Selasa, 23 Ogos 2011

siri bersembang dengan setan 3

pnah baca crita sorang lelaki tebang pokok beso yang berantu tapi dihalang oleh setan? walopon setan tu kuat, tapi lelaki tu berjaya kalahkan setan tu lantaran ketaqwaannya pada Allah. tapi bila dirasuah dek setan dengan janji setiap hari ada dinar emas di bawah bantalnya, akhirnya lelaki tu dengan mudah ditewaskan oleh setan selepas setan ngelat bayo wang perlindungan tersebut.

Manusia Yang Menjadi Teman Iblis

pertanyaan nabi s.a.w, dijawab oleh syaitan seperti berikut:

1. kawan iblis - pemakan riba
2. sahabat iblis - penzina
3. teman tidur iblis - pemabuk
4. tetamu iblis - pencuri
5. utusan iblis - tukang sihir
6. kegembiraan iblis - bersumpah dengan cerai
7. kekasih iblis - orang yang meninggalkan solat jumaat
8. manusia yang paling membahagiakan iblis - orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja."

Iblis Tidak Berdaya Di hadapan Orang Yang Ikhlas

rasulullah s.a.w lalu bersabda: "segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan umatku dan menyengsarakanmu."

iblis segera mencelah, "tidak, tidak... tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga hari akhir. bagaimana kau bisa berbahagia dengan umatmu, sementara aku bisa masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak bisa melihatku. demi yang menciptakan diriku dan memberikanku kesempatan hingga hari akhir, aku akan sesatkan mereka semua, baik yang bodoh atau yang pintar, yang bisa membaca dan tidak bisa membaca, yang durjana dan yang soleh, kecuali hamba Allah yang ikhlas."

"siapa orang yang ikhlas menurutmu?"

"tidakkah kau tahu wahai Muhammad, bahawa siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. jika kau lihat seseorang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku bisa pastikan bahawa ia orang yang ikhlas, maka aku tinggalkannya. selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan dan hatinya selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku."

14 orang adijauhari:

Kakzakie berkata...

Allah.... cemomoi, macamanalah kakak nak elak tak suka emas dan duit ini semua ye... Masih belum kuat keikhlasan dihati kakak ini...

Ati Masrif berkata...

gulpp...
wanita dan emas tak boleh
dipisahkan...camne tu

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Sangat kuat pengaruh duit dan emas tu kepada manusia hinggakan adik-beradik pun bisa bergaduh hasil hasutan iblis

akuanakpahang berkata...

Payoh nok cari org ikhlas dengan duit, emas dan harta bender nie yak :(

zulkbo berkata...

salam..
ermm, syaitan yang paling besar ada dalam diri kita (hawa nafsu) memang tak daya kalau tak kena dengan cara mengawalnya..wallahualam.

ckLah berkata...

Tak mau kawan iblis....tak mau...tak mau!

werdah berkata...

Assalamu'alaikum

bab pujian tu rasanya sukar juga nak hilangkan.. kadang-kadang kembang kempis hidung bila dipuji.. kecik macam semut bila tak dipuji.. subhanallah.. astaghfirullah..

Nida berkata...

La ni .. ramai sangat yang menggembirakan iblis.. sebabnya dah banyak sangat kes cerai.

sahromnasrudin berkata...

ramainya kawan iblis....semoga kita semua dpt berbuat sesuatu utk menjauhinya

trime kasih ats entri ini

Anaa berkata...

walopun takde emas kat badan, tapi dalam hati bercita2 nak beli emas...aduhai..

MulutPayau berkata...

Terima kasih atas prkongsian ini..

p/s...emas dan duit..impian semua orang...

Nizam berkata...

Same2 la kite berusaha untuk mengikhlas kan diri....

sahromnasrudin berkata...

Salam Aidilfitri 1432H..Maaf zahir batin..Maaf dipinta andai komen dan pandangan saya sebelum ini telah mengguris perasaan sdra / sdri.. Semoga ikatan ukhwah sesame blogger kan semakin erat lagi di Syawal 1432H ini..

So Shy Lady berkata...

bbrp thn sblum ni rmai yg mmujuk sy mlabur bli emas.... ntah mgp hati sy agak brat

Suka hadis tu..Alhamdulillah

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong