Rabu, 26 Januari 2011

ye melayu hebat: ilmu melayu 3

bersembang dengan sorang tentera pangkat beso lepas satu meeting:

"hutan belum (di perak) memang cantik. dulu, saya dok bukak hutan tu dulu. takat bunga palma (rafflesia) tu, dah lama kitorang tengok. dok cincang. bunga tu bagus untuk buat ubat orang bersalin. sungai punya la jernih. ikan toksah kabo la."

"kami masuk kat situ macam-macam jumpa. pnah kitorang jumpa semacam kampung melayu lama. ada pokok durian, manggis, macam-macam la. ada semacam tembok tinggi, mungkin orang melayu yang dok lawan inggeris lari situ kot. ada terowong yang musuh takan nampak dorang kat situ. cantik tempat tu." terukir segaris senyum kepuasan di bibirnya.

"tapi hutan jangan buat pasal. takat jumpa langsuir ni besa la. saya paling suka panggil langsuir!"

"bole panggil ke?" aku tanya macam budak bodo...

"bole!" dia kata. "senang je..." dia balas lagi bila aku tanya camana...

"time masuk hutan, ko bawak kemeyan mekah la paling bagus. bila ko isap rokok, letak kemeyan kat hujung rokok... tak lama kang sampai le dia mengilai-ngilai..." dia ketawa bila ngingatkan reaksi anggota platunnya bila dia stat buat keja tu.

pstt: aku tak ingat susunan yang betul, tapi dia bagitau seblom masuk hutan kena baca salam kepada nabi nuh, salam nabi sulaiman, salam nabi ilyas dan salam nabi khidir (kot ada nama yang aku tertinggal tak pasti la ye)

18 orang adijauhari:

Ampuan Awang berkata...

Memang Melayu hebat tapi ... yang sekarang ini yang ada hanyalah layu sahaja

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum...

saya jarang masuk hutan..dah lame tak masuk hutan huhuhhhh

Nida berkata...

salam
uih.. beraninya panggil langsuir.. saya dengar pun dah seriau

zulkbo berkata...

salam..
koi memang tak suka masuk hutan..
sebab koi ni penakut(ikhlas)main
mende ghaib ni jangan buat memain..
lagi boleh hindar koi hindarlah
melainkan terpaksa..

azieazah berkata...

Melayu hari ini terlampau berani, terlampau percaya tu yang tak kisah merempit macam setan tengah malam.


pastu berkawan dgn hantu jin, tu yang terer santaukan orang.

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

pernah mimpi si langsuir ni...

itu pun dah cukup serrrrram ....

Abd Razak berkata...

assalamualaikum...

hutan dah semakin kurang, semuanya dah dibersihkan untuk pembangunan, takut lak kalau dah tiada lagi hutan semua yang dok di hutan tu dok dalam bandar

gadisBunga berkata...

salam singgah...

saya suka masuk hutan. setakat nak jalan2 amik gambo le.

tapi kalau sengaja nak jumpa langsuir..taknak laa.... :)

Miecyber berkata...

Hutan bukan sahaja di huni oleh binatang buas,ianya juga di huni oleh makhluk lain..

Hairuman bakal hilang kaki pula

Amri Abd Rani berkata...

tau mende ghaib byk...tp shingga skrg masih lg xberani...xpelah, bg yg berani je buat...tumpang bc entry mcm ni pon dah bagus...

endiem berkata...

sesekali sedap juga masuk hutan.. tapi main redah aje..

munna berkata...

munna dah lama tak masuk huta.. last sekali masa form 3 masa buat kajian tempatan utk geografi

Ati Masrif berkata...

salam cemomoi,

tak suka masuk hutan

keras tempat tu..

cakap silap pun boleh jadi lainkan..

Nurul Aziz berkata...

aiyok..panggil langsuir pulak..takut nye..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

Ampuan Awang: harap melayu yang ada berbaki ni jangan le layu lagi

sahrom: koi baru ni je pon tu pon paksa rela jungle tracking kat p.d

Nida: sesekali nak kenal bole le cuba... pastikan ada ostat yang bole cover line

zulkbo: betui le tu. deme ni lagi pandai klentong maklum le deme idop lebih lama dari kita dah tu deme nampak menda yang kita tak nampak

kak azieazah: heh setan pon dok goyang kaki takyah goda pon manusia memang kuat berdengki.. ada je jalan dan nyusahkan idop orang lain
26 Januari, 2011 13:43

azrina: takpe kat seblah ada orang...

Abd Razak: gamaknya tu le sebab banyak perangai orang kat bandar dah bertukar macam setan

gadisBunga: dengo crita antu pon dash pandai bergambo sekarang ni yea

Miecyber: manusia je slalu brasa dirinya hebat... banyak lagi menda kita tak tau

Amri Abd Rani: berkawan dengan manusia yang nampak ni pon banyak kena klentong apatah lagi berkawan dengan menda ghaib

endiem: yang penting jaga adab.. masuk tempat oranggg

munna: sesekali eelok gi ulu gandah pon ok gak... tengok gajah kat tepi hutan takde langsuir kot kat situ

Ati Masrif: masuk hutan bukit nenas bole kot, tempat orang joging seblom g menara kl

Nurul Aziz: "jangan takuttt... kalo ko takut aku pon takuttt" (laksamana do re mi)

Aanas berkata...

heheh.. panggey antu sebab nak kawan ngna antu kot.. dah habis manusia nak buat kawan.. hehehe..

dulu pernah ada moyang yang ajar kat nenek sedara jampi serapah nak panggil dia punya hantu raya... moyang kita pun hebat, bela antu raya..heheh... ntah mana lah antu tu merayap skang..

Werdah berkata...

Salam

Masa sekolah rendah dulu selalu ke hutan cari kayu api dengan kakak, kutip buah durian tak pula teringat langsuir.. yang duk takut sangat-sangat masa tu ular sawa n lelaki tak senonoh.

cemomoi berkata...

aanas: huh banyak lagi koje lain daripada panggil antu... bio le antu tu dengan keantuannya

kak werdah: kalu tak fikir, memang tak takut. dah fikir tu yang jadik takut... jadik tayah layan dia