Khamis, 4 Ogos 2011

n3 jaga diri

Luqman Al-Hakim menasihati anaknya, "Wahai anakku, apabila perut dipenuhi makanan, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksanaan) dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah.".

bulan posa ni disinonimkan dengan kesihatan. ketnya, dalam pada dok jaga kesihatan, banyak perkara yang mungkin kita terlepas pandang. ada yang dah jadik habit pon tapi dalam tak sedar habit tu memberikan kesan tak baik kepada kesihatan kita ni... cuma nak kongsikan le ingatan kengkawan yang dihantar melalui emel untuk manfaat bersama.

Health - Very Very Important Tips

Answer the phone by LEFT ear.
Do not drink coffee TWICE a day.
Do not take pills with COOL water.
Do not have HUGE meals after 5pm.
Reduce the amount of OILY food you consume.
Drink more WATER in the morning, less at night.
Keep your distance from hand phone CHARGERS.


Do not use headphones/earphone for LONG period of time.
Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the morning.
Do not lie down immediately after taking medicine before sleeping.
When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times.

18 orang adijauhari:

ajumohit berkata...

uishhh besar gedabak hp tu, giler byk radiation dia tu hihihi..TQ for the info bro

Nizam berkata...

* Boleh baling lembu ni

si para para berkata...

pose..tapi nape seluar ni makin kecik je..hmmm

Myra Jay berkata...

TQ syer maklumat yang berguna nie..
Kekadang kita lupa... ;)

Anaa berkata...

ooh, kita memang guna telinga kiri.. sebab kita orang kiri...

makanya ikut ler pesanan nabi, makan bila lapo, berenti sebelum kenyang.. bukan jangan berenti selagi tak kenyang.. :)

sahromnasrudin berkata...

alamak...takut kene radiasi huhuh

trime kasih ya, cemomoi...

akuanakpahang berkata...

Buat barangan bender biar dalam kesaboran yak :)

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Bulan posa kena jaga kesihatan betul-betul kerana banyak makanan kita penuh dengan gula yang memungkinkan pertambahan lemak

a.samad jaafar berkata...

bagus info ni.. kadang2 bukan tak tahu tapi selalu lalai..t kasih atas perkongsian..

CekWa berkata...

betul tu, kekadang makin posa makin besor badan yer!

cik sakdi berkata...

eh kenape angkat fon gune telinge kiri? nak tau... :)

shameel Iskandar berkata...

antara hidup utk makan dan mkn utk hidup, itu yg gagal difahami oleh manusia.

Mutiara Bernilai berkata...

wah. terima kasih atas entri ni, banyak benda baru yang saya tahu,,

salam ramadhan dr saya :)

Kakzakie berkata...

Kadang tu dah tahu tak elok makan banyak tapi mata kata nak juga. Itulah selepas solat maghrib kalau nak menghabiskan 1 juzuk pun kena sambung lepas terawikh....

Cik SHiNJU berkata...

Assalam...tips berguna nih..
saya kalau jwb fon suka letak fon tu kat tinga kanan...bahaya upenyer,.,

Fello Ariza berkata...

When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times.

erkkkk...aiyooo -.-"

ummu berkata...

assalam,
tqvm, pelbagai info berguna utk diri ini dalam satu entry.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

dalam banyak hal, koi pon banyak tak tau dan banyak juga buat menda yang bahaya tu

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong