Jumaat, 12 November 2010

view of china

"orang yang lemah selalu menjadikan orang gagah sebagai idola tapi yang terlebih buruk ialah dia ingin menjadi seperti orang itu dengan membuang semua sifat sedia adanya dengan menganggapnya sebagai kolot dan meniru idolanya bulat-bulat." gamaknya, ini le yang dilakukan oleh kamal atarturk untuk merubah bangsanya supaya jadi bangsa hebat.

heee jangan la marah kat aku kalu china ni masih tak abih. (maklum la dua minggu aku peratikan mereka ni, cuma tak sempat cari awek je untuk bawak balik buat souvinier kat orang rumah). sebab aku bukan saje nak crita tentang trip ini tapi falsafah yang sepatutnya diambil untuk pengajaran. aku bukan memuja dorang ni (walaupun aku peminat crita kungfu yang separa fanatik) sebagaimana n3 yang pnah aku kluokan dulu. takkkk...

antara penggerak yang menjadikan bangsa cina berjaya ialah falsafah yang diwarisi dari ajaran confucianisme. ajaran ini menitik-beratkan ketaatan kepada ibu-bapa dan anak lelaki sebagai pewaris keturunan. untuk menjadi taat dan hadiah kepada ibu-bapa, anak lelaki mesti mencari kekayaan. maka di sinilah kekuatan itu timbul untuk membina kejayaan dalam idop.

adakah perlu kita tukar apa yang ada pada kita untuk jadik berjaya cam mereka. Islam yang ada pada kita sudah terlebih baik daripada apa yang ada pada mereka. malangnya kita tak berjaya seperti mereka lalu 'kita' dan (tentulah) musuh Islam menjadikan agama sebagai suatu yang mengekang kejayaan dalam idop. tu le salah kita. sedangkan Islam bukan hanya telah membebaskan bangsa arab dari kejahiliyahan malah membina bangsa yang kuat, kaya, makmur dan hebat. Islam bukan hanya membentuk orang arab, malah bangsa monghul, parsi, afrika, uzbek hingga bangsa eropah di spanyol dan tak lupa juga bangsa melayu di nusantara untuk menjadi bangsa berjaya. tapi cam note di atas sekali tu le; bila lemah, kita sering melihat apa yang ada pada kita tidak memberi manfaat untuk berjaya lalu kita menelanjangkan diri hingga menjadi lebih buruk daripada apa yang kita sangka...

alamak serius la pulak dahhhh...

pssst: ada teori mengatakan orang melayu juga berasal dari wilayah yunnan. takpe la len kali kalu ada kesempatan bule le crita lagi tentang kehebatan orang melayu... dah lama n3 cenggini tak kluo nih.

kapsyen gambo terakhir: foto ini diperolehi daripada lembaga penapisan filem yang didakwa sepatutnya mamat ni la yang berlakon dalam filem titanic... wallahu a'lam

23 orang adijauhari:

ckLah@xiiinam berkata...

Tak apa...tulis lagi!



Orang pi Tanjung Karang pun boleh buat sampai 9 siri entri...Ini kan pula ke China...Sangat menarik. Sungguh!

maCy berkata...

cantiknya air air air air ;D

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

Penin pala..huhuh..
Melayu berasal dr Yunan..
Pnah dgr tu,tp moyang koi mmg cina muslim..Cina piyor..huhu..Nak tanye pun dia dh xde..Koi pun x sempat jumpe..

Webmaster@Echam berkata...

Ambeh, nok bawok servenier yer... Ade makan lesung karang wehhh.. hahahhaha

Abd Razak berkata...

Salam...

Tgh tgk pembukaan sukan asia ni, hebat orang china buat...:)

akuanakpahang berkata...

Salam sahabat
Tak pe kome kenan nengok gambo cine nie tak de halnya teruskan :)

Mimie.Candy Cane berkata...

takde pakwe cina untuk koi sorang?

sahromnasrudin berkata...

salam cemomoi..pic last tu kincir angin ke????

Zezebel berkata...

cantik pemandangannya, suka tengok..

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

nak tanya emak; tentu2 tak tahu, nenek dah meninggal, moyang pulak dari dulu tak jumpa.... jadi tak tahu betul atau tak emak & nenek kepada moyang asal dari Yunan atau tak... Yg pasti memang dari China.

huuhuu...

Mazru Majid berkata...

salam weh..

ander rezeki koi pun nk kesana jugek..seronok tengok tpt org weh..luas permandangan banyok pengalaman baru boleh kongsi dgn keluarge dan rodong2..

lawo view te..tapi gambo last te ngape gitu gaye?koi nak sgt kenei ke chemomoi ni..hehe

Nur -al- Ain berkata...

fuhh best nyeeee..ingat kat malaysia je ade air terjun..kahkahkahh

ummu berkata...

salam bro
memang ada pandangan menyatkan melayu datang dari yunan
namun ada juga sanggahan pandangan ini berdasarkan bukti artifak
apapun,tak dinafikan dalam keluarga saya sendiri ada mix ni
dan tamadun china sendiri
antara salah satu 4 tamadun awal dunia yang kita pelajari dalam sejarah tingkatan dulu
rasanya tak mengapa kalau kita ambil positif sesuatu bangsa tu

mahira oya berkata...

byk bole explore kan china ni

Jejaka Desa berkata...

Jambatan dekat air terjun ter lawo je koi nengok...

m!da BucHuxX berkata...

jauh perjalanan luas pemandangan .subhanallah .:)

deena farhana berkata...

wahhh...gi china ye??

ketinggalan si deena ni..huhu

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

dinasti meng di cina adalah dinasti islam tetapi di sembunyikan fakta oleh barat dan komunis

melatidaisy berkata...

salam en cemomoi..

naik semangat sy bace entri ni.hehe :)

zulkbo berkata...

salam..
wahhh..seronok yek
aok bejalan merata..he he

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

cklah: heee... tq, tapi takleh le banyak sangat nanti cam takde modal lain je

macy: dari air lahirnya sebuah kehidupan...

cik shinju: sempat lagi kot trace, bagus juga kalu kita tau asal keturunan kita

echam haaa... pedas lesung tuuu

abd razak: amacam kreatif tak dorang?

akuanakpahang: minat kat amoi kot...

mimie: haaa nak balak cina kat sini tak hensem ke?

sahrom: hualaaaa... macam kincir ke tu... sikit punya hensem tuuuu

zezebel: uuu banyak lagi tempat dorang yang mengagumkan... betul-betul cam lukisan

azrina: err tengok kat gambo tu, dah ada iras-iras tu... cari lagi mesti kompom dapat nanti

mazru: harap-harap sampei le hajat k sana ter

nak kenei ke koi, segan ya amattttt

ain: laaa dalam bilik air koi pon ade air tejunnn

ummu: teori melayu datang dari sana mungkin ada la, sebab ada gak jumpa dengan etnik yang sebijik macam mlayu malah lagi gelap dari kulit koi ni

apa pun teorinya, Allah jadikan manusia yang berbangsa-bangsa ni untuk kita saling mengenali dan belajar antara satu sama lain

mahira: bumi dorang ni luas sangat, sekali tu dari beijing ke kunming perjalanan kapal terbang ibarat dari klia nak ke manila... tentu banyak yang bole diexplorenya

jejaka desa: jambatan tu kat pintu gua tu... dalamnya lagi comei

mida buchuxx: sangat luas.. maha suci Allah yang menjadikan semua ini tidak sia-sia

deena: heee takpa bule bukak lembaran lama tu

brutalsolo: dinasti tu tak pasti le, tapi dengo crita salah sorang maharajanya ialah Islam cuma tak mau isytiharkan

melatidaisy: patriotikkkk

zulkbo: alhamdulillah.. dah le dapat g free dibawok pulok merata...

nur berkata...

bestnya berjalan2 di negara org
ALL IN ONE
ALL IN CONTEST

cemomoi berkata...

nur: memang best terutamanya dapat jalan free