Rabu, 2 Mac 2011

kalu ye pon sepet, jangan sepetkan lagi...

seblom ni ada beberapa n3 aku pasal orang cina dan juga negara china. semuanya sekadar perbandingan untuk kita cari yang baik buat tauladan dan yang buruk buat sempadan.

kali ni nak kongsikan satu lagi spirit orang cina kenapa dorang jadik kaya-raya dan bekerja macam nak gila mengejar dunia. moh tengok tapi blom pasti bole diikut yea;

peribahasa cina tentang kebahagiaan

jika kau nak kebahagiaan:

untuk sejam: tidurlah selama itu
utk sehari: pergilah memancing
untuk sebulan: kawin la
utk setahun: warisi harta

psst: gambo tu tolong jangan tenung lama-lama. aku suruh baca teks jee yea

28 orang adijauhari:

mida midot berkata...

boleh tahan jugak yaa.tapi orang islam apa kurang hebatnya . . .orang melayu jee kurang kesedaran .

zulkbo berkata...

salam..
aok pun berperibahasa cina
juga hari ni yak..?kadang-kala
koi lucu dan senyum je..nak buat goner,berkawan dengan cina..kita pun belajar ilmu mereka..he he

akuanakpahang berkata...

Mmg sepet juge mata kawan nengok amoi cine tu hehehe :)

Cikgu Jang .. berkata...

payoh nak ikut deme nih....kalo kita mana cukup tidur sejam....

si para para berkata...

kita patut mencontohi mereka dalam bab ni..

tapi kalau bab tengok pempuan tu tak elok di ambik contoh.hehe

::Budak Degil:: berkata...

hahaha...lelaki kalau dh mate rupe gitu mmg pn.. ;p

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

errr..kita tengok takpe kan ?


hehe..

munna berkata...

tak boleh tak tenung lama2 klu dah macam tu seksinya

tapi kat cina tu yg kaya2 suka sgt tindas yg miskin... klu kaya... kaya sgt... miskin .. miskin bebenor..

sahromnasrudin berkata...

gambo tue yg menarik dr teks hehehehe

Kakzakie berkata...

Dari susunan kepentingan boleh membuka mata kita. Bukan tidur setahun kerja sehari.

Yg cemomoi dok tampal gambar tu kenapa? Org yg sedang kawat tu pun menoleh.....

Ati Masrif berkata...

emm..mmg susah nak ikut mereka
cara mereka berkerja ...sgt bagus!

Jejaka Desa berkata...

Kalo nok berjaye sesetengoh nye kene belajo dengan deme juge

Mohamad berkata...

Cemomoi..
Saya mengajar di sekolah Cina dari 1994 - 2006. Cukup banyak perbezaannya dan sangat mencabar untuk membuat perubahan...

Abd Razak berkata...

السلم عليكم ورحمة الله

Mereka memang tegar mencari harta..:)

Yastro berkata...

Hehehe...last2 baru koi perasan ayat "jgn tenung lelama tu"...hadoii...dh lame koi tenung aweks2 tu....kantoi la plak...hehehe

Miecyber berkata...

Cina memang dah jadi darah daging meniaga nie...

Kapsul gelatin babi

ckLah berkata...

ckLah kecikkan mata yg sepet ni....tengok gambar tu.

Sham berkata...

dulu masa sekoloh penah takel awek cina...bila tukar sekoloh terus lost kontek...

Nida berkata...

Sangat kagum dengan semangat orang Cina mencari harta... sanggup merantau ke serata dunia demi mengumpul kekayaan...

(auwwwww... seksinya gambau itu, hehe)

Cik SHiNJU berkata...

Dorang mmg gigih dan kebanyakkan berjaya..Tapi dalam meniaga dorg x kira etika dah..kala x menipu bkn 'cha ya nun alif' namanye..

Aanas berkata...

salam..
peribahasa ciner tu direct translatioin dari bahasa ciner ker.. heheh.. memang orang ciner penuh dengan peribahasa yang penuh makna.. dulu masa kerja kat bank ciner ada gak kengkawan ciner ajo beberapa, tapi udah lupa.. nak buat macam mana, asyik beranak jer, urat2 memori udah banyak putus.. hehe..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

mida midot: sebeno memang kita lebih hebat keran islam kita tu tapi dek kelemahan yanhg ada kita slalu tengok orang lain lebih hebat sampai lupa pada apa yang ada pada kita

zulkbo: sambil menggugel tu mana yang bermanfaat eelok le kongsikan bersama

akuanakpahang: jangan sampai sepet tengok kengkawan kat opis tu dah la

Cikgu Jang: tang tido koi stuju amat... ngaloh ke bebudok kecik nok tidooo

si para para: heh ada tauladan dan ada sempadannya

Budak Degil: setuju ajeeee

azrina: bule tapi pastikan layan lektop tu sensorang

munna: sifat manusia... sorang anak raja arab hari tu gempar satu dunia bila tembak hala ke kaki kuli dia sambil mendera

sahrom: wa tatak tanggungjawab maaa

Kakzakie: gambar tu memberikan kebahagiaan kot?

yang nak kena kaji ialah kenapa harta diletakkan di akhir bukan kawin sebulan tu?

Ati Masrif: kalu kita diperantauan orang barangkali kita juga akan gitu, tapi bila rasa dok rumah sendiri gini le gayanya

Jejaka Desa: amik mana yang baik je... berjudi jangan!!!

Mohamad: eelok juga cekgu kongsikan pengalaman tu buat kita yang masih tercari arah meningkatkan kemajuan idop

Abd Razak: falsafah adat dan budaya idop mempengaruhi cara kita berfikir. jadik, banyak menda nak kita perbaiki dari segi falasafah dan pandangan idop kita berasaskan islam dan budaya masyarakat kita

Yastro: lelakiiiii

Miecyber: tapi bisnes tak lahir sebagai suatu genetik... kalu kita rajin usaha dan belajar pasti kita pon mahir berniaga

ckLah: sebab mata ckLah bulat, jadik tak terjejas walopon sepetkan mata tu

Sham: adoyaiiii bukan senang nak dapat amoi ni... dorang tengok poket dulu...

Nida: kita pon dulu gitu... sebab tu melayu dulu-dulu ramai yang merantau... cuma bila dah dok kat sini tak rasa negara orang, tu yang rasa selesa sokmo

Cik SHiNJU: kerana takde agama yang menegah gitu le gayanya... budaya tu bagus tapi tiada panduan agama, hilang le arah kita nanti

azieazah berkata...

Kaya banyak duit pun tetap tak berani nak buat mata tu jadi besar macam mata kita, kan? kan? hehehehe

cemomoi berkata...

kak azie: comei walopon sepet kot

NICK IRFAN berkata...

menarik prinsip org cina boleh ikut ni

cemomoi berkata...

nick: seeloknya takyah ikut la, sebab dia suruh kawin sebulan je kalu nak bahagia, tapi nak bahagia selama-lamanya dengan mewarisi harta tu mungkin bole dipertimbangkan...

alongxp berkata...

mmm...pening nk fhmkn peribahasa cina nih...

Nurul Atika berkata...

wakaka~ klaka la pic tuh..hee~