Isnin, 28 Disember 2009

khazanah yang dilupakan

time boring nunggu lemang masak masa raya aidil adha itu hari, takde menda kerja nak buat aku cuba-cuba la mengeraskan tangan buat menda alah ni. dah lama berkenan nak buat sendiri. rasa hati melonjak-lonjak nak buat terutama selepas berkunjung ke muzium adat di kuala klawang, negeri sembilan pada sambutan rumah terbuka aidil fitri yang lalu.


hemmm beberapa hari menggode tempurung kelapa dan kayu beluti, bila dah siap nak kena cat la pulak. bila dah kering letak la atas tempayan... baru ni family datang jalan-jalan berkenan pulak le mak aku kat senduk orang melayu dulu-dulu ni lalu aku pon bagi le. tak apa ti aku buat yang lain... tapi rasa tak puas hati la pulak buat yang kedua ni.. belum ada masa yang sesuai nak buat satu lagi... tempurung dah standby je tu.


tengah mengintai peluang nak cari tok guru yang bule ngajar mengukir ni... ada sapa-sapa bule tolong

8 orang adijauhari:

Mybabah berkata...

Salam Cemomoi. Orang Jawa panggil benda tu "batok" seperti yang disebut dalam peribahasa Melayu "Seperti melepaskan batok di tangga". Wallahualam.

Cik Amy Sensei berkata...

salam cemomoi..

terima kasih sudi singah dan beri ulasan di blog saya ekk...

moga maju jaya dalam apa jua usaha..

LanaBulu berkata...

Okaylah tu cemomoi..
cebok dgn tempayan tu..boleh guna utk basuh kaki..
Yang pasti syok sekali adalah budak2..nanti mesti depa dok kerja basuh kaki..sat2 mai basuh lagi...best.

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum, ada kelas cebok tempurung aok nih, berpasangan pulok dengan tempayan, buatlah banyok sikit buleh order....

shaniza berkata...

Salam..
Benda ni dulu org buat cedok air basuh kaki, tp la ni jadi hiasan n sarang nyamuk.
Nk cari tok guru ajar ukir... senang je, pegi je pusat kraf @ bengkel kraf.

Cikgu Jang .. berkata...

betoi kate de babah tu...sebab tu bila naik tangga selepas basuh kaki guna batok tu.....kalau jenis yg sambil lewa je akan lepaskan batok tu kat tepi tangga....main campak aje....maka timbullah perumpamaan ' spt melepaskan batok di tepi tanggan'..

Nida berkata...

Salam tuan blog:

Ni boleh buat banyak2, kemudian pos ke sini, bolehlah ditunjukkan keindahan seni orang Malaysia pada depa semua.

cemomoi berkata...

assalamualaikum rakan blog:

mybabah:- ilmu baru tu.. ingatkan peribahasa tu bermaksud orang berdehem atau batuk kecil sebagai isyarat ada kat tangga pada tuan rumah.

cik amy sensei:- tima kasih kembali kerana berkunjung menambah silaratulrahim

abg lanabulu:- untuk mengelakkan kejadiaan tak diingini tu la letakkan lidi dalam tempayan tu, kalu tak bukan takat bebudak aje berkubang, maunya katak buat port sekali kat situ.

lipislady:- he he koi tak buleh buat bebanyok, t ander oghang maghoh tok buleh cari makan

shaniza:- orang dulu-dulu isi ikan puyu selain sebagai pemangsa kat dalam tempayan tu, dikatakan juga bule menjadi pelemah kepada ilmu hitam, wallahu a'lam

dah pegi dah kat kraf tu.. peh bukan tempat kita yang marhain ni kat situ... mat saleh je bule shopping kat situ.. saje tanya sorang pengukir kat situ, pisau kecil seinci dia jual rm180.00 tu belum kira jadik guru tuuu

cekgu jang:- menguatkan lagi teori mybabah kompom betul le cerita di sebalik peribahasa tu... tima kasih cekgu

nida:- untuk permintaan saintis kita yang sorang ni boleh dipertimbangkan so kena bagi alamat le nampaknya

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong