Rabu, 1 Disember 2010

gigi abang CANTIK!

pnah ke dengo orang pompuan puji lelaki cenggitu?

tu le perangkap yang pnah diberikan sorang awek kat aku satu masa dulu. terkesima aku dengan 'ayat' dia tu. sebab, setau aku gigi aku puntang-panting (berterabur) dan tak tersusun kemas - orang rumah kata, "tu la, masa gigi kekal nak tumbuh dulu tanak cabut gigi susu tu." dia berlagak cam doktor gigi (tau la, pnah keja klinik gigi)

sebenonya awek tu gunakan ayat tu untuk remind aku bila kebetulan jumpa semula selepas beberapa bulan kendian. jadik dia ulang supaya aku mudah ingat kat dia. maklum la masa tu ramai gak awek dok keliling.

"Allah melaknat orang yang membuat tatu dan orang yang ditatu, pencukur kening dan orang yang dicukur kening, orang yang merenggangkan gigi untuk kecantikan yang mengubah ciptaan Allah” (maksud hadis riwayat Bukhari Muslim)

dalam hal cantik, orang tua-tua kita berpesan:

apa guna berkain batik,
kalau tidak dengan sujinya;
apa guna beristeri cantik,
kalau tidak dengan budinya.


psst: sesapa yang nak kelihatan cantik tu jangan sampai mengubah ciptaan Allah

19 orang adijauhari:

Abu Aiman berkata...

ada orang kata cukur kening boleh tengok hantu... mcm2...

zulkbo berkata...

salam..
betul dah tu..
tetapi jika pada masa dan keadaan tertentu untuk membetulkan kecacatan hukumnya jadi harus..

Aanas berkata...

salam tuan cemomoi,
kalau aweks tu jenih suka orang gigi puntang panting kot... bab gigi ni, what about pakai bracers? kira mengubah ciptaan tak? alasan memang ler nak kan gigi tu teratur, tapi tak ke sebenarnya nak lebih cantik..huhu..

sahromnasrudin berkata...

salam cemomoi..saya rasa bukan gigi kot yang cantik tapi muka depa nie..maklumla, takdaq jerawat hahahha

akuanakpahang (AAP) berkata...

Salam, saya suka kecantikan yang semula jadi tak perlu ditacak-tacak :)

maCy berkata...

cantik di hari, cantik di hati~

hari-hari. belilah barangan buatan malaysia. keke

Abd Razak berkata...

Kecantikan itu terletak pada taqwa..

Iris berkata...

Cantik itu abstrak. Cantik di hati.

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

xleh wat braces erk? sib baik koi blm buat..dulu ade terpikir gek,gg atas ok,gg bwh ni berterabur barisannye..xde disiplin lgsung.. :P

melatidaisy berkata...

yg haram itu jelas dan yang haram itu jelas :)

semoga kita semua cantik di mata Dia ..

Cikgu Jang .. berkata...

canti tu anugerah tuhan....yg tak cantikpun anugerah jugak....

deena farhana berkata...

sy pnah dgr kwn sy ckp ni kat kwn sy juge:

"KO TAK YAH LA SEBOK PAKAI SAFI BALQIS TU,KANG KO PAKAI,MUKA KO PUTEH TKUPAS,LEHER KO TETAP ITAM LEGAM JUGAK!!"

byk makna tersirat dlm kata-kata tu smbil sy menahan gelak..huhuuhu

ckLah@xiiinam berkata...

Pernah dengar perbualan dua wanita cantik di majlis kenduri;
Wanita 1: Amboi hang...muka berseri-seri. Hang pakai produk cuci muka apa?

Wanita II: Ala...I basuh pakai ayaq wuduk jaaaa.

m!da BucHuxX berkata...

yee..setiap ciptaan ALLAH tue sedia ada indah ..:)
cgu saye kate, org yg gelap niy manis dea tang gigi. .secara betul nyer. .gigi dea akn paling berseri lagi2 kalau hitam manis. . .heheh.:)

Nida berkata...

Salam tuan..

Bila baca n3 ni buat saya senyum sendiri.. inilah ayat yg cik abang saya duk ngurat saya dulu.... hehehehehe

Kakzakie berkata...

Salam cemomoi,

Alahai cemomoi walau gigi tersusun rapi bak mutiara bila iman tiada kosong jadinya. Indah pada senyuman tapi tiada gunanya. Bila keliang lahad yg dibawa gigi mutiara itu ke? Yg penting bersugi bersih....

Ati Masrif berkata...

sana sini lani
ramai dah pandai ubah2 muka pula
siap tunjuk cara2 di tv lagi..takutt!

relevan berkata...

Nampak Comel jer..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

gambo comei awek dari afrika tu menjelaskan betapa dorang tak perlukan mekap moden untuk kelihatan cantik. aksesori alam sekeliling digunakan untuk menambahkan keayuan mereka. lalu masyarakat melihat mereka cantik dan tentunya photographer mengakuinya melalui lensa.

tapi cantik yang sebenar ialah "Allah tidak melihat rupa paras kamu dan harta kekayaanmu sebaliknya Allah melihat hati budi dan amalan kamu" - maksud hadis

setuju le aku dengan apa yang dikatakann oleh macy, ust abd razak, kak iris, cikg jang dan kakzakie

tang hukum plak saya rasa eelok le tanya pada orang yang lebih arif walaupun kita 'rasa' tau akan hukumnya. apa pon tima kasih pada deena dan cekgu ckLah kerana berkongsi tips kecantikan tu