Isnin, 9 Mei 2011

Filled Under: ,

kalo takde kulit, ada ke isi?

itu ari janji nak sambung n3 lepas...

...

pnah dengo martabat 7? yang tak pnah tu bole gugel tapi berguru le, bimbang tak jumpa jalan pulang... kepalang ilmu biarlah berguru. belajar tanpa guru, kata orang syaitan le nanti akan jadik jurupandu

aku takmoh komen tentang martabat 7. sebab konflik yang panjang, pro dan kontra yang tak berkesudahan, banyak tokoh hebat berada pada dua-dua persaingan ini, mempertahankan pandangan masing-masing

cuma nak kata, pengalaman orang sufi tak bule sembarang disebarkan pada orang awam. bimbang orang awam salah menanggapinya...

"tuhan ada dalam jubahku..." antara kata-kata ahli sufi yang terkenal dan kemudiannya dihukum sesat.

malah, ada sorang tua pnah bercakap kat aku satu masa dulu. "tuhan tu tak tinggi tak rendah, sedang-sedang kita ni aje. besarnya sepemeluk, gelap/hitam aja rupanya..." tentu bunyinya pelik bagi kita yang tak paham ni. dan tak susah untuk mengatakan ungkapan itu sebenarnya telah mensyirikkan Allah.

sebaik-baik bagi orang yang mengikut aliran tarekat/sufi, berpada-padalah bila dia berbicara dan lihat le dengan siapa ia berkata-kata. dorang ini ibarat orang bercinta. berhadapan dengan orang yang angau, kita akan cepat menuduh, "gilo ko apo ekau ni nak terjun lautan api? boghonang pon tak ghoti... ado ati nak ghodah lautan api konon!"

orang angau ni kekadang dia rasa telah berjaya mengungkapkan kata-kata yang puitis, bombastik dan dapat memberikan kepuasan pada jiwanya. "tak caya, amik la kapak belah la dada" hebat,kan? puitis dan bombastik, punya la nak bagi awek dia puas ati dan kompiden.

begitu juga le orang sufi. cuma orang sufi ni, dibimbangi bukan sekadar salah tafsiran, lebih daripada itu kang melintas pulak rasa ujub, riak dan takabbur. maklum le banyak yang baru nak belajar ni akan berkata, "yang ko belajo tu 'kulit', aku ni belajo 'isi!'"

psst: "Jadikan setiap nafasmu nafas ibadah.". kalo kita tau jalan sufi ni, maknanya sepanjang hari kita sebenonya dalam ibadah!

13 orang adijauhari:

cik nurussalwa berkata...

kalau pakcik jumpe ayah saya,
rasanya memang boleh sembng 24jam.
apa yang pakcik tulis n beliau cakap mcm 1 level yang sama..

Kakzakie berkata...

Sebenarnya semakin kita belajr akan semakin banyak yg kita nak tahu selanjutnya. Benar oleh itu biarlah beljar ada guru oleh itu bila ada musykil ada tempat utk bertanya.

Semakin banyak dahan semakin banyak rantingnya....

shameel Iskandar berkata...

salam .

Martabat 7 telah diwartakan sesat. Prof Dr Abdulfatah Haron Ibrahim ada mengulas panjang lebar tentang hal ini dalam bukunya berkaitan martabat tujuh dan batiniah serta ajaran ahmad laksamana ( yg terkandung dlm buku hakikat insan).

Insha-Allah, sedikit masa lagi, saya ingin review buku tersebut.

werdah berkata...

Assalamu'alaikum cemomoi

Baru jumpa martabat 7 bila gugel jap tadi. Benarlah tu kalau berdebat memang tak berkesudahan.

Apa-apapun hendaknya kita belajar dengan kesedaran bahawa sumber yang kita dapat adalah daripada yang benar. Semoga kita tetap tak menyimpang. Tak faham kita bertanya daripada yang faham.

zulkbo berkata...

salam..
ermmm..orang mengaku sufi ni
bukan calang orang kan?
memang tak kena bila
kita yang biasa bercakap
dengan deme tu..macam2
pula percanggahannya..

So Shy Lady berkata...

bbanding tarekat, sy lbih stuju 'jadikn stiap nafas mu nafas ibadah.' spnjang hari niatkn pkjaan kita krn Allah Taala ;)

LIPISLADY berkata...

Sallam Cemomoi,

Alang kepalang kalau takut tersesat jalan,dan tak bertemu jalan pulang, baiklah jangan belajar cara sufi /tarekat, cukuplah sekadar sempurnakan yang syariat sahaja.

Semakin tinggi kita belajar semakin banyak kita bertemu perkara2 yang kita fikirkan tak menasabah.

Bahaya, ini boleh memesongkan akidah kita.

Miecyber berkata...

Memang mengelirukan..bahaya..


Burung Walit

Yastro berkata...

Huhuhu...no komen lebih2 gak, dh x reti cm koi ni baik diam dan siasat je dulu...timang2 dlm pale otok sendiri jekk...

Nida berkata...

martabat 7?? Ingat langit jer ada tujuh lapisan, pelangi ada tujuh warna... ghupenya martabat pun ada 7.. sat lagi nak google....

sahromnasrudin berkata...

saya ada kawan..namanya ahmad sufi..mmg dia sufi sungguh...hehehehehehehe :-)

saje bergurau usik cemomoi

Ati Masrif berkata...

salam,

tak reti nak komen
tapi ambil sebagai ilmu sudah :)

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

cik nurussalwa: huuu tahajud skali nih

Kakzakie: jangan kerana ranting kita berebut, tak sedo rupanya tunjang dah patah

shameel Iskandar: memang telah diwwartakan sesat tapi pelaksanaan sesat tu masih kurang hingga ia tetap berleluasa

kak werdah: membaca yang ni pon dah pening, kalau tak berguru tu yang mau adik isim. nak kena cari guru yang lurus atas jalan Islam

zulkbo: seeloknya tak perlu akui diri kita sebagai sufi sebab nanti dibimbangi iblis menyelinap. tu yang timbul riak

So Shy Lady: setuju tu... lillahi taala dalam setiap pekerjaan

LIPISLADY: nak belajar elok juga cuma carilah guru yang betui... jangan cari guru yang dalam kelambu kunun khalwat/uzlah tapi tak semayang jemaat

Miecyber: jangan kita pulak sesat...

Yastro: dapat kita tegakkan solat lima waktu dulu pon ok juga...

Nida: heee jangan kepala bercabang tujuh lepas ni dah laaa

sahromnasrudin: member koi sopi patut la tak srupa sufi...

Ati Masrif: bila kita tau, tau le kita mana sempadan patut kita lalui...