Selasa, 25 Januari 2011

kaffarah untuk sapa?

Post oleh : budak cemomoi | Rilis : 12:19:00 PTG | Series :
"dik! ko baca doa tak masa naik keta tadi?" tu ayat pertama kluo untuk adik pompuan aku yang tengah pucat, lepas berjaya kontrol kereta daripada terbabas. dah lama dah peristiwa keta terbabas di laluan sempit dan hampir masuk longkang tepi kebun getah tu gara-gara mengelak lopak air yang dalam.

tapi pagi ni termenung lagi. "apa la hikmahnya yea... rasanya doa dah baca tadi... dan aku memang selamat la atas jalan raya hari ni." cuma yang tak sedap, aku ke penyebab sepasang kekasih yang bakal nak kawin tak lama lagi jatuh motor waktu mencelah-celah di jalan cheras tadi?

alhamdulillah ada sorang lelaki (barangkali india) yang sudi hantar dorang ke hukm. bila aku menyusul, budak lelaki tu jadik segan pulak dengan aku. aku tau dia budak baik sebab bila aku tipon, nada deringnya kluo bunyi tazkirah. "bagus mamat ni!" getus ati.

berkali-kali dia kata kat aku tak yah risau, dia ok walopon sikunya ada melecet merah yang besar, lututnya juga ada dua calit merah. tunangnya sedang berkerusi roda, berbalut tangan, sedikit darah di tapak tangan dan kaki. aku lagi jadik susah ati. "kang pengantin naik pelamin tangan berbalut payah juga" aku cakap kat awek dia. pada kedua-duanya, aku mintak maaf dan dorang berlapang dada, "dah menda nak jadik bang, tak hari ni kena, mungkin esok" kata awek tu. "abang jangan risau, ni kaffarah saya la ni" kata najib, budak lelaki tu menerima takdir.

aku kata kat kawannya yang kebetulan sama sampai kat bahagian kecemasan hukm, "aku takan senang ati kalu aku berdosa dengan orang. aku tak mau orang cari aku bila kita dah mati nanti"

seblom balik, aku hulur apa yang ada dalam poket dan mintak dia tipon aku lepas ni.

google+

linkedin

21 orang adijauhari

Tulis orang adijauhari
avatar
25 Januari, 2011 12:59

Salam, agak2 kes lama belum kredit lagi skg baru bagi.

Reply
avatar
Kakzakie
Admin
25 Januari, 2011 13:05

Salam cemomoi,

Budak Najib itu memang budak baik sebab itu dia redha dgn ketentuan Allah. Cepat pula dia menganggap itu kaffarah dari kesalahan dia yg tidak disedari. Allah berhak memberi kaffarah kepada siapa juga; oleh itu setiap kejadian harus diambil iktibar walau sakit utk diterima. Insya-Allah menjadi penawar.

Kakak pun salute juga kerana cemomoi tak abai dgn apa yg terjadi walau iut juga kunfayakun dari Nya.

Reply
avatar
ummu
Admin
25 Januari, 2011 13:45

assalamualaikum bro

subhanallah,
orang mukmin itu benar sungguh bersaudara,seorang saudaranya terluka, dirinya pun merasai sama.

mashaAllah, orang mukmin itu menrima musibah dnegan hati redha.

terima kasih atas keprihatinan saudara...alangkah bagusnya jika orang yg langgar saya dulu pun beretika seperti saudara.

Reply
avatar
azieazah
Admin
25 Januari, 2011 14:04

Seribu hikmah dan nikmat pula bila kejadian malang menjadi manis..

bila kita terlanggar orang yang baik budi dan redha.

Cuba bayangkan jika terkena pada yang panas baran, kurang iman?

Silap2 dia ok, kita lak yang masuk spital...

Reply
avatar
Abd Razak
Admin
25 Januari, 2011 15:16

assalamualaikum...

Mereka redha atas ketentuan Ilahi..

Reply
avatar
25 Januari, 2011 15:22

assalamualaikum cemomoi...

nasib baik tak gune bahasa nogori lagi kans hehehehe..

poning den sokojap..huhuhh

Reply
avatar
m!da BucHuxX
Admin
25 Januari, 2011 15:49

waa . .ade la hikmahnya tue .bila kite bersabar dgn ujian ALLAH besar ganjarannya . . .yaaa, mmg rase serba salah kan .. . wlaupun org tue da memaafkan kite .:)

Reply
avatar
si para para
Admin
25 Januari, 2011 20:15

err cemomoi eksiden ke..

banyakkan sabar dan kuat semangat..
taip yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi.
kita tak tahu..tapi Dia tahu...
berserah dan tabahkan hati..
lepas ni kena lebih hati hati..

Reply
avatar
munna
Admin
25 Januari, 2011 21:06

nasib baik semuanya selamat ye... pernah gak merasa accident tapi salah adik munna sendiri... nasib baik selamat semuanya

Reply
avatar
25 Januari, 2011 21:21

Pemuda bernama Najib tu baik btol. Faham agama orangnya sbb sudi menerima takdir dan menganggap kemalangan tu sebagai kaffarah yg membersihkan dosa. Mulia sekali hatinya dan moga Allah menaungi kehidupannya dgn rahmat.

terima kasih cemomoi atas perkongsian yg amat bermakna. Sebab kat luar sana masih ramai yg tak berlapang dada, sanggup bertetak dan berparang gara-gara tersilap sembelih ayamnya.

Reply
avatar
25 Januari, 2011 23:38

...semoga kejadian tidak berulang lagi ya!

Reply
avatar
anismi
Admin
25 Januari, 2011 23:55

Salam ,

Nasib baik tak ada kecederaan yang serius... masih ada lagi orang yang baik hati...kalau kena yang panas baran...alamak...nanti bikin susah..

Reply
avatar
Mohamad
Admin
26 Januari, 2011 03:43

Salam cemomoi..
Orang baik begitulah tindakannya... tapi tidak kurang yang langgar lari dan langsung tidak fikir tentang kesusahan orang lain..

Orang yang kena langgar pun kadang2 bengisnya sehingga tidak dapat berbincang. Tapi syukurlah cemomoi bertemu dengan orang yang baik pekertinya dan menerima ketentuan Allah seadanya..

Sama-sama kita doakan mereka sihat dan menjadi teladan kepada orang lain.

Reply
avatar
oya
Admin
26 Januari, 2011 08:25

oo..x mau rase bersalah & berdosa...baguslah gitu

Reply
avatar
Nida
Admin
26 Januari, 2011 09:05

Alhamdulillah.. renungan untuk dihayati bersama.. perlu redha akan ketentuan dariNya.. nasib baik tiada kecederaan serius

Reply
avatar
Werdah
Admin
26 Januari, 2011 09:43

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah, semuanya memandang dengan mata hati pada setiap kejadian.. kita milik Allah kepadaNya kita kembali..

Reply
avatar
26 Januari, 2011 10:00

seram sejuk bila ingat pasal eksiden...

Reply
avatar
cemomoi
Admin
26 Januari, 2011 11:03

assalamualaikum:

tima kasih atas doa untuk pasangan tu dan kata-kata perangsang kengkawan. saya tidak le eksiden. cuma dalam saya berhati-hati masih ada orang yang terkena. dah belasan tahun bawak motor, saya juga pnah alami apa yang pasangan tu alami. memang tu le risiko bawak motor. cuma tak seronok kalu le saya yang menjadi punca mereka jatuh.

saya tak mau kata saya bersalah atau tak... tapi macam awek tu kata "kalu tak hari ni kena, barangkali esok.." tak dengan saya, mungkin dengan orang lain. dan saya masih masih memikirkan hikmahnya saya yang turut terlibat dalam hal ini

saya juga pnah eksiden keta dilanggar dari belakang. kerana saya rasa saya salah (walaupun dari sudut undang-undang saya betul) tapi dek tak mau menanggung dosa ke akhirat, saya akui saja. yang tu pon jenuh juga memikirkan hikmahnya kenapa saya hilang ribu-riban duit... mungkin saya tak bayo zakat ke? wallahu a'lam...

Reply
avatar
Aanas
Admin
26 Januari, 2011 13:05

bagusnya kan.. dia tak marah2 pun, terus ajer redho...

Reply
avatar
cemomoi
Admin
27 Januari, 2011 11:33

aanas: tinggi sifat sabarnya tu... moga Allah merahmatinya

Reply