Khamis, 29 Disember 2011

tima kasih masih setia

dek mood menulih ada datang sikit, maka aku gagahkan diri jengok la blog ni... tapi cam besa, bila nak stat mesti dengan isu yang tak pnah selesai ni (penambah semangat)... sesapa nak baca eelok juga jenguk n3 paling terhangat walopon takde perkaitan tapi mungkin kesan daripada penyakit yang sama

...

"kamu tau datuk (nama kena rahsia sebab kang korang kenal lak) tu?" kata sorang bekas bos (pompuan) lama aku yang dah lama juga pencennya.

"napa?" aku nunjukkan minat, saja mancing bio dia buka crita yang menarik nih...

"dia bukan takat kawin dua tapi ada empat bini... bini pertama dia cuma tau bermadu pon dah lewat, tapi dua-dua tu tak tau yang dorang sebenonya kena madukan sampai empat..." dia tersengih je.

aku pon sengih juga memikirkan kehebatan 'datuk' nih... apa ilmu dia pakai?

"tapi seblom tu, dia dah bagi amaran dengan dua orang lagi ni tadik jangan nak ngengada nak expose diri atau 'makan luar'. dok diam-diam je la rumah, keta mewah dah dapat, kan?" sambil crita dia juga ikut mengomen. mungkin dari sudut pandangan wanita yang positif bab poligami.

pada asalnya, dia bagi respon tentang tak kesah kalu lelaki berpoligami sambil kata, "Allah jadikan tu mesti ada kebaikannya"

sabda Rasulullah s.a.w "umatku akan sentiasa baik selagi belum lahir anak zina di kalangan mereka. Jika anak zina sudah tersebar di kalangan mereka, maka aku bimbang Allah akan menimpakan azab-Nya kepada mereka." (maksud hadis riwayat imam ahmad)

psst: emmm barangkali tu la 'ilmu' zaman moden kot - bagi 'kemewahan' dengan bersyarat. penen juga memikirkan bila kita berada di persimpangan antara kehendak fitrah (kawin) dan nafsu (harta).

cuma satu lagi isu, bila dah masuk peringkat 'datuk' sama ada bergelar atau digelar dek cucu ni tak heran le kalu kes 'makan luar' berlaku. dulu crita bangla tapi sejak akhir-akhir ni awang hitam pon mula join skaki. makin bertambah la penyakit moral dalam masyarakat kita ni

15 orang adijauhari:

ashrafi berkata...

Assalamualaikum.

Lama menghilang pi mana? Heheh

Mengenai entri, hmm perangai manusia, macam-macam.

Semoga kita-kita ini semuanya baik sahaja. Amin...

azieazah berkata...

Salam CEMOMOI. Selamat mengupdate kembali.

Jom kita join politik, nak? hehehe

Ati Masrif berkata...

salam,

sibuk jaga anak ke..

zaman lani dah ramai sangat
yg bergelar dato..sana dato..
sini dato..huhu~

ajumohit berkata...

selamat kembali berblogging ye cemmoi, yang namanya manusia mmg begitu

Woofer Storm berkata...

sibuk ye lama tak dgr cite.hehe

#daripada buat maksiat,bgus kawin lagi..ehhee tapi kalau tak mampu,tak usah nak berangan,hehhe

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum saudara..

Moga sihat hendaknya dengan izin~Nya..

Baru 2-3 hari lepas tertanya-tanya ke mana gerangan pergi sahabat saya sorang ni...selamat kembali.

Tea berkata...

bukan senang kawin lebih dari satu.. adilkah?

sahromnasrudin berkata...

alhamdulillah...cemomoi sudah kembali..selamat berblog ya, cemomoi

zulkbo berkata...

salam..
ermm..gitulah gayanya..bila berduit yang pertama di cari bini muda..adehh..saya belum la kaya lagi nih..harapan kalau kaya tidak la begitu hendaknya :)

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum

Benarlah ini salah satu tanda akhir zaman.. nape nak disorok pula kan..

Kakzakie berkata...

Pada kakaklah poligami tak perlu disorokkan kerana ia adalah halal. Kalau suami yg cuba sorok itu dia belum sedia/tidak layak. Perempuan (termasuk kakak juga)kerana redha andai suami kita layak dan mampu. Kalau dia tidak adil dia yg kena tanggung - kita boleh menasihat (jgn marah kawan kakak ye).

Mat bangla/awang hitam memang menjadi punca moral kain runtuh di negara kita...

Ati Masrif berkata...

salam,

sibuk lagi ke...


selamat menyambut tahun 2012
jumpa lagi tahun depan di maya :)

@xiiinam berkata...

Selamat Tahun Baru 2012

CikguShikin berkata...

Elak zina, biar poligami.tapi kena ingat poligami ada tujuannya bukan suka2.tanggungjawab pun besar

AL-QASSAM berkata...

Jom kita ambil cakna pasal mahasiswa pula di sini:
Masa untuk Perubahan

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong