Selasa, 9 November 2010

creative from china

(ayam yang dimasak dalam buluh)

"Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik, dan bertaqwalah kepada Allah yang kepada-Nya sahaja kamu beriman”. maksud surah Al-Maaidah 5: ayat 88)

minum sedikit (sikit, sikit) arak ialah kebiasaan bagi dorang meraikan tetamu. hal ini agak menggusarkan wakil dari malaysia, indonesia dan brunei. malangnya masing-masing susah nak bercakap soal agama, hanya menolak dengan baik. slalu gak aku suruh kengkawan terangkan kenapa kita tak makan atau minum menda-menda ni. tugas kita sepatutnya menerangkan kenapa kita tak makan ayam atau daging walaupun 'halal' pada pemahaman mereka.

(cendawan dengan telur dimasak dalam buah apa ntah le ni)

anna segera bertanya kat aku, "awak tak 'minum' ke?" "err, sebenarnya muslim dilarang minum arak." baru dia paham dan lepas tu setiap kali kami makan, gelas arak ditukarkan kepada mineral water... kan senang! tidak le member tu cam merajuk bila beberapa kali suruh minum sebab dorang nak raikan kita tapi kita tolak tanpa sebab munasabah. maklum le ati tuan rumah nak kena jaga juga, kalu dah beria mengajak tapi kita buat bodo, nanti kecik ati plak.

skali tu, sedang sedap melayan makanan, kawan dari vietnam mencelah, "korang tak kesah ke daging babi ni di atas meja kita?" (tu yang seketul sebelah tiram tu la) ulps! aku telan air liur... dah lama lauk tu kat atas meja makan. kami semua tak perasan sebab dalam menu namanya canggih sangat. segera dijawab hj. jefri, rakan dari brunei, "ok, takpe, kami tak kesah..." demi menjaga ati dia. kami berpandangan dan senyum je la. nasib baik dari awal lagi kitorang tak jamah sebarang daging... hih! kalu dak, muntoh ijo le nampoknya weh...

psst: paling sedap makan, bila naik kapal terbang ke kunming kami dihidangkan makanan yang dah ada cop halal china... wuiyyo balun la cukup-cukup

17 orang adijauhari:

NICK IRFAN berkata...

wwah! kretif makanan ni rasa syg plak nk mkan? hehe

Abd Razak berkata...

Salam sdra...

Pengalaman mengajar kita hidup kan!

sahromnasrudin berkata...

salam..memang creative sungguh depa nie..tak sabar tgk opening ceremony asian games..mesti lagi kreatif kan....

Cik SHiNJU berkata...

Balik Malaysia msti makan puas mcm org kemaruk makan...kan? :P

Aanas berkata...

salam .. sesapa yang adventurous bab makan ni sure teruja kan nengok makanan2 nih... sungguh kreatif, udah tak reti cam mana nak memakannya.. memang ler ngap dan telan jer, tapi ye lah, nak pegang kot mana, nak korek kot mana, sat lagi takut memalukan kaum jer..

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

awak ambiklah jugak gambar; dapat jugak tahu & tengok..


suami saya satu pun tak amik..hanya cerita aje..


mungkin sebab dia tak berblog agaknya..hehehe..

maCy berkata...

sayang nak makan.. err, takut pn ye jgk..ehee

mahira oya berkata...

kreatif tu...nnt ngap gak

Amri Rani berkata...

Aduhhh..

nasib baik xtergerak nk jamah benda tu...selamat....

Abu Aiman berkata...

nampak menarik. Tapi sayang tak boleh makan. Nasib baik ada jugak dia serve sea food yer.

Nerzhul berkata...

mengakalau tahu awal ande daging babi atas meja te mual jugek nok makan hok lainnye....hehe

relevan berkata...

Nampok menarik sungguh makanan te yak..ingat kalu koi balun je semua..hehe!

Lana~Bulu berkata...

kirim wat balik sini boleh?

Webmaster@Echam berkata...

Ayam dalam buluh tu paling koi tertarik...

melatidaisy berkata...

salam en cemomoi..

mmg creative la dorg, cendawan n telur tu diorg masak dlm buah labu kot. (kot je..hehe)

Mazru Majid berkata...

sedat gayenye te weh...

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

nick irfan: hu, aku plak, tak tergamak nak makan

abd razak: tul tu ustaz, sebab tu Allah suruh kita amati sekeliling kita dan sejarah lampau supaya mematangkan fikiran dan bertambah iman kita

sahrom: kita kena blajo mana yang baik untuk bangsa kita

cik shinju: harap gitu le, tapi jenis tak kuat makan ni susah juga

aanas: heh, kalu cam tu baik tengok orang makan je...

azrina: saja le tu nak mancing ngajak g skali lepas ni

macy: tak leh nak masuk kocek bawak balik...

mahira: huuu buat cantik-cantik kena ngap jugak hek

amri: huu... alhamdulillah, slamat!

abu aiman: harap yang tu pun halal le

nerzhul: tu le, geleman tekok koi

relevan: ya le... ketnya koi doh kembang tekok!

abg lanabulu: baik tak usah...

echam: cuba le try test buat sendirik... cam makanan sarawak, manuk pasuh kot

melatidaisy: ralit juga nak masak dalam telur tu..

mazru: nampok sedap le... koi tak lalu!