak dok marah kat orang yang ber'insyallah'... sama ada dia tak paham tentang penggunaan istilah tu atau dikelirukan oleh sifat 'janji melayu' ni tak tau le aku... jadik, seeloknya jangan le kita pulak yang mencemarkan imej agama islam yea

hemm... di awal berblogging dulu sering pulak aku jumpa OMG. dek kerana baru berjinak-jinak, aku pon tak brapa nak paham menatang apa tu. dua tiga kali baca, baru le dapat teka.. oooo 'oh my god!' rupanya. geli-geleman juga aku menyebutnya. pakar bahasa melayu kata, orang cam aku ni bila campur-adukkan bahasa, akan rasa ada proud kunun orang tengok bole berbahasa inggeris... heee iyo la tu.

dalam hal OMG ni pulak, dari sudut psikologi agama camana pulak? terjemahan langsung memang takde apa sangat. 'ya tuhanku', rasanya tak membawa feeling pada orang melayu. sebab orang melayu besanya akan sebut "yaaa Allahhhh!". jadi apa konotasi antara 'OMG' dengan 'ya Allah'? paling mudah, bila sebut 'ya Allah!' kita dah pon berzikir dan mengingati Allah, pahala pon bule dapat, hek? wallahu a'lam

Jumaat, 4 Mac 2011

spesis terancam

terkesan dengan komen ati kat shoutbox aku pasal n3 dia yang ala-ala pengacau rumahtangga...

kerana komen yang ringkas dan barangkali tak berbaur apa-apa tentang isu tu, tu yang beliau rasa cam tak puas... tapi aku plak rasa terbawak-bawak ke mana-mana memikirkannya...

isu tu isu orang pompuan sebenarnya walopon akan ada yang kata tu memang salah orang lelaki. tapi sebagai lelaki tegar yang mempertahankan kelelakiannya (heeee orang pompuan jangan marah aaaa) aku menganalisisnya sebagai "lelaki spesis mahkluk Allah yang terancam" sama ada disebabkan kepupusannya yang sangat ketara atau dalam isu ni 'tersepit' dan rela hati terima segala-galanya.

bagi orang pompuan sila letakkan anda sebagai seorang isteri ketika membaca paragraf ini sambil gigit-gigit kuku...:
"apa salah saya? tak cukup ke kasih sayang dan pengorbanan yang saya berikan? pompuan tu pon satu hal! dah tau suami orang, nak kacaaaau juga... banyak lagi jantan lain yang bujang trang tang tang tu, pegi la hamik!"

bagi orang pompuan lagi, sila letakkan diri anda dalam keadaan blom kahwin plak:
"salahkah saya mencintai dia? dah takdir Allah saya jatuh cinta dengan suami orang, nak wat camana.. dia plak kata rumahtangga dia ada problem... jadik, saya salahkah? bla, bla, bla..." (sila nangis sikit sambil pegang bucu baju/tudung untuk mewujudkan scene yang lebih tragis)

bagi orang lelaki, sila baca dengan sifat keegoaan anda... (oooo jangan la sombong, tu selendang Allah tu, Allah murka pada orang yang sombong)
"laaa aku saja je... test market! tengok dia layan pulakkk... lentok manja semacam je. aku takde le serius tapi kalu orang nak bagi, kecik tapak tangan pipi abang tadahkannnnnn"

huh! semua orang ada saham, kan? masalah kita yang carik. dunia tak berseri kalu takde masalah. tapi masalah tetap masalah yang akan membawa masalah apatah lagi kalu tak setel masalah. percayalah, sama ada isteri, anak dara atau lelaki (suami), setiap yang berlaku hanyalah satu ujian "Dia yang menjadikan hidup dan mati sebagai suatu ujian untuk menilai siapakah yang paling baik amalannya..." (maksud firman Allah surah al-Mulk:2)

pssst: maaf le ati (tambah plak sampai buat n3 khas ni). sebenonya dalam hal peribadi orang, aku lebih suka amik pendekatan tak mau komen banyak... kalu sudi dengar pandangan tu pon dah alhamdulillah - berfikiran positif. bukan apa, sebab takut terkena batang idong sendiri kelak... maklum le ujian tu blom Allah nak bagi kat aku. macam kita tengok orang sakit atau ditimpa musibah le, "sabo la anggaplah ujian Allah bla, bla..." bila terkena kat kita maunya sumpah seranah kluo. teringat sorang member bila kata kat kawan dia supaya bersabo, "eleh ko tak kena bole le cakap sabo!" sabo je le...

Rabu, 2 Mac 2011

,

kalu ye pon sepet, jangan sepetkan lagi...

seblom ni ada beberapa n3 aku pasal orang cina dan juga negara china. semuanya sekadar perbandingan untuk kita cari yang baik buat tauladan dan yang buruk buat sempadan.

kali ni nak kongsikan satu lagi spirit orang cina kenapa dorang jadik kaya-raya dan bekerja macam nak gila mengejar dunia. moh tengok tapi blom pasti bole diikut yea;

peribahasa cina tentang kebahagiaan

jika kau nak kebahagiaan:

untuk sejam: tidurlah selama itu
utk sehari: pergilah memancing
untuk sebulan: kawin la
utk setahun: warisi harta

psst: gambo tu tolong jangan tenung lama-lama. aku suruh baca teks jee yea

Selasa, 1 Mac 2011

,

yang kita dah tak brapa heran pon

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain daripada Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (maksud Surah Al-An'am Ayat 145)

selain islam, yahudi dan kristian pon dilarang makan babi. semua orang tau tentang cerita cacing pita dalam babi yang tak mati walaupun dimasak dalam suhu yang tinggi sekalipun.

pnah satu kes pada 2008 di spital washington, amerika, sekumpulan doktor pakar terkejut beruk bila jumpa cacing lepas buat pembedahan tumor pada sorang pompuan. dari ujian yang dibuat, dorang kata kemungkinan beso disebabkan banyak makan daging babi yang tak masak atau mungkin disebabkan oleh tersebar kotoran dari individu yang tak cuci tangan lepas pegang najis atau gunakan tandas (lihat wikipedia).

yang tu tak brapa heran, sebab kita dah tau tentang cacing tu... cuma yang heran kenapa babi ni multipurpose? kata saintis, babi mempunyai genetik (DNA) yang hampir menyerupai manusia. gamaknya tu yang semua organ babi nak digunakan hatta pnah jantung babi digunakan menggantikan jantung manusia sementara tunggu stok penderma. babi digunakan dalam kosmetik, lemak dan gelatin dalam pemakanan, bulu sebagai berus, kulit, tulang, dan gamaknya najis pon dorang manipulate supaya jadi berharga.

tak ke kita terasa seolah ia suatu dakyah dan momokan dorang je... sebab dorang tau orang islam tak bule makan babi. ada orang kata minum susu lembu nanti sikit-sebanyak perangai pon ada ala-ala lembu. jadik, melalui proses yang tak disedari orang islam ni, akhirnya babi masuk dalam tubuh kita secara perlahan-lahan yang kendiaannya memberikan kesan pada psikologi dan perwatakan tingkah laku kita dan akhirnya menjalar pulak dalam keturunan.

psst: hui... berwaspada le time membeli. cuba tengok pada kandungan 'mulsifiers E-Codes' kalu dia tulih E 471 dan E 472 tu kompom diperbuat daripada lemak babi. kalu qra-qra tu terang-terang tulih 'pork' manakala pada kasut digunakan sebagai lapisan dalam kasut, kununnya lebih lembut dan mengelakkan kecedaraan pada kaki