Jumaat, 24 Jun 2011

cinta kasih ati

minggu cuti sekolah itu hari balik kampung sekejap, jumpa mertua punya buku tentang sirah rasulullah. punya khusyuk membaca, buku setebal separuh kamus dewan tu tinggal beberapa bab aja lagi nak aku abihkan dalam satu hari. dan semalam ke kuantan, berkesempatan singgah juga, lalu buku tu dikhatam terus. tapi tak puas ati kalo tak memilikinya. tajuknya yang agak panjang jadik tak ingat judulnya. cuma kabonya, buku tu mencecah 20 ribu jualan. sangat tragis, detail dan asyik masyhuk menghayati perjalanan idop rasulullah s.a.w. berwarna kuning keemasan dan berharga rm35 kalo tak silap, eeelok le kita dapatkan untuk singgah di hati kita kecintaan terhadap rasulullah s.a.w. ketnya crita yang nak aku paparkan ni tiada dalam bab-bab akhir dalam buku tersebut. yang ni aku dapat daripada emel je...

*******

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah,"Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya.. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khuwatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah kepada Malaikat penghantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wa maa malakat aimaanukum - peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar pintu, tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukkan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli 'ala Muhammad wa barik wa sallim 'alaihi. Betapa cintanya Rasulullah s.aw. kepada kita.

pssst: kekadang cinta kasih kita pada keta melebihi kasih pada anak bini. keta koto mesti anak bini kena marah, kalo calar lagik hangin!

31 orang adijauhari:

Abu Aiman berkata...

cerita saat2 akhir rasulullah ini memang menyayat hati, betapa kasihnya baginda kat kita, tapi kita lebih kasih ke kereta...
tuan, nanti bgtau lah tajuk penuh buku tu, boleh gi cari.

Kakzakie berkata...

Betapa kekasih Allah direnggut nyawanya terasa amat sakit apatah lagi kita ini yg terlalu jauh perbandingannya. Kasihnya pada umat melebihi segalanya.

Cemomoi kenapa tak ambil gambar buku itu. Nak juga kakak tengok...

werdah berkata...

Assalamu'alaikum cemomoi

Membaca kisah pemergian baginda yang amat mengasihi kita umatnya membuatkan rasa pilu, elok selalu ulangi membaca kisah ini.. Kak ada beberapa buah buku tentang Rasulullah SAW dan ada memaparkan kisah ini.

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum cemomoi...

trime kasih atas entri ini...sirah rasulullah adalah sirah terbaik untuk kita pelajari

suri solehah berkata...

takutkan kalau jadi cinta kasih hanya pada harta dunia sahaj

ikan emas berkata...

sy pun sdg baca 1 buku yg masih tak khatam2 lagi ni...

S..U..D..@..I..S berkata...

memang sedih bc cerita Rasullullah dihujung kehidupan...

ckLah berkata...

udah macam mr bean punya kunci kereta!

Cikgu Jang .. berkata...

tauladan kpd yg beriman

Miecyber berkata...

Semuga kita semua mati di dalam keadaan beriman...

Pemerdagangan Orang

Yastro berkata...

"Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."

Rasulullah S.A.W memohon supaya semua kesakitan ketika maut dipikul olehnya sendiri..,betapa sayangnya Rasulullah S.A.W kpd umatnya, jg sehingga nafas yg terakhir pun masih disebut ummatii...ummatii...ummatii

zulkbo berkata...

salam..
bab nota kaki
tu yang tak tahan
baca nih..senyum
sendirian..
:)

Nizam berkata...

Renung2 diri kite bagaimane kaseh kite kepade Rasulullah

Mutiara Bernilai berkata...

assalamualaikum cemomoi...

terima kasih ya,
bi|a teringat ha| ni mesti nangis,
tapi nanti buat d0sa jugaa,,

huhu~

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Sesungguhnya tiada sejarah seindah sejarah hidupnya dan meninggalkan kita dengan sumbangan yang menakjubkan bagi keselamatan umat manusia seluruhnya...Muhammad s.a.w

anitaare berkata...

Tiap kali cerita mengenai baginda Rasulullah S.A.W tiap kali itulah hati menjadi sayu apatah lagi saat pemergian baginda..

Anaa berkata...

tak ingat ke tajuk buku tu?

ada ustaz kata, buku2 agama ni mahal, lagi mahal dari keta.. keta boleh beli, buku/kitab agama tak boleh beli.. rega myvi40 ribu boleh beli, kitab 4 hinggit tak boleh beli, mana lagi mahal.. " sungguh terasa hati ini, huhu ..

^ Uncle Syaf ^ berkata...

sehingga Baginda menemui ajal pun masih memikirkan kite kan...sungguh hebat beliau...

^ Uncle Syaf ^ berkata...

sehingga Baginda menemui ajal pun masih memikirkan kite kan...sungguh hebat beliau...

Myra Jay berkata...

Rasulullah adalah contoh terbaik buat kita semua..
Terima kasih kak sebab saling ingat mengingatkan kita sesama umat supaya mencintai Rasulullah sepertimana baginda mencintai kita sebagai umatnya

Cik SHiNJU berkata...

Kasih Rasulullah pada umatnya sgt mendalam...Kita nak amalkan selawat harian tu pun kdg ingat kdg tidok...


Lawak la gambar2 hiasan ter.. :P

Nida berkata...

Salam...

Thanks tuan kerana berkongsi ilmu dan cerita...

p/s: kereta kotor hantar kedai pi cuci dulu sebelum dibawa kereta itu mengadap cik hubby...

herumi berkata...

Salam. thank sebab share.

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..

lama cemomoi menyepi..semoga segera kembali ya :-)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Cempaka R.Minta berkata...

hii
nasib baik cempaka belum berumah tangga,kalau tidak kena marah bab kereta.

cik sakdi berkata...

tq bro coz kongsi kisah ni :)

Kakzakie berkata...

Assalamualaikum cemomoi,

Kakak saja dtg lama sangat menyepi. Baby dah sihat dan rasanya dah sebulan lebih kan baby tu. Moga semuanya berjalan lancar dan anak-anak diberikan kesihatn yg baik belaka....

Wassalam wbt...

CekWa berkata...

Pernah baca dulu dan sampai sekarang tak boleh lupa kata-kata Rasulullah iaitu: "Ya Allah dasyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut kepadaku,jangan kepada umatku"
Betapa sayangnya Rasulullah kpd umatnya!

Mohamad berkata...

N3 yang baik untuk sama-sama kita renungkan...

sahromnasrudin berkata...

bro..lama menyepi...