Rabu, 15 Mei 2019

SYEIKH Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan: 

"Jika seorang pecinta telah sampai kepada kekasihnya, maka apakah masih ada kelelahan yang tersisa? Kelelahan akan berubah menjadi ketenteraman, jarak yang jauh akan menjadi dekat, yang ghaib akan berada di depan mata, dan semua khabar gembira akan menjadi nyata.

Dia akan mampu melihat segala rahsia-Nya, dengan begitu dia boleh mengelilingi negeri-Nya. Dia akan membuka seluruh gudang harta-Nya, serta akan membuka keluasan taman indah-Nya. Bukankah kalian akan melakukan ini dan Dia telah membuat berbagai permisalan untuk kalian, wahai manusia. Maka, orang yang mengenal isyarat Ilahi hanya ahli isyarat.

Wahai hamba, jika engkau melakukan zikir tanpa menggunakan kalbumu, hal itu sama seperti seekor unta yang kedua-dua matanya ditutup ketika sedang menumbuk tepung. Unta itu menyangka telah menempuh jarak berkilo-kilometer yang panjang, padahal ia tidak bergerak dari putaran tempatnya.

Celakalah dirimu, engkau berdiri dan duduk dalam solatmu, serta lapar dan haus dalam puasamu, namun tanpa ada sebiji pun keikhlasan dan tauhid.

Jadi, manfaat apa yang akan engkau dapatkan, selain kelelahan? Engkau mengerjakan solat, namun kalbumu melihat rumah-rumah orang, harta benda orang dan piring-piring tempat makan mereka. Engkau menunggu mereka memberimu hadiah, kemudian engkau memperlihatkan ibadahmu kepada mereka, serta menceritakan puasa dan mujahadahmu.

Wahai orang yang mempersekutukan Allah dengan makhluk-Nya, kamu bukanlah apa-apa! Maka, bertaubatlah daripada kesyirikanmu, baik yang halus ataupun kasar! Wahai orang munafik, wahai orang yang selalu riya', wahai orang yang selalu berpaling dari barisan orang shiddiq, ahli ruhiyah dan ahli rabbani, apakah engaku tidak mengetahui peringatan Allah dan Rasulullah?"

-- Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dalam Kitab Jala Al-Khathir.

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak