Rabu, 30 Disember 2009

,

azam apa pulak la tahun ni

hemmm... bagi hedonisme mereka akan menyambutnya secara besar-besar hingga bersepahan sampah sarap bahkan botol arak... bagi yang menentang, mereka mengatakan tahun baru sebagai merayakan hari kelahiran Jesus so apa pekdahnya orang Islam merayakannya. hek eley, kita baru sahaja menyambut Ma'al Hijrah. juga bererti sambutan tahun baru tapi khusus untuk umat Islam bagi memperingati peristiwa Hijrah Rasulullah ke kota Madinah. kontradiksi pada kedua-dua perayaan yang mempunyai persamaan untuk menyambut tahun baru ini adalah antara kelalaian dan kesyukuran. namun bagi setiap orang yang menyambutnya akan melafazkan azam baru

(terjemahan syair imam syafie ni dipetik daripada buku ibni qayyim al-jauziah)

paling menarik bila baru-baru ini ada seorang penceramah memberitahu audiens supaya kita jangan menyambut Ma'al Hijrah. sebabnya apabila disebut sahaja sambutan sudah tentulah ada majlis makan-makan dan kemudiannya akan habis begitu sahaja. yang perlu kita buat ialah majlis mengambil ikhtibar daripada peristiwa Ma'al Hijrah atau mungkin dengan lebih mudah kita sebut sebagai Penghayatan Ma'al Hijrah

fikir-fikirlah mana yang patut.

Isnin, 28 Disember 2009

,

khazanah yang dilupakan

time boring nunggu lemang masak masa raya aidil adha itu hari, takde menda kerja nak buat aku cuba-cuba la mengeraskan tangan buat menda alah ni. dah lama berkenan nak buat sendiri. rasa hati melonjak-lonjak nak buat terutama selepas berkunjung ke muzium adat di kuala klawang, negeri sembilan pada sambutan rumah terbuka aidil fitri yang lalu.


hemmm beberapa hari menggode tempurung kelapa dan kayu beluti, bila dah siap nak kena cat la pulak. bila dah kering letak la atas tempayan... baru ni family datang jalan-jalan berkenan pulak le mak aku kat senduk orang melayu dulu-dulu ni lalu aku pon bagi le. tak apa ti aku buat yang lain... tapi rasa tak puas hati la pulak buat yang kedua ni.. belum ada masa yang sesuai nak buat satu lagi... tempurung dah standby je tu.


tengah mengintai peluang nak cari tok guru yang bule ngajar mengukir ni... ada sapa-sapa bule tolong

Khamis, 24 Disember 2009

renungan ke tenungan ni. jangan termenung dah le ye

ketika nabi dalam perjalanan israk mikraj, baginda dilambai oleh seorang wanita tua yang cukup mengancam... solekan bak tepung gomak, tergedik-gedik mendayu menghairahkan memanggil nabi s.a.w. hemmm... tanpa sedikitpun teruja apatah lagi menoleh, nabi meneruskan perjalanan baginda. setelah jauh, barulah beberapa ketika nabi bertanya kepada malakat jibril siapa gerangan wanita tadi. jibril menjelaskan itulah dunia. perumpamaan bumi yang kita duduki ini yang semakin tenat dan azab tapi semakin cantik dan bergaya... tinggalkan cerita itu untuk orang yang nak mengambil ikhtibar... yang nak dikongsikan bersama di sini adalah semakin tua usia bumi ini semakin banyak benda pelik terjadi. meh tenung, renung dan menungkanlah akan kesahihan, akan hikmah, akan tanda kebesaran Ilahi dari klip yang aku kutip dengan tajuk ANAK DERHAKA.

Selasa, 22 Disember 2009

diorang tau ke?


dah dekat sebulan aku kena posting kat pejabat orang. untuk tahun ni, ini kali kedua aku bertukar lokasi kerja... nak buat camana, 'Saya Yang Menurut Perintah'. baru nak susun barang-barang opis kat rak dan meja dah kena simpan semula dalam kotak.

baru je beberapa bulan pindah dari Kelantan dah diarah pulak pindah ke sebuah Jabatan lain. hemm penat punggah barang rumah masih dok terasa kat sendi-sendi ni. sib baik la tak jauh sangat. namun kali ni, ia asing sama sekali daripada tempat kerja aku. kalau sebelum ni takat ditukarkan ke cawangan, kali ni sama sekali berubah disebabkan bertugas di Jabatan lain. cuma duduk letaknya jabatan ini di bawah kementerian yang sama. suasana baru, bos baru dan rakan sekerja pon baru... dah tentu le bidang tugas pon baru. tapi seakan ada persamaan naluri, aku bertugas membantu memelihara dan melestarikan seni dan warisan bangsa dan negara...


'terokai seni' baru le nampaknya

Khamis, 17 Disember 2009

nak buat azam baru ke...


salam hijrah
hijrah datang lagi
belum pasti aku berhijrah
sama seperti tahun-tahun berlalu
hanya lidah berkata begitu..
azam tersemat penuh membara
hujung tahun tertanya-tanya benarkah telah berhijrah bagai dikata...
akhirnya hanya menjadi pendusta
kepada diri sendiri
hijrah tetap suci
biarpun banyak yang mencemari
pada hari yang diberi cuti
hijrah tetap datang dan pergi
betapapun banyak yang berjanji

ahlan wa sahlan wa kullu ammul hijriyyah antum bikhair

Sabtu, 5 Disember 2009

,

beli transport di akhirat

alhamdulillah raya Idul Adha tahun ni dapat juga aku tempah mpv baru untuk famili aku kat padang mahsyar sok.... tat kala mata parang mula diletakkan di urat marih, aku berdoa bersungguh-sungguh moga pengorbanan aku diterima oleh Allah. melihatkan dengkuran yang menginsafkan tu, cepat-cepat aku berdoa moga Allah mempermudahkan perjalanan sang qurban untuk menemui-Nya.


* harap mpv kami ni ble speed ketika meniti titian Siratul Mustakim dengan selamat amiiin,

Selasa, 24 November 2009

memahami jiwa remaja

masa berada di tingkatan satu, penyakit birah mula menyerang anak-anak yang meningkat remaja. tulah itu juga menyergap kengkawan aku. dah pandai mengorat dan mengayat lepas tu mula tulih surat. hemmm... dek suka membaca novel, sedikit kebolehan menulis ayat-ayat power tu ada, maka aku dilantik menjadi penulis surat cinta member... mula la aku berkarya dan berimaginasi... seakan teringat lagi bait-bait novel pertengahan tahun 80-an dulu... di kala keheningan malam, dalam-samar cahaya neon, api lilin meliuk lentuk dibuai angin... suara cengkerik seakan menyanyi mengerti isi hati... Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com
huarghhh member mula tersengih-sengih keesokan hari bila nak menge'pass' surat kat awek. sambil berselindung di sebalik beg atau buku yang purak-purak dipinjamkan... surat cinta dah beralih tangan... awek yang baca tu pon tangkap lentok... kawan sekeliling dok kerumun sama membaca dan seolah menghirup rasa yang serupa... seronok dapat surat dari buah hati... keseronokan yang tak terperi akan menyusul lagi di kala si awek membalas surat... tentulah sang pakwe tersengih sampai ke telinga. seminggu jalan asyik tersenyum memanjang. dan aku ikut tumpang membaca. tapi tujuanku berbeza, melihat dan membandingkan karya imaginasi penulis mana pulak le tu...

haru.
dalam ramai-ramai yang tersengih tu... aku hanya mengepat bibir... apa bezanya aku dengan mereka.. aku pon remaja juga, punya keinginan yang sama... terpaksa la aku pendamkan jiwa remaja tu atas satu sebab... aku masih belajar dan aku ada beban yang digalas.. menjadik harapan keluarga... dan aku seperti berdendam dengan diriku sendiri... lepas SRP sok aku akan tunaikan hasrat jiwa remaja...

Isnin, 16 November 2009

layan seni... terapi minda

perkara pertama yang aku buat bila masuk rumah baru pada penghujung 2006 ialah gali tanah buat kolam di depan laman rumah. rasa yang membuak-buak ini terpendam sejak sekian lama khususnya selepas kolam yang aku buat di kampung telah lenyap. beberapa kali ubah suai dengan dengan bantuan jiran baik, Khairil, jadilah kolam aku seperti gambar berkenaan.
memang sikap manusia tak pernah puas, kolam ini akhirnya terkambus dengan harapan baru dan lokasi baru. 2009, hampir lima hari aku menggali tanah di tepi rumah dalam bulan puasa yang lepas.. rasa macam nak mati pon ada... dan waktu itu barulah aku terasa nikmat berbuka puasa apabila setiap kali aku meneguk air, aku akan mengucapkan 'alhamdulilah' tak berenti.. (agaknya apa la yang Nabi s.a.w dan para Sahabat rasa ketika mereka berperang Badar dalam bulan Ramadhan tu ye...) dengan panjang 12 kaki dan kedalaman hanya 2 kaki je, peh... sesekali membebel sambil bekerja, "kalu aku diupah untuk gali kubur, maunya lepas seminggu baru dapat tanam kawan tu..."
(entri julai)
kolam ini masih belum siap sepenuhnya hingga kini. cuma beroperasi separuh aje kerana kerja-kerja penyelenggaraan selepas tu mesti dilaksanakan bagi memastikan tiada kebocoran. dan seperti yang paling aku tak mau berlaku tapi tetap berlaku ialah air menyerap dari bahagian mana ntah (khususnya di bahagian air terjun la)... sampai sekarang aku masih mengesannya. ikan dah masuk la dua tiga ekor untuk layan feeling.

berasa nak kongsi minat yang sama?

Isnin, 9 November 2009

, ,

kata imam syafei (bukan wahabi yeee...)


menjernihkan hati memang sukar.
mengenepikan hak dan kepentingan diri suatu kerja gila. memberikan keutamaan kepada orang lain berbanding anak isteri dan keluarga adalah suatu kerja bodoh. gila dan bodoh itu menjadi label bagi orang yang berhati mulia.
kerja gila dan bodoh inilah yang telah dilakukan oleh kaum ansar terhadap muhajirin yang diikat oleh satu akidah dan satu persaudaraan oleh junjungan besar nabi kita Muhammad s.a.w. hasilnya lahirlah ikatan ukhwah yang sangat luar biasa. sebab itulah apabila seorang wanita islam cuba diganggu oleh sekumpulan yahudi maka bangkit seorang pemuda islam menyelamatkannya sehingga beliau syahid mempertahankan maruah islam.

kenapa? kerana jernih hatinya melaksanakan kerja gila dan bodoh tadi. jika perkara sama berlaku di depan mata kita... wallahu a'lam
sangatlah sedih di kalangan kita, malangnya masih bercakaran kerana tidak bersedia melaksanakan kerja gila dan bodoh tadi. hasilnya... buatlah apa yang kamu suka janji jangan ganggu aku punya.
kita selalu bertanya kepada diri, "kenapa kita lemah? kenapa kita tidak menjadi muslim yang hebat sebagaimana muslim pada zaman awal islam dulu?" kita sebenarnya ada jawapan tersebut tetapi kita tidak tahu dari mana patut ia bermula.

Khamis, 5 November 2009

,

cekgu : maafkan kami

hemmmm... panas tul isu semasa ni yea... tinggalkan dulu

aku memang nakal... tapi bab cekgu aku mesti respek... sebab aku yakin cekgu kena redha bagi ilmu baru bole berkat. satu crita... ada satu ustat yang jadik guru disiplin kami masa form six dulu. dia suka buat spot check kat asrama cari bebudak yang suka mengular, memonteng atau merokok. kerap jugak le ustat ni meronda. kat asrama tu ada satu bilik khas bebudak tingkatan enam saja yang dok situ. tah apa mimpi kengkawan aku, satu hari tu diorang setting gulung bantal dan dipasangnya gebar cantik-cantik macam orang tengah tido mengerekot... kira tido mampuih le tu. pintu bilik tu cam biasa memang tak berkunci cukup le ditutup rapat-rapat.
hari tu seperti biasa ustat pon melaksanakan tugas murninya mencari kaki ponteng. dari kelas kami (form six) ni bule nampak la bilik asrama kami sebab kedudukan bukan le jauh sangat. takat sepelaung aje. jadik bila nengok ustat mula buat spot check... keadaan mula huru-hara dengan beberapa pelajar lari lintang pukang menyelamatkan diri. adegan yang mendebarkan sampai ke kemuncaknya apabila ustat mula memasuki bila form six tadi... kengkawan aku yang dok kelas atas kejang perut menahan ketawa apabila nampak ustat keluo dari bilik tu dengan marah-marah dan membebel. heh! aku tak bule bayangkan bila ustat masuk dalam bilik terus membebel mengejutkan 'budak' yang tengah tido tu tadi. agaknya respon takde, ustat mesti naik hangin punya... argh! korang cuba la try praktis bila kita membebel tapi orang buat dek je.. maunya kena belangkung sekali kot... sudahnya ustat masuk setiap kelas form six dengan marah-marah kerana mempermainkan dia. aku dengar crita insident yang berlaku dalam bilik ni daripada kawan aku yang dok nyorok dalam bilik tu bila tak sempat lari. lawak tul tapi yang pasti aku tak terlibat dalam jenayah juvana tu ye.

Selasa, 3 November 2009

bila la sudahnya...


semenjak dua menjak ni gejolak semakin marak. sedih nengok bangsaku selerak. benar maksud sabda nabi s.a.w "ummatku akhir zaman bagai buih di lautan..." bangsaku ikut teroleng-oleng oleh pukulan ombak. baru reda dengan rasul melayu, kini fahaman wahabi kembali lagi walau satu ketika sekitar tahun 90-an telah muncul.

bangsaku satu tapi bersuku-suku.
berpecah kerana politik : berebut tahta berebut kuasa.
berpecah kerana harta : berdengki dalam niaga berdengki kala sama bekerja.
berpecah kerana agama : sengketa mazhab sengketa tariqat.
belum dikira yang hanyut dalam nafsu dan tenggelam dalam khayal dadah. Anime Myspace Comments
MyNiceSpace.combelum terhitung yang dihumban ke longkang atau terkaparan di dada jalan. belum terkaji remaja skinhead, black metal dan pelbagai ideologi. belum terjumlah yang memilih kerjaya penjenayah. belum diusik kaki judi dan pembelit. belum... belum... segala macam belum yang tak sanggup diluah dan tersangkut di halkum.

melayu tidakkan hilang... pesan pak tua Tuah hulubalang terbilang. kemungkinan yang benar tapi tidak mustahil menjelang

Jumaat, 30 Oktober 2009

,

tempat jatuh

emmm... bila ziarah kengkawan punya blog, tengok ...

banyak menda menjadi bualan
ada crita semasa
ada crita keluarga
ada crita bangsa
ada crita sengsara
ada crita ria
ada segala-galanya.

meriahnya dunia dengan seluruh perasaan
gembira kecewa
suka duka
bahagia derita
bersatu dalam jiwa
tak terungkap dengan kata-kata

cukuplah wajah jadi cerminan
senyum
ketawa
murung
menangis

ke manakah sudahnya
segala yang terhimpun ini...

Khamis, 29 Oktober 2009

,

cObAaNnNnN...

masa belajar kat universiti dulu, kami pernah berpakat dengan beberapa pelajar dari pelbagai jurusan untuk mewujudkan kelab kartunis di UKM. selepas gedebak gedebuk menyediakan paper, akhirnya kami dibenarkan menubuhkan kelab tersebut. nak cari nama kelab pon sikit punya susah... sama susah dengan mencari bilik operasi. kami mohon supaya diberikan sebuah bilik di Pusaneka sebab kebanyakan persatuan mempunyai bilik operasi di situ. tambahan pula di situ menjadi pusat tumpuan pelajar. malangnya kami hanya diberikan sebuah bilik di bangunan DECTAR, paling atas lak tu. punyo la sekso momanjek tanggo... bila pegi mesti sunyi sepi tempat tu. barangkali nak cari ilham untuk orang yang banyak termenung tu sesuai le kot.

Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com
dengan kemudahan yang terhad dan jauh dari pandangan, kelab tu bagaikan mati sebelum dihidupkan. bayangkan le... beberapa kerat dari kami ni bila datang je situ, tengok kosong je bilik. lomah raso somangat... dulu-dulu bukan ada henpon untuk kontek member bley datang ke tak. untuk permulaan, kami kumpulkan setiap koleksi ahli untuk ditampalkan dalam bilik operasi. aku dengan berat hati sumbangkan juga kalu tak silap 2 halaman kartun aku yang setiap satu mempunyai 3 segmen kartun yang berbeza (kira kartun 3 kolum macam zunar slalu buat tu la). aku lak takde le copy kartun tu. satu hari dengan semangat api lilin yang meliuk-liuk, aku naik le ke bilik kelab. tetiba... dengan rasa terkejut beruk bin gorila, aku tengok bilik operasi dah bertaburan bagai dipecah masuk. segala koleksi kartun yang ada di dinding telah ghaib semuanya. aik! aphal? bila berkesempatan jumpa pengerusi kelab... puf! ati rasa setengah masak bila aku dibagitau, bilik tu dah diserahkan kepada kelab lain dan barangkali masa mereka masuk segala harta kepunyaan kitorang abih dilelong tah ke mana... sedey tul aku ngingatkan koleksi aku yang lebur tu. tah camana satu hari tu, aku terbaca kartun sapa lukih dan dalam media mana aku pon dah tak ingat... idea dan cerita yang sama keluo... aik macam idea aku je.. tak tau la kalu kartunis tu bley terfikir menda yang sama kot... tak apa le...

Selasa, 27 Oktober 2009

,

mace anjing buruk telingo... oghe klate dok kecek

hampir setahun setengah berada di negeri klate, ada beberapa perkara baru yang aku blajar dan barangkali ble le dikongsikan bersama bagi sesapa yang nak kena transfer ke sana cam aku ni. pertamanya tentang 'semayang hajat'. dalam pengertian biasa kita buat solat hajat untuk memohon sesuatu dari Allah. tapi pengertian di sini ialah 'kenduri kesyukuran'. bila aku cuba blajar berbahasa klate aku guna 'bekwah' rupanya 'bekwah' itu ialah 'kenduri kahwin'. dalam keadaan biasa, kita gunakan kenduri sebagai acara jamuan makan le ni cam kenduri kesyukuran atau kenduri kawin. so perhatikanlah perbezaan bekwah, solat hajat dan kenduri itu sendiri dalam konteks oghe klate.

seperkara tentang kenduri kawin diorang ni yang menarik perhatian aku ialah penggunaan kad jemputan kahwin. korang tengok betul-betul sebelum nak pegi 'bekwah' ni. kalu kad tu tertulih 'walimatul urus', retinya itu ialah jemputan kenduri kahwin di pihak perempuan. so kalu nak datang siap sedia la dengan 'salam kaut'. tapi kalu dia tulih 'kenduri kesyukuran' atau 'majlis menyambut menantu', haa korang sediakanlah hadiah yang bereben-reben tu dan biasanya orang tak le buat 'salam kaut' dah. tang hadiah pon satu crita gak. kalu datang sorang takpe la tangan kosong, kalu datang dengan oghe pue (bukan oghe ghumah ye... bahasa standard org rumah tu ialah isteri, di kelate oghe rumah merujuk kepada si suami) kena le bawa hadiah tu tadi... sesak napas jugak aku nak memahamkan adat baru yang berlaku di negeri cik siti wan kembang ni. aku tak tau la sapa yang mula-mula mencetuskan fenomena budaya baru ni. so kalu ada penggiat budaya negeri klate ni keno lah buak kajie sikit tentang tranformasi budaya yang agak 'unik' ni...

kalu ada oghe klate hok dok baco kawe tulih ni silap, mintok maaf dan tulung perbetulkan le

Selasa, 20 Oktober 2009

pulau batu putih n pulau pisang vs pulau melaka

bila jengah blog sedara lanabulu tentang dokumen pulau batu putih teringat aku satu kesah sebuah jabatan kerajaan kena marah-marah dalam tipon disebabkan hilangnya sebuah kedaulatan negara kita. hemmm aku pon nak tergelak jugak. tergelak sebab kesedaran dah mula timbul. dulu orang sibuk buat koleksi barang antik tapi semenjak hilang p. batu putih, kita yang dah putih mata ni 'baru nak tersadau' kata orang melaka. tak apa la. rasanya belum terlambat sebab kita masih banyak lagi pulau yang perlu diselamatkan. antaranya pulau pisang. nak tengok dokumen dia. nah tengok la contoh hak milik rakyat kita kat sini tapi tak diendahkan.
tapi dalam banyak-banyak pulau kat negara kita ni, pulau yang ni sangat unik. nama je pulau tapi bukan pulau. ia juga jadik rebutan tapi tak jugak dapat-dapat dek orang yang cuba rebutkannya. member yang dok kat situ rileks je tengok gelagat diorang tu. hebat betul orang pulau melaka ni.

Selasa, 13 Oktober 2009

,

woih abih la pisau mak tuuu...

terngiang-ngiang... heee main perang-perang antara permainan yang paling syok masa kecik-kecik dulu. bila tiba musim ni, sema bebudak akan buat senapang daripada papan. dengan menggunakan arang, papan tu dilukis dengan gambar senapang yang dikehendaki. kendiannya akan digergaji mengikut lakaran tadi. bila dah siap, ia akan dilurut dengan daun palas supaya lebih licin dan kemas. terung pipit digunakan sebagai peluru. sapa punya senapang yang panjang mesti birat belakang dibuatnya kalu kena sedas peluru tu. makcik-makcik plak hangin satu badan. baru mengidam nak buat sambal, terung pipit abih disebat dek bebudak ni. sambil berambat mengejar musuh di celah ampaian, bawah rumah atau di belakang dapur.. kekadang kitorang disergah oleh tuan rumah, "hoh pi main jauh-jauh, anak aku nak tido ni!" selain pada membuat senapang, aku juga buat keris kayu. ada member yang berminat aku pon jual la.. dapat gak topup bli eskrim. tu cerita bebudak. ni aku nak cerita time dah tua-tua ni. argh! tayah crita la korang tengok aje video klip ni. tangan aku dah brapa kali luka buat keja-keja cenggini. siap kena jahit dengan dr. haliza kat taman tenaga dulu. sibbaik doktor lawa, jadik hilang le rasa sakit luka aku.

Isnin, 12 Oktober 2009

,

baru bertatih

alhamdulillah...
aku dianugerahi bakat melukih sejak kecil tanpa pnah amik mana-mana kursus secara formal. hatta sampai sekarang aku tak le expert menggunakan warna melainkan melukih kartun dengan pen dan pensel aje. kalu ada yang berwarna tu memang teruk la catannya. aku pon tak pnah cuba mengembangkan bakat tersebut atas sebab-sebab agama. member slalu tanya, "ko amik subjek lukisan ke masa SPM." "tak pon!" sebab itu aku melukih sekadar hobi, menconteng kertas ketika blajar atau meeting selebihnya hanya tersimpan sebagai koleksi .

dulu ada yang bagi tau melukih ni berdosa. di akhirat nanti kita akan diminta oleh Allah untuk hidupkan smula apa yang telah kita lukihkan tu. aku cuak juga. dalam pada tu aku cuba cari hadis sohih yang menjadik dalil. pertama yang aku jumpa, hadis mengatakan haram mengukir berhala (ukir arca atau apa-apa aje yang seangkatan dengan dia terhadap menda hidup atau yang menjadik sembahan memang sah la tak bule) yang kedua hadis menyuruh kalu tak silap Aisyah r.a supaya memalingkan sehelai kain (aku tak ingat sama ada hamparan/karpet atau langsir yang mempunyai gambar la). Nabi s.a.w tak suka atas sebab ia boleh melalaikan atau kalu dalam solat akan memalingkan fokus kita la (time semayang jemaat korang tengok la brapa ramai jemaah pakai baju yang ada gambar dan tulisan, sampai tengah baca fatehah pon sempat pulak kerling dok baca tulisan kat baju tu.. heh ghosak somayang deyan). aku takde la jumpa secara spesifik mengatakan melukih itu haram sebagaimana hadis yang mengatakan pengukir berhala itu akan dipaksa menghidupkan ukirannnya di akhirat nanti. sedikit ilmu yang aku ada: segala yang Allah jadikan asalnya adalah harus selagi belum ada dalil yang mengatakan hukumnya haram atau sebagainya. setiap yang Allah jadikan mesti ada tujuan, sebab dan musabab. jadik pada aku, melukih pon gitu la. sejauhmana kita menggunakannya le yang akan menentukan hukum halal dan haram. kalu ada tok imam tok khatib yang dapat memberikan aku tambahan maklumat untuk aku mencari jawapan di sebalik kemusykilan aku ni.. tima kasih aku ucapkan.

Jumaat, 9 Oktober 2009

diari hidop: betulla korang ni



ahad0206199606.30p.m
penuh tul jadual harian. semalam roommate, abang mat kawin, esok lak ada program Motivasi Khidmat Masyarakat kat Felda Lakum. so hari ni aku bertolak awal daripada member PKAP (pasal diorang naik van, aku layan motor). hujan punya la lebat spanjang jalan stat dari serdang sampai la kat karak. dah tu k.l jammed. syok betul mandi hujan atas motor. sure la member-member aku sangkut punya. elok juga beg pakaian aku dalam van sama diorang. tapi skali pikir, kalu aku sampai dulu kang camana ni. aku takde baju ni. nak lepak semejid, baju basah lenjun.. aiseh camana ni.

dalam dok pikir-pikir atas motor, aku lalu kat depan rumah zai, kat karak setia. nampak la aku roneh, abang dia (senior aku kat Temerloh) tengah termenung dalam hujan, layan feeling gamaknya. so aku berenti nyembang la dengan dia sambil nunggu van member sampai. seronok dok sembang tapi ati aku tak senang pasal hari makin lewat, diorang tak nampak batang hidung lagi. aku basah kuyup ni. hari dah mula nak maghrib. last roneh paksa aku singgah rumah dia, tido sini laa... eh! tak mau la (aku ada personel konflik dengan zai. tapi aku tak pasti la zai anggap aku camana. segan le aku) macam-macam alasan aku bagi, dia tak pedulik... memang le ye dak, pasal dia tak tau hapa-hapa. adui!! (sebelum ni aku pernah selisih faham dengan zai. puncanya aku dah tak ingat tapi angkara mulut kengkawan la ni. niat ati aku, aku nak jarakkan diri dengan harapan toksah simpan perasaan kat aku... tak tau le kot aku yang perasan)
Friends Myspace Comments
MyNiceSpace.com
malam tu, dengan berkain pelekat dan berbaju T si roneh, aku tebalkan muka terpaksa gak tegur zai. eh! dia ok aje.. sah aku yang salah sangka kot selama ni... heeee ni member punya pasal la ni. aku sembang sampai malam buta ngadap tv berdua. dalam ati, aku dok ngutuk kawan aku yang kenen-kenenkan aku dengan dia. barangkali dia nak aku jadik special freinds kot, tapi tak kena cara. aku plak ada alasan tersendiri untuk tidak mau orang simpan ati. aku dapat rasakan apa yang aku andaikan betul bila zai sendiri ngaku dia jarang jumpa awek yang dok kenenkan aku dengan zai tu. jadik, kesimpulan aku, barangkali dia buat-buat cerita supaya aku akrab le dengan zai. gamaknya la. aku tak la marah sangat cuma terkilan. hubungan baik aku selama ni dengan zai jadik terjejas sampai dia jadik jauh ati plak dengan aku. sori la zai. gitu la gayanya kengkawan sekolah. esoknya lepas sarapan aku minta maaf banyak-banyak dengan dia tanpa menyebutkan apa-apa sebabnya, terima kasih atas layanan baik dan sudi tumpangkan aku bermalam di sini. lalu aku teruskan perjalanan ke destinasi sebenar. wohhh! rupanya ada hikmah aku bernaung di rumah kawan baik tu. malam itu, sementelah aku syok bersembang, rupanya orang di Lakum sedang berkumpul hendak menyambut 'anak angkat' katanya. ya Allah! menda ni la yang aku paling tak nak. bukan tak sudi, tapi aku tau, banyak program anak angkat hanya hangat-hangit taik ayam je. abih program semua balik ke kampus, tinggal le mak ayah angkat tertunggu-tunggu khabar berita macam menunggu buah yang tak gugur. sian kat orang tua tu.

Khamis, 8 Oktober 2009

sungguh manusia tak tahan ujian


pernah kehilangan sesuatu? ada la kot, pensil ke, duit ke, apatah lagi melibatkan orang tersayang; kaum keluarga ke, tok nenek ke, awek ke. tak kesah la... apa pon kehilangan suatu yang menyakitkan bila terjadi. sesungguhnya bila kita melihat rakan yang mengalami nasib malang, segera kita menasihati agar bersabar dengan ujian Allah tu. tapi bila terkena batang hidung sendiri, sempatkah kita mengungkapkan kata-kata 'Innalillah', sebab semua benda milik Allah so pulanglah kembali kepada yang empunya. nak tersenyum rasa kelat jauh sekali dari menyebut 'Alhamdulillah' ye dak... betapa rapuhnya iman kita. kalu mulut tak menyebut, hati mesti menyahut... ini la hasil nukilan ati aku bila ujian kecil melanda... belum lagi jadik macam sedara kita di Padang, Sumatera.

Rabu, 7 Oktober 2009

bila aku glamer ...

Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com
bila orang tengok gambar awek ni atas meja aku, diorang tanya "peminat ke?" "tak aih! dia yang minat kat aku, tapi aku malas layan" he he bila siti dah kawin aku dapat lak satu emel lagu dari peminat dia yang merana dan merapu mengenangkan perkahwinan siti dan aku simpan lagu tu untuk sama-sama layan feeling kira senasib cam mamat yang cipta lirik tu untuk siti. atas kesungguhan aku yang nampak cam syok sangat kat siti, kawan aku rusdi bagi kat aku beberapa keping koleksi gambar siti masa mola-mola meletup dulu (genuine ye bukan amik kat kedai gambar sebab dia amik dari kawannya yang jadik wartawan hiburan) sampai sekarang gambar tu masih aku simpan dan letak atas meja untuk tatapan tetamu yang datang singgah kat meja kerja aku. siaaan siti kenapa la aku tak layan dia dulu...

Isnin, 5 Oktober 2009

sunyi dan permai


melihat gambar seperti ini, teringat aku kepada kampung tok aku dulu, sebelah ibuku. sama, rumah beratap anyaman rembia, berdinding dan berlantaikan buluh, bertanggakan batang kayu yang diikat kukuh (licin tu, kalu pijak tapak kaki pon terasa meleret geli geleman). setiap malam dia akan mengasah pisau toreh sambil bertemankan pelita ayam. sambil berehat dia mengambil daun sireh bercuit kapur dan sekacip pinang sambil menggobek-gobek lantas dimasukkan ke dalam mulut. aku memerhatikan gerak-gerinya dengan penuh minat. ada waktu-waktunya kedamaian malam kami diganggu bunyi bising. aku berlari ke beranda sambil meniarap dan menjenguk kepala ke bawah. mataku bagai menerobos kegelapan malam mencari bunyi yang sangat suka aku dengar. kalaulah waktu ini sudah siang pasti aku berlari ke baruh mengejar bunyi yang kuat itu... bunyi kereta api! dan kereta api inilah yang sering menjadi hiasan lukisanku tanda manifestasi rasa seniku terhadap alam.

Khamis, 1 Oktober 2009

tangisan tunggul-tunggul silam

ekspedisi jerejak sekali lagi aku tampilkan namun dengan pengertian berbeza berasaaskan kutipan cerita sejarah yang tersurat dan tersirat. klip video ini sekadar memaparkan rintihan suara yang tak pernah didengar oleh banyak orang. ia tenggelam dalam semak-samun. ternyata kita kaya dengan khazanah seni warisan tinggalan moyang yang telah dilupakan. sebahagian suara yang merintih tersebut disebabkan oleh penderitaan yang dialami, atau sebahagian lagi suara merintih minta dibebaskan diri dari pungaran rimba yang menelan kesedihan mereka sebenarnya mengharapkan kita menghargai seni warisan. jom terokai seni. dengari!dengarlah! dengarkannya!

Rabu, 30 September 2009

diari hidop: gilo punyo kojo

Funny Myspace Comments
MyNiceSpace.com
selasa1804199508.00a.m
cuti semester baru aje bermula. stat kerja kilang Top Group, Bangi. kilang tu buat penyaman udara. semalam, aku, bidin, s. amir dan rambo dok kelentong sorang akak yang interview kitorang. ha ha... ngaku takat SPM je, bila dia tanya apsal SPM ok tak sambung blajo, kitorang goreng la kunun kluarga susah la, bagi adik-adik je la blaja, dan tah hapa lagi di'ayat'nya awek tu... last dia gelak... hu hu takyah tipu la, akak pon baru je grade dari UPM. cam ni la, kita pakat underground la, akak amik korang keje. aku dan bidin posting kat bahagian maintainence. dorang lagi tu dok dengan bangla pasang body aircond.
keja memang rileks. gilo apo! kitorang yang takde basic hapa pasal elektrikal disuruhnya baiki lampu, servis aircond, forklift dan mesin. blasah je la... dah orang bagi keja tu buat la, jangan banyak cengkadak. kengkadang, sebijik lampu limpah yang lebih 1000 wat tu kitorang baiki sampai 2, 3 hari. bukan tak siap... senior kat situ Mamat Saira dengan Azhari yang ngajar cenggitu. lepak atas perancah besi dok baiki lampu kat bumbung kilang sambil bersembang. lampu bukan hari-hari rosak. supervisor aku, kitorang panggil apek pasal dia tu cina. mak oi lagi pemaleh tu. mengular dan membuta kuat tu. kengkadang datang kunun nak berlagak kat kitorang "apasal kerja tak siap lagi?" sambil gosok mata merah dia tu... hah sah la tu tido. bila kitorang ketawa, dia sengih-sengih terus blaa. ada la dua bulan aku keje kat situ. dah nak last baru la aku ngaku dengan mamat saira aku ni student, kan napa, dia cam segan la nak kawan ngan aku walaupun beberapa kali dia risik-risik kitorang ni sapa sebab takde gaya bebudak kilang... ha tang tu payah la sikit nak nyamar.

Isnin, 28 September 2009

,

salam rindu pada teman warga dewan



memandang bangunan baru dbp mengingatkan aku perbualan dengan bos lama , hajah noresah baharom, mantan pengarah jabatan bahasa (masa tu ketua bahagian pbss)ketika sedang mesyuarat di sebuah hotel di kl. kami memerhati kerja-kerja pembinaan bangunan dbp yang sedang rancak dilaksanakan. dah hampir 80% siap bangunannya. spontan aku bercakap dengan dia, "tah sempat ke dak saya merasa dok bangunan baru tu" sambil menghirup teh o panas. bos aku lantas menoleh, "kenapa? awak nak ke mana?" "tak tau la, rasa hati tu begitu" balasku. rupanya betul la, tak dan siap bangunan tu tak lama lepas tu aku dapat kerja tempat lain pada jun 2001. aku tinggalkan dbp dengan berat hati kerana aku sayangkan tempat, warga kerja dan suasana di situ. apakan daya tempat aku bukan di situ. manusia hanya pandai menghargai kita apabila kita telah tiada... kalu tak caya tengok aja pada orang yang dah kembali ke alam barzah. segunung pujian diberikan sedangkan masa hayatnya tak la begitu dipedulikan... manosiaaa

Rabu, 16 September 2009

ramadhan berlalu pergi



menjengah zaman kanak-kanak, raya bererti bulan pendapatan memenuhkan kantung. belumpon semayang raya, operasi mengumpul duit sudah bermula, pantang ada yang sound, "woo kalu nak duit banyak, ko pegi rumah pegawai (rumah kakitangan felda) dia bagi lima posen (peh! masa tu kaya ya amat la dapat lima posen). cuma aku tak penah jadi penunggu kubur walaupun orang kata kat situ lagi lumayan sebab rumah aku jauh sangat nak pegi, terjelir lidah kalu nak balik nanti. strategi nak dapat banyak duit, jangan pegi ramai-ramai kang diorang bagi seposen sorang, jangan duduk lama-lama rugi masa, kalu ada kumpulan lain datang cepat-cepat blah atau gi raya rumah lain dulu, ada orang kata ikut bapak gi tahlil dari rumah ke rumah pon ble tahan habuan tapi leceh la, takde privacy. raya akan berlangsung selama tiga hari so lepas tu bole la kira berapa income. seronok gila la raya ketika itu, kami kumpul biji leroi kering (biji sawit) untuk dibakar sepanjang jalan pada malam hari, pelita ayam dan buluh dah ada di laman rumah, aku tak main sangat mercun sebab duit masa tu sangat bernilai untuk dibazirkan, so sekadar jadi penonton je la. selain dari cara tu nak ngabih duit, ada plak yang bisnes tikam, satu keping kertas 5 sen, nasib la... kira kecik-kecik dah diajar berjudi ye... sekarang raya bererti dok kat rumah layan sarkas kat tv, bebudak sekarang malas nak jalan lebih baik dok tunggu kepala simpang, kawasan perumahan pon banyak yang tutup pintu, so tunggu je la open house

Isnin, 14 September 2009

,

panahan jiwa

Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com

biasanya lepas tulis sajak baru la aku pindahkan ke dalam media seterusnya, curahan perasaan akan lebih bermakna dengan calitan jiwa. sajak ni aku post pada khamis 6 ogos 2009 lalu dengan sedikit suntingan

raya datang lagi


angkasa raya - tengah tengok anak bulan, tok imam kata
kad raya - tak ramai dah yang guna
hantu raya - raya lebih tapi tak posa
duit raya - cukup ke dak, dah berkira-kira
kuih raya - tunggu malam last sepuluh, tiga
pasar raya - potong harga ke potong kepala
jalan raya - bila semua berebut nak balik jammed gila
lebuh raya - dengar kata ada diskaun tak semua merasa
balai raya - fully booking untuk rumah terbuka
Jabatan Kerja Raya - mula la sibuk jengah prasarana
pilihan raya - ingat! orang bagan pinang ngundi lepas raya
bunga raya - heh takde kena mengena langsung dengan hari raya

Jumaat, 11 September 2009

kuiz: warisan melayu terakhir


melayu takkan hilang
bila melayu hilang
hilang seninya
hilang seni tari
dek rasa geli
hilang seni muzik
dek rasa lembik
hilang seni masak
dek rasa kokak
hilang seni mainan
dek rasa ketinggalan
hilang seni silat
dek rasa tak hebat
hilang seni ukir
dek rasa tak mahir
hilang seni nama
dek rasa tak glamer
...
seni
adat
resam
budaya
bahasa
warisan
dalam lipatan

jawapan kuiz;
askar melayu, keretapi tanah melayu, baju melayu

Jumaat, 4 September 2009

nukilan cinta

Funny Myspace Comments
MyNiceSpace.com
abang berat hati nak meluahkankannya. tapi makin dipendam, makin menjadi barah, menanggung beban yang tidak kelihatan, berat tapi tidak sampai membongkokkan badan. sebaliknya membuatkan abang patah semangat... semenjak-dua menjak ini, memang abang berhasrat mengelak diri dari mie. bukan dah berubah hati, jauh sekali membenci, barangkali makan hati. bukan dengan sikap mie, tapi dari suasana yang terjadi. saban hari abang rasa, abang hanya menemui kegagalan hidup. sedikit sebanyak telah merubah pandangan hidup abang sendiri. kengkadang terdetik di hati 'kebaikan sudah tiada tempatnya lagi di dunia ini. kejahatan sama ada dipuji atau dikeji, tetap letaknya di tempat yang tinggi.' tak berguna berbuat baik. bukan abang minta dihargai. yang jelas ia memang tak dihargai... lalu untuk apa berbuat baik... rugikan! malangnya kalau abang berbuat jahat, abang tak sanggup menyesal sampai ke mati. hidup dalam kemurkaan tuhan, itulah yang terdetik kini. abang berputus asa? putus asa dari rahmat Allah? sesekali begitulah! bila teringat dosa, tak sanggup rasanya berputus asa... tuhan marah orang yang berputus asa dari rahmat-Nya.

pada wajah mereka


rindu pada masa lalu, jarak, sempadan dan waktu jadi pemisah, benar kata sang seniman 'barang yang lepas hai jangan dikenang, kalau dikenang meranalah badan'

SALAM KEMERDEKAAN

Khamis, 3 September 2009

1malaysia: singgahsana cinta


satu dua kucing berlari
manakan sama si kucing belang
tadi melayu cina lepas ini
india mari benggali pon datang

Rabu, 2 September 2009

bila pena semangatku menari


Sejarah Kemerdekaan

Suara tuntutan kemerdekaan telah lama kedengaran. Malangnya setelah Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945 apabila Hiroshima dan Nagasaki dibom, penjajah Inggeris kembali ke Tanah Melayu dengan niat menjadikan Tanah Melayu sebagai sebuah koloni. Di Tanah Melayu, penyerahan kuasa secara rasmi oleh Jepun kepada Inggeris dibuat di Victoria Institution, Kuala Lumpur pada 22 Februari 1946. Inggeris telah memperkenalkan Malayan Union yang memberikan hak sama rata khususnya dalam isu kerakyatan kepada semua penduduk tanpa mengira keturunan dan kesetiaan mereka terhadap negara.

Malayan Union ternyata mendatangkan kerugian dan meminggirkan hak kaum Melayu dan bumiputera sebagai penduduk asal negara ini serta menjejaskan institusi dan fungsi Raja-Raja Melayu. Oleh itu, cadangan Inggeris memperkenalkan Malayan Union mendapat tentangan hebat seluruh orang Melayu termasuk Majlis Raja-Raja. Datuk Onn telah mengumpulkan lebih 200 perwakilan Melayu dalam Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu pada 1 - 4 Mac 1946 di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Sebuah jawatankuasa yang dianggotai oleh tokoh-tokoh seperti Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah dan En. Zainal Abidin (Za’ba) ditubuhkan. Kongres bersetuju dengan cadangan untuk menubuhkan sebuah pertubuhan yang dinamakan United Malays National Organisation (UMNO) atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) yang akan dibentangkan dalam kongres akan datang. Dalam Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu Ke-3 di Johor Bharu Dato’ Onn Jaafar mengumumkan penubuhan UMNO pada 11 Mei 1946. Penubuhan ini bertujuan untuk memperjuangkan sebuah negara Malaya merdeka dan berdaulat, memajukan dan memelihara kepentingan orang Melayu dan rakyat Malaya dan memelihara dan mempertahankan agama dan adat resam Melayu serta kedudukan institusi Raja-Raja Melayu.

Selasa, 1 September 2009

camana la aku nak tenyeh lagi


dah puas tul aku cuba jadi pelukih potret, bila aku jumpa orang yang pandai lukis potret aku mesti tanya apa rahsia melukis potret, teknik ke tak kira apa la... aku penah tanya kat s.amin sahab... iskh! pasal aku jeles tengok orang ble lukis aku tak ble jugak... camana nak buek aa.. kalu ada yang expert nak bagi tip tu tima kasih banyak la aku ucapkan

nak tau bila setan menangis

banyak rahsia yang tersingkap kata pujangga 'rakibtuha nisa aka fi bathniha, wasyammuha fi anfiha, wadhul ... fi ... wa na'muha, masya allooooh!

diari hidop : penganggur, aku paham rasanya

jumaat2305199709.00a.m
untuk kali ke brapa nak interview kerja tak tau la. dah 6 hari aku lepak kat bangi, kat rumah sewa lama, nak cari kerja. aku dah merayau kat kilang onkyu, raza dan sapura. aku dah hantar resume kat kolej ikatan dan puteri resort hotel. dan aku dah pergi ke pejabat ujang yang terbitkan majalah kartun baru 'varia lawak'. semuanya mendukacitakan (kat pejabat ujang ada la la crita lain bila aku jumpa sapa ke namanya, en. akram ke hapa ntah lupa la plak).
hari ni aku cuba lagi. kali ni kat kenny roger's puchong. tempat s. amir dan pak leh training. diorang khabo ada kosong, gi interview dan terus training kat situ je. dah la pegi tu nyaris tak mati excident dengan lori tanah... he he salah aku la nak tunjuk teror, potong lori tanah masa naik bukit. udah tu datang satu lagi lori tanah dari depan, aku tak dan nak potong, last choice aku masuk bawah lori dok control body aku jangan sentuh lori dan dok tengok pergerakan tayar lori, dia laju ke brek ke... lepas je lori tu aku kluo balik, mamat yang bawak lori tu punya hangin dengan aku, agaknya tengok aku dah hilang mesti mati punya ini budak.. dia terus jerkah kat aku "dey thambi lu mau mati ka..." bila aku potong lori dia).
korang bayangkan kali ni aku pulak yang hangin, sampai je kat sana manager tu kata isi borang aje, ikut prosedur biasa... argh! tensennya aku, aku datang siap dengan baju uniform dia baju putih sluo hitam untuk training manager. last balik bodo je la.

cerpen: jangan ekploitasi kami

nini mendengus marah. matanya bulat menelan raut wajah lopi. lopi cuma terkebil-kebil memikirkan nasib yang kian terjepit. sekali-sekala dia menggaru pangkal telinga yang kemerah-merahan. misainya bergerak-gerak bagai daun lalang ditiup angin.
"mereka mesti diusir!" nini melepaskan nafasnya yang teresak-esak di corong rongga dadanya. antara dengar dengan tidak, lopi mengiakan luahan itu. "tapi kita tak mampu melakukan apa-apa terhadap mereka." akhirnyya terpancut keluhan kecewa yang bersarang di hati lopi.
malam itu mereka berkerubung beramai-ramai di tepi longgokan sampah belakang rumah en. jusoh. dari serta pelosok mereka datang untuk sama-sama menangani masalah yang kian meruncing. dulu mereka hidup senang tanpa digugat sesiapa. bebas mencari rezeki di mana sahaja. tapi hari ini mereka terusir dari kediaman yang serba mewah itu. segala anugerah Allah itu bukan lagi milik mereka. hak mereka telah dirampas.
"periuk nasi kita kita semakin terancam." nini memulakan kata-kata aluan. "kedatangan mereka membuatkan hidup kita menderita. dulu mereka begitu hina, merempat dan tak punya apa-apa. tapi hari ini kita pula yang tersepit. kita mesti cari jalan halau mereka."
suasana hingar-bingar seketika. masing-masing berceloteh sesama sendiri memberikan pendapat. nini membiarkan sahaja keadaan itu. ekornya mengelenyar ke kiri dan kanan sama seperti otaknya menerawang mencari jalan penyelesaian.
"kita mesti bertindak segera." apak bersuara lantang mematikan suasana kalut itu. semua mata tertumpu ke arah tikus tua yang tampak goyah bila cuba berdiri tegak. "jangan berlengah lagi, mereka adalah parasit. kapitalis yang merenggut hak kita. mereka tindas kita kerana kita lemah. mereka ekploitasikan sikap toleransi kita. mereka juga adalah penjenayah kejam. kucing-kucing itu telah membunuh dua daripada anak-anakku. semalam jumi kehilangan suaminya. semuanya angkara pendatang asing itu. mereka membawa bencana kepada kita, pemusnah kebahagiaan kita..." raut wajah apak digayuti rasa pilu. apak rasa tidak sanggup untuk meneruskan kata-katanya. hatinya dilapah duka. pelupuk matanya bagaikan disentak-sentak untuk menitiskan air mata. semua hadirin turut melukiskan rasa simpati di wajah mereka. bahkan mereka ada yang senasib dengan apak.

bersambung....


* ni la cerpen terakhir aku tulih masa tingkat enam atas

Rabu, 26 Ogos 2009

idea


bila boring je, jangan ada pen dan kertas kat tangan mesti menconteng punya, dalam kelas ke time mesyuarat ke, kalu dah ketagih tak kira hapa mesti nak conteng gak. skali tu aku ingat kena marah dalam bilik tutorial bila lecturer tengah mengajar, aku dok melukih... bila tanya buku, takde la plak member sebelah pinjam, dia tak bawak so kitorang kongsi la, aku share dengan member sebelah aku, kawan aku tak bawak buku dorang pinjam buku aku.. haa satu kelas kena bebel, puncanya dari aku melukih melarat ke cerita takde buku

zikir damai


bila siang makin terang
bila malam tiba kelam
bila hati mencari tuhan
tuhan tidak pernah jauh
selangkah dekati-Nya
damai kalbu memeluk rasa
bila jatuh cinta
sufi jiwa rasa tersiksa
setapak menjauhi-Nya
tuhan tidak memerlukan kita
merangkak meraba dalam gelita
hina
bertemu dengan-NYa

Isnin, 24 Ogos 2009

kau datang lagi...


maghrib menjelang tiba sudah waktunya kita berbuka selamat datang ramadhan yang mulia untuk limpahan rahmat yang Esa

saatnya nanti


yang hebat akan mati
yang kuat akan mati
yang gagah akan mati
yang cantik akan mati
yang menawan akan mati
yang manis akan mati
yang mati semuanya akan pergi
yang tinggal
hanya puing-puing cerita
Religious Myspace Comments
MyNiceSpace.com

Khamis, 20 Ogos 2009

yang pertama



buat tatapan kengkawan yang aku yakin memang tak simpan punya buletin nih... semoga ble dapat mengembalikan nostalgia di daerah lampau. masa bukan lagi milik kita, kaki dihayun bila tidak diperlukan lagi...