Jumaat, 12 Mac 2010

KiTa BaNgSa HEBAT!

tahniah kepada semua anak MELAYU yang berjaya dalam peksa baru ni. yang gagal, bukan le gagal idop kalau gagal dalam pelajaran. ramai orang yang berjaya walaupun tak reti membaca. contohnya nabi s.a.w kita. tapi kalau sebut nabi, nanti ada kata tu nabiiii. takpe contoh lain, boon siew, tokey yang memasarkan motor honda kat malaysia, yang banyak digunakan oleh bebudak kita yang tak sekolah untuk tunjuk HEBAT.

(mungkinkah tugu di manila ni menggambarkan kehebatan orang melayu khususnya kesultanan sulu)

masa aku gie terengganu tu hari, aku jumpa pengarah muzium negeri, Haji Mohd. Yusuf. terpesona aku tatkala dia berbicara tentang kehebatan orang melayu membuat kapal. benar orang melayu memang bangsa yang hebat. mereka tak bersekolah secara formal. mereka tak ada tok guru yang ada P.hD. mereka tak belajar tentang ukuran metriks. mereka hanya berguru dengan orang lama, tanpa buku tanpa pen. mereka hanya hanya bersekolah melalui pendidikan yang diberikan oleh alam sekeliling. mereka hanya ada ruas, jengkal, hasta, depa dan sebagainya untuk menghasilkan sebuah kapal yang boleh hendak dibuat kapal tunda, jalan terkedek-kedek atau speed boat supaya bergerak laju. mereka cipta teknik tu tanpa pakar kejuruteraan yang hebat. ringkasnya mereka genius. ilmu yang mereka pelajari terus diingati tanpa ada buku 'SOP'- standard of procedure.

malangnya hari ini, kehebatan kita dah ditafsirkan dengan cara yang berbeza. generasi kita mewarisi segala kehebatan dalam bentuk:

juara dadah
juara dedah
juara haram jadah
juara pedaah
juara ajaran salah
juara menda tak pekdah
dan juara yang tak sudahhh

entahlahhh

12 orang adijauhari:

LanaBulu berkata...

Bangsa Melayu kalau mahu hebat jgn tingalkan agama.!
Tanpa agama ..walaupun setinggi mana pun tetap juga bangsat.
Islamlah yg akan menjadikan bansa melayu itu hebat..begitu juga dgn bangsa lainnya..
Kehebatan itu biarlah didunua dan diakhirat sana.!

noorlara berkata...

masalah satu malaysia yg sebenonye amat beso amat gadang, takyah tuding jari, maukah semua oihak duduk berbincang cari punca masalah dan jalan penyelesaian, namun kalu koje tak datangkan hasil sape nak datang!
Alahai bangsa ku Me LAYU

Nida berkata...

salam..

Juara buli
Juara pukul memukul@samseng
Juara bergossip
Juara sumbang mahram
dan juara..juara yang seumpamanya..

Nau'zubillah...

Cikgu Jang .. berkata...

yg cerdik 1 orang. Yang tak berapa cerdik 2 orang .Yang sedikit cerdik 3 orang....dan yang takmboh cerdik2 7 orang....( dari sepuluh orang)

endiem berkata...

melayu memang hebat semua sekali

piewahid berkata...

melayu mmg sgt hebat jika kembali kpd Islam...buktinya kehebatan kesultanan melayu melaka suatu ketika dulu.

bahkan menurut kajian terhadap kitab sejarah melayu lama & undang2laut melaka mbuktikan bhw undang2 syarak hampir 100% dlaksanakan ketika itu.

tinta kasturi berkata...

kena buat sesuatu..

pendidikan antara isu terpenting

yang banyak harus di'tackel' pada pandangan saya adalah di iinstitusi pendidikan pertama @ paling awal manusia..

KELUARGA

Mazru Majid berkata...

Dulu mmg bangsa melayu bangsa terhebat..adakah mungkin kite akan bangkit kembali...semestinye bukan sekarang tp mungkin 100 tahun akan dtg?

wallhua'lam

cemomoi berkata...

assalamualaikum kengkawan maya abg lanabulu, noorlara, nida, cekgu jang, endiem, abg piewahid, kasturi dan mazru:

tima kasih atas pandangan sahabat... sekurang-kurangnya kita semua sedar bahawa kita bukan bangsa lekeh, pemalas dan hanya tau mengamuk... kita ada teras yang gemilang yang tak mustahil diambil kembali... dan benar kata kasturi... 'ilmu pengetahuan ialah barang yang hilang di kalangan bangsa kita: ia perlu dicari'.
islam membebaskan bangsa melayu daripada kepercayaan karut sebagimana ia membebaskan bangsa nomad arab menjadi bangsa yang bersatu dan mencipta suatu tamadun yang hebat

shaniza berkata...

Salam..
Rasanya org Melayu masa kini dh terlampau byk 'dibrainwashkan' dgn budaya dan sekular barat sehinggakan jadi bangsa yg 'layu'. Hanya iman pd Allah mampu mengembalikan maruah bangsa melayu. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum tersebut berusaha mengubahnya sendiri....

Ahmad Muslihin berkata...

sedih...sedih ble bangsa kita sudah dan mudah diperkotak katikkan...

cemomoi berkata...

shaniza:
berbuih jugak mulut berbicara, barangkali hati masih tertutup.. tapi janganlah berputus asa

muslihin: orang lama dah tak berdaya, orang muda masih bertenanga... gunakan kesempatan yang ada untuk membangunkan bangsa dari tidur yang lena

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong