Khamis, 24 Disember 2009

Filled Under:

renungan ke tenungan ni. jangan termenung dah le ye

ketika nabi dalam perjalanan israk mikraj, baginda dilambai oleh seorang wanita tua yang cukup mengancam... solekan bak tepung gomak, tergedik-gedik mendayu menghairahkan memanggil nabi s.a.w. hemmm... tanpa sedikitpun teruja apatah lagi menoleh, nabi meneruskan perjalanan baginda. setelah jauh, barulah beberapa ketika nabi bertanya kepada malakat jibril siapa gerangan wanita tadi. jibril menjelaskan itulah dunia. perumpamaan bumi yang kita duduki ini yang semakin tenat dan azab tapi semakin cantik dan bergaya... tinggalkan cerita itu untuk orang yang nak mengambil ikhtibar... yang nak dikongsikan bersama di sini adalah semakin tua usia bumi ini semakin banyak benda pelik terjadi. meh tenung, renung dan menungkanlah akan kesahihan, akan hikmah, akan tanda kebesaran Ilahi dari klip yang aku kutip dengan tajuk ANAK DERHAKA.

5 orang adijauhari:

Mybabah berkata...

Assalamualaikum Sheikh. Sebenarnya sesuatu benda nampak pelik kerana kita jarang atau tak pernah tengok. Jika dah selalu jumpa tak jadi pelik. Dulu susah nak tengok peha atau perut pompuan di khalayak ramai. Nampak pelik (dan geram) kalau tengok seorang dua wanita tunjuk peha dan perut mereka. Sekarang di Mid Valley & KLCC dah melambak2 dan jadi pelik (dah tak geram) malah meluat. He..he..

LanaBulu berkata...

Walaupun tak jelas dari mana benda ni..
betoi ke tak betoi kaa..
Ibu adalah insan terlalu istimewa..
Nak kata uuhh..pun tak boleh!
Apatah lagi nak pi derhaka..
Mmg makan tak habih lah jawabnya..

Nida berkata...

Salam tuan..

Tarikan dunia sekarang ni sudah semakin kuat.. pengaruh liar sekejap sahaja menjalar di jiwa anak2 remaja.. risau pada masa depan generasi akan datang... wallahualam

shaniza berkata...

Salam..
Betoi kata LB.. ibu insan istimewa hinggakan kalau tengah solat sunat, ibu panggil kena jawab panggilan ibu. Ingat kisah Juraij?

cemomoi berkata...

salam temean blog;

babah:- yang pelik dan jelik tuuuu

en. lanabulu: la ni dah macam-macam bunyi dengo bila bercakap dengan ibu... maklum la anak sekolah terlebih tinggi daripada ibu

nida:- kalau le orang mati diberi kesempatan bole tengok apa orang sekarang buat maunya ngeleng kepala dia... banyak menda pelik bin ajaib

shaniza:- aiseh.. dah banyak kali gak mak panggil time solat ni tak berjawab pon...