Isnin, 24 Januari 2011

melayu hebat: ilmu melayu 2

waris jari hantu - errr apa ke namanya, ilmu 'pengering rimau' ke hapa:

makcik tu crito lagi:

"maklum la, tok tu orang kampar... moghantau... banyak ilmu eyy"

"satu hari, tok masuk hutan dengan anak sedaro dio cari ikan. monimbo ikan kek (kat) satu lubuk kek rinching. tompek tu memang banyak ikan. bayangkan la, time tu tahun-tahun 1920-an, rinching tu hutan rimbo ..."

"dah dapek duo tin minyak tanah, anak sedaro ey ajak balik..."

"haa, iyolah!" dio kaba.

"totibo anak sedaro donga bunyi angin bukan main kuek dari atas bukit. tak lamo boghonti boto-boto kek dopan tobing tompek dorang monimbo. omak ai bosa ey rimauuuu. leher dongan poghut eyyy mongolambir. gini yoo dok ghonung tok dengan anak sedaro tu..." sambil makcik tu buat aksi tangan terkepak menekan meja rupa macam nak terkam aku je.

"yang dorang ni tokonceng tocirit. tok yang ado ilmu tu pon samo. pucat losi!" makcik ketawa sampai berair mata. atuk kontrol macho sampai mula ingat camana nak baca jampi serapah. bila dah stabil, atuk tanya rimau...

"haa apo hal? ekau dah mintak izin ko kek saidina ali? dah tanyo ko nabi muhammad?" 3x.

"lopeh tu, rimau tu pusing toruih laghi naik balik ko bukit. bilo rimau tu laghi yo, tok dengan anak sedaro pon cabut la. dah tak nampak enau, tak kiro bolukar abih luko-luko. bayangkan la slua yang panjang tingga(l) pareh (paras) ni yo ha..."(aku membayangkan dah jadik macam slua jeans pendek berbulu yang amoi slalu pakai tu)

"pantang dia, kalo rimau dah laghi memang kito tak bule tunggu laie. sikit laie kang rimau tu toghingek dio tu 'pahlawan' dio patah balik, haa mampuih kito..."

"heh! orang yang ada ilmu tu pon terkencing tercirit... kalu kita yang terserempak rimau tu camana la gamaknya." aku mencelah.

psst: kelebihan ilmu tu, orang semua takut kat dia. tapi problem dia, dia tak bule marah. pnah sekali tu atuk marah kat kerbau, dipukulnya dengan kayu kecik. esoknya kerbau tu ditemui mati patah tengkuk. sudahnya ada orang mintak tuk dok jauh dari orang kampung. kang tersilap lompang anak orang susah dibuek eyyy

12 orang adijauhari:

maCy berkata...

tu bhs nogori ea? mcm nak pengsan baco~

Abd Razak berkata...

Pernah juga dengar cerita orang menuntut ilmu seperti tu, agaknya salah cara dia mengamalkan jadi gila lak...

Ati Masrif berkata...

salam cemomoi,

terima kasih yer

piewahid berkata...

den kalau ado mcm2 ilmu pun bilo jumpo rimau dopan mato bgitu, hilang abis den punyo jampi serapah...

Aanas berkata...

heheh.. terer cakap nogori.. ni sure guna tape recorder.. heheh.. sib baik la somonyih ni dokek ngan rinching.. buleh gak la den baco dan faham.. kek somonyih ni pun rato2 orang cakap nogori...terutamonyo orang2 kampung yang lamo2...

p/s: atok tu takdo ilmu harimau jadian ko?

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..ini bahasa negeri kan?? hebat la cemomoi....mesti kawen dgn org nogori erk? hehehehe

Miecyber berkata...

Memang orang dulu banyak menuntut ilmu sebab mengikut keperluan semasa tu..

At.mosphere : Restoran tertinggi dunia

zulkbo berkata...

salam..
ilmu saka rimau
gamaknya nih...banyak
orang dulu-dulu..nak
jaga tanah dan rumah

si para para berkata...

err cemomoi..
elmu tu ok ke tak ok..

tapi memang kan..orang dulu dulu banyak elmu...nak masuk hutan...
sebab mereka rapat dengan alam..


p/s: kita kena sentiasa rapat dengan pencipta alam...

cemomoi berkata...

asalamualaikum:

maCy: hee blajoooo

Abd Razak: berkawan dengan jin, silap gaya kita ditelannya

Ati Masrif: dok peringat khazanah lama

piewahid: koi rimau dalam kandang zoo tak takut!

Aanas: bole le layan dorang tuu

ado.. maklum la, cekgu matematik pon kalu kena sergah lupo camano nak ngiro

sahrom: heh takde la.. kito kawan somo oghang tapi kawen tak bule somo oghang ye dooo

Miecyber: tul tu. nak wat camana sam juga zaman ni, kalu takde ilmu moden tertinggal le kita... dah zaman dorang ilmu gitu yang hebat, kena juga la nuntut

zulkbo: yang tak tahan anak cucu nak kena waris le

si para para: rasanya takyah le kot, walopon bule guna tapi ilmu zaman sekarang lagi baik kot takat orang takut tapi dok papa kedana tak bagus juga

Nafisa81 berkata...

waaa...boleh panggil anak yusuf haslam buek filem ni..

cemomoi berkata...

nafisa: hee jangan lupo royalti yo