Khamis, 2 Disember 2010

jumaat KLEWON ke malam ni?

"ko biasa dengo keris terbang? kalu nak aku bole bagi ilmu camana nak buat... ko kena la mandikan dan sintuk keris tertentu malam jumaat... bla... bla... bla..." kata sorang kawan veteran yang pnah melalui zaman 13 mei 1969 dulu

dalam ati aku berbisik... "heh! setakat nak puja, takyah menuntut pon takpe. apa menda pon kalu kita puja semua bole terbang. hatta botol kicap kalu kita puja pon bule jugak" sebab memang dah janji syaitan akan sesatkan manusia. takyah ko nak cari keris jenis camana, buat dari apa dan sebagainya... cuma bila kita dah berdamping dengan jin dan setan nanti dia akan ajo la camana pulak ritual yang mesti dipatuhi.

rasanya, kita biasa dengo atau tengok crita mat saleh, main puja duit syiling atau dorang panggil 'spirit of the coin' ke apa.

"ko kena ikut dia punya step..." kata kawan aku yang pnah main kat asrama dulu. "mula-mula kena tanya nama dia dulu, lepas tu, umur ke... tak ble terus ko tanya suka kat sapa ke atau apa je la yang tak berkaitan dengan antu yang kita puja tu" dia crita pengalaman bersama member dia nak tanya pasal keputusan spm melalui satu roh 'somebody'.

"uiii menjadik... siap bersembang kitorang!" sambil ketawa dia kata, "tapi kami dah tobat la dan tanya pada ustaz sebab masa tu kitorang tak tau menda tu bole jadik syirik"

psst: susah tul orang melayu nak kikis menda gini. memang kita akui akan kewujudan makhluk halus, tapi kebergantungan kita pada menda alah ni kuat sangat. contoh ketara, bila sesebuah bangunan dibina lepas tu akan ada crita antu jepun la, kawasan keras la dan macam-macam la, pada hal seblom tu apa pon takde.

18 orang adijauhari:

sahromnasrudin berkata...

memang ya cemomoi..dulu, sekolah saya dikatakan kawasan keras..tempat jepun penggal kepala masa perang dunia ke dua..kami tak dibenarkan masuk satu dewan yang misteri tue huhuhuh

melatidaisy berkata...

huhu .. kt skolah dulu pon slalu gak main2 benda mcm tu. sampai form 5 kot. da tau x elok tp saje suke2.. masuk u baru btol2 insaf :)

Marniyati Mohd. Nor berkata...

Sikap suka mencuba dalam kalangan masyarakat kita terlebih tinggi berbanding dengan masyarakat lain, kot... Sebab itulah juga ramai penagih dadah, sebab suka mencuba... Sikap itu baik, tetapi kita selalu terlupa bahawa sesungguhnya matlamat tidak pernah menghalalkan cara... ;)

akuanakpahang (AAP) berkata...

Salam, kacolah kalau duk main ngan antu setan nei.. kawan tak kesior lalu :(

Kakzakie berkata...

Sakam cemomoi,

Zaman kakak sekolah dulu memang dlm asrama ada main macam ni. Entahkan betul ke tidak coin tu bergerak. Tapi kena marah dengan warder dan denda cuci toilet ramai-ramai. Bila terkenang kelakar lah pulak. He...he....

zulkbo berkata...

salam..
moga di jauhilah
keturunan koi dengan
mende-mende pelik
gini..nauzubillah..


***minta maaf bab award tu koi terlupa nak passing kat rodong semua,aok adalah salah seorang penerimanya..sudi-sudikanlah ambik di sana weii..

NICK IRFAN berkata...

mcm2 org nk puja memuja ni...

Cikgu Jang .. berkata...

percaya boleh...taksub jgn...takut lari akidah..

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

haaaaa....

ingat! pernah main tu jugak dulu..

shameel berkata...

benda2 syirik ni dah begitu sebati dgn masyarakat kita(bkn melayu sahaja sbrnya sbb org bangsa lain ada buat jgk). Yg pasti syaitan ni suka kpd org2 mcm ni. tak slaah rasanya jika kita namkan org2 mcm ni sbg ajk syaitan.

Mazru Majid berkata...

koi pun pernoh mencube main spirit spirit te...is is is...x nak d amain weh.;..

Nur -al- Ain berkata...

takut2..lari.. haha..teringat cite suzanna malam satu suro

Abd Razak berkata...

Ermmm...

Ada orang melayu kita sampai nak tawaf baitullah pun buat benda yang sama...

piewahid berkata...

celik je mata kita (lahir ke dunia ni) minda kita disumbat dgn sgala mcm mitos, lagenda dan taboo....

akhirnya kita keliru antara fakta dan fiksyen, lagenda dan realiti dan gagal mengenal musuh sebenar kita iaitu iblis laknatullah!

Werdah berkata...

Salam cemomoi

Pernah tengok sepupu-sepupu tunjukkan cara..lama dulu (tahun2 60an) .. sekejap je kena tengking dik pakcik..

deena farhana berkata...

tmpat sy byk benda yg myimpang dr akal..entahla..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

sahrom: aku dulu dok asrama sorang-sorang tido kat tepi tangga. lorong tu hanya lorong tangga yang memisahkan dua dorm beso, maknanya terasing dari semua student... cuak juga dengan crita antu jepun berkawat, tapi buat bodo je laaa. dah tido tu tak hengat apa daah

melatidaisy: kena buat n3 kisah seram tu

marni: orang mlayu memang kreatif tapi sekarang ni tak kena tempat.. suka menda tak pekdah dari yang bule menguntungkan

akuanakpahang: deme bukan tak tau, ketnya nak juga cari penyakittt

kakzakie: heh! nostalgia juga basuh tandas tu sebab denda sama tapi kesalahan lain...

zulkbo: moga kita semua dipelihara Allah

hehhh award tu kan hadioh befday takan nok bagi kat orang kot...

nick irfan: macam-macam kepala macam-macam la pesen

cekgu jang: percaya kewujudan tak salah, mengikut deme ni yang jadik masalah

azrina: huuu dah tobat juga takpe...

shameel: antu ada dalam diri semua manusia dan semua bangsa... cuma kita ni suka sangat berantu tu yang payah tu... harap takde le antara kita yang nak jadik ajk setan

mazru: heh! eelok le tinggalkan keja yang bole membawa kepada syirik tu

ain: jangan lari, antu suka kat orang yang takut

abd razak: ya Allah, blom lagi dengo tu, kalu ada info elok le buat n3 supaya kita dapat manfaat bersama

abgpie: tul tu, kita warisi dan mewarisikan pulak pada anak-anak... la ni tv tolong pulak promote skali

alhamdulilah sampai juga ke teratak seni walau dah lama menghilang... n3 baru tu tak ble komen hek (shoutbox kekadang bermasalah jadik takleh tinggalkan pesan) moga Allah beri kekuatan dan kesabaran dalam menempuh dugaan dan ujian dan moga Allah kembalikan semula kesihatan
yang hilang ter

kak werdah: time bebudak semua menda kita nak cuba... harap anak-anak kita tak le buat keja tak pekdah tu dah

deena: orang kita ni gamaknya tak bule tengok menda pelik sikit, pertama yang dok ingat mesti antu. dari sudut logik akal dan saintifik last skali...

cemomoi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong