Rabu, 10 November 2010

amazing in china

(jambatan yang macam kat klcc tu sebenarnya menghubungkan 6 buah blok)

semua orang tau china memilih ideologi komunis.. tapi aku masih tak paham doktrin sebenonya sebab aku tengok ramai sangat yang kayanya. keta beso dan mewah bersepah terutama di beijing. takat bangunan mid valley dengan time square tu jentik dengan jari je. bangunan mereka cukup agam dan banyak yang futuristik. sebab tu bila tengok stadium sarang burungnya kita boleh jadik kagum

satu perkara yang aku prasan bila sampai kat beijing, tiada baju bersidai di balkoni rumah flat atau apartment dorang. dan hampir semua balkoni ditutup dengan cermin supaya mereka bole jemur baju kat situ tanpa perlu tayang 'bendera' yang pelbagai rupa, saiz dan warna pada semua orang. tapi di dua bandar lagi, sama macam kita jugak.

(di tengah bangunan ni ada skrin tv yang beso dan bole dilihat dengan jelas dari jauh)

yang keduanya... ni bukan antiagama ye... aku tak nampak kuil atau tokong kecil kat tiang depan kedai atau rumah dorang macam kita lihat di sini. sedangkan ini negara mereka. kalu kat negara kita macam-macam rupa rumah kecil yang selalunya berisi buah-buahan dan colok tu.

selain yang tu, terperasan juga aku,"mana la kelkatu malam dorang?" heh! tapi jawapannya segera menerjah di benak. gamaknya dorang semua pindah kat malaysia. sebab tu hampir tiap hari brita kat tv kita dok crita ambush tentang gro warga china.

17 orang adijauhari:

sahromnasrudin berkata...

salam...sy respek pd transformasi yang dibawa oleh pemimpin mereka..memang superb..mereka cepat belajar...

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

Thanks share gambo..
Dapat gek tumpang nengok kecanggihan Beijing :)

CekWa berkata...

bile lah dpt kesanun!

maCy berkata...

its real amazing..

seronoknya dpt tgk tmpt orang.. huk3

Zezebel berkata...

Satu hari nanti China akan jadi kuasa besar dunia. Cuma sekarang ni dorang masih lagi bergantung pada US kan?

mahira oya berkata...

kamu mmg explorace china ye..

Abd Razak berkata...

Salam...

Hebat negara china tu erk!

ckLah@xiiinam berkata...

Betul lah.....
Kat sana...orang berbasikal di bandaraya dengan pakaian kemas pemandangan yang biasa....tidak seperti di sini... kenderaan bersimpang siur dan ganas di jalanan...



Err...ckLah tengok dalam drama TV ajalah...

Mazru Majid berkata...

Negara china mmg hebat..kalo kite peratikan kat forbidden city tu pun da canggih jugek da tu..apatah lg zaman moden ni yak...

tp mmg tiap2 hari ander kisoh gro dari China yg kena tangkap kat negara kite ni..[elik jugek koi..

akuanakpahang berkata...

Salam sahabat TQ tunjuk ke kome gambor negeri cine ..bila laa kawan nok sampai kesana :(

intanrh berkata...

owh..gi jenjalan rupanya.
mana cenderahati utk koi?
:)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

SALAM..
BANDARAYA BEJING MEMANG CANTIK..BUKAN DUNIA BRO TU YANG TAK TERJUMPA KUPU KUPU TU..
BUDAYA KITA DI MALAYSIA PENUH KEKALUTAN DAN KEHARUBIRUAN..
ERR NAK CARIK KUPU KUPU PERGI GUANZHOW..

noorlara berkata...

Jauh berjalan luas pandangan. Menambah kematangan fikiran akan tipudaya kehidupan

Werdah berkata...

Salam cemomoi.

Tak dapat pergi dapat tengok gambarpun alhamdulillah. Begitulah kemajuan yang dapat dicapai oleh bangsa-bangsa bergantung kepada cara kaum itu mengendalikannya.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

sahrom: dorang ni kaut semangat sungguh

cik shinju: banyak menda yang bole kita blajo dari pengalaman dorang ter

cekwa: promosi airasia takde ke? koi tak tengok...

macy: insyaallah blajo tul-tul mungkin satu masa sok ada kesempatan jalan free gini

zezebel: tul tu, kita harap hubungan baik negara kita akan dapat mafaat lebih beso nanti

mahira: diberi kesempatan... explore laaa

abd razak: eelok juga kita berkawan dengan orang hebat, mungkin kita pon bule jadi hebat (heee jangan dok berlindung dengan orang hebat nanti kena bayo pengeras!)

ciklah: tul tu, tapi sistem peraturan jalan raya dorang teruk juga cuma dorang tak bawak laju je, so kalu eksiden risiko tu kurang la sikit

mazru: yaps! forbiden city tu dengo kabo (pasal tak kesempatan nak masuk) kawasannya cukup beso dan canggih

akuanakpahang: insyaallah akan sampai sana, nak senang "tuntut le ilmu hatta sampai ke negeri china" mboh la sampai

kak intanrh: heee... takdan nok bli sebab deme bawok ke kawasan cam chow kit, takat beg ngan kasut kat sini melambak barang china

brutal solo: heee... sekadar perbandingan je tu... mungkin 'kelkatu' satu budaya dalam idop dorang jadik semua dok dalam bangunan khusus tak macam kita bersibai je kat lorong

kak noorlara: setuju tu.. amati perjalanan idop orang lain buat pedoman idop kita

kak werdah: Allah dah ingatkan kita "nasib sesuatu kaum takan berubah kecuali mereka sendiri yang berubah"

sembil9n berkata...

ah~ china....

cemomoi berkata...

sembil9n: memang cina sungguh