Selasa, 19 Oktober 2010

ada ke najis yang halal?

asal crita tentang ikan, melarat ke telo belangkas, kendian napa telo penyu halal tapi daging dia haram...

penah dengo crita kopi taik musang? dulu heboh kopi dari indon ni yang difatwakan oleh ulama kita, kan? sambil sembang dengan kawan aku, dia berikan pendapat, "aku rasa tak betul fatwa tu..." aku tak kata ia atau tidak.

dia teruskan penerangannya. "sebenonya, hebat Allah jadikan menatang ni. kat kampung aku dulu (Johor)..." dia menyambung... "kami biasa buat keja ni. musang ni, dia makan kopi yang paling baik je... buah kopi yang tak elok, dia tak makan"

"ooo... gitu ke?"

"haa, dia bukan makan semua biji kopi. dia pilih yang sedap-sedap je, macam kita juga..."

"heh! aku ingat dia blasah semua..."
"takkk! macam tupai juga. bukan semua durian dia tebuk. isi yang best je" dia tegakkan badan, serius je nampaknya. "ok, sebab apa aku kata tak betul fatwa tadi... ko penah dengo durian taik gajah?"

"tak! cuma penah dengo gajah makan durian ada la..."

"ko tau camana gajah makan durian?" aku ngeleng kepala. "dia balut dengan rumput tebal-tebal jangan kena duri tu, baru dia makan. bila dia melepas, tu la durian taik gajah. durian tu la orang balun... sedap!!!" memek muka dia sesekali buat aku tersenyum sambil telan air liur.

"jadiknya, ada dua isu la kat sini" aku pulak tunjuk terer. "pertama, musang makan biji kopi yang terbaik dan kedua, bukan kopi taik musang tu yang sedap tapi biji kopi yang terbaik yang dipilih dek musang tu la yang sedap. cuma dah jadik taik?" aku buat hipotesis.

dia ketawa mengangguk... "ha, tu la hebatnya menatang ni" "lagipun, kopi ni macam kuaci juga, ada lapisan yang kena buang baru dapat isinya..."

"abih tu tang gajah tu... buat apa dia telan durian dengan kulit skali? sedangkan yang sedapnya durian tu isi dia, bukannya kulit dia. kalu cenggitu, dia cuma makan rumput je la tapi dibalut pada durian tu" aku minat pulak crita gajah makan durian. selama ni aku ingat dia kopek time nak makan.

"ko tau apa sebabnya? bau durian tu sedap... dia pilih durian terbaik je..."

"hoooo... jadik dia makan rumput berperisa durian le ni... heee amik bau je laa..."

pssst: gitu le crita kawan aku tentang gajah makan durian yang dia kata diberitahu dek orang asli. kalu nak sahih, korang tanya la pada mana-mana orang asli plak

28 orang adijauhari:

abah_izz berkata...

ooo......itu macam, ni 1st time baru aku dengar gajah buleh makan durian & musang makan biji kopii..tapi tak dinafikan adakala menatang tu lebih tau baikburuk sesuatu dari kita...hi..hi2

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Najis halal=taik itik ;)

Fello Ariza berkata...

haha..taik gajah beso woo..

Nida berkata...

Salam..

Macam mana ler rasanya kopi dari taik tu ye... dengar pun dah kembang tekak.

Abd Razak berkata...

Salam...mesti sedap rumput yang berperisa durian tu :)

sahromnasrudin berkata...

salam cemomoi..lagi satu diorang kata tips nak tau madu itu asli atau tidak pun kena tanya Orang Asli juga kan???

Marniyati Mohd. Nor berkata...

Salam, sis...
Catatan yang menarik dengan tajuk yang menarik. Ya, ada ke najis yang halal? Nama pun NAJIS! Kasihan orang kita yang sudah tidak tahu membezakan antara halal dengan haram sedangkan Allah menetapkan kedua-dua pada garisan yang jelas, sangat jelas!

zulkbo berkata...

salam..
menarik citer aok ni..
bab kopi tu..kopi taik musanag
kabornya paling mahei di dunia
balerrr..minum tahik belaka
lagi mahei..KOPI LIWAK namanya

New Entry "Palestine Will Be Free?"

Werdah berkata...

Salam cemomoi.

Kalau halalpun rasa tak tergamak nak minumnya...

nur berkata...

betul ke? pes time tahu ni..
ALL IN ONE

piewahid berkata...

he3... koi pun baru dgr psl gjh makan derian gitu.

p/s- best cara aok bcerita.

mahira oya berkata...

haha..gajah biar benar..
tu la ckp psl durian ade ke kate bau najis..org luar la kate..tgk dlm tv..iskk..

Aanas berkata...

salam tuan cemomoi,
tak dpt nak komen, sebab terkekek baca komen orang yang cuba buat hipotesis memasing..
ada yang panggil sis tuh ..

bukan kata nak makan, nak nengok taik pun tak lalu..

akuanakpahang berkata...

Kawan makan tak lebih taik minyak aje.

* Terima kasih berkongsi citer yang menarik. TQ

SHARIFAH NURUL FARHANA berkata...

hehe lucu la cite nie..bab taik gajah tu..x penah dengar pulak durian taik gajah..hehe t nak carik la..tp nak mkn kena pikir manyak2 kali dulu

deena farhana berkata...

uhuk. gajah mkn durian ye..br tau plak

Cik SHiNJU berkata...

Salam...
lorrr...gitu rupanyer cara gajah mkn duyan...panjang akal dia yek...huhuhu..org klu dh antu duyan,x kira dah gugur dr pokok ataupun gugur dr montot gajah...dia kutip jer..
huhuh :)

Saya berkata...

hakhakhak..menarik3..

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

walaupun halal tekak tak boleh terima gamaknya...

maCy berkata...

x penah dengar pulak. kira boleh makan ke x?

err, bukan sebab macy nak makan la..huhu

Jejaka Desa berkata...

koi minat ke taik minyok je.

Lana~Bulu berkata...

Ishh..
tak yah makan dan minum lah kalau dah lagu tu...najis tu
lainlah kalau dah darurat..

hentakbelipat berkata...

huyo..baru aku tau gajah makan durian telan gitu mcm telan buah rambutan...gila hebat usus

Abu Aiman berkata...

pernah dengar juga kopi taik musang tu. tapi tak tahu pulak gajah telan durian sebijik2 gitu, tak luka pulak yer...hehe

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

abah izz: sebab tu banyaknya eksperimen pada binatang, siannn. kalu dia kiok, kita le yang selamat...

tanpa nama: ha'ah, tapi tu pon koi tak brapa selera sebab namanya

fello ariza: bagi yang tak pnah tengoh, dah pon disertakan gambo tu

nida: bek la takyah rasa kot.. tapi dengonya sedappp

abd razak: haaa tak cuba lagi tu... ada brani?

sahrom: a'aa, madu asli bule tanya orang asli tapi kalu bermadu jangan tanya laaa

marniyati: kalu syubhah patut la tinggalkan...

zulkbo: heh... nama pon cam lawak...

kak werdah: jangan ada yang pkena kat kita dah le

nur: rasanya gitu le...

abang pie: dah sembuh sok jangan makan doyan cam gajah plak, kang lagi sakit pulak dibuatnya (gurau je yea)

mahira oya: bukan doyan yang bau taik, idong dia yang banyak taik...

aanas: huuu... sesama la kita mengekek

untuk menghindari geli geleman, dinasihat jangan makan sambil tengok menda alah tu

akuanakpahang: jangan makan banyak ngat kang jadik orang minyak

syarifah nurul farhana: sedap nama tu.. jangan makan duyan tu kang takuut nama pon jadik busyuk

deena: cuba try test plak rasa dia

cik shinju: heeee.. cuba suatu kelainan kot

saya: jangan ketawa kuat ngat, dengo dak orang seblah

azrina: cuba dulu... mana tau?

macy: dah ada yang try sedap mesti sedap kot... alah pejam mata dan tutup hidung... balunnn

jejaka desa: taik minyok kompom halal yerk

abg lanabulu: huh, darurat tak le kot, tapi kita ni nafsu susah nak sekat... tu yang blasah je tu

hentak berlipat: kulit pon keras gamaknya usus pon gitu jugak la kot

Nerzhul berkata...

gajoh pun makan derian jugek yek..hehe

Zezebel berkata...

Nak juga tengok macamana rupa durian tahi gajah tu. nanti kalau dapat, cemomoi tangkap gambar ye.

cemomoi berkata...

nerzhul: ate gone, bau sedak amat

zezebel: nak kena kawan dengan orang asli dulu, baru bley cari derian taik gajoh tu

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong