Rabu, 13 Oktober 2010

tuan shadiq sepak raga saudagar barang purba...

3.00 p.m, pulau pinang
aku ni suka juga la kat barang-barang antik.

selain ada duit syiling dan duit kertas lama (yang tak berapa keping tu), aku minat tengok barang antik. penuh dengan seninya. tapi takat tengok je la... maklum le, tak sanggup aku nak perabih duit untuk memilikinya. kang tak makan pulak anak bini. aku nak kongsikan sikit crita buat keja hari ni. pnah tengok streka lama? untuk kali ni, meh kita tengok koleksi streka je dulu...

yang ni dah biasa kita tengok kot?

yang ni ialah streka elektrik terawal.

camana orang melayu dulu-dulu nak gosok baju? p. ramlee pnah tunjukkan dalam crita seniman bujang lapok... letak bawah tilam dan himpit dengan batu-bata supaya baju jadik kemas dan tak berkedut hek... sebenarnya orang melayu pon ada streka dia... huuu ini la design streka orang melayu dulu-dulu seblom adanya streka yang di atas tadi. nampak tu, bukan keris atau parang panjang je ada tulisan jawi aaaa...

camana nak guna? yang tu korang tanya la kat orang tua-tua yang pnah merasa guna streka ni...

19 orang adijauhari:

::..pr.skYleto..:: berkata...

streka yg ader tulisan jawi tuh first time sayer tgk...hahax...yg len2 tuh mmg da biase tgk...hehe :)

Abd Razak berkata...

First saya tengok streka tu...

Lana~Bulu berkata...

Hebatlah cemomoi..
bukan senang nak simpan barang2 antik tu..ghenyah...fuuhh..
teman tabik laaa.

iman berkata...

yang last tu kalau kena tengah panas memang sodap..

maCy berkata...

pestime nengok meyh ;D

Mohamad berkata...

Salam cemomoi..
Saya pernah merasa pakai baju digosok dengan stereka pakai arang nie. Masa mak gosok baju saya lah orangnya yg selalu pergi ambil daun pisang. Kalau stereka ni panas sangat, mak akan letakkan diatas daun pisang untuk sejukkan sikit. Selain itu daun pisang juga bertujuan melicinkan permukaan streka dan senang untuk menggosok.

Mana perginya streka itu tak tahu lagi..

Seperkara lagi, orang-orang tua dulu gunakan buluh untuk mengurangkan kain pelikat atau kain baik dari renyok. Semasa jemurkan kain, buluh akan dimasukkan dalam kain dan dibiarkan supaya kain tegang.Jadi kain tidak renyok.

Saya juga pernah pakai baju yang direndam dengan kanji..

Oh.. sangat menggamit memori.

Terima kasih cemomoi.

sahromnasrudin berkata...

salam..sangat sentimental cemomoi ini orangnya..pasti bait2 kata yang dikeluarkan sangat indah dan penuh kenostalgian..syabas ya...

Abu Aiman berkata...

saya pun suka bende2 antik neh, ada simpan sebijik seterika arang arwah tok tinggal. Tapi seterika melayu tu baru first time jugak tahu.

melatidaisy berkata...

wah, serius sgt antik seterika tu, terfikir2 macam mana diorg guna..

abah sy pun minat brg antik :)

akuanakpahang berkata...

Seterika pala ayam tak de ker mahal harganya tu.. kaki ekor duk bawak menurun gampang betul huhuhu...

Aanas berkata...

salam
pelik rupa nya.. jenuh dok fikir cam mana la orang dulu guna ..

hentakbelipat berkata...

umah aku ada streka nih..okwan aku punya dulu..besi tuk orng menuam masa lepas besalin pun ada..

relevan berkata...

Kome ada seterika kepala cap ayam..tapi ayam nya sudah patah..ada orng nak pinjam nak menurun..koi tak bagi..ada kaa..

Cikgu Jang .. berkata...

kalo yg ade penjaga tu...kabo-kabokanlah kat koi....ade rodong tu minat sgt benda2 gitu...katanya boleh wat tarik duit...hehehe

Zezebel berkata...

Ni koleksi cemomoi ke?
Banyak juga? Bukan senang nak jumpa barang lama macam ni kan?

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

ps.skyleto: sama le kita

abd razak: tanya kat orang yang jual tu harga antara rm100 - 300 sebijik

abg lanabulu: koi tak ada pon koleksi ni

iman: kalu rasa tak tahan panas bole buat senduk gulai tu...

macy: meh ke penang, macam-macam adaaa

en mohamad: ooo tima kasih menambah info, kami ni takat streka arang yang mula-mula tu sempat la merasa. teringat time nak raya je streka baju nih

sahrom: heh, macam rtm radio klasik pulak.... segalanya di sini menggamit memori...

abg abu aiman: tu ngikut tuan yang empunya la... tu pon pasal ada tulisan jawi, kalu yang dari china ada la motif china

melatydaisy: huk ala satu barang lebih seratus, kalu nak layan memang tak makan anak bini nih

akuanakpahang: kat tempat kita mungkin tak mahei ketnya kat penang mboh 100 lebih ter

aanas: dorang isi arang kat dalam tu...

hentakberlipat: hee dwifungsi...

relevan: deme ter tak ander kija lain... lebih baik meneran dari menurunnnn

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Pernah ada seterika gambar nombor 2 tu..
kakak2 letak arang yg dah jadi bara untuk menggosok baju sekolah. BERAT SUNGGUH !

Werdah berkata...

Salam.

Nostalgi nengokkan sterika tu.. dulu nak sterika dalam keadaan pelita ayan lagi... dengan kain diletakkan kanji lagi... dah lama dah tahun-tahun 60an...

cemomoi berkata...

azrina: untung jadik adik, ada orang strekakan yea

kak werdah: heee pelita ayan tu, kalau bakar lidi sambil goyang kiri kanan nampak cantik je bara api tu... tapi sokmo kena marah sebab takut terbakar rumah

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong