Isnin, 30 Ogos 2010

bukan kita aje makan tak halal

ada orang kabo ni:

Nak kenal ikan keli yang makan bahan/palet haram dan halal

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)

· Kepala berbentuk ‘V’· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak · Bahagian antara bawah kepala dengan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)


· Kepala berbentuk ‘U’
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dengan badan
· Digoreng tidak meletup

“Mencari Yang Halal Itu Fardhu Bagi Setiap Muslim

http://www.duniaherba.net/rahsiaherba

16 orang adijauhari:

Cikgu Jang .. berkata...

kalo dah jadi lauk gone pulok gayenye nok kenei...

afzan berkata...

kalau ikan patin macam mana pula?orang pahang kalau tak dapat patin selok jadinya

maCy berkata...

susah jugok ni~

AzketOm berkata...

erm info yang bagus utk umat islam. kini nak carik makanan yg benar2 halal agak sukar. bila dah termakan, baru keluar info mengatakan halal dan haramnya...

salam singgah :)

~fisha~ berkata...

ganu ke?hehe..
jap,jap,tapicam susah je nk cam en?

Abu Aiman berkata...

geli pulak tengok gambor mamat bawak moto tuu...

penjejak maya berkata...

salam,

lame dah tak makan ikan keli..

zulkbo berkata...

salam..
macam-macam puok ni
cari rezeki yak?
tak kira sumber
semua dia bantai
rosak habis..

Zezebel berkata...

Salam.
bikin takut la tengok mamat motor tu. Hehehehe.... nasib baik kat sabah ni jarang orang beli dan jual ikan keli. ikan laut pun banyak lagi. Hehehehe

en_me berkata...

salam merdeka akak cemomoi ittewww.. Muger2 negara akan tetap aman damai sejahtera sentosa senantiasa.. aminn ya robbal alaminn

Werdah berkata...

Salam cemomoi

Sejak dengar macam-macam cerita tentang ikan keli banyak lemak ni.. dah tak makan lagi..

Banyak betul makanan yang ada benda ni..

~fisha~ berkata...

ikan keli sedap..:)

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

cekgu jag: tak tau nok buat gone, ngap je le... cuma jangan was-was. kalu was-was kena tinggalkan

afzan: ikan patin koi rasa ramei hok orang kita membela kat sungei pahang ter.. kalu kat bandor ntoh le

macy: selama kita tak jadi penggeluo, selamanya tu le kita dok ditindas. tiru orang arqam, deme buat, deme jual, deme juga hak gunanya...

azketom: kerajaan pon satu hal, kekadang bagitau dalam paper syarikat bla, bla haram tapi haram jadah tanak isytihar nama syarikat tu. baru pengguna boleh boikot

fisha: takkk, tapi kawan dengan seme orang dari utara sampai selatan timur dan barat... sikit-sikit bule le nak ikut loghat dorang

abu aiman: heee tu le kijanya

penjejak maya: sedap ikan keli tu...

zulkbo: susoh kat kita sebab sikap kita ni le... deme tu memang dah kija dia gitu

zezebel: orang sabah tak makan ngat ikan darat kot.. ikan laut pon murah. kitorang sini serba mahal uuuu

en_me: salam merdeka dalam jiwa dan minda yang merdeka. pastikan kita tak terbelenggu dengan unsur yang merosakkan kemerdekaan kita

aminnnn

kak werdah: dorang guna sebab bahan tu lebih murah dan mudah dapat, dorang tak pnah fikir pasal kita. patutnya kita kena fikirkan le nasib kita sendiri takkan nak harap dorang. susah jugak nih

fisha: memang sedap, tapi ikan limbat dah lama tak nampak muka.. dah pupus gamaknya. kenal ke ikan limbat?

anyss berkata...

Salam,
Ikan keli ke ikan haruan?

Kalau ikan keli bela ni, kami dapat dari belaan keluarga adik ipar. Ciri-ciri tu taklah kami ambik kesah sangat sebab memang tau dah boleh dimakan. Tapi kalau ciri "meletup" atau "tak meletup" masa goreng tu...nape lah pulak memang meletup aje walaupun tak diberi makanan benda alah tu.

Kami tak biasa sangat dengan ikan bela ni, jadi adik timba ilmu dari mak mertua dia. Ada tips tertentu untuk elak letupan tu, tapi...sowi lah ye kawan2, lupoooo la pulak saya :D

kakibiskut berkata...

mak kawan aku kata, kalau tak nak meletup, goreng biar tenggelam minyakk...

kalau meletup jugak, tak halal la kot...
kalau tak meletup, bleh wat keli smbal, pastu bg aku..

cemomoi berkata...

anyss: tak reti la pulak.. tapi setau aku, goreng cekodok (peberet aku) tu pon mboh meletup.. nak-nak salah guna tepung ubi, mandi minyak dibuatnya

kakibiskut: heh... aku ni tak rajin dok dapur, time darurat je jadik tak le ekspet bab letup-letup ni tapi keli sambal memang sedapppp