Selasa, 16 Oktober 2018

sebab dek sekolah dan sebab dek kerja la kita berpeluang merayau keliling banyak tempat... nak harap duit poket sendiri tentulah susah sket... manjang ada bajet yang akan lari kalu kita nak enjoy tak tentu hala.


bekerja di dbp, aku berpeluang berkeliling di serata caruk di semenanjung, di kuching, sarawak dan kota kinabalu, sabah. kat dbplah kali pertama aku naik kapal terbang bila berpeluang ke sabah untuk membuat program pengembangan bahasa melayu di sana. selain buat program dan pameran promosi penggunaan bahasa melayu yang hanya terhad di kawasan bandar, peluang ke bandar-bandar lebih kecil khususnya di semenanjung terhidang apabila aku diminta menggantikan tempat member untuk membuat penilaian penggunaan bahasa pada papan iklan (billboard). ada pertandingan untuk menggalakkan syarikat pengiklan menggunakan bahasa melayu yang indah dan betul. anugerah yang disediakan bergelar 'citra wangsa', dulunya pnah disampaikan oleh mantan TPM, DSI Anwar Ibrahim sekitar 1997-98.


bila dapat keja tetap, tugas aku kali ini memang memberi ruang dan kesempatan untuk berjalan seantero malaysia dan sekali ke luar negara, australia. sebagai pewawancara, aku diberi tugas merakamkan pengalaman individu dalam pelbagai topik khasnya pembinaan sejarah negara. daripada bekas duta, ketua setiausaha negara, pemimpin politik hingga kepada orang kampung aku jumpa untuk diwawancara. tugas ini memerlukan ketahanan mental dan minat yang mendalam... bukannya apa, bila dengo orang bersembang berejam-jam maunya tak kematu telinga, mata ngantuk, boring, penat dan sebagainya. jadik kena ada teknik dan kekuatan mental yang baik untuk berhadapan dengan karekter orang yang ditemu ramah.

pnah temu ramah Tan Sri (Tun) Ahmad Sarji yang orangnya serius gila, Pak Kuswadita yang berlakon dengan p.ramlee dalam bujang lapok dan sebagainya, dengo crita tentang tok janggut daripada sorang tua di klate yang bahasanya tak begitu jelas dek telinga aku dan payoh nok pehe loghatnya, menemu ramah Tun Siti Hasmah yang sporting, melayan kisah yang pnuh semangat daripada ahli gerakan Kiyai Haji Salleh Selempang Merah, cerita politik, perang dan macam-macam lagik... adoyai pnah memujuk hampir dua jam sorang bekas komunis melayu untuk berkongsi kisah idopnya, barulah dia bersetuju termasuk melihat peluru yang masih dok melekat bawah kulit tangan sorang makcik yang juga bekas komunis...

di bawa masuk ke tokong, kuil, gereja, perkuburan lama, perkampungan orang asli dan macam-macam lagi tempat yang kekadang tak pernah terpikir kerana melaksanakan tugas sebegini. bila diminta ke sebuah jabatan lain, langkah aku makin panjang kerana diberi peluang ke filipina, china dan singapura. sedangkan yang dalam negara meredah bandar dan caruk kampung. pulau-pulau kecil di sekeliling langkawi sempat juga jejakkan kaki.


kerana aku suka melihat dunia dari sisi lain, besanya aku akan merayau di tempat yang tidak menjadi tumpuan. maka lahirlah crita begini, begini dan begini.

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak