Selasa, 10 Ogos 2010

muhasabah mujahadah muraqabah

mencari keikhlasan di celah ramadhan almubarak

penyakit hati ni bukan senang nak dibasuh... nak tambah dengan penyakit hati yang lain lebih mudah dan kadang-kadang tak perasan pon ia datang.

biasa kita dengar atau kita sendiri kata, "aku heran jugak, time tu susah sangat. apa pon takde, sorang pon tak nak tolong tapi akhirnya aku berjaya buat keja tu dengan, ok le..." (intonasi makin turun kunun nak kurangkan rasa bangga)

tapi secara tak sedar kita mengundang rasa takjub pada kemampuan kita. kawan yang dengo, terlopong lalu berkata, "waaa, hebat jugak ko ni..."

kita plak tersenyum simpul "heee tak de la..." tapi ati dah berbunga dan tanda riak dah mula berkocak...

lebih teruk lagi, dalam mengutuk kita sudahkan dengan ayat, "sebenonya, aku bukan le cakap beso (takabur le tu), cuma kekadang tensen gak. dah la tanak tolong, dok cemuh pulak bila kita dah tolong! aku ihklas la buat menda tu semua..."

penyakit 3 serangkai; riak takabbur dan ujub

15 orang adijauhari:

sahromnasrudin berkata...

salam ramadhan....semoga the only cemomoi sihat sejahtera bersama keluarga tersayang...eehhh...yg org asli tue dh abes ke???

NICK IRFAN berkata...

nk tergelak tgk gmbr tu? adoiyai nk cari jodoh pun ade jgk mc ni? heheh

al-lavendari berkata...

nanti kena pulak penyakit 3 serangkai yang lain .. buah pinggang, kencing manis dan jantung !

mahira oya berkata...

gamba x tahan..cari jodoh gitu..

Werdah berkata...

Salam Cemomoi.

Penyakit hati ini tak pernah tidur.. dalam tidurpun dia boleh terfikir.. bahaya sungguh.

Bila terucappun bahaya juga.. contoh "Aku ni ikhlas nak tolong" dah sebut mcm tu jadilah tak ikhlas.. susah kan nak latih..

akuanakpahang berkata...

Macam2 gaya pesen org huhuhu..nak goner kalau itu aje cara terbaiknya.

Selamat berpuasa maaf zahir dan batin.

Abd Razak berkata...

Salam...

Dahsyatkan penyakit tu bila-bila saje boleh menyerang...kadang kita tidak peka tentang perkara hingga riak itu menyelinap masuk tanpa disedari

endiem berkata...

salam.. selamat berpuasa.. semoga kita dihindari dari penyakit 3 serangkai itu.

melatidaisy berkata...

salam..

penyakit 3 serangkai tu mmg senang menyerang hati manusia,kdg2 dalam x sedar..smoga Allah pelihara hati2 kita..

Aanas berkata...

tuan,
tak semestinya dalam percakapan jer penyakit hati ni timbul, dalam penulisan pun kadang boleh keluar tanpa sedar --> ingatan untuk diri sendiri..

note: diri kena selalu bermuhasabah diri..

shameel Iskandar berkata...

penyakit 3 serangkai ini mmg sysah nak dirawat. sebab tu juga dlm kitab2 muktabar spt sahih bukhari, hadis 40, dll menjadikan hadis, setiap amalan dimulakan dgn niat sbb tajuk utama. Matlamatnya, iaslah pengarang itu inginkan keihlasan kpd allah dlm menulis dan bukannya sanjungan dunia.

maCy berkata...

penyakit hati ni sukar dikenal pasti~

penjejak maya berkata...

salam,

mudah-mudahan penyakit 3 serangkai tu tak bersarang di hati kita..

Selamat Berpuasa..

nizamsani berkata...

selamat berpuasa.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

sahrom: aiseh berminat lagi ke... panjang ceritanya tu takut boring plakkk

nick irfan: heee ikut ruang yang ada, pasal dia takde facebook je...

abg lavendari: penyakit jasmani ada + penyakit rohani pulak... wuuuh

mahira oya: cuba la apply kan ada no. tipon tuuuu

kak werdah: tul tu, tapi kekadang seikhlas mungkin pon ada aje yang nak interupt dalam ati ni

akuanakpahang: elok juga cara tu bole le kita tolong sebarkan....

abd razak: iyea, dia datang selamba dekkk je sampai kita tak prasan yang kita dah terjerumus

endiem: sama le kita, moga Allah beri keampunan kepada kita semua...

melatidaisy: ya moga Allah sentiasa pelihara kita dan ampuni dosa kita tu

aanas: setuju. kekadang bila kita dah sap menuis dan baca balik untuk baiki kelemahan kat situ le rasa kagum pada diri bule datang...

shameel: betul sesangat, tapi kekadang niat dah betul cuma terpesong di tengah jalan

macy: kena tanya doktor pakar

penjejak maya: iye sesama le kita berdoa semoga dihindari penyakit hati

nizam: slamat jua untuk kamooo

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong