Isnin, 8 November 2010

made in china

doblas hari yang sedikit seksa

makan bagi orang yang agak 'jaga makan' bila berada di luo negara memang susah... selama ni aku tak ble masuk makanan cina. kat sini nampaknya aku kena mengalah. terutama di beijing dan kunming, dorang tak makan nasi. sudah le serve makanan satu, satu - jadik kita takde pilihan - makan atau tolak tepi mana yang tak sanggup makan. (tak macam di manila itu ari, aku sanggup makan nasik tanpa lauk sebab makan ala buffet)

ayam dan daging ialah menu utama yang kami tolak tepi kerana tak konfiden bab semelih. jadi pilihan yang ada hanyalah sayur dan makanan seafood. uiii, tergamak ke korang makan gamat? kerang yang beso tah hapa namanya ni... udang dan jenis kerang pulak yang separuh masak, "alah blasah aje la..." member dari brunei kata, "ada setengah tempat - di vietnam kot - telo yang dah nak jadik anak ayam tu dorang makan..." ark... aku dah seriau (cemas) bila tengok dorang hidangkan telo tu... huh! sibbaik kat sini tak le gitu... kalu tak silap, dorang masak pulut dalam kulit telo tu.

sepanjang kat china, sekali je aku makan sepotong daging itik (setelah disuruh @ ter'paksa'): sedap gak rupanya - dan daging kambing bakar : memang sedap. tu pon sebab kami dibawa makan di restoran muslim (satu-satunya restoran muslim sepanjang trip kami di china nih) ketika di wilayah kunming.

uhhh, sudahnya aku kehilangan berat sebanyak dua kilo... korang percaya tak berat badan aku tak sampai 50 kg?

pssst: sikit seksa sebab masih ada makanan berbanding orang lain yang tak makan.

20 orang adijauhari:

sahromnasrudin berkata...

salam..mesti cemomoi hilang berat badan kan..brp kilo hilang dlm masa ke china ini???

Fello Ariza berkata...

salam..

eh..
btol cemomoi berat kurg dari 50?
huhu

azieazah berkata...

Tak insaf lagi, tak tahu laaaah. Hehehehe

Webmaster@Echam berkata...

Uishhhh.. jauh perjalanan aok yak...

NICK IRFAN berkata...

eh! encik cemomoi ni ada kat negara china ke skrg ni??

akuanakpahang berkata...

Singgoh ker kawan bender nok makan yak..tekok lalu tempoyok sokmo :)

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

Siksa gi negara yg mulimnye minoriti yek..susoh nk cari mkanan..
wlupun moyang koi asal Yunan tapi
koi tetap x lalu mkanan cina..kala dh tekok melayu tu melayu jugok..

zulkbo berkata...

salam..
kalau koi makan maggi
dengan roti je lah...
tak masuk tekak koi..huhu

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Wanita di Kunming comel-comel kan ? Pakaian dorang pun lain dari wilayah lain.


uh...kuruihnya aok..

Abd Razak berkata...

Salam sdra...

Kalau 50 kg tu ringan sangat bagi seorang lelaki...under weight Brother..

maCy berkata...

susahnya macm tu. kalau macy dah mkn megi hari2..huhu

Werdah berkata...

Salam cemomoi.

Itulah sukarnya bila ke luar negara, apa-apapun alhamdulillah dapat bersabar memilih makanan.

Kak percaya berat kurang 50 kg tu, kiranya slim sungguh lah ni.

mahira oya berkata...

bile pk nk mkn pn x selera kang..

Zezebel berkata...

Waaaaa....
Makanan kat China? Memang macam fikir dua kali nak makan ni tapi kalau dah lapar, macamana cemomoi? yang penting makanan tu halal kan?

m!da BucHuxX berkata...

wa. .peliknyer. .ish caner la kalau nak gy luar negara niy . .

syaf berkata...

kasiahn nyer...terksekse batin mu kalu cam tuh....so dah sedar dfah...pas nih kat umah makan telor ngan sayur kangkung jerk...he3

ckLah@xiiinam berkata...

....balik Malaysia nanti makin kuruslah nampaknya!


PssT: Catatan perjalanan yang menarik.

Nerzhul berkata...

erkk geli lak tengok gamat te...tak ada bau minyak gamat tak?

iqbalsyarie berkata...

uik..kurang 50 ke bang? haha..kurusnya!

Saya mahu juga merasa pengalaman mcm abg, tapi seboleh-bolehnya..saya tak mahu la terpaksa makan mcm apa yg abg makan..hehehehe

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

sahrom: hilang berat sampai jalan pon terhoyong-hayang

fello ariza: heee berat tu menten sejak sekolah menengah lagik

kak azie: insaf la ni.. nak g makan banyak-banyak jap, lepas geram!

echam: rasanya ni le perjalanan paling jauh takat ni

nick irfan: dah balik le

akuanakpahang: huuu derian ande koi nampok kat sana ketnya tempoyok tak tau le

cik shinju: sama le koi pon tekok mlayu susoh nok ngikihnya

zulkbo: megi takat dua round je bule, tu pon dah toya...

azrina: setuju, tu yang buat koi tak ingat kat mana rumoh, dah nak balik baru ingat rumoh

abd razak: sedia maklum tapi kalu makan banyak pon tak ke mana cam tu jugak le...

macy: pesan penaja ni, kalu nak g oversea takyah la bawak megi, lebih baik bawak nasi himpit adaaaabiiiii

kak werdah: heh! sebab tu kabo awal-awal n3 tu hari, bila kena tiup angin rasa nak melayang...

tima kasih atas doa akak tu

mahira: tak larat nak pikir kalu perut dah lapo

zezebel: tul tu.. balun seala kadar yang penting halallll

mida buchuxx: siap la apa yang patut, jangan bawak baju banyak-banyak pastikan stok makanan yang banyak!

syaf: takpe... blajo idop susah mest tak rasa ngat susahhh

cklah@xiiinam: memang sedia dah kurus, sluo pon asik nak terlondeh ni

nerzhul: heh... nak amik segan kat orang. kalu dak dah bule buat minyak angin tu

iqbal: elok juga cari pengalaman di negara orang supaya kita tau menghargai nikmat Allah berikan kat negara sendiri...