Isnin, 22 Ogos 2011

puasa menajamkan akal

kuiz ramadhan

kita berehat dulu daripada n3 sembang dengan setan. meh kita test minda kerana diakui bahawa bila kita banyak berposa minda akan lebih bersih dan mudah menerima ilmu. dalam erti kata yang lain, itu le rahsia bijak pandai ulama kita yang terdahulu.

sila baca ikut telo arab:

al-shiamu ...
(a) jannah
(b) jinnah
(c) junnah

jawapan: ...

terjemahan pada soklan tersebut:
puasa ialah ...
(a) syurga
(b) jin (pompuan la kot)
(c) perisai

ada sapa betui? jawapannya c

kesimpulan: sila baca al-quran dengan sebutan, baris dan makhraj yang betui. kalu tak, nanti salah je sebut, maknanya akan jadik salah/bertukar maksud

pssst: kalo baca doa ya Allah adhilna jinnah - maksudnya kita minta Allah masukkan kita dalam (kumpulan jin) bukannya masuk syurga

16 orang adijauhari:

Kakzakie berkata...

Benar cemomoi makhrojal huruf mesti kena betul. Sama juga biasa sebutan org melayu bila panggil ustaz jadi ustad.

Ustad - anak syaitan
Ustaz - Guru

Besar sungguh bezanya...

ajumohit berkata...

Lain sebutan lain maknanya.... Tafsir Quran ada..masa pon ade tp tak reti2 nk manfaatkannya huhu

Anaa berkata...

mintak masuk kelompok jin tu yang ala2 orang bunian kot.. hihi..

sebab tu agaknya kalo ngaji kena ada orang semak, kalo ngaji sorang2 ada kemungkinan akan tersalah baris atau panjang pendek, walopun dah lancar ngaji, ekkk..

sahromnasrudin berkata...

al fatihah yg selalu kurang tepat ialah iyyaqanak disebut sebagai iya qanak..makna lari trus huhuhh

cik sakdi berkata...

oh,kalu tersalah sebut tu,, masukkan kami ke golongan jin.aiseh payah tu.huhu

Myra Jay berkata...

Thanks sharing..
Memang berharga sangat :-0

Ati Masrif berkata...

salam,

sangatlah betui!!
takut tersalah sajekan

raya balik kemana...??

akuanakpahang berkata...

Salam, terima kasih berkongsi perkara yang amat besar manfaatnya.

ummiross berkata...

Memang betul tu, kesilapan yang sedikit boleh mengubah makna...

Temuk berkata...

As-Salam. Dah tua ni, bacaan dah 'mantap'. Sedih! Mantapnya tu bermaksud dah tak boleh nak diubah-ubah. Walhal banyak kesalahan masa membaca. Susah nak ubah sebab dah jadi kebiasaan dan si lidah pun dah keras.

Saiazuan berkata...

eh, apa kaitn ngan singa tu? hehe xde kaitn ek?

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Terima kasih kerana berkongsi.


banyak lagi kena belajar..

Adinda Amy Sensei berkata...

selamat berpuasa cemomoi!

abbey~ berkata...

bagus2.. makin sedar tentang ini.. time kasih~ :)

werdah berkata...

Assalamu'alaikum

jannah juga bermaksud taman atau kebun..

cemomoi berkata...

assalamualaikum

Kakzakie: masih banyak ruang untuk blajo dan kita perbaiki kelemahn tu, sekarang ni pulak gajet untuk blajo al-quran pon dah canggih

ajumohit: sama le kita... kitab tafsir dua tiga tapi takdan manjang nak jengah

Anaa: dapat pasang satu lagi eeee

tul; tu, sebab besanya orang lain je nampak salah kita, kita ni lak bila dah stat tekan minyak baca quran brasa cam qari la pulok

sahromnasrudin: memang tul la, bahkan setan pon masuk mencelah kat ayat tu sampai bole jadik seseorang sembah menda lain selain Allah kalo ngikutkan maknanya

cik sakdi: jin takde mata, kata sudin (pendekar bujak lapok)

Myra Jay: heh, tolong nyambungkan pesanan ustaz yang bagi tazkirah ramadhan

Ati Masrif: koi orang pahang makanya balik le ke pahang

akuanakpahang: ngingatkan sesama kita

ummiross: sebab kita dok ayat al-quran tu yang nak kena jaga tu, kalo baca novel tak kesah la yea..

abang Temuk: heh... tambah kalo gusi dah tak bersarung, lagi le susoh, takpe kayuh pelan-pelan

Saiazuan: kalo ada suara, jangan kata singa tu tengah ngaji yea...

a.z.r.i.n.a: ingatan bersama untuk semua

Adinda Amy Sensei: alhamdulillah dah nak sampai ke penghujung, maknanya Allah bagi ruang sampai hujung ramadan, harap ibadah kita diterima Allah

abbey~: samapikan dariku walau satu ayat - pesan nabi s.a.w

kak werdah: eee tul tu...

kalo sesapa nak test cara mudah dan free, bole gunakan google translate