Khamis, 27 Oktober 2011

Filled Under: ,

ada ke mc hari ahad?

cuti skoloh dah dekat, yang nak kawin tu dah apply cuti ke?

*******

"kadang-kadang kelakar juga mengingatkan dorang ni, dorang ni jujur tapi pemalu" kata sorang cekgu baru yang kena mengajar sekolah orang asli di perak.

"pnah satu ketika, dorang naik moto bertiga dan tak bertopi keledar, polis tahan, "ence kalo nak tumpang nanti syaya hanta dorang balik dulu, dah tak muat ni..." terkulat-kulat le polis tu. tapi tak lama kendian orang asli tu datang balik" manis je bila aku tengok cekgu tu tersenyum, "diorang ingat polis nak tumpang le tu"

"cuma yang tak tahan, dorang datang sekolah ikut suka dia je... kekadang cuti sampai tiga bulan"

"haaa? ingat gomen je bule amik cuti cenggitu. bebudak ni pon ada cuti camtu ke?" tanya aku heran sambil dok perati beberapa pelajar orang asli yang menikus dalam LDK ketika menyertai satu program kembara.

"kalo time musim buah tu besa la dorang tak datang sekolah. tapi yang tiga bulan ni sebab cuti kawin!"

hoh! lagi la beso mulut aku melopong.

"tu yang kekadang saya segan tu, ngadap anak murid yang kawin." kata cekgu yang cumel ni dan masih blom berpunya. heee... besanya dorang kawin muda. yang pompuan seawal 14 tahun. yang pompuan pakat tak ke sekolah le bila dah kawin, cuma para suami je yang akan pergi ke sekolah. crita ni mengingatkan aku ketika di pulau bonggi dulu buat penyelidikan.

psst: err... tak brapa nak kebah lagi rupanya. so kurang le berblog dan baru ni masuk lagi air bateri dalam badan. uuuuiii seriau tengok jarum tu... serik tul nak g spital. doktor pon pelik bila aku mintak mc hari ahad "saya kena g opis ari ni!"

30 orang adijauhari:

Kakzakie berkata...

Pergi sekolah sekadar nak tahu membaca dan mengira sudah bukan apa pun pada mereka...

p/s: cemomoi sedang diuji dik. Jaga kesihatan sebab anak-anak masih memerlukan. Bujang-bujang semuanya masih belum mengerti erti susah-senang lagi.

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Semoga aok segera sembuh sepenuhnya.


Aloh..cuti sekolah ni dok terfikir nak hantar anak balik kampung ke tak ? Budak2 boring di taska. Kesian pulak kat mertua di kampung. ;o(

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum

Semoga cepat sembuh ya..

Nafisa81 berkata...

masa sekoloh kat raub dulu mmg ramai budak2 OA ni...masa form 3 pernah terminat kat sorang budak asli tu...tapi mak tak kasik kawan baik sgt..mak kata 7 keturunan tak ilang baka sa**i tu...so terpaksalah melupakan kenangan cinta monyet zaman sekolah dulu...

Nizam berkata...

Keje syif mane kire sabtu ahad weh.Main langgor je.

akuanakpahang berkata...

Bersekolah tu syarat aje gomoknya berkahwin tu hak wajib yak :)

zulkbo berkata...

salam..
tak sembuh betul laki ke?
lama juga main sakit perut ni ye..?
ermm.. MC hari Ahad?saya pun selalu kerja hari Ahad..nape tak boleh pula doktor nih..

Nida berkata...

Salam tuan..

Agaknya sekarang ni memang musim mikroorganisma berterbangan kot... kami di sini pun semuanya tak berapa nak kebah lagi.

oya berkata...

mc hari ahad...haiyak!!
teruk gak ye x kebah2 demamnye..

luahfikiran berkata...

SALAM,
JAGA KESIHATAN. SERONOK JUGA IKUTI CERITA MASYARAKAT ORANG ASLI NI

Ungu Violet berkata...

jangan stress2 sgt tau..
hepi2 aje eh...InsyaAllah nnti cepat sembuh..:)

anak owang asli nih sekolah lg pun dh leh kawin..huhu

ckLah berkata...

Semoga segera sembuh ya...

Tadi anak buah yang nak balik ke pos tempat dia bertugas di kawasan orang Asli dekat Grik, memborong ubat kutu untuk anak-anak muridnya. Alhamdulillah, nampaknya dia suka dengan suasana kerjanya, meski awalnya macam memberontak dan menangis sakan.

wahida berkata...

cepat baik ye...


salam kenal...terus follow sini...

Ati Masrif berkata...

masih begitukah kehidupan
mereka tu...kesian ye
tapi mereka yg pilih gitu...

semoga segera sihat cemomoi

ada makan vitamin tak..?

Anaa berkata...

14 tahun dah kawin? uiikk..
kat sekolah umah koi pun ada anak orang asli.. cikgu2 pening kadang nak mengajo dia orang.. tapi nama dia ni glamer2.. ada tiru nama artis2.. hihi..

minum le air bebanyak ye.. air bateri cucuk kot mana? lengan ke?

diana berkata...

14??muda sangat...
baik belajar dulu..
mana tau boleh merubah
kampung sendiri satu masa nanti...

semoga cepat sembuh ya..:)

Myra Jay berkata...

Semoga cepat sembuh ye :)

suri solehah berkata...

cabaran le sapa2 yang posting kat tempat org asli..tapi ikut cerita kawan2 diaorng ni baik hati kalau dah biasa

ajumohit berkata...

Moga Cpt sihat cemomoi, family amat memerlukanmu

Woofer Storm berkata...

masih mood tak sihat ke ni??
sllu mkn ubat,semoga cepat sembuh..

tak pena pula amik mc ari ahad,ya la ahad kan sy zzzzZZzzz..hehee

Pia berkata...

"lahh..kawin rupanya,patutlah cuti lama..lps kawin tu berenti teruslah yg pompuan tu kan...lagipun nnti nak kena pegi bawak perut pulak...~eh,demam ker...jaga kesihatan musim2 hujan ni.."

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Baiklah dia tak bawa anaknya sekali ke sekolah :)

Yastro berkata...

Kat sekolah abg long yas ada beberapa kelas khas untuk mereka...kalau jumpa dgn abg long mesti ader je citer ttg derang nih...hehehe

sahromnasrudin berkata...

ada org amek MC hari raya haji nnti coz malas kuar solat eiduladha huhuhuhhhh

teha berkata...

semoga cpt smbuh yee :)

Jang .. berkata...

nulih blog bukanyer wajib....sampingan je...

kiwi berkata...

smoga cepat sembuh..klau kt klntn terengganu mc hari ahad x pelik..sbb hri tu hari sekolah..hihi

sekamar rindu berkata...

salam...

sebagai cikgu, memang tanggungjwab tetap terpikul wp di mana sekalipun..

Rawshade berkata...

Hadoii.... dah polis tahan pun masih nak bersikap baik hati nak bagi tumpang...hahahahaha... best best best

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

Kakzakie: tul tu, dorang lebih selesa dengan dunia dorang

tima kasih atas nasihat tu kak... harap Allah bagi kesabaran kepada kami tempuhi ujian yang tidak seberat dialami orang lain

a.z.r.i.n.a: koi ingat gitu juga nak pos aje bebudok ter ketnya sian kat orang tua walopon deme brapa kali suruh ngantonya

kak Werdah: tima kasih atas doa tu, tak seberat yang telah akak lalui apa pon moga Allah kurniakan kita kesihatan yang baik dan kesabaran yang kukuh

Nafisa81: aiii skuloh mana ter wei... koi dulu ande juga skoloh kat sana dan ande juga anok dara orang raub kenen kat koi... ihhh prasan a pulok

Nizam: mujur la koi tak ander syif ketnya main langgor juga sabtu ahad

akuanakpahang: rugi idop kalo tak nikoh.. tak perfect ke hapa kabo dek orang

zulkbo: pasal kome berdua orang gomen ketnya doktor ter pon kija ahad ahad

Nida: huu kerana dia mikroorganisma, maka jauh le dia bergerak... kita yang dibatasi benua ni pon sama sakit yea... apa pon saling mendoakan sesama muslim agar sejahtera menjadi kewajipan setiap muslim

oya: alhamdulillah dah macam nak ok je ni...

luahfikiran: tima kasih atas nasihat tu

crita ni nak alihkan minda dari memikirkan tentang sakit

Ungu Violet: makasih dok peringatkan

untung orang asli dapat kawin muda-muda yea

ckLah: banyak pahala cekgu tu...

wahida: makasih kerana sudi jadik keluarga seni

Ati Masrif: tima kasih atas doa tu, maleh tul makan ubat

orang asli yang ni banyak lebih suka dengan idop begitu

Anaa: heee sibaek bateri cucuk kat lengan je pnah gak member kata ada yang cucuk kat leher...

ulu semenyih ramai la orang syaya...

diana: rasanya dorang kata kawin tu lagik baik tu yang dorang kaweeen juga

Myra Jay: tima kasih atas doa tu

suri solehah: besanya gitu le, dorang ni baik terlajak kalo kita baik dengan dorang

ajumohit: tima kasih...

Woofer Storm: kali ni kena mintak mc kat doktor sebab nak jadikkan bukti, kang dorang ingat kita saja monteng keja lak

Pia: tu la, cuti kawin n hanimun skali

Abd Razak: bertambah-tambah le anak murid cekgu tu...

Yastro: seronok dengo crita dorang sebab orang asli berfikir secara lojik dan jujur jeee

sahromnasrudin: paraaaah

teha: makasih atas doa tu

Jang: sian kat kengkawannnn tak jenjalan kat blog tu

kiwi: huk aloh lupo kawe sano kijo hek...

sekamar rindu: syabas para guru atas pengorbanan tu

Rawshade: sebab jujur dan baik ati le tu