Selasa, 25 Januari 2011

"dik! ko baca doa tak masa naik keta tadi?" tu ayat pertama kluo untuk adik pompuan aku yang tengah pucat, lepas berjaya kontrol kereta daripada terbabas. dah lama dah peristiwa keta terbabas di laluan sempit dan hampir masuk longkang tepi kebun getah tu gara-gara mengelak lopak air yang dalam.

tapi pagi ni termenung lagi. "apa la hikmahnya yea... rasanya doa dah baca tadi... dan aku memang selamat la atas jalan raya hari ni." cuma yang tak sedap, aku ke penyebab sepasang kekasih yang bakal nak kawin tak lama lagi jatuh motor waktu mencelah-celah di jalan cheras tadi?

alhamdulillah ada sorang lelaki (barangkali india) yang sudi hantar dorang ke hukm. bila aku menyusul, budak lelaki tu jadik segan pulak dengan aku. aku tau dia budak baik sebab bila aku tipon, nada deringnya kluo bunyi tazkirah. "bagus mamat ni!" getus ati.

berkali-kali dia kata kat aku tak yah risau, dia ok walopon sikunya ada melecet merah yang besar, lututnya juga ada dua calit merah. tunangnya sedang berkerusi roda, berbalut tangan, sedikit darah di tapak tangan dan kaki. aku lagi jadik susah ati. "kang pengantin naik pelamin tangan berbalut payah juga" aku cakap kat awek dia. pada kedua-duanya, aku mintak maaf dan dorang berlapang dada, "dah menda nak jadik bang, tak hari ni kena, mungkin esok" kata awek tu. "abang jangan risau, ni kaffarah saya la ni" kata najib, budak lelaki tu menerima takdir.

aku kata kat kawannya yang kebetulan sama sampai kat bahagian kecemasan hukm, "aku takan senang ati kalu aku berdosa dengan orang. aku tak mau orang cari aku bila kita dah mati nanti"

seblom balik, aku hulur apa yang ada dalam poket dan mintak dia tipon aku lepas ni.

21 zmn org suka mengomen:

Aku Anak Pahang berkata...

Salam, agak2 kes lama belum kredit lagi skg baru bagi.

Kakzakie Purvit berkata...

Salam cemomoi,

Budak Najib itu memang budak baik sebab itu dia redha dgn ketentuan Allah. Cepat pula dia menganggap itu kaffarah dari kesalahan dia yg tidak disedari. Allah berhak memberi kaffarah kepada siapa juga; oleh itu setiap kejadian harus diambil iktibar walau sakit utk diterima. Insya-Allah menjadi penawar.

Kakak pun salute juga kerana cemomoi tak abai dgn apa yg terjadi walau iut juga kunfayakun dari Nya.

ummu berkata...

assalamualaikum bro

subhanallah,
orang mukmin itu benar sungguh bersaudara,seorang saudaranya terluka, dirinya pun merasai sama.

mashaAllah, orang mukmin itu menrima musibah dnegan hati redha.

terima kasih atas keprihatinan saudara...alangkah bagusnya jika orang yg langgar saya dulu pun beretika seperti saudara.

azieazah berkata...

Seribu hikmah dan nikmat pula bila kejadian malang menjadi manis..

bila kita terlanggar orang yang baik budi dan redha.

Cuba bayangkan jika terkena pada yang panas baran, kurang iman?

Silap2 dia ok, kita lak yang masuk spital...

Abd Razak berkata...

assalamualaikum...

Mereka redha atas ketentuan Ilahi..

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum cemomoi...

nasib baik tak gune bahasa nogori lagi kans hehehehe..

poning den sokojap..huhuhh

Asmi Asmidar berkata...

waa . .ade la hikmahnya tue .bila kite bersabar dgn ujian ALLAH besar ganjarannya . . .yaaa, mmg rase serba salah kan .. . wlaupun org tue da memaafkan kite .:)

si para para berkata...

err cemomoi eksiden ke..

banyakkan sabar dan kuat semangat..
taip yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi.
kita tak tahu..tapi Dia tahu...
berserah dan tabahkan hati..
lepas ni kena lebih hati hati..

Hairun Azmi berkata...

Baguslah 2 orang pssangan muda tu..

Uruguay kawal penggunaan internet

munna berkata...

nasib baik semuanya selamat ye... pernah gak merasa accident tapi salah adik munna sendiri... nasib baik selamat semuanya

shameel Iskandar berkata...

Pemuda bernama Najib tu baik btol. Faham agama orangnya sbb sudi menerima takdir dan menganggap kemalangan tu sebagai kaffarah yg membersihkan dosa. Mulia sekali hatinya dan moga Allah menaungi kehidupannya dgn rahmat.

terima kasih cemomoi atas perkongsian yg amat bermakna. Sebab kat luar sana masih ramai yg tak berlapang dada, sanggup bertetak dan berparang gara-gara tersilap sembelih ayamnya.

ckLah @xiiinam berkata...

...semoga kejadian tidak berulang lagi ya!

anismi berkata...

Salam ,

Nasib baik tak ada kecederaan yang serius... masih ada lagi orang yang baik hati...kalau kena yang panas baran...alamak...nanti bikin susah..

Mohamad berkata...

Salam cemomoi..
Orang baik begitulah tindakannya... tapi tidak kurang yang langgar lari dan langsung tidak fikir tentang kesusahan orang lain..

Orang yang kena langgar pun kadang2 bengisnya sehingga tidak dapat berbincang. Tapi syukurlah cemomoi bertemu dengan orang yang baik pekertinya dan menerima ketentuan Allah seadanya..

Sama-sama kita doakan mereka sihat dan menjadi teladan kepada orang lain.

oya berkata...

oo..x mau rase bersalah & berdosa...baguslah gitu

Nida n' Hanafi berkata...

Alhamdulillah.. renungan untuk dihayati bersama.. perlu redha akan ketentuan dariNya.. nasib baik tiada kecederaan serius

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah, semuanya memandang dengan mata hati pada setiap kejadian.. kita milik Allah kepadaNya kita kembali..

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

seram sejuk bila ingat pasal eksiden...

terokai seni berkata...

assalamualaikum:

tima kasih atas doa untuk pasangan tu dan kata-kata perangsang kengkawan. saya tidak le eksiden. cuma dalam saya berhati-hati masih ada orang yang terkena. dah belasan tahun bawak motor, saya juga pnah alami apa yang pasangan tu alami. memang tu le risiko bawak motor. cuma tak seronok kalu le saya yang menjadi punca mereka jatuh.

saya tak mau kata saya bersalah atau tak... tapi macam awek tu kata "kalu tak hari ni kena, barangkali esok.." tak dengan saya, mungkin dengan orang lain. dan saya masih masih memikirkan hikmahnya saya yang turut terlibat dalam hal ini

saya juga pnah eksiden keta dilanggar dari belakang. kerana saya rasa saya salah (walaupun dari sudut undang-undang saya betul) tapi dek tak mau menanggung dosa ke akhirat, saya akui saja. yang tu pon jenuh juga memikirkan hikmahnya kenapa saya hilang ribu-riban duit... mungkin saya tak bayo zakat ke? wallahu a'lam...

Anaasuria berkata...

bagusnya kan.. dia tak marah2 pun, terus ajer redho...

terokai seni berkata...

aanas: tinggi sifat sabarnya tu... moga Allah merahmatinya

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak