Isnin, 29 Oktober 2018

kebolehan menulis dan juga melukis yang dianugerahi Allah telah sikit sebanyak menambahkan koleksi peribadi aku. Alhamdulillah di setiap tempat aku bertapa, ada sesuatu yang aku tinggalkan. di sekolah menengah, dua cerpen telah diterbitkan dalam dua majalah sekolah yang berlainan. di universiti aku dilantik sebagai exco penerbitan sudah tentu ada sentuhan di situ dengan artikel dan juga kartun untuk dua buah persatuan, persatuan kebajikan anak-anak Pahang (pkap) dan sebuah persatuan pelajar islam ukm.

bila aku mula bekerja di dbp, ada gak artikel aku tertepek di majalah dbp dan dua buah buku yang aku turut bantu menyelenggarakannya. di sini, aku didedahkan dengan teknik penulisan teks ucapan perasmian program. bila pindah ke sebuah jabatan lain setelah mendapat jawatan tetap, beberapa tugas penyelidikan dan penulisan artikel serta penerbitan buku telah terhasil di sana. seronok sungguh apabila melihat kerja tangan kita berjaya disudahkan. di sini juga, teks ucapan aku yang telah dibaca oleh beberapa orang menteri dan vip berjaya aku kompilasikan namun sekadar untuk simpanan peribadi. malangnya buku tersebut telah diserang anai-anai tapi tidaklah sampai memusnahkannya.

paling seronok nak diperkatakan mengenai kerja penulisan ini bila aku diminta bertugas di sebuah jabatan yang memang berteraskan penyelidikan. ada banyak pengalaman tersebut telah aku tulis di blog ini seperti di sini, sini, dan sini dan arghhh! korang kobek je la. kebanyakannya berlaku di sekitar 2010.

aku juga pnah diminta untuk memenuhkan slot penulisan patriotik di laman web merdeka pada tahun 2007. rasanya laman web yang menarik dan interaktif tu dah ditutup beberapa tahun kemudian. sayang tul sebab dia mengandungi rentetan perjalanan sejarah negara.

pada 2014 aku menerima satu tugas berat menghasilkan sebuah buku. beratnya kerana bermula dengan 2 helai A4 yang maklumatnya cuma copy paste, aku kena jadikan sebuah buku yang mengandungi fakta sejarah yang betul. berat nanang tuuu... sapa nak bertanggungjawab dengan fakta... kerana ia terdedah kepada kontroversi dan perbahasan... kerana pengalaman dan keseronokan menulis buku, aku buat sorang-sorang. walaupun jawatankuasa dibentuk, hakikatnya akulah jawatankuasa itu. Alhamdulillah, ada beberapa ahli yang benar-benar membantu membekalkan maklumat untuk aku garap hingga menjadi sebuah buku yang kemudiannya dirasmikan oleh TPM!

(pic last tu nampak cam riak jeee... nauzubillahi min zalik. sebenonya tujuan bergambo begitu untuk merakamkan satu lagi hasil kerja tangan aku selain lukisan yang menjadi latar lokasi)
 
 

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak