Khamis, 30 Disember 2010

laser otromen mereka weak punca kalah atau...? n3 dedikasi untuk pemain kita

kita menang! kita menang! sila nyanyi ikut rentak suka ati korang la... cuma pastikan nyanyi di bilik air rumah sendiri. nanti bising ganggu satu opis! korang dah analisis ke sebab-musabab menang dah kalah antara kedua-dua pasukan tu. tahniah! korang ni lebih hebat daripada pemain dan pengulas sukan. ni aku ada brita baik...


video

jika berminat nak cari pemain import ni... korang cari le kat mana-mana pembekal kot ada lagi ke?

apa pon tahniah kepada pemain negara yang bertungkus-lumus mengekang keegoan mereka.

Selasa, 28 Disember 2010

hutang tag 1

tag dari awek temerloh, Sharifah Nurul Farhana adoyai banyaknya soklan dia. markah penuh 25/25. dia kata, "kalu orang tag, maknanya orang nak tau tentang diri kamoooo..."

1. aku budak cemomoi (skima soklan stended)

2. sek. rendah kat cemomoi

3. pas tu sambung kat simpang pelangai

4. merantau kat raub

5. lepas tu g pekan jap

6. tak tahan... cabut lari ke temerloh

7. dapat rezeki masuk ukm

8. so aku tolak tawaran maktab perguruan (surat lambat sampai, dah tu sesi disember plak dah)

9. 3 kali kot jadik mat kilang

10. pnah beberapa kali join syarikat Dato' Hassan Ali jadi fasililator summer camp bebudak sekolah

11. merasa juga jadik guru sementara, kumpul duit nak sambung blajo

12. 3 bulan part time kfc kajang - janji tanak letak muka kat cermin yang aku lap tu

13. rasa sedih time hidangkan minuman untuk orang waktu keja sebagai pelayan hotel lepas abih blajar

14. memang mamai bila aku mintak keja sebagai peon lepas abih studi, kan?

15. tapi, Allah balas usaha aku tu dengan jawatan yang sesuai 'min kulli fajjin amiq' - rezeki dari arah yang tak disangka-sangka

16. aku ikat kontrak keja kat DBP

17. mulut aku cabul cakap dengan bos... "barangkali saya tak sempat merasa bangunan baru DBP"

18. la... masin mulut aku

19. Allah bagi aku keja gomen tetap dan berpencen (rezeki nak kawennnn)

20. ditanya nak bertugas di negeri? no problemo... sudahnya, aku dihantar ke klate

21. baru setahun jagung, dah dipanggil balik

22. he he.. masa g klate orang ingat aku naik pangkat. sebab jawatan tu lebih beso dari saiz badan aku ni

23. dipanggil balik rupanya nak offer naik pangkat... terbalikkk

24. dah abih lum soklan? eh! ada satu lagi uuu jenuh dah ni...

25. haaaaa soklan last... dah abih! cukup la tu ye dak?

ada sapa berminat nak buat latihan memerah otak ni, sila le amik tag nih... tak sampai ati aku nak namakan sesapa...

Isnin, 27 Disember 2010

aqlus salim fi jismis salim

alhamdulillah... dah sihat!

dalam setahun biasanya Allah akan bagi aku sekali demam yang teruk. selsema, batuk dan demam kecil lain besanya masih bole lagi nak g keja. tapi yang ni all out. nak abihkan bajet hujung tahun le ni. bergulung sehari suntuk dalam gebo, tido macam baby 18 jam sehari, tapi masih ada masa nak tengok ikan...

bila penyakit cam tu datang akan disertai pulak dengan penyakit lain: tanak makan ubat. bukan tak suka makan ubat tapi tak mau bergantung dengan ubat. lepas tu telinga akan diasak dengan bebelan...

mengikut sebuah kitab perubatan kesufian: demam, batuk, selsema, cirit-birit dan sebagainya ialah satu anugerah Allah untuk membersihkan toksid dalam badan kita secara natural. kotoran dalam badan akan dibuang secara semula jadi. ubat yang dicipta oleh orang eropah menggunakan bahan kimia bersifat memberhentikan atau menyekat pembuangan toksid tu. contohnya, bila kita selsema, hingus akan meleleh untuk membuang toksid yang tak diperlukan. bila kita makan je ubat, ia dah mencairkan kahak dan selsema lalu terus terserap dalam badan kita. maknanya toksid tu tak dapat dibuang lagi dan dan akan berkumpul.

(brother ni sikit pon tak kesah dengan makan dan ubat moden)

jadik, aku pon tak brapa nak makan ubat. buat senaman ringan walopon sakit-sakit badan supaya badan berpeluh. insyaallah badan akan cepat sembuh, sebab badan kita ni dah dijadikan imun oleh Allah. cuma kita masih memerlukan bahan lain seperti herba untuk mempercepatkan ia sembuh dengan izin Allah.

"Setiap penyakit ada ubat penawarnya dan apabila suatu ubat itu sesuai dengan jenis penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." (Hadis riwayat Muslim).

Jumaat, 24 Disember 2010

jumaat, sabtu, ahad; ironisnya esok!

1:1- 31
31 Maka Tuhan melihat segala yang dijadikan-Nya itu, sungguh amat baik. Jadilah petang dan jadilah pagi, dan itulah hari keenam.

2:1-7
1 Demikianlah diselesaikan langit dan bumi dan segala isinya. 2 Ketika Tuhan pada hari ketujuh telah menyelesaikan pekerjaan yang dibuat-Nya itu, berhentilah Ia pada hari ketujuh dari segala pekerjaan yang dibuat-Nya itu. 3 Lalu Tuhan memberkati hari ketujuh itu dan menguduskannya, karena pada hari itulah Ia berhenti dari segala pekerjaan penciptaan yang telah dibuat-Nya itu.

4 Demikianlah riwayat langit dan bumi pada waktu diciptakan.


tu petikan crita dari bible Kitab KEJADIAN tentang pencitaan langit dan bumi...

...

sambil termenung memikirkan crita tok khatib dalam kuliahnya ari ni seblom khutbah bermula : "ada sorang hamba Allah tu, dia dikurniakan dengan 7 orang anak lelaki. dok harap anaknya nanti jadik anak soleh maka dia pon isikan nama saleh dipangkalnya..."

aku pon dok kira: saleh wahid, saleh thani, saleh thalith, saleh arba', saleh khamis, saleh sittah dan saleh sab'ath.. he he... aku ada lima orang je, napa aku tak buat cam tu dulu yea?

melelong pulak fikiran aku kepada 'wahid @ ahad'. ahad (bahasa arab) ialah nombor satu dalam bahasa kita. maknanya, hari pertama dalam seminggu ialah hari ahad. so ahad bukan sepatutnya jadik hujung minggu kot. ati bertanya lagi; bagaimana pula dengan jumaat? tak disebut sittah sebaliknya jumaat yang bermaksud berhimpun le kot sebab berasal dari kalimah 'jama'a). jumaat menjadi penghulu hari dalam mingguan islam. banyak le kelebihan hari jumaat ni, selain mandi pon jadik pahala, di syurga pon jumaat akan menjadi hari perhimpunan penduduknya mengadap Allah.

teringat kat satu ayat:

"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas `Arsy ..." (maksud surah Al-A'raf: 54)

walopon ada ulama yang mentafsirkan 'enam hari' pada kalimah 'ayyam' (bermaksud beberapa hari) dalam surah tu, kebanyakannya mentafsirkan sebagai 'enam masa/periode'. kalu diambil tafsiran sebagai 'hari', ia ada persamaan dengan apa yang ditulis dalam bible. so alam jadi sempurna pada hari jumaat? heh! korang penen ke dengan apa yang aku tulih ni... kalu macam tu, moh tanya kat ustat la.

psst: bible kata, hari ketujuh dikuduskan, maknanya hari sabtu (sab'ah (arab)/sabbath (yahudi)). tapi kristian memilih ahad untuk hari brehat, sesuatu yang tidak disuruh oleh bible sendiri!

Isnin, 20 Disember 2010

part akhir: yang dah parak jangan terus haprak

Kelmarin saya mendapat satu email dari yahoogroup saya. Ia merupakan rintihan seorang lelaki sudah berkahwin (jika belum kahwin, mungkin lebih dahsyat cabarannya) yang masih mempunyai iman tetapi sedang diuji dengan begitu kritikal oleh suasana sekelilingnya, terutamanya oleh wanita.

Wahai para wanita, bantulah dirimu dan umat Islam yang ingin menjaga iman mereka. Janganlah menggoda atau termenggoda (tanpa sengaja) mereka dengan dosa-dosamu dan kecuaianmu terhadap hak Allah SWT. Moga kita semua terselamat.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda :
صِنْفَانِ من أَهْلِ النَّارِ لم أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بها الناس وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رؤوسهن كأسنة الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ ولا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ من مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

Ertinya : "Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

Sebar luaskan nasihat ini. Moga ia mampu sampai kepada wanita seksi yang tidak mahu membaca di web nasihat agama seperti ini. Tentunya tidak semua lelaki menghadapi tekanan sampai sebegini rupa tetapi apa yang pasti email di bawah adalah sebuah kisah benar yang saya petik dari email saya. Bacalah nasihat lengkap saya di link berikut :-
1) Aurat wanita : Apa sudah jadi
2) Kerjaya wanita, Aurat & Suami Nusyuz
3) Bertudung Tapi Hina Agama & Hukum : Dosa Ganda
4) Seluar Londeh Wanita & Seksi : Hak Kebebasan Peribadi ?

Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net/

psst: kluo rumah je segala dosa dan pahala dah bercampur-baur. camana la nak kita sisihkan dosa kering ni kalu amalan kering (sunat) pon kita tak buat

part 1: yang warak pon bule kantoi

penat balik dari kursus hampir 3 hari ni, saja la nak kongsi crita orang yang dapat dari emel ni... maklum la tinggalkan orang rumah time cuti hujung minggu... uuu

Assalamualaikum, (minta admin padam nama saya sebelum release)

Boleh dikatakan setiap hari saya berperang dengan nafsu, sakit jiwa dan mental dibuatnyer. tak tau sampai bila dan sampai mana boleh tahan. Nak dimudahkan cerita, boleh dikatakan setiap hari hidup ni berhadapan dengan perempuan-perempuan yang menghairahkan depan belakang kanan kiri (celakalah ke atas kamu!!!).

95% jiwa memberontak nak melakukan seks bebas/zina.. 5% jer tinggal sebab takut nanti Allah marah dan sebab kerana aku orang Islam, nasib baik Islam tak bagi. Jalan ke arahnyer cukup mudahhhh, sangat mudah bagi saya, tak payah rogol-rogol atau paksa atau bayar. Free sahaja, dah macam-macam strategi saya gunakan untuk penjarakan nafsu ini, sampai membuat perintah berkurung tak payah keluar rumah tapi mana boleh setiap hari, mesti juga kena keluar pergi kerja.

Secara jujurnyer sebahagian orang perempuan zaman sekarang dah melampau!!! berpakaian melampaui batas tanpa segan silu. atau ada perasaan malu, saya ni orang lelaki kalau disuruh pakai seluar pendek celah kangkang berbaju singlet pergi ke tempat khalayak ramai pun tak sanggup.. maluuuu. tapi ada orang perempuan yang sanggup pada masa kini mana pegi hilang malunyer aku pun tak tau... menyusahkan akuuu...

Tanpa segan silu saya menaip, kekadang diri terpaksa menumbuk sepak terajang pintu atau bantal maki hamun nyumpah seranah nak meredakan nafsu. bagi penatt... isteri memang ada tapi sendiri pahamlah.. kalo nampak isteri aku sorangg jerrr mudah sket nak kawall. kalo dah kluar dari rumah mau terbeliak bijik mata... lagi-lagi kalo time nak gi atau balik kerja.. adehhhh!!! nak gak kawen lagi satu tapi belum mampu lagi...

Kepada kaum perempuan aku merayu tutuplah aurat muuu. tutup setutupnyerrr. kasihanilah aku yang terpaksa berperang setiap hari oleh dek kerana perbuatan kamu... tolongglahhh. aku bukan orang warakk. aku bukan orang alim ulamak. aku hamba Allah yang biasa. tak tau sampai bila aku mampu bertahan..

http://www.zaharuddin.net/

Khamis, 16 Disember 2010

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu pandangan masing-masing. tapi cam pnah aku katakan seblom ni, bila kita lemah kita akan lihat kelemahan itu le yang menjadik punca kita tak maju. kita tidak berhasrat untuk perbaiki atau pertingkatkannya. sebaliknya kita nak tukar pada sesuatu yang baru... eps! terlebih meracau plak dahhh

ni aku nak crita tang mana geniusnya orang melayu, yang hari ni sebahagian beso tak tau dan tak sedo pon tentang kegeniusan bangsa mereka. ada satu pusaka yang ditinggalkan tuk nenek kita yang tak ada pada bangsa lain dalam dunia ni... sapa dapat jawab hangkat kaki! (jangan tinggi sangat, stakat paras lutut pon dah ok le tu) yea, PANTUN!

apa ada pada pantun hek? semua orang bole buat pantun. dua kerat, empat kerat, enam kerat, lapan kerat dan dikerat-kerat hingga tah jadi hapa pada pantun melayu.

Terbang burung dari selatan,
Dipuput angin sangga bayu;
Bukalah surat dari lipatan,
Lihatlah pantun bahasa Melayu.


nak kenal akal budi dan susur galur bangsa melayu, telusurilah pantun. ni pesan kepada mat saleh yang nak dilantik sebagai adviser@residen di tanah melayu sejak zaman awal kolonial dulu-dulu

orang melayu hari ni cipta pantun ikut suka dia aje. janji rima akhirnya sama dan ada pembayang dengan maksud maka jadik le pantun. sedang orang melayu dulu-dulu, cipta pantun berlatarkan sejarah, falsafah dan logik daripada alam dan persekitaran mereka...

pulau pandan jauh ke tengah,
gunung daik bercabang tiga;


tu pembayang sebuah pantun yang besa kita dengar. pulau itu memang wujud di gugusan riau dan terletak jauh di tengah laut. seblom jumpa pulau tu, kita akan jumpa banyak pulau lain. sebab tu dikatakan 'jauh ke tengah' dan ada sebuah gunung yang dari jauh akan kelihatan 3 cabangnya

pisang emas dibawa belayar,
masak sebiji di atas peti;


aphal pisang emas? napa tak bawak pisang tanduk? kan ke lebih kenyang sebab beso. hemmm! pisang emas bole buat penahan mabuk di tengah laut! dan ia agak tahan lama berbanding pisang lain sebab nak jalan jauh ni... napa masak sebijik je? hohooo, aku pon tak tau... korang carik la pulak jawapannya yeh!

amboi panjang n3 ni kalu nak dihuraikan tentang genius melayu dalam warisan yang unik ni... selami le budaya kita dan fikir-fikirkan le...

Rabu, 15 Disember 2010

malam ni bola heh? redakan tensen...

aku bukan le kaki bola... cuma kesian kat dorang yang dapdup dapdup nunggu bola tu je... layan ni dulu sambil tengok bola nanti...

MUTHU & HIS MANAGER
Manager asked Muthu at an interview : Can you spell a word that has more than 100 letters in it?
Muthu replied: P-O-S-T-B-O- X

MUTHU & LONDON TRIP
After returning from a foreign trip, Muthu asked his wife, 'Do I look like a foreigner?'
Wife : No! Why?
Muthu : In London, a lady asked me, 'Are you a foreigner?'. . That's why...
Wife : SHOCKED!

MUTHU & TOURIST
A tourist from U.S.A. asked Muthu whether any great man was born in this village.... And Muthu said, 'No sir, only babies were born here.'

MUTHU & HIS EXPERIMENT
Muthu was doing experiment with a cockroach. First he cut one leg and said WALK. 'WALK!'. The cockroach walked.
Then he cut its second leg and told the same thing. The cockroach walked. Then, he cut the third leg and it did the same. At last, he cut its fourth leg and ordered it walk. But the cockroach didn't walk!
Suddenly, Muthu said aloud, 'I found it! If we cut the cockroach's four legs, it becomes deaf!'
Muthu became a saint!

MUTHU & DRIVER
When Muthu was travelling with his wife in a motorised tricycle, the driver adjusted the mirror. Muthu shouted, 'You are trying to see my wife, aren't you!? ... Sit back! I will drive.'

MUTHU GOES TO HOTEL
Muthu went into a hotel. To wash his hands, he went to the washbasin. There, he started washing the basin. Seeing this, the manager asked what he was doing. Muthu pointed towards the signboard 'WASHBASIN '

MUTHU & INTERVIEWER - FINAL PART
Interviewer : Just imagine you're on the 20th floor in a building, it caught fire and how will you escape?
Muthu : Simple. I will just stop my imagination .. :)

Oh .. i forgot .... the funniest part .. On a political rally Muthu was arrested. Why ????????????
Because, there was a woman journalist walking with a badge which wrote ' PRESS ' on her right chest ... and he did it !

Sabtu, 11 Disember 2010

amacam? betul ke pindah?

dah brapa hari ma'al hijrah berlalu ye? kebetulan untuk tahun ni takde plak aku join orang lain memperkatakan tentang ma'al hijrah. barangkali hanya bibir berkata, hati tak turut serta, tindakan pulak jauh tak tentu hala. benarlah, aku sebenarnya belum pun berhijrah... malah tak pernah berhijrah.

hijrah ialah pengorbanan. napa takde lagi hijrah selepas Hijrah rasulullah s.a.w ke madinah. sebabnya, antara yang dapat aku simpulkan dari erti 'pengorbanan' tu ialah baginda s.a.w. dan para sahabat berkorban meninggalkan kesenangan yang dimiliki di Mekah - keluarga, kemewahan, perniagaan, rakan bisnes dan sebagainya - pergi ke sebuah negeri yang menjanjikan sesuatu yang belum pasti. yang ada hanya keyakinan bahawa perintah Allah mesti dilaksanakan (sami'na wa ata'na - "kami dengar dan kami patuh." fullstop tanpa argumentasi). kalau mereka nak lari daripada kekejaman, mereka pernah lari ke Habsyah suatu ketika dulu. salah seorang sahabat rasulullah s.a.w., abdul rahman bin auf, hartawan bin jutawan, sehelai sepinggang bila berhijrah. heh! kalu bos suruh kita pindah, tak sebutir barang pon akan tinggal atas meja kerja. barangkali kalu dapat ditinggalkan, muncung aje yang patut diletakkan kat atas meja tu supaya terus dapat menyampaikan rasa geram...(kalu sakit ati kat bos la)

apa bezanya hijrah rasulullah s.a.w. dengah hijrah kita? tafsiran dewasa ini ialah meninggalkan yang buruk kepada yang baik. retinya kita mesti jadik lebih baik daripada semalam. sedangkan rasulullah s.a.w. meninggalkan kemewahan kepada suatu yang lebih abstrak... iman!

adakah hijrah kita:

- semalam kedekut, hari ni kita dah jadi lebih pemurah?
- adakah semalam kita bergaduh dengan kengkawan, hari ni lebih erat persaudaraan? (aku rasa lagik teruk sebab dah sibuk dengan PRU13 ni)
- adakah solat kita yang tertinggal tahun lepas, kali ni tak lagi (qadha sekali?)
- adakah...
- adakah... kah! kah! kah! tak larat nak tanya diri sendiri...

ooo rupanya aku tak pernah berhijrah! tak ke mana-mana pon!

psst: persoalan ni aku kutip daripada khutbah jemaat semalam. sapa nak rasakan kelainan dalam mendengar khutbah, meh semayang jemaat kat kedutaan indon. pak khatibnya tak perlukan teks sangat, jadik ideanya berterabur dan banyak le ilmu yang disampaikan secara santai

Khamis, 9 Disember 2010

lepas ni air pulak naik

'duit sekolah' yang kerajaan bagi itu ari dah abih buat shopping barang sekolah anak (ingat! kerajaan bagi untuk belanja sekolah je ye. hee.. patutnya orang yang bujang atau yang takde tanggungan anak tu sebaik-baiknya bagi la kat kitorang ni supaya tak tersalah guna)


cuit panjang + amik cuti rehat baru-baru ni menyebabkan tulang-belulang luruh setiap kali bangkit dari tido. hujan pulak bole tahan. tak petang, malam mesti nak turun menambahkan lagi kelatnya mata ni. barangkali syok sangat diulit selimut, camana la aku ble tak sedar ada beberapa perubahan di sekeliling.

semalam di parlimen, baru aku sedo bukan je harga petrol naik. rupanya harga gula pon dah naik setelah diberitahu oleh yb-yb yang kelihatan seronok perang mulut dalam dewan.

uuu... hujan sampai kat opis hari ni, nampaknya sambung tido juga le yea. jangan banjir dah le, kang tak bule balik rumah plak.

Rabu, 8 Disember 2010

tag - aduyai soklan mudah jawapan yang payah

salam ma'al hijrah... moga Allah memberikan maghfirah-Nya kepada kita bagi tahun yang berlalu dan rahmah wa mawaddah untuk tahun baru ini.

ni tag dari brader zulkbo. tima kasih atas tanda ingatan tu semoga persahabatan maya ni akan berkekalan dirahmati Allah hingga kita idop di alam maya yang lain plak.

Nama blog dan apsal guna nama tu:
•cemomoi : tanah tumpah darah

5 perkara yang saya suka:
1. nak tau apa orang ngumpat kita - ble gak baiki kelemahan diri
2. orang yang tepati masa - 'jangan biarkan anda diselubungi boring menunggu'
3. idop simple - jangan jadikan idop ketat dengan protokol
4. melukis - termasuk time meeting yang meleret hingga hilang kosentrasi
5. hujan - damai je rasa kalu layan hujan, mandi hujan lagi best

5 perkara yang saya tak suka:
1. memuji - baik ada makna, kata p.ramlee
2. memujuk - ada unsur hipokrit
3. berjanji - janji akan ditanya di akhirat
4. berhutang - roh tergantung bila tak abih bayo
5. banyak songel - 'lebih baik diam daripada bercakap tapi merepek'

berdasarkan syarat sedia ada, kena la passing kat 5 blogger yang lain... ikut ati nak bagi lebih tapi mungkiri syarat plak, jangan kecik ati la yeh. so aku ingat nak bagi kat kengkawan yang baru dan lama gak yang dah menyertai teratak terokai seni ni supaya lebih erat lagi persahabatan yang terjalin... ni ha bloggers yang bertuah tu:

http://wanati.blogspot.com/

Jumaat, 3 Disember 2010

hati gajah sama dilapah...

satu masa, aku bersembang dengan sorang tua lepas kami buat keja melapah lembu kurban. "saya biasanya stresskan anak saya, bila minum kongsi satu cawan. jadik masing-masing akan beratur dengan pesan jangan habihkan, bagi kat adik sikit..." heee keras dan zalimnya disiplin didikan saya pada anak-anak, kan? bukannya takde cawan kat rumah tu... tapi yang saya mahukan, mereka ingat setiap kali ada apa-apa, mereka tau adik-beradik mereka pon mesti merasa juga.. so kena kongsi la...

orang tua tu pon menyambut crita saya, "orang dulu-dulu, kalu makan mesti bersama. jangan nak makan asing-asing atau sorang depan tv, sorang kat anjung atau merata tempat. sebab falsafahnya, ikatan akan lebih kukuh, takde nak berebut dan semua akan merasa..."

pnah makan nasik ambeng?

nasik ambeng hasil seni orang jawa ni kabonya sedap. aku tak pnah makan kot. tapi cuma nak berkongsi crita tentang sejarahnya je, bukan resepinya.

masyakat melayu ni dulu idop susah. makan kenduri tu suatu rahmat kerana masa tu la nak dapat merasa makan lauk ayam atau daging. dalam hal nasik ambeng padanan lauknya ialah ayam yang dibelah 4 makan setalam untuk 4 orang. dolu-dolu bila sebut kenduri (doa selamat atau tahlil), biasanya hanya orang lelaki je yang hadir. seblom kluo rumah, akan dipesan pada si isteri supaya tayah masak.

nasik ambeng ni diletak atas daun pisang, kendian orang yang datang kenduri ni makan amik syarat je (macam amik bau je) sebab dah berhidang. setiap orang akan amik bahagian masing-masing dibungkus dan dibawa balik untuk kluarga yang tengah berkeriut tu.

suka ataupun tidak, hari dah berganti. nasik ambeng sudah dikomersialkan. konsep buah tangan tuan rumah dan perkongsian untuk kluarga semakin hilang... makan bersama bukan suatu falsafah yang begitu dihayati oleh sesebuah kluarga melayu. apatah lagi dengan kesibukan atau adanya layanan 'bibik'

psst: mak slalu pesan, "nak makan tu tengok orang blakang". "mak!!! takde orang la..." pakat tak merasa la kalu cakap cenggitu kat bebudak sekarang

Khamis, 2 Disember 2010

jumaat KLEWON ke malam ni?

"ko biasa dengo keris terbang? kalu nak aku bole bagi ilmu camana nak buat... ko kena la mandikan dan sintuk keris tertentu malam jumaat... bla... bla... bla..." kata sorang kawan veteran yang pnah melalui zaman 13 mei 1969 dulu

dalam ati aku berbisik... "heh! setakat nak puja, takyah menuntut pon takpe. apa menda pon kalu kita puja semua bole terbang. hatta botol kicap kalu kita puja pon bule jugak" sebab memang dah janji syaitan akan sesatkan manusia. takyah ko nak cari keris jenis camana, buat dari apa dan sebagainya... cuma bila kita dah berdamping dengan jin dan setan nanti dia akan ajo la camana pulak ritual yang mesti dipatuhi.

rasanya, kita biasa dengo atau tengok crita mat saleh, main puja duit syiling atau dorang panggil 'spirit of the coin' ke apa.

"ko kena ikut dia punya step..." kata kawan aku yang pnah main kat asrama dulu. "mula-mula kena tanya nama dia dulu, lepas tu, umur ke... tak ble terus ko tanya suka kat sapa ke atau apa je la yang tak berkaitan dengan antu yang kita puja tu" dia crita pengalaman bersama member dia nak tanya pasal keputusan spm melalui satu roh 'somebody'.

"uiii menjadik... siap bersembang kitorang!" sambil ketawa dia kata, "tapi kami dah tobat la dan tanya pada ustaz sebab masa tu kitorang tak tau menda tu bole jadik syirik"

psst: susah tul orang melayu nak kikis menda gini. memang kita akui akan kewujudan makhluk halus, tapi kebergantungan kita pada menda alah ni kuat sangat. contoh ketara, bila sesebuah bangunan dibina lepas tu akan ada crita antu jepun la, kawasan keras la dan macam-macam la, pada hal seblom tu apa pon takde.

Rabu, 1 Disember 2010

gigi abang CANTIK!

pnah ke dengo orang pompuan puji lelaki cenggitu?

tu le perangkap yang pnah diberikan sorang awek kat aku satu masa dulu. terkesima aku dengan 'ayat' dia tu. sebab, setau aku gigi aku puntang-panting (berterabur) dan tak tersusun kemas - orang rumah kata, "tu la, masa gigi kekal nak tumbuh dulu tanak cabut gigi susu tu." dia berlagak cam doktor gigi (tau la, pnah keja klinik gigi)

sebenonya awek tu gunakan ayat tu untuk remind aku bila kebetulan jumpa semula selepas beberapa bulan kendian. jadik dia ulang supaya aku mudah ingat kat dia. maklum la masa tu ramai gak awek dok keliling.

"Allah melaknat orang yang membuat tatu dan orang yang ditatu, pencukur kening dan orang yang dicukur kening, orang yang merenggangkan gigi untuk kecantikan yang mengubah ciptaan Allah” (maksud hadis riwayat Bukhari Muslim)

dalam hal cantik, orang tua-tua kita berpesan:

apa guna berkain batik,
kalau tidak dengan sujinya;
apa guna beristeri cantik,
kalau tidak dengan budinya.


psst: sesapa yang nak kelihatan cantik tu jangan sampai mengubah ciptaan Allah

Isnin, 29 November 2010

jauh berjalan makin panjang muncung!

'jalang-jalang cari pengalamang' - kata orang ganu

seblom cuti skuloh berakhir, sempat gak bawak bebudak jenjalan ke melaka. melepak di menara taming sari, rasa sikit keadaan yang tak mesra alam. kat luo ada kaunter jualan tiket. nampak mahal gila. terbantut hasrat nak bawak bebudak naik. dah mati akal, kami masuk dalam kompleks di sebelahnya. ada plak orang berniaga foto digital berlatarbelakang bandar raya melaka. ramai gak pelanggan kompius camana nak join amik gambo. sebab, sebelah gerai dia, ada kaunter 'tiket'. ingatkan nak amik gambo kena bayo kat situ... rupanya itu tiket nak naik menara taming sari. aku plak tertanya-tanya kaunter kat luo tadi buat apa? sebab ramai gak yang muka berubah (cam aku jugak) bila tengok harga yang mahal tanpa ketahui rupanya ada offer ticket kat dalam ni. so ramai la yang kat luo tadi blah gitu aje. harga untuk warganegara la kot sebab dia mintak ic, jauh berbeza dari yang tertera kat luo tadi (yang syoknya, bukan sekadar dapat separuh harga, dia silent je untuk tiket anak-anak aku. hee barangkali rezeki anak berderet kot...)

time nak naik pon, keadaan tak mesra alam ni masih wujud. ada pelanggan yang baru beli tiket jalan penuh gemalai je sebab dok ingat 'train' dah penuh ke, atau penumpang baru nak turun ke... kitorang yang dok standby dalam menara tu tengok je la sambil tunggu bila nak penuh ni. takde pulak petugas yang nak memanggil dan menjemput dorang naik. jadik, masa terbuang le sikit sedangkan banyak lagik tempat nak g nih... cewahh!

tak puas ati pasal digital photo tadi, lepas turun dari menara tu, g tanya sekali lagi. kebetulan ada sorang pelanggan yang tengah mengadap skrin komputer diminta pilih gambo dia. tercangak-cangak la dia mencarinya. blur je muka... bila orang tu tanya skali lagi mana gambonya, dia jawab, "mano ado, gamba pun tak pukul lagik" - orang klate le kot - huuu... rupanya dia pon kompius, ingatkan dok depan komputer tu nanti orang tu snap la gambar dia... sudahnya dia bla sambil 'ngepek'(membebel). tu le antara kekompiusan yang berlaku kat gerai tu... maklumat tak disampaikan dengan jelas.

psst: heh! camana la orang nak datang kat negara kita kalu kita tak begitu appreciate dengan pengunjung

Sabtu, 27 November 2010

cakar-kakar ayam

seingat aku, aku melukih sejak kecik. kat sekolah tadika, aku dah ada peminat. sepanjang waktu membeso tu, tangan tak ble pegang pensel. kekadang buat gak keja vandal. aku melukih (guna arang) kat tiang atau gelegar bawah rumah aku. kekadang melukih jugak kat pembetung (guna batu kawi dengan sedikit air liur) yang kami gelar jemetung/kelebot (culvert) - longkang besar tempat kitorang selalu main air (kalu takde keja, heee kami tangkap kucing dan 'ajo' dia berenang kat situ)

ralit tul aku tengok lukisan cina ni, sempoi je nampaknya

walaupun dianugerahi bakat tu, aku tak pulak amik kelas formal (paper lukisan pon tak amik) untuk tingkatkan kemahiran. jadik aku tak brapa reti teknik menggunakan sebarang warna. ada la skali g bengkel melukih kartun anjuran pekartun (persatuan kartunis wilayah) time kat universiti dulu. tapi bengkel tu terlalu basic. walopon aku bukan pelukih amatur jauh skali profesioanl, tapi skill aku boley laaa takat kalu nak melukih kat pasar malam (uuuuiii riak ke aku ni, nauzubillah... sebenonya aku pnah meniaga lukisan spray, time skuloh dulu waktu sukan antara daerah di pahang, kira macam meniaga kat pasar malam la jugak...)

juri awam diperlukan



ada keja ada gaji! tapi ada juga keja yang takde gaji.. takde gaji sebab nak mintak tolong kengkawan tolong mengomen hasil tangan aku ni. jadik dipendekkan crita, sesuai dengan niat aku itu ari nak study lukisan cina, so nak minta tolong sesapa yang pakar melukih tu tolong tunjuk ajo camana nak improvekan skill melukih aku ni.

psst: dah beberapa kali aku lukih ni, yang awal itu ari dah bagi kat kawan, tapi yang ni takde orang nak lagi nih

Jumaat, 26 November 2010

bonussss!

Sasaran dicapai, Zolkples boleh tidur lena

hee... tajuk n3 tu tak valid untuk kakitangan awam... tapi dengo crita duit skuloh masuk awal disember ni, so terima le seadanya yea!

apa keja pon malah dalam idop kita punyai tujuan dan sasaran untuk dicapai. ia menjadi motivasi untuk kita lebih berdaya saing. yang lain tu sebagai bonus le kot... gamaknya ape le bonus yang akan atlet kita dapat bila balik dari china nanti? tahniah le kepada yang berjaya dan jangan mengalah pada yang kalah

video

err, sukan guangzhou lum abis lagik hek!

Selasa, 23 November 2010

melayu hebat: keseimbangan

musim kawin...

penah dengo keris berdiri?

kata sorang pakar senjata melayu, "apa nak heran dengan keris berdiri. itu perkara biasa. so jangan le tertipu kalu orang tu kata kerisnya hebat boleh berdiri. tapi kalu keris tu boleh berdiri sendiri, haaa tu luar biasa... tapi semua tu bohong je. tak pon mesti ada antu le tu"

"keris berdiri ni sebenonya menunjukkan betapa 'pandai keris' (empu) tu sorang yang hebat. sebab dalam pembuatan keris, keseimbangan sangat penting. orang dulu-dulu bukan guna timbangan. dorang ukur pon main ibu jari je..." aku dengo penuh minat.

"err... saya pnah masuk satu seminar keris. dia kabo sekarang ni ramai beno orang yang pakai keris tapi tak tau adab dan adatnya..."

dia ketawa sambil mengia-giakan dan terhangguk-hangguk setuju macam burung belatuk.

"bila kita pakai keris di pinggang, hulunya mesti le ke perut. kalu hulunya kluo mengadap orang maknanya kita bersedia untuk dicabar atau kita nak gaduh le tu."

"tapi pengantin takpe pakai gitu..." bila aku tanyakan hal orang kawin pakai keris ikut suka ati je... "sebab dia menjadi raja sehari. bila jadik raja, maka dia boleh buat ape je la. kalu kita nak cabar dia, hulubalang (pengapit) ramai. ko kena lawan dulu la dorang tu." dia abihkan crita pasal keris pada aku.

kali ni, aku pulak terhangguk macam burung belatuk. maknanya lepas ni sapa nak jadik pengapit mesti kena pandai bersilat. maklum la, zaman dulu kekadang orang berebut awek time tengah bersanding. time tu le dorang tunjuk jantan nak rebut balik awek tu dari tangan pengantin... kang pengantin cabut lari, ape ke heinya dengan pengapit!

kapsyen pic 2: contoh kain cindai. kain ni sukar ditembusi oleh mata keris. oleh itu, ia sering digunakan sebagai ikatan bengkung. dikatakan hang jebat menggunakan kain ini untuk membalut luka selepas bertarung dengan hang tuah untuk menghentikan aliran darah.

Ahad, 21 November 2010

nikah@korban

(kata orang daging gajah ni keras kalu makan... sapa nak rasa ace try cuba le test)

korban
berkorban
terkorban
dikorbankan
mengorbankan orang lain


itu antara petikan khutbah jumaat lepas. lalu tok khatib membacakan doa dalam khutbahnya "ya Allah janganlah Engkau jadikan kami termasuk dalam kalangan orang yang mengorbankan orang lain untuk kepentingan diri kami..."

(makan di kala lapar, berenti seblom kenyang... kang tak cukup tenaga nak berambat ke toilet)

antara nikmat Allah yang disebutkan dalam surah al-Quraisy ialah nikmat keamanan dan jauh daripada kelaparan. ustaz pon membacakan tafsir surah tersebut dalam kuliah maghribnya sambil menambah, "sekarang ni kita bukan aja dapat nikmat tu maloh, terlalu mewoh dengan makanan. ni haaaa... daging kurban melambok dalam peti ais. jenuh macam-macam resepi dok buat, tak habih juga. sampai tak larat nak tengok. time cuti skuloh ni pulok, dah start musim kenduri... makan lagik! haaa gone la gayanya nok ngabihkan daging kurban ter..."

(ustat pon oghang pahang juge...)

psst: hari ni g kenduri sepupu nikah kat kg. jus, melaka. moga bahagia membawa ke syurga

Selasa, 16 November 2010

kukorbankan rasa

ketika para haji sedang mencukupkan rukun haji, kita kat sini tertunggu-tunggu akan kedatangan idul adha. moga jemaah haji kita akan mendapat keredhaan Allah dan beroleh haji mabrur... manakala kita yang menanti kedatangan idul adha ni juga beroleh rahmah dan mawaddah Ilahi.

bagi yang melaksanakan ibadah korban, moga ia sampai kepada ta'abbud ilallah dan diterima akan ibadah berkenaan.

aku nak amik kesempatan mohon maaf kepada semua teman, pembaca dan tetamu yang menyinggah di teratak seni ni. andai selama kita berkenalan dan bersilaturrahim di maya ni terselit bicara berbisa menjadi noda, terkasar bahasa membuat hati terluka, terlajak kata hingga merah telinga, tersasul senda lalu mengguris rasa, yang semuanya akan menjadi dosa sesama manusia, harap sangat dari kerendahan hati dan naluri ni semoga diampunkan le

dan jangan disimpan di dalam ati yea... kelak makan ati yang kendian akan sakit ati lalu bengkak la ati tu takut pula membawa kepada busuk ati

dan hati-hati la di jalan raya kepada yang nak balik kampung tu...

Isnin, 15 November 2010

seblom BLAJO...NGAJI dulu

prolog: artikel ni tak berhasrat menyinggung mana-mana guru atau ibu-bapa

pagi-pagi nak gi keja tadi dan le dengo sekilas berita, 'cekgu kena blasah sampai pengsan'. hek eley bebudak sekarang!!!

sambil nemankan member sarapan pagi, kami sembang macam-macam topik sampai masuk bab cikgu masa kami kecil-kecil dulu (takde kaitan dengan brita pagi tadi)

"aku ada satu cekgu dulu, (malas sebut nama) punya le ganas cekgu ni...", kata si joe mengalihkan topik hal anak-anak.

aku tanyakan namanya kot serupa dengan cekgu aku dulu. ops! bukan orang yang sama. tapi ingatan aku mengimbau satu cekgu aku yang mungkin serupa perangai peliknya.

"kalo dalam bilik, dia suka main susun bata... mahjong macam crita p.ramlee tu" joe sambung crita yang tergendala sambil ketawa.

"kalo ko ngadu sakit gigi, dia suruh ko nganga... bila nganga je dia ludah mulut ko..."

huuu aku ketawa, "ganas tulll" bisik ati. dalam masa yang sama, aku terasa nak tanya cuma tak sampai ati... "gamaknya dah berjaya budak tu" gumam ati aku lagi meneka. maklum la kata orang, kalu nak berkat ngaji, dok la depan tok guru biar sampai kena air liur pon takpe... tapi yang ni kesnya masuk terus dalam mulut, mesti lebih berkat ye dak.

"tapi, kan mir... antu camana pon cekgu dulu... orang tetap respek. takde mak ayah yang datang nak mengamuk kat skolah." joe syok sangat melayan nostalgia dia.

"heh! aku ingat dulu, time cuti kalu kitorang tengah main kat laman, tetiba cekgu lalu jenjalan petang dengan motor dia, abih semua bebudak bertempiar lari. malu! kalu bebudak sekarang... (pengsan cekgu dikejakannya)" aku menambah.

psst: aku pon tak reti nak kabo. dalam banyak hal, mak bapak pon satu hal juga. over sangat dalam melayan karenah anak-anak. hal cekgu pon kekadang over tensen juga dan ter'over' pulak mengambil tindakan.

setiap kita ialah ibu bapa dan guru pada anak-anak. tapi mak bapak patut kena tima kasih kat cekgu sebab tolong jaga anak kita. anak yang tak berapa kerat tu pon susah kita nak kontrol, ni ke pulak 30-40 orang satu kelas... tu yang cekgu sakit kepala tu. bebudak pulak lagi over sampai patah riok kejakan cekgu.

Ahad, 14 November 2010

last: sentimental from china

(ni beberapa pelukis china yang bertaraf profesor)

sblom aku mengakhiri edisi china ni, elok juga kita tinjau lokasi yang membuatkan aku sangat le terujanya... sesuai dengan minat yang ada...

selain lukisan klasik eropah,aku suka juga dengan sentuhan lukisan cina ni. pasal nampak simple, tapi sangat unik. kaligrafi yang disertakan bersama lukisan tu menjadikannya tampak lebih menarik. kelebihan tulisan cina ni, ia ringkas untuk menulis suatu puisi yang panjang.

dek rasa syok sangat, balik je ke sini aku pon bli le peralatan melukih. oooo... dah lama juga aku tak melukih rupanya. kalu ada masa, aku nak study lukisan dorang la plak. yups! terokai seni dorang... ada gak lukisan aku (pnah disiarkan dalam blog ni) yang aku cuba masukkan khat selain puisi mengong aku tu... tiru le tu... heh! saja le le pon

last sekali untuk para bloger (lelaki je) supaya lebih teruja lagi nak g china, ni aku share le sikit wajah ayu untuk dicopy dan simpan dalam dompet (jangan letak bawah bantal yea...)

pssst: hooo... dah nak balik baru aku tringat aku ada rumah rupanya kat sini!

Jumaat, 12 November 2010

view of china

"orang yang lemah selalu menjadikan orang gagah sebagai idola tapi yang terlebih buruk ialah dia ingin menjadi seperti orang itu dengan membuang semua sifat sedia adanya dengan menganggapnya sebagai kolot dan meniru idolanya bulat-bulat." gamaknya, ini le yang dilakukan oleh kamal atarturk untuk merubah bangsanya supaya jadi bangsa hebat.

heee jangan la marah kat aku kalu china ni masih tak abih. (maklum la dua minggu aku peratikan mereka ni, cuma tak sempat cari awek je untuk bawak balik buat souvinier kat orang rumah). sebab aku bukan saje nak crita tentang trip ini tapi falsafah yang sepatutnya diambil untuk pengajaran. aku bukan memuja dorang ni (walaupun aku peminat crita kungfu yang separa fanatik) sebagaimana n3 yang pnah aku kluokan dulu. takkkk...

antara penggerak yang menjadikan bangsa cina berjaya ialah falsafah yang diwarisi dari ajaran confucianisme. ajaran ini menitik-beratkan ketaatan kepada ibu-bapa dan anak lelaki sebagai pewaris keturunan. untuk menjadi taat dan hadiah kepada ibu-bapa, anak lelaki mesti mencari kekayaan. maka di sinilah kekuatan itu timbul untuk membina kejayaan dalam idop.

adakah perlu kita tukar apa yang ada pada kita untuk jadik berjaya cam mereka. Islam yang ada pada kita sudah terlebih baik daripada apa yang ada pada mereka. malangnya kita tak berjaya seperti mereka lalu 'kita' dan (tentulah) musuh Islam menjadikan agama sebagai suatu yang mengekang kejayaan dalam idop. tu le salah kita. sedangkan Islam bukan hanya telah membebaskan bangsa arab dari kejahiliyahan malah membina bangsa yang kuat, kaya, makmur dan hebat. Islam bukan hanya membentuk orang arab, malah bangsa monghul, parsi, afrika, uzbek hingga bangsa eropah di spanyol dan tak lupa juga bangsa melayu di nusantara untuk menjadi bangsa berjaya. tapi cam note di atas sekali tu le; bila lemah, kita sering melihat apa yang ada pada kita tidak memberi manfaat untuk berjaya lalu kita menelanjangkan diri hingga menjadi lebih buruk daripada apa yang kita sangka...

alamak serius la pulak dahhhh...

pssst: ada teori mengatakan orang melayu juga berasal dari wilayah yunnan. takpe la len kali kalu ada kesempatan bule le crita lagi tentang kehebatan orang melayu... dah lama n3 cenggini tak kluo nih.

kapsyen gambo terakhir: foto ini diperolehi daripada lembaga penapisan filem yang didakwa sepatutnya mamat ni la yang berlakon dalam filem titanic... wallahu a'lam

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong