Selasa, 17 Ogos 2010

idop hanya sekali?

memanjangkan nasihat:

Daripada Aisyah radhiallahu ‘anha telah berkata: “Telah datang kepadaku dua orang tua Yahudi Madinah sambil berkata, sesungguhnya ahli kubur itu diazab dalam kubur-kubur mereka." Aisyah radhiallahu ‘anha menjawab, “Kamu berdua berbohong dan aku tidak mempercayai kamu." Lalu kedua orang tua Yahudi itu pun keluar. Tatkala masuk Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, aku bertanya kepada Baginda, “Ya Rasulallah! Sesungguhnya dua orang tua Yahudi Madinah telah berjumpa aku dan keduanya menyangka bahawa ahli kubur itu diazab di dalam kubur-kubur mereka. "

Bersabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, “Benar kata-kata kedua orang Yahudi itu, sesungguhnya mayat-mayat itu diazab sehingga didengar akannya oleh sekalian binatang. Aisyah radhiallahu ‘anha berkata, “Aku tidak melihat Baginda selepas solat kecuali (berdoa) memohon perlindungan daripada azab kubur”. (Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari)

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak 5 Kali

1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah membaca "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

23 orang adijauhari:

al-lavendari berkata...

Macama mana boleh ada orang yang tak percaya dengan seksa kubur !

Mazru Majid berkata...

salam aok,

rupenye patut la koi tak jumpe link ke blog aok..cari punye cari xde dlm senarai..panjang ceritenye weh..

koi da settle kan masloh te,link baru pun da buat..

maap la yak..koi x perasan weh

*selamat berpuase

anyss berkata...

Salam,
Saya tak setuju dengan rangkaikata "hidup hanya sekali" sebab hidup itu dua kali. Satu di dunia, satu lagi di akhirat. Yang sekali itu adalah mati (jarang orang mati dua kali walaupun ada kes berlaku). Jadinya rangkai kata yang sesuai adalah "Mati hanya sekali".

Disebabkan rangkaikata "mati hanya sekali" itulah mat rempit seronok merempit sebabnya mereka tak takut mati. Mereka lebih takut untuk terus hidup...

Sila abaikan pendapat orang mengantuk ini ya ;)

shameel Iskandar berkata...

Dalam hadis sahih ada menyebut( lebih kurang maksudnya) " Sesesungguhnya lubang kubur itu salah satu daraipada taman-taman syurga dan ia juga salah satu daripada lubang-lubnag neraka."

zulkbo berkata...

Salam singgah..moga sihat
orang di sini..selamat menjalani
ibadah puasa dengan penuh keberkatan
jua dari-Nya...
Yang nyata hidup pasti mati
maka selalulah mengingatinya..

en_me berkata...

insaff kanns..

IRIS berkata...

Baru saya tahu Koi itu saya.

Selamat berpuasa Cemomoi.

sahromnasrudin berkata...

salam ramadhan..kadang2 kita lupe mende yg pasti kerana sentiasa mengejar yg tak pasti...

CekWa berkata...

Salam..selamat berpuasa semuga bertambah keberkatan dunia akhirat..!!

alehkayong berkata...

salam ramadhan dan salam pekenalan,

org yang selalu ingat mati adalah seorang yang bijak...

n@jwamz berkata...

salam...

nice sharing... betapa pentingnyer bismillah dlm kehidupan kita..juz love d entry...simple yet rily meaningful....

noorlara berkata...

Setiap kali lepas sembahyang pohon doa dari Allah agar selamat dunia akhirat dan dijauhkan dari siksa kubut serta fitnah dari yg hidup maupun yg telah mati

jane berkata...

thnks untuk ni=)

NICK IRFAN berkata...

insaf baca entry ni.. thnkz! nice entry ni.. :)

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Salam Cemomoi,

terima kasih di atas ingatan.

zulkbo berkata...

Salam bertandang..
semoga sihat selalu
orang di sini..murah rezeki

maCy berkata...

kubur suda kata maliii maliii~

akuanakpahang berkata...

Salam bertandang semoga sihat dan ceria sentiasa - moral kita amat tukat pada azab kubur.

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

abg lavendari: manusia, selagi tak kena tak caya

mazru: takpe, koi pon tak reti ngat hok teknikal ni... saling bermaafan di bulan berkat ni

anyss: setuju tu.. apa pon soklan tu ada jawapan pada 'bebel' kat bawah tu

shameel: anda benar dalam menyampaikan maksud hadis tu

zulkbo: menginati mati tak sepatutnya menjadikan kita pasif

en_me: moga kita beroleh taufik dan hidayah Allah

iris: logaht pahang koi/keh/kass/kawan tu memang merujuk kepada saya

slamat beramadhan

sahrom: mengejar angan-anagn

cekwa: semoga Allah anugerahi kita semua dengan keberkatan ramadhan

alehkayong: tul tu, sebab orang yang inagt mati akan berusaha sebaik mungkin untuk dunianya dan dijadikan bekalan untuk hari pembalasan

n@jwamz: kita sokmo nak kena amal baru dapat berkatnya

kak noorlara: doa 'rabbana atina fiduyya hasanah walfil akhiratil hasanah' tu cukup merangkumi keperluan dunia dan akhirat

jane: semoga sihat n ceria sokmo

nick irfan: moga Allah berikan keberkatan di bulan yang mulia ni pada kita semua

azrina: saling berkongsi info untuk saling mengingatkan

zulkbo: tima kasih atas doa tu moga kita semua dilindungi dan dirahmati Allah

macy: lumah kata pigi daa kubo kata mali laaa

Aanas berkata...

salam tuan cemomoi,
pernah dengar ustaz kata dulu, amalkan baca surah Al-Mulk untuk mengelakkan siksa kubur..

iqbalsyarie berkata...

nice~gentle reminder!

cemomoi berkata...

aanas: ye le, dah lupa lak... tima kasih menambah info

iqbal: mengingatkan diri lebih dari orang lain...

Tanpa Nama berkata...

[url=http://seoservicemarket.com]seo services[/url]