Selasa, 24 November 2009

memahami jiwa remaja

masa berada di tingkatan satu, penyakit birah mula menyerang anak-anak yang meningkat remaja. tulah itu juga menyergap kengkawan aku. dah pandai mengorat dan mengayat lepas tu mula tulih surat. hemmm... dek suka membaca novel, sedikit kebolehan menulis ayat-ayat power tu ada, maka aku dilantik menjadi penulis surat cinta member... mula la aku berkarya dan berimaginasi... seakan teringat lagi bait-bait novel pertengahan tahun 80-an dulu... di kala keheningan malam, dalam-samar cahaya neon, api lilin meliuk lentuk dibuai angin... suara cengkerik seakan menyanyi mengerti isi hati... Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceSpace.com
huarghhh member mula tersengih-sengih keesokan hari bila nak menge'pass' surat kat awek. sambil berselindung di sebalik beg atau buku yang purak-purak dipinjamkan... surat cinta dah beralih tangan... awek yang baca tu pon tangkap lentok... kawan sekeliling dok kerumun sama membaca dan seolah menghirup rasa yang serupa... seronok dapat surat dari buah hati... keseronokan yang tak terperi akan menyusul lagi di kala si awek membalas surat... tentulah sang pakwe tersengih sampai ke telinga. seminggu jalan asyik tersenyum memanjang. dan aku ikut tumpang membaca. tapi tujuanku berbeza, melihat dan membandingkan karya imaginasi penulis mana pulak le tu...

haru.
dalam ramai-ramai yang tersengih tu... aku hanya mengepat bibir... apa bezanya aku dengan mereka.. aku pon remaja juga, punya keinginan yang sama... terpaksa la aku pendamkan jiwa remaja tu atas satu sebab... aku masih belajar dan aku ada beban yang digalas.. menjadik harapan keluarga... dan aku seperti berdendam dengan diriku sendiri... lepas SRP sok aku akan tunaikan hasrat jiwa remaja...

6 orang adijauhari:

LanaBulu berkata...

hai..bila teringatkan kisah silam ni..syok kan..tapi apa kan daya..masa yg berlalu terlalu cepat..cemomoi..jgn sampai dok melengung dah laa..

Nida berkata...

hahahaha... ingatkan perempuan jer yang akan senyum sampai ke telinga bila dapat surat pakwe.. rupa2nya lelaki pun macam gitu juga ye..hehehe.. barulah ku tahu

endiem berkata...

kat bawah tu ditulis..
pecah kaca pecah gelas,
dah baca harap balas.

cemomoi berkata...

lanabulu : - melengung zaman lampau memikirkan situasi la ni untuk perbandingan bole kot..

nida :- phhh mesti ada pengalamannn tu...

endiem :- tu le tradisi kita warisi dulu-dulu... itu kira pantun wajib tu

Cikgu Jang .. berkata...

untung zaman remaja sekarang ni....banyak teknologi boleh gune utk bercinta......tp kala tersilap bawak....haru biru jadinya...

cemomoi berkata...

betul tu cekgu.. secara psikologi tabie remaja sama pada semua peringkat dan zaman cuma berbeza persekitaran dan kecanggihan yg menjadikan kita kena melayan remaja dengan pendekatan yang berbeza.. kata pujangga "anak-anak cerminan masa hadapan" kena didik mereka dengan cara sekarang untuk hadapi masa depan bukan lagi didik mereka dengan cara kita dolu-dolu wallahu a'lam

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong