Isnin, 6 Mei 2019

mula berblog pada 2009... macam besa orang yang baru berblog besanya lebih tertumpu kepada pengalaman sendiri. crita skema tentang biodata sendirik dan syok sendirik. apabila dah meningkat dewasa dalam berblog, mula la skop perbincangan lebih luas kerana kita cuba menarik pengunjung dengan isu yang ditampilkan.


blog aku hanyalah himpunan pengalaman yang digarap sesempoi mungkin dengan adunan isu semasa, pandangan dan selitan perkongsian ilmu mengenai nasihat agama.


warna latar kerap berubah. bukan sekadar kerana cita rasa, perkembangan blog itu sendiri, malah kekadang terkait kerana serangan virus. jadi evolusi kandungan blog aku juga tertempias kat template blog.

bila makin lama berblog dan berkawan ramai dengan rakan maya, aneka gaya dan cara kita dapat tengok. buruk baik blog ni juga pelbagai. penat merayau tak kira masa ke blog orang, tersengih sensorang, berdebat melalui keyboard, berasa ati dan kecik ati orang tak nyebut atau ziarah kita, dan macam-macam lagik. 

bila dah lama berblog akan sampai satu tahap ingin mencari kelainan. jadik, aku bagi hint2 kat kengkawan... daripada begitu aktif pada 2010, akhirnya blog aku makin suram hingga la kelam dan tak produktif. salah satu punca utama kerana aku rasa dah terkena sindrom penyakit tiga serangkai. kemuncaknya, 2013 takde satu n3 pon yang tersiar. dah setahun aku tinggalkan, ada la sorang dua rakan maya yang masih sudi ziarah tanya kabo. tapi aku biokan tanpa jawapan.

2014, makin bizi, tapi aku cuba idopkan balik... namun takde kekuatan dan keghairahan. untuk memastikan dia tak mati begitu aje, aku kongsikan maklumat berkaitan agama dengan sajian video yang bersuaian. jumlah n3 mendadak pada 2016 hinggalah 2018. hal ini kerana mematuhi matlamat ingin mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran... bukan apa, almaklum la kita tak mampu nak jadik ustaz, tok siak, tok imam jauh lagi nak jadik ulama yang tugasnya berdakwah. sedangkan di akhirat nanti Allah tetap tanya kita dakwah orang ke dok?

(pageblog paling ramai yang suka tengok)

dari sudut personel, pada 2018 tu, banyak n3 aku menggunakan puisi. kebetulan nak mengadap pru14 yang kelihatannya melayu makin kuyu. pic sebeno dan crita idop aku dah mula terpapar seawal april 2018. rentetan itu, 2019 aku putuskan, bila dah takde orang yang bertandang, bole le aku tonjolkan diri dan watak diri. sebelom ni memang nak bersembunyi sebab nak mengelak wujudnya penyakit tiga serangkai. so blog ni memang jadik autobigrafi aku... sebab keinginan nak menulis autobiografi tu dah lama, cuma bila menulis kat blog ni rasa lain sket, sebab kita sedang berkarya dan bermonolog dengan rakan maya berbanding menulis dalam word besya-besya gitu... so bole le search keyword cacamerba atau tag 'identiti' dan 'seni'


0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak