Ahad, 21 November 2010

Filled Under: ,

nikah@korban

(kata orang daging gajah ni keras kalu makan... sapa nak rasa ace try cuba le test)

korban
berkorban
terkorban
dikorbankan
mengorbankan orang lain


itu antara petikan khutbah jumaat lepas. lalu tok khatib membacakan doa dalam khutbahnya "ya Allah janganlah Engkau jadikan kami termasuk dalam kalangan orang yang mengorbankan orang lain untuk kepentingan diri kami..."

(makan di kala lapar, berenti seblom kenyang... kang tak cukup tenaga nak berambat ke toilet)

antara nikmat Allah yang disebutkan dalam surah al-Quraisy ialah nikmat keamanan dan jauh daripada kelaparan. ustaz pon membacakan tafsir surah tersebut dalam kuliah maghribnya sambil menambah, "sekarang ni kita bukan aja dapat nikmat tu maloh, terlalu mewoh dengan makanan. ni haaaa... daging kurban melambok dalam peti ais. jenuh macam-macam resepi dok buat, tak habih juga. sampai tak larat nak tengok. time cuti skuloh ni pulok, dah start musim kenduri... makan lagik! haaa gone la gayanya nok ngabihkan daging kurban ter..."

(ustat pon oghang pahang juge...)

psst: hari ni g kenduri sepupu nikah kat kg. jus, melaka. moga bahagia membawa ke syurga

22 orang adijauhari:

Fello Ariza berkata...

terkejut tgok pict gajah tu tadi..ingtkn gajah kene korban skali..
hehe

m!da BucHuxX berkata...

huyooo. .boleh erk gajah dibuat korban .huih, kalau boleh sedap niy .heh:DD

Mohamad berkata...

Betul juga.. makan daging banyak2, hujung2 kita yang terkorban... sakit gaut.Hehehe..

Abd Razak berkata...

Bernafas pun bau daging korban erk!

akuanakpahang (AAP) berkata...

Harap2 kita jadi hambe allah yg bersyukur juga dgn rezeki serta limpah nikmatnya.

ckLah@xiiinam berkata...

Menarik lenggok bahasa ustaz tu....mesti segar ahli masjid yg mendengar.

sahromnasrudin berkata...

salam ziarah..ada gak daging korban dibuat kenduri..boleh ke? huhuhuhu

Werdah berkata...

Salam cemomoi

Tahun ni tak dapat daging korban... takpa.. syukur pada yang ada.. kenduri kawin berderet-deret... makanlah daging sikit..

ummu berkata...

ya Allah janganlah Engkau jadikan kami termasuk dalam kalangan orang yang mengorbankan orang lain untuk kepentingan diri kami..

amin ya Allah

zulkbo berkata...

salam..
belum cuba makan daging
gajah lagi..ander juai ke?

akie berkata...

kalau le gajah termasuk dlm al-an`am..jenuh melapohnye weh..

syaf berkata...

skung ni kan dah ramai org buat korban...bagus untuk fakir miskin, time ni lah dieorang nk nikmat daging yg jarang dieorang makan...bagus juga bile ramai masyarakat islam yg buat korban ni tapi biarlah dengan niat yg betul iaitu mendapat keredhaan Allah, bukan sesajer atau ikut orang :)

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

mmg selok nak ngabihkan daging korban..hari2 menu daging pun x lalu gek..org bagi xkan nak tolak plak..mujur ade pekerja2 indon buat bangunan kat sebelah...boleh gak panjangkan sedekah pd dorang...

Aanas berkata...

tu lah kan, banyak tol daging terlebih2.. hari sabtu lepas ikim buat korban perdana kat darul fuqaha sungai merab bangi.. dengarnya sembelih berbelas-belas ekor lembu.. banyak tol kan, mewah ler orang keliling tu makan daging... jangan sampai ada yang masuk sepital udah lerr...

shaniza berkata...

salam..
kalau gajah boleh dijadikan korban, banyak le lagi gamaknya org Kedah yg jd mangsa banjir dpt habuan.
Hairan gak, kenapa org Perlis tak merasa dibantu semeriah di Kedah..

Lana~Bulu berkata...

orang luar seperti kampucea jarang dapat makan daging lembu...kita sampai jadi sumber penyakit lak...
hiiss..minta dijauhkan Allah dari bahana terlebih makan nih..

Echam berkata...

Melampo letok gambo gajoh. Koi pk gajoh te pulok buat korban...

Nur -al- Ain berkata...

fuh ingat gajah jd mangse.. mmg unikkk

NICK IRFAN berkata...

daging gajah boleh makan ker???

Jejaka Desa berkata...

Jangan korban ke gajoh ter dah la walaupun gajoh ter boleh makan sebenornye.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

fellow ariza: bole buat koban tapi bukan untuk aidil adha laaa

mida: cuba la skali, seko tu cukup untuk 3 kampung tu

cikgu mohammad: orang kata kena kunyah pat ploh kali

abd razak: bau daging korban takpe jangan bau lembu atau kambing ke...

akuanakpahang: moga begitu hendoknya

cikgu ckLah: ande juga hok 'tarik' sampai ke lantai

sahrom: ada... rasanya harus kot cuma sunat beri daging mentah le

kak werdah: saya dapat kupon pon bagi kat orang... bebudak tak suka ngat makan jadik nak ngabihkan 'sejemput' pon payah

ummu: aminnnnn

zulkbo: kalu singgah kuala gandoh, ace try tanya

akie: Allah Maha Mengetahui... heee

syaf: jangan sampai membazir dah le... elok juga buat kat negara yang umat islam susah insyaallah sedekah tu tepat pada sasarannya

cik shinju: huuu bebudok indon kat kampung koi puas nok ngabihkan epala lembu nih

aanas: jangan mimpi lembu dah le

shaniza: sian orang perlis yerk... ni ada crita politik ke nih?

abang lanabulu: setuju tu, tapinya yang jadi agen kat sana jangan le amik mahal sangat kalu nak suruh orang buat korban sebab dengo cite lembu sana murah je

echam: haaa... jangan buat kang jadik ajaran sesat pulok... koi tak suruh yerk!

nur al-ain: ubah seleraaaa

nick irfan: gajah bole makan tapi daging dia aku tak pnah makan...

nur berkata...

selamat raya korban.. delay sket
ALL IN ONE