Selasa, 19 Oktober 2010

ada ke najis yang halal?

Post oleh : budak cemomoi | Rilis : 11:06:00 PTG | Series :
asal crita tentang ikan, melarat ke telo belangkas, kendian napa telo penyu halal tapi daging dia haram...

penah dengo crita kopi taik musang? dulu heboh kopi dari indon ni yang difatwakan oleh ulama kita, kan? sambil sembang dengan kawan aku, dia berikan pendapat, "aku rasa tak betul fatwa tu..." aku tak kata ia atau tidak.

dia teruskan penerangannya. "sebenonya, hebat Allah jadikan menatang ni. kat kampung aku dulu (Johor)..." dia menyambung... "kami biasa buat keja ni. musang ni, dia makan kopi yang paling baik je... buah kopi yang tak elok, dia tak makan"

"ooo... gitu ke?"

"haa, dia bukan makan semua biji kopi. dia pilih yang sedap-sedap je, macam kita juga..."

"heh! aku ingat dia blasah semua..."
"takkk! macam tupai juga. bukan semua durian dia tebuk. isi yang best je" dia tegakkan badan, serius je nampaknya. "ok, sebab apa aku kata tak betul fatwa tadi... ko penah dengo durian taik gajah?"

"tak! cuma penah dengo gajah makan durian ada la..."

"ko tau camana gajah makan durian?" aku ngeleng kepala. "dia balut dengan rumput tebal-tebal jangan kena duri tu, baru dia makan. bila dia melepas, tu la durian taik gajah. durian tu la orang balun... sedap!!!" memek muka dia sesekali buat aku tersenyum sambil telan air liur.

"jadiknya, ada dua isu la kat sini" aku pulak tunjuk terer. "pertama, musang makan biji kopi yang terbaik dan kedua, bukan kopi taik musang tu yang sedap tapi biji kopi yang terbaik yang dipilih dek musang tu la yang sedap. cuma dah jadik taik?" aku buat hipotesis.

dia ketawa mengangguk... "ha, tu la hebatnya menatang ni" "lagipun, kopi ni macam kuaci juga, ada lapisan yang kena buang baru dapat isinya..."

"abih tu tang gajah tu... buat apa dia telan durian dengan kulit skali? sedangkan yang sedapnya durian tu isi dia, bukannya kulit dia. kalu cenggitu, dia cuma makan rumput je la tapi dibalut pada durian tu" aku minat pulak crita gajah makan durian. selama ni aku ingat dia kopek time nak makan.

"ko tau apa sebabnya? bau durian tu sedap... dia pilih durian terbaik je..."

"hoooo... jadik dia makan rumput berperisa durian le ni... heee amik bau je laa..."

pssst: gitu le crita kawan aku tentang gajah makan durian yang dia kata diberitahu dek orang asli. kalu nak sahih, korang tanya la pada mana-mana orang asli plak

google+

linkedin

28 orang adijauhari

Tulis orang adijauhari
avatar
abah_izz
Admin
20 Oktober, 2010 01:38

ooo......itu macam, ni 1st time baru aku dengar gajah buleh makan durian & musang makan biji kopii..tapi tak dinafikan adakala menatang tu lebih tau baikburuk sesuatu dari kita...hi..hi2

Reply
avatar
Tanpa Nama
Admin
20 Oktober, 2010 02:28

Salam,
Najis halal=taik itik ;)

Reply
avatar
Fello Ariza
Admin
20 Oktober, 2010 03:52

haha..taik gajah beso woo..

Reply
avatar
Nida
Admin
20 Oktober, 2010 05:34

Salam..

Macam mana ler rasanya kopi dari taik tu ye... dengar pun dah kembang tekak.

Reply
avatar
Abd Razak
Admin
20 Oktober, 2010 06:19

Salam...mesti sedap rumput yang berperisa durian tu :)

Reply
avatar
20 Oktober, 2010 07:53

salam cemomoi..lagi satu diorang kata tips nak tau madu itu asli atau tidak pun kena tanya Orang Asli juga kan???

Reply
avatar
20 Oktober, 2010 08:31

Salam, sis...
Catatan yang menarik dengan tajuk yang menarik. Ya, ada ke najis yang halal? Nama pun NAJIS! Kasihan orang kita yang sudah tidak tahu membezakan antara halal dengan haram sedangkan Allah menetapkan kedua-dua pada garisan yang jelas, sangat jelas!

Reply
avatar
zulkbo
Admin
20 Oktober, 2010 09:00

salam..
menarik citer aok ni..
bab kopi tu..kopi taik musanag
kabornya paling mahei di dunia
balerrr..minum tahik belaka
lagi mahei..KOPI LIWAK namanya

New Entry "Palestine Will Be Free?"

Reply
avatar
Werdah
Admin
20 Oktober, 2010 09:06

Salam cemomoi.

Kalau halalpun rasa tak tergamak nak minumnya...

Reply
avatar
nur
Admin
20 Oktober, 2010 09:50

betul ke? pes time tahu ni..
ALL IN ONE

Reply
avatar
piewahid
Admin
20 Oktober, 2010 09:54

he3... koi pun baru dgr psl gjh makan derian gitu.

p/s- best cara aok bcerita.

Reply
avatar
mahira oya
Admin
20 Oktober, 2010 10:23

haha..gajah biar benar..
tu la ckp psl durian ade ke kate bau najis..org luar la kate..tgk dlm tv..iskk..

Reply
avatar
Aanas
Admin
20 Oktober, 2010 12:30

salam tuan cemomoi,
tak dpt nak komen, sebab terkekek baca komen orang yang cuba buat hipotesis memasing..
ada yang panggil sis tuh ..

bukan kata nak makan, nak nengok taik pun tak lalu..

Reply
avatar
20 Oktober, 2010 15:11

Kawan makan tak lebih taik minyak aje.

* Terima kasih berkongsi citer yang menarik. TQ

Reply
avatar
20 Oktober, 2010 17:42

hehe lucu la cite nie..bab taik gajah tu..x penah dengar pulak durian taik gajah..hehe t nak carik la..tp nak mkn kena pikir manyak2 kali dulu

Reply
avatar
20 Oktober, 2010 18:24

uhuk. gajah mkn durian ye..br tau plak

Reply
avatar
Cik SHiNJU
Admin
20 Oktober, 2010 22:04

Salam...
lorrr...gitu rupanyer cara gajah mkn duyan...panjang akal dia yek...huhuhu..org klu dh antu duyan,x kira dah gugur dr pokok ataupun gugur dr montot gajah...dia kutip jer..
huhuh :)

Reply
avatar
Saya
Admin
20 Oktober, 2010 22:17

hakhakhak..menarik3..

Reply
avatar
21 Oktober, 2010 00:30

walaupun halal tekak tak boleh terima gamaknya...

Reply
avatar
maCy
Admin
21 Oktober, 2010 07:51

x penah dengar pulak. kira boleh makan ke x?

err, bukan sebab macy nak makan la..huhu

Reply
avatar
Jejaka Desa
Admin
21 Oktober, 2010 09:50

koi minat ke taik minyok je.

Reply
avatar
Lana~Bulu
Admin
21 Oktober, 2010 10:08

Ishh..
tak yah makan dan minum lah kalau dah lagu tu...najis tu
lainlah kalau dah darurat..

Reply
avatar
21 Oktober, 2010 11:02

huyo..baru aku tau gajah makan durian telan gitu mcm telan buah rambutan...gila hebat usus

Reply
avatar
Abu Aiman
Admin
21 Oktober, 2010 14:28

pernah dengar juga kopi taik musang tu. tapi tak tahu pulak gajah telan durian sebijik2 gitu, tak luka pulak yer...hehe

Reply
avatar
cemomoi
Admin
21 Oktober, 2010 16:24

assalamualaikum:

abah izz: sebab tu banyaknya eksperimen pada binatang, siannn. kalu dia kiok, kita le yang selamat...

tanpa nama: ha'ah, tapi tu pon koi tak brapa selera sebab namanya

fello ariza: bagi yang tak pnah tengoh, dah pon disertakan gambo tu

nida: bek la takyah rasa kot.. tapi dengonya sedappp

abd razak: haaa tak cuba lagi tu... ada brani?

sahrom: a'aa, madu asli bule tanya orang asli tapi kalu bermadu jangan tanya laaa

marniyati: kalu syubhah patut la tinggalkan...

zulkbo: heh... nama pon cam lawak...

kak werdah: jangan ada yang pkena kat kita dah le

nur: rasanya gitu le...

abang pie: dah sembuh sok jangan makan doyan cam gajah plak, kang lagi sakit pulak dibuatnya (gurau je yea)

mahira oya: bukan doyan yang bau taik, idong dia yang banyak taik...

aanas: huuu... sesama la kita mengekek

untuk menghindari geli geleman, dinasihat jangan makan sambil tengok menda alah tu

akuanakpahang: jangan makan banyak ngat kang jadik orang minyak

syarifah nurul farhana: sedap nama tu.. jangan makan duyan tu kang takuut nama pon jadik busyuk

deena: cuba try test plak rasa dia

cik shinju: heeee.. cuba suatu kelainan kot

saya: jangan ketawa kuat ngat, dengo dak orang seblah

azrina: cuba dulu... mana tau?

macy: dah ada yang try sedap mesti sedap kot... alah pejam mata dan tutup hidung... balunnn

jejaka desa: taik minyok kompom halal yerk

abg lanabulu: huh, darurat tak le kot, tapi kita ni nafsu susah nak sekat... tu yang blasah je tu

hentak berlipat: kulit pon keras gamaknya usus pon gitu jugak la kot

Reply
avatar
Nerzhul
Admin
22 Oktober, 2010 17:23

gajoh pun makan derian jugek yek..hehe

Reply
avatar
Zezebel
Admin
24 Oktober, 2010 08:56

Nak juga tengok macamana rupa durian tahi gajah tu. nanti kalau dapat, cemomoi tangkap gambar ye.

Reply
avatar
cemomoi
Admin
24 Oktober, 2010 16:43

nerzhul: ate gone, bau sedak amat

zezebel: nak kena kawan dengan orang asli dulu, baru bley cari derian taik gajoh tu

Reply