Khamis, 11 November 2010

spirit of china

"dorang punya pakaian ni colorfull and beautiful yea"

jadik, sema peserta tak lepas peluang nak bergambo dengan pelajar atau pemandu pelancong yang memakai pakaian etnik masing-masing.

(buah labu yang dikeringkan dan dimasukkan buluh ni dijadikan alat muzik seperti seruling)

negara china nampaknya tak lupakan segala adat tradisi kebudayaan dan kesenian mereka walaupun sedang mencapai pemodenan yang menakjubkan. ruang yang luas dibuka supaya seni dan budaya terus idop bukan aje untuk mengekalkannya malah menjadi produk pelancongan paling hebat. rasanya orang arab je kot yang suka gi shopping kalu melancong ke negara asing. kebanyakan pelancong lain nak melihat kehidupan asal tradisi masyarakat tersebut.

(kita baru je cuba mempelbagaikan produk berasaskan batik, tapi fesyen baju etnik dorang yang digubah dah sampai ke peringkat antarabangsa)

mereka bukan takat serlahkan semua tradisi etnik, malah galak rakyat melahirkan kreativiti dalam kraftangan. bukan aje yang lama-lama bahkan digabungkan dengan yang baru. hasilnya, dikabokan, dorang meraih berjuta dolar dengan hasil kraftangan yang dieksport ke serata dunia.

(ni bukan lukisan, tapi tembaga yang dipotong, dan dibentuk macam lukisan. dicelah tembaga tu le kendiannya diwarnakan sehingga kelihatan macam sebuah lukisan tangan)

rasa-rasanya, dorang sangat berbangga dengan kebudayaan mereka sendiri. opera cina yang mungkin kita ibaratkan cam makyung, bangsawan atau sebagainya masih diminati. siap ada channel tv khas selain ada sebuah auditorium khusus untuknya yang dibina di dalam sebuah hotel. gamaknya kalu kita ni, bagi tiket free pon masih susah nak dapat sambutan..

psst: semua ni tak la heran sebab dorang mempunyai sejarah tamadun yang panjang... cuma kalu mana-mana yang ada kebaikan barangkali elok gak jadikan tauladan

14 orang adijauhari:

NICK IRFAN berkata...

agak menghairankan jgk kenapa encik cemomoi ni asyik post pasal china?

Jejaka Desa berkata...

Moge kebudayaan Melayu tidak dilupekan

Abd Razak berkata...

Salam..

Sangat gigih orang mereka kan! Bersungguh-sungguh dalam setiap tugas mereka...tak hairan sejarah dakwah Islam kepada mereka sampai dulu daripada tempat kita..

piewahid berkata...

t kasih kongsi cerita weh. untung aok lepas ke sana. free pulok tu.

china mempunyai sejaroh yg sgt panjang bahkan dianggap negara maju sejak zaman rasulullah...

org kabo antara ciri bangsa yg maju ni antaranya ada bahasa dan tulisan sendiri, mengutamakan sejarah, mempunyai senarai nama keluarga (keturunan) yang panjang dan berbangga/ berjaya menjaga budaya tradisi.

contoh paling dekat, thailand. ande bahasa dan tulisan sendiri. kurang2 dia tak pernoh dijajoh. wallahu a'lam!

Werdah berkata...

Salam Cemomoi

Apa-apapun semuanya perlu ada usaha yang bersungguh-sungguh untuk sesuatu perkara.

Agaknya apalah yang cemomoi bawa balik ya.

mahira oya berkata...

itu la tamadun china..
even penah ke sane tgk akrobatik pn salah 1 performance sane la..
angkat bende2 berat skali

akuanakpahang berkata...

Mmg lawo penuh dgn warna warninya. kawan suka juga citer macam nie tak lepas x pe janji tau :)

sahromnasrudin berkata...

tahniah!!! teruskan entri sebegini..sekurang-kurangnya kita tahu bagaimana rupa negara China ini walau tak berpeluang ke sana

maCy berkata...

sebab encik cmomoi tgh kerja kt china la..

mood sangat spoil. tp xpe masih mahu bca entry~

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum,

Tahniah aok lepas ke China cemomoi, jauh berjalan yee,

Tanpa Nama berkata...

http://mudatengah.blogspot.com/2010/10/melaka-runtuh-kerana-kaum-cina-chua-soi.html

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

nick irfan: aku syok kat satu awek cina la (nak bodek le ni)

jejaka desa: yaps, orang mlayu tak patut lupakan akar sejarah dan budaya bangsanya

abd razak: mereka bangsa yang gigih, jika semua mereka islam munkin akan muncul suatu lagi kuasa islam tapi kali ni di sebelah timur plak

abg pie: stuju tu, tapi malangnya kita ada satu-satunya tulisan yang unik namun dok le tenggelam timbul

kak werdah: heee takde menda nak shopping sebab kat sini pon barang ch ina banyak dan lebih murah dari kat sana...

mahira: ada gak kitorang tengok akrobatik, tapi takyah tunjuk la, seksi sangattt

akuanakpahang: lawo juga hok tukang pakei ter

sahrom: tima kasih kerana masih terus menyokong

macy: dah balik... kat sana tak ble berblog le.. k be strong jangan sedey-sedey!

kak lipislady: alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah dengan tajaan duit rakyat

tanpanama: alhamdulillah, harap akan lebih ramai orang kita yang sedar tentang nasib bangsanya di bumi yang bertuah ni

ummu berkata...

salam bro
falsafah mereka sangat menarik
jauh perjalanan
luas pandangan
bertambah pengalaman
saya suka entry ni
teringat pengembara Melayu zaman silam,arwah datuk saya suka bercerita..kisah dompo awang
kemudian ada salah satu kisah tu yang dinovelkan oleh HM Tuah Iskandar

cemomoi berkata...

ummu: tamadun mereka yang panjang dan berliku ni le kendiannya menjadikan mereka survival...