Sabtu, 2 Oktober 2010

REFORMASI di MASJID

pergh! azabnya nak upload

...

dulu time aku bagi ceramah (bukan ceramah agama heh), aku selalu tanya pada peserta bila tengok dorang dah mula hilang kosentrasi dan mamai je:

soklan: waktu bila paling sedap tido? (huuu... tektik bagi dorang membulatkan mata, senaman mata le tu)

macam-macam jawapan akan kedengaran. dan jawapan yang buat aku tak bule lawan argue...

"masa ngantuk la" ... heee, memang tul le kalu dah ngantuk, sedap le tido ye dak. sama macam sedap makan waktu lapar. tapi tentu le bukan itu jawapan sepatutnya. sebab akan ada orang kata, "pokok ceri pokok dedap, makan free paling sedap."

k, back to d question, sapa ble jawab, waktu paling sedap tido?

oleh sebab aku tak dengo korang jawab, jadik biar aku tolong jawabkan... dua waktu paling sedap tido, pertama time ceramah dan kedua waktu paling enak sekali tido ialah time khutbah jumaat.

dah dapat jawapan tu, jadik kita balik semula pada tajuk n3 plak. ia tidak berkait dengan perarakan reformasi sebuah parti di masjid sebaliknya, perubahan dalam penyampaian khutbah, ceramah dan sebagainya. hari ni berkesempatan semayang di masjid petaling jaya. sejak aku tukar tempat keja tahun lepas, baru kali ni berkesempatan solat jumaat kat sini. dah ada perubahan dalam mempertingkatkan kualiti penyampaian khutbah. ia dah diiringi dengan penggunaan slide dan powerpoint. syabas! barangkali dapat le mengurangkan jumlah jemaah yang terketiduran waktu khutbah. dan aku rasa para ustaz-ustaz patut tukar kaedah berceramah dengan mengadakan slide dan lebih advance lagi, kalu bule buat le sedikit movie supaya orang lebih tertarik untuk datang dengo ceramah. dan terlebih penting dari itu juga, kalu ada jemaah yang suka mencatat, mungkin tak ter'miss' fakta.

heh, tapi kalu dah kaki tido tu buat la camana pon, gempa bumi sekalipon, gasak la... dia tak kesah punya... ye dak?

25 orang adijauhari:

Abd Razak berkata...

Salam...

Benar tu, tidur waktu khutbah jumaat tu memang kerap berlaku. Mungkin terlalu penat bekerja bila duduk lama mata pun jadi kuyu.

Bila dilatih tidurlah tapi kalau dilatih tidak tidur tumpr perhatian kepada khutbah insya Allah boleh...

Mazru Majid berkata...

salam...

koi setuju dengan pendekatan baru yg aok maksudkan te..

luahfikiran berkata...

SALAM,
MEMANG ITU SEPATUTNYA. MAKIN HEBAT DAN BERTAMBAH CANGGIH ! LF DAH DENGAR PERKARA INI 1-2 TAHUN YG LALU. TAPI KAT TEMPAT TINGGAL LF (MASJID), BELUM ADA LAGI SEMASA KHUTBAH JUMAAT. ADA TV TAPI SETAKAT MEMBERITAHU AKTIVITI2 HARIAN DLM SEMINGGU.

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Masa paling sesuai tido bila hujan lebat. Tak ngantuk pun jadi ngantuk.


Masjid Sri Petaling ni ke yang ramai tabligh2 tu..

relevan berkata...

Heh heh..waktu paling sedap tidor time khatib baca khutbah solat jumaat..

Ingat kena bawa lastik getah..lastik je kat pipi jika ternampak sesiapa yang tidor itu..

zulkbo berkata...

salam..
koi bukan heran kes mengantuk..
koi takut kaki kebas je bersila lama..he he..

akuanakpahang berkata...

Dua perkara yang tidak dapat ditunda akan waktunya nak tidur dan nak berak :) kalau dah kata dia kata dia tu lah hehehe..........

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

dah tertido nak buat cm mana

jangan lewatkan tido pada malam nya
jangan banyak makan sebelum sembahyang..
mandi sunat supaya segar

sahromnasrudin berkata...

salam ziarah..masjid2 kat bandar mmg dh byk gune ICT cenggini..syabas utk perubahan ini kan

maCy berkata...

teringat pulak time firedril owg bomba dah gegar2 katil ada budak tak bangun jugak. haha

endiem berkata...

Kalau tertidor jugak .. bagi pendrive pada tok khatib suruh copy je kutbah hari tu..

Lana~Bulu berkata...

hee..perut kenyang waktu jumaat tu yg menambahkan lagi khusyuk tu...
lebih2 lagi masjud sekarang siap dgn air-cond...fuuhh..
memang lentok...cuma tak baring je lagi..

Cikgu Jang .. berkata...

nak2 pulak kalo khatib leweh berkhutbah...

NICK IRFAN berkata...

klu sy msa dgr ceramah mmg mengantuk giler! kdg2 tido siap mimpi lagi tp klu khutbah jumaat buat masa ni sy xpnh tido lagi.. hehe

Werdah berkata...

Salam.

Senyum sorang2 ni sebab terkenang.. nak tergelakpun ada, tp memang susah nak kawal ngantuk ni bila orang bagi ceramah.. teringat masa di kolej dulu, adalah sorang dua pensyarah ni, ish tengok je muka dia dah nak menguap dah.

Jadi selalu pesan kpd kawan sebelah tolonglah singgung bila nampak kita dah lentuk, ada sekali tu pensyarah tu siap angkat kapur nak baling. ish lepas tu taklah ngantuk lagi.

Ingat juga masa mengajar, ramai juga pelajar yang mengantuk, ish.

Zezebel berkata...

Kalau dah memang kaki tidur tu, bawak la pergi mana pun, memang ada masa lapang, tidur jak kejanya.

Aanas berkata...

dulu masa kat co lama, everyday surau ada ceramah. masa tu memang rajin turun surau tapi bukan dengar ceramah, tapi dok kat satu ceruk mengorok.. hee, dalam taman syurga, tidur pun dapat pahala gak kan..ngee..

intanrh berkata...

koi takde pengalaman tido ms khutbah jmmt hehehe tp klu time ceramah mmg ada. koi ni tgk penceramah la, klu pandai amik ati audience, segar la mata koi. klu penceramah pun mcm nak tido, baik koi tido dulu..hehe

Zezebel berkata...

Baru perasan ni, skrin tu kecik sangat kan? Kalau yang belakang nak tengok slide tu macam nak kena berdiri plak.

Nerzhul berkata...

camne lak kita boleh rasa sedap tido? sebab masa tido tak rasa ape². hehehe

NICK IRFAN berkata...

jd kesimpulan entry ni ape yg membuatkan kita bosan msti mengantuk... hehehe

manna_salwa berkata...

salam,
owh.. menggunakan ICT.. bgs cara ni..
=)
lebih menarik..

setuju dgn, waktu mengantok la waktu paling best tido.. huhu~
(waktu lecture pon.. hihi)

mahira oya berkata...

hahaha..tido mati mmg x sdar pape..
mmg ade cmtu..jenuh gak tu..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

abd razak: tul tu.. eloknya jangan pejam mata, sebab walaupun pejam mata kunun khusyuk lelama mau terlayang juga dibuatnya

mazru: kira dah lambat nih, tapi elok le daripada tak ander langsung

luahfikiran: sepatutnya setiap kali perkembangan teknologi, orang islam mesti rebut peluang tu untuk dimanfaatkan demi syiar islam

azriana: hee koi suka makan cekodok time hujan

dengo crita gitu juga tapi yang ni masjid di petaling jaya. dua tiga menjak ni pon nampaknya orang tabligh dah singgah kat surau kitorang

relevan: nok buat gone, tido dalam masjid pon dapat pahala kan...

zulkbo: jangan lupa eksesais bila nak bangun semayang, kang pitam plak

akuanakpahang: heee... tul tu ander cerita pasal sakit perut tu...

brutal solo: ketnya waktu keja solat jumaat tak bule le nak mandi... tapi elok le amalkan makan lepas solat jumaat takde le mata tu kelat sangat nanti

sahrom: haram deme ni bole tingkatkan lagi kecanggihan penyampaian dakwah tu

macy: jangan kata firedrill kitorang ni pnah dengo bunyi loceng keselamatan, selamba deek je... bila bomba datang bru tau opis terbako

endiem: heee bulat mata pak imam kang

abg lanabulu: tu pon ramai juga yang terbaring, ate tengok kat masjid wilayah tu, banyak ort baik punya, gelap lagi tu

cekgu jang: tok katib pon satu hal, kalu orang muda hok baca kang dia brasa ati la pulok...

nick irfan: huuu tida dalam majlis ilmu masih dapat lagi sayap rahmat para malaikat tu

kak werdah: sama le kita.. lecture sampai pnah sound la kalu nak tido g la balikkk, nak wat camana tertido ni kat luar kawalan kita... tak berslaha selagi dia blom jaga.. heh!

zezebel: tul tu, buat macam member koi sampai langgor kete orang sebab syok sangat tido time memandu

skrin tu mungkin rendah sikit kot, jadik aklu ada orang semayang ke mesti le terlindung sikit

aanas: jangan la dok jauh ngat kang tak dapat sayap rahmat malaikat tu

kak intanrh: caiyuukk jangan la samapi balik tido sian kat penceramah tu kang dia pon balik tido juga

nerzhul: oak tak rasa nikmat time tido yerk... rugi la... camana rasanya mimpi bila dikejo antu gitu le rasanyanya datang time tido

nick irfan: heh sian kat tok katib bila orang dah bosan menda dia cakap yerk

manna_salwa: hooo mesti termasuk dalam kumpulan kaki tido time kuliah ni

mahira oya: tido mati takpe jangan tido terus mati takut takdan ngucap plak

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

abd razak: tul tu.. eloknya jangan pejam mata, sebab walaupun pejam mata kunun khusyuk lelama mau terlayang juga dibuatnya

mazru: kira dah lambat nih, tapi elok le daripada tak ander langsung

luahfikiran: sepatutnya setiap kali perkembangan teknologi, orang islam mesti rebut peluang tu untuk dimanfaatkan demi syiar islam

azriana: hee koi suka makan cekodok time hujan

dengo crita gitu juga tapi yang ni masjid di petaling jaya. dua tiga menjak ni pon nampaknya orang tabligh dah singgah kat surau kitorang

relevan: nok buat gone, tido dalam masjid pon dapat pahala kan...

zulkbo: jangan lupa eksesais bila nak bangun semayang, kang pitam plak

akuanakpahang: heee... tul tu ander cerita pasal sakit perut tu...

brutal solo: ketnya waktu keja solat jumaat tak bule le nak mandi... tapi elok le amalkan makan lepas solat jumaat takde le mata tu kelat sangat nanti

sahrom: haram deme ni bole tingkatkan lagi kecanggihan penyampaian dakwah tu

macy: jangan kata firedrill kitorang ni pnah dengo bunyi loceng keselamatan, selamba deek je... bila bomba datang bru tau opis terbako

endiem: heee bulat mata pak imam kang

abg lanabulu: tu pon ramai juga yang terbaring, ate tengok kat masjid wilayah tu, banyak ort baik punya, gelap lagi tu

cekgu jang: tok katib pon satu hal, kalu orang muda hok baca kang dia brasa ati la pulok...

nick irfan: huuu tida dalam majlis ilmu masih dapat lagi sayap rahmat para malaikat tu

kak werdah: sama le kita.. lecture sampai pnah sound la kalu nak tido g la balikkk, nak wat camana tertido ni kat luar kawalan kita... tak berslaha selagi dia blom jaga.. heh!

zezebel: tul tu, buat macam member koi sampai langgor kete orang sebab syok sangat tido time memandu

skrin tu mungkin rendah sikit kot, jadik aklu ada orang semayang ke mesti le terlindung sikit

aanas: jangan la dok jauh ngat kang tak dapat sayap rahmat malaikat tu

kak intanrh: caiyuukk jangan la samapi balik tido sian kat penceramah tu kang dia pon balik tido juga

nerzhul: oak tak rasa nikmat time tido yerk... rugi la... camana rasanya mimpi bila dikejo antu gitu le rasanyanya datang time tido

nick irfan: heh sian kat tok katib bila orang dah bosan menda dia cakap yerk

manna_salwa: hooo mesti termasuk dalam kumpulan kaki tido time kuliah ni

mahira oya: tido mati takpe jangan tido terus mati takut takdan ngucap plak

pilihan

Melayu Hebat: kita genius la

siri tajuk tu pon dah menjadikkan sesetengah orang melayu rasa jelek - malu nak ngaku apatah lagi nak bangga dengan kemelayuannya. takpe, tu...

rodong