Khamis, 24 Mac 2011

izaa tadaayantum bidainin faktubuhu

pnah dengo crita jenazah tak bley dikebumikan sebab tak daftar dengan khairat kematian sesebuah qariah tu?

sekadar ingin memberi respon pada komen yang diberikan pada n3 sebelom ni. rasanya nak jawab dalam n3 ni

aku tanak crita bab tanah kubur tu... tapi, gitu le ibaratnya dengan tanah aku tu. walopon telah nyata, terang lagi bersuluh namun kerana takde bukti bertulis, tak daftar dengan pejabat tanah! maka kita takde le haknya. baik juga pendatang asing yang dok teroka tanah haram, menetap secara haram dan akhirnya memiliki secara haram dan mungkin juga akhirnya jadik halal kerana sikap orang kita yang 'biarlah'

sebahagian kengkawan menasihatkan bersabar... tima kasih kerana ada juga yang mengingatkan betapa kesudahan idop ni akan dapat tanah juga kita ni. heh! bila terkena batang idong sendiri, baru le aku tau sabar macam mana rasanya hek. berbolak-balik dengan sikap 'biarlah' atau berjuang selagi bole... sikap biarlah bererti tak melawan dan membiarkan. pasif! yang kendiannya dimanipulasikan orang lain. lebih buruk dalam konteks bernegara, oleh bangsa asing.

apa retinya tanah sekangkang kera tu pada aku? tanah tu diberikan kepada anak sulung je. aku bukan anak sulung. jadik, aku perolehinya melalui pembelian! beli maruah sebenarnya. sebab masa nak beli tu, ayah aku tak berapa nak bagi malah pnah satu ketika disuruh jual je. "tanah, sepatutnya kita carik banyak-banyak bukannya jual banyak-banyak!" aku kata. sebab sikap orang kita tak bole ada tanah, manjang nak jual tanah. sudahnya orang melayu makin terhimpit dan terperosok ke pedalaman kerana menjual tanah semata-mata nak idop senang, dapat duit dengan mudah. kat mana la pulak anak cucu nak menumpang idop kelak.

bagi komen yang tanak mengalah, aku sahut juga namun secara berhemah. aku tak suka berpolitik dan benci dengan cara orang melayu berpolitik. lihat saja la video 'blue' yang dilarang ditonton oleh bebudak tapi bole ditengok beramai-ramai oleh orang politik. dan semua orang nak jadik hakim untuk membicarakan hal yang bersangkut dengan menda-menda gitu. iskh! tanak la aku join... dalam hal tanah ni pon aku maleh nak mengadu domba di kalangan orang politik. maklum la mereka memang pandai bersilat dan sesekali melatah kunun juara kepada rakyat. tak kira la sapa... bila nak pilihanraya berbondong-bondong bagi kain pelekat, dapur dan sebagainya... datang bersalam dan bertanya khabar, iskh! loya aku nengok hipokrit di sebalik senyuman tu. kalu adun mati hari-hari barangkali aku pon bole dapat banyak tanah.

bak kata, pembaca brita: "untuk rekod, kawasan aku tu kawasan mb pahang!"

24 orang adijauhari:

ckLah berkata...

Betul tu...tanah adalah maruah...

Yastro berkata...

Hmm dh agak kawasan deme tu bawoh jajahan mb pahang...dan ade juge dengo yg mb kite tu tak bape nok layan org2 melayu yg dibawoh tadbiran beliau...wallahualam.





#Koi dgn toke Grousiey tu duk sebeloh umoh je kt Koyan...keje part time jual baju kt konset jekk...hehehe

akuanakpahang berkata...

Mmg mamum kalau mikir masalah negara nie weh.. entohlah nok komen panjang tak dapat ke ulus butir juge huhuhu...

shameel Iskandar berkata...

sekali sekala kita kena ajar YB ni. mrk naik sbb kita pas2 pijak kepala kita. cuba tarik sekali jgn bagi dia naik. biar jatuh pas2 pijak ckit.

ttg cd blue tu huru hara negara, adakah patut diadakan tayangan perdana. buat malu bangsa melayu jer sbb bangsa lain tak pernah buat mcm ni

zulkbo berkata...

salam..
susah koi nak membantu
sebab koi sendiri pun tak
bertanah..kalau boleh cara
perundangan aok bawalah
ke depan wehh..

Aanas berkata...

salam..
ntahler nak kata apa..achik sama lah macam zulkbo, takdo tanah... nak sangat boli tanah tapi duit tak cukup..

tapi kalo udah kuar duit beli, tapi tanah tak dapat, memang ler sakit hati.. cari ler jalan cemana nak fight menda ni...

suri solehah berkata...

salam..sebut kata soal tanah ni..mmg banyak yang agak trajis terutama bila berkaitan ngan politik..tak payah jauh..kat tempat akak ni gol mana yang diutamakan..semuanya demi survival politik gol tertentu...dahlah dapat tanah..siap dapat ic lagi...percuma beb.

sahromnasrudin berkata...

kata bawa pembangunan..tapi ada kawasan menteri sendiri pun jauh tertinggal..poyo la politik skrg huhuhuhuhh

arryani berkata...

ntah la..mngkin dorang dh ada tag line "terlepas pndang".. Jd tak la ssh2 dorang nk cari reason agaknyeee..

NICK IRFAN berkata...

sama dgn ayah sy jgk la cte pasal tanah jgk sy xthu ape2 pun.. hehe

dyea irdina berkata...

pernah tgk citer tajuk tanah kubur rasanya...mmg citer tu citer camtu tak leh kebumikan kat area tersebut sbb tak daftar ngan kariah masjid tmpt tersebut..tp realiti tak tau la camner..sbb citer tv tau2 je la...

Sham berkata...

sedangkan kita ni dah payah nak dapat tanah...camanala nasib anak cucu kita besok...nak harap 'ketuanan melayu' ke...?

iDa berkata...

wahhh,,pe mksd tjuk entry 2 yer????agak menarik laaaa

Ati Masrif berkata...

cite banyak ni tanah tu kat bentong ke

situ kan tempat mb pahang
teruk tak membanggakan bg tempat
asal seorg mb...byk taik burung....heee

selalu kita lalu situ bila balik lipis

Kamsiah berkata...

bila nak pilihanraya berbondong-bondong bagi kain pelekat, dapur dan sebagainya... datang bersalam dan bertanya khabar, iskh! loya aku nengok hipokrit di sebalik senyuman tu. kalu adun mati hari-hari barangkali aku pon bole dapat banyak tanah.

heehe suka statement ni...100% betul..

Nida berkata...

Setuju komen di atas.. Tanah adalah maruah, jangan gadaikan maruah bangsa Melayu... inilah harta kita untuk diperturunkan pada anak cucu kita pada masa akan datang.. jangan biarkan tanah ini dijajah oleh bangsa lain...

Tetiba jadi bersemangat lak..hahaha

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

agaknya diorang terlupa ke yg akan ke 'tanah' jugak nanti..


tang video tu... agaknya dah ketandusan idea dan kemaruk citer agaknya orang kita ni sampaikan nak ikut trend orang putih. Nak jatuhkan orang guna cara cenggini.



huii..laser tak ni? maklumlah, lama tak singgah blog kengkawan.. huahuahua..

Cik SHiNJU berkata...

As salam...

Cer bawak ke mahkamah kes ni..
Ramai2 la..sbb koi tgk kes serupa mcm ni kat Sabah ter dulu,akhirnya peneroka tanah menang..Kala dah bwk ke atas mmg pemimpin bwh2 ni xdok pilihan..rakyat semua memerhati adakah mereka ni btl2 membela rakyat..nak tak nak dorang kena beralah..kala koi la..penat jerih kita teroka tanoh ter..xkan nk bior gomen rampas camtuh jek...x kira la sekangkang kera atau sekangkang semut jer pun..tanah tu ade sentimental value pd aok..Bukan bermakna tamak,tapi pertahankan hak!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

ada...ini jenis orang sepit Fiq ni...pernah terjadi masa gua sewa satubtempat orang yang mati tu tak pernah kesurau dan bermasyarakat bila mati..semua jamah tak mau uruskan

azi nur berkata...

kalau dicerite pasal tanah...hurmm xkan abes ni~

Miecyber berkata...

Kalau tidak sedar lagi, orang Melayu akan merempat di bumi sendiri...


RAM & ROM

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

ckLah: mana lagi kita nak... balik indon?

Yastro: tak tau le kome pasei mb koi tak cakne ke dia

akuanakpahang: gitu le gayanya... koi nok kata tak ralat muhung laa

shameel: blom kena buku dengan ruas gamoknya... ketnya kalu rasa nok idop menongkat langit bio je la dia

zulkbo: tak ande hal... tima kasih juga amik berat...

Aanas: heee... tanah kubur buat masa ni orang islam tayah beli lagi, eeesok tak tau la pulak

suri solehah: dorang brani dengan bangsa sendiri je... interlok tu pon jadik mangsanya orang kita juga

sahrom: heh dah dok di kayang lupa kat bumi yang kegersangan

arryani: jangan pandang-pandang kot tag line dorang

NICK IRFAN: cerita orang melayu sama je

dyea irdina: ada la kot cuma dipindahkan ke skrin tv la pulak

Sham: ketua...nan yang melayu, dan layu dan layu

iDa: dah tanya ostat?

Ati Masrif: yeps! taik lembu dan biri-biri juga

Kamsiah: realiti tv eh! realiti idop poli..tikus

Nida: sampai masa sok dah takde menda nak gadai lagi apa pulak nak dipertaruhkan? pak kaduk...

azrina: ilang akal dan malu.. ilang iman la senang cita

Cik SHiNJU: buat masa ni tengah survey maklumat lanjut... insyaallah akan ada jalannya nanti

brutalsolo: kewajiban orang idop kena juga selenggara, nanti semua dapat dosa

azi nur: tanah kubur pengabisnya

Miecyber: dah terhantuk baru nak terngadah

iDa berkata...

huhuhuh......xreti sgt bab2 niii..huhuh

Nafisa81 berkata...

nasib baik bapak koi kedekut...jgn kata nak beli..orang in**a nak pajak pun dia tak bagi...

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong