Selasa, 31 Mei 2011

homework cuti skuloh: taraf vs tarif

adoi la kekadang senak otak mengikuti perkembangan semasa ni. suka atau tak, rasanya kena mikir juga hal yang berlaku di sekeliling kita...

sila buat karangan dan contoh yang sesuai yang menunjukkan perbezaan kedua-duanya

takrif;

taraf bererti kedudukan

tarif pulak berkaitan dengan bayaran bil elektrik yang heboh sekarang ni

kandungan

taraf hidup seseorang akan meningkat bila dilihat dari sudut pencapaian status sosial, politik mahupun ekonominya. contohnya;

1). taraf saleh yaakob di mata orang lelaki naik melonjak bila kuotanya sudah mencukupi (barangkali ada hubungkait dengan n3 ni)

suatu yang pelik bila wikipedia mentafsirkan tarif sebagai cukai yang dikenakan ke atas barangan yang diimport sedangkan berdasarkan pengetahuan am, elektrik dijana di dalam negara kita sendiri. contoh yang sesuai untuk rakyat malaysia ialah;

1). tarif elektrik yang naik baru-baru ini menunjukkan kejayaan kerajaan meningkatkan status rakyat berpendapatan tinggi (dah nama duit banyok kena la bayo rega yang tinggi...)

kesimpulan

walopon taraf anda sorang yang kaya-raya, sila jimatkan elektrik untuk mengelakkan tarif yang dikenakan sekiranya penggunaannya melebihi 300 kwj

psst: faham ke n3 ni. aku nak merapu je ni, kesan daripada situasi yang berlaku di sekeliling...

27 orang adijauhari:

Ati Masrif berkata...

iyooo lah tu...

rakyat masia ni kayo rayo..

kayoo betuii ..

apakata gomen naikkan yang lain2
pulak yek...sila2


^_____~

Saya berkata...

dulu bile ddk kat msia tak pernah kesah pon pasal bil2 ni..sbb mak ayah yg byr..skrg ddk sini kene byr sendiri..setiap bulan takut nak tgk bil..huhu

Cikgu Jang .. berkata...

mula elektrik, pasni air, pastu minyak, pastu makanan, pastu pastu.....tah apa2 tah lagi yak...

Miecyber berkata...

Kerja sekoloh ker kerja rumoh ???

Yang mana betul yak...

Jerman tutup semua loji nuklear pada 2022

Yastro berkata...

Aok terkene "karan" mase nulih nihh..hehehe
Seb bek penggunaan karan kt umah koi selalunya x melebihi rm77...klau x penak gak ooo....

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Pasni apa pulak yang naik erk!

akuanakpahang berkata...

Salam, kawan ada juga seorg kenalan yang bernama TARIF :)

sahromnasrudin berkata...

alhamdulillah..sy punye sebulan RM 40 je..tak kene naik hehehehehe

maCy berkata...

faham2. tp part saleh jadi cth. alahai~ huhu

Kakzakie berkata...

Kakak dah terlalu faham bab-bab yg ini cuma tak faham kenapa yg meneraju tarif ini tak faham-faham...

ckLah berkata...

Ni yang buat cikgu Sejarah ni rasa malas nak mengundi tiba-tiba...

ikan emas berkata...

sila jimatkan penggunaan elektrik...


bagaimana taraf kita kalau pakai pelita sahaja?

S..U..D..@..I..S berkata...

minyak x naik tarif pulak naik.
saling bergilir-gilir
tengok sapa yang kena..

munna berkata...

MUNNA BIL BULANAN LETRIK SELALUNYA DLM RM 60 ... NASIB BAIK TAK LEBIH RM 77

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

sekarang ni tiap bulan naik tercekik aku bayo RM90 lebih bil TNB nih.

oooh...melebihi 300kwj..
aku tak pernah kira pulok..

Cik SHiNJU berkata...

umah sewa saya ni penggunaan letrik x pernah lebih rm20.. makanye,krajaan selangor bayor..hehehe

werdah berkata...

Assalamu'alaikum

Bukan boleh dilarangpun, makin dilarang makin nak naikkan.

MindaMalay berkata...

Rakyat didahulukan... Rakyat yang kena dulu....

Aanas berkata...

naik ler takpe.. sebab TPM kata dah harga barang2 takkan naik dengan naik nya tarif letrik.. kata jer, tapi tak jamin tau..

Nizam berkata...

* Koi jarang check pun berape gune KW ter.Tapi jarang la lepas RM30

CekWa berkata...

sebulan tak lebih RM30 lagi stkat ni, jd tak naik lah bil lektrik koi! Penat betul dgn barang2 yg aja ni!

Woofer Storm berkata...

ada pulak orang bernama tarif?lucu plak baca komen kat atas tu..hehee

*mmg naik,tak teruk mcm berada dinegara jiran yang lain..

Nida berkata...

Salam

Saya samalah seperti komen "saya' di atas.. sebab cik hubby yg bayar sebelum ni dan laa ni..

Myra Jay berkata...

Tariff dengan takriff.. memang pening ke 2 2nya..

Apapun sama2 lah kita berjimat cermat kan :)

LIPISLADY berkata...

Sallam,

Guna letrik jangan melebihi Rm 20, dapat free. tapi kalau dah tarifnya tinggi gona gaya nak menjimatkannya.

^ Uncle Syaf ^ berkata...

yeah...tapi uncle perasan kat putrajaya tu tengah2 malam bute pun lampu sane sini menyale nyale...

ape2 pun, kite sume kene blaja untuk berjimat cermat dlm gune elektrik

Tiraihati berkata...

salam ziarah dan salam kenal,
eh...pasal bil letrik diorang ni murah2, bil letrik kat umah saya mesti lebih RM60 sebulan, ish...ada tak kena ni...