Selasa, 21 Mei 2019

selain pen dengan pensel, aku pnah gak melukih gunakan cat dan spray.

sorang kawan dari skoloh kuantan mempelawa aku joint venture bisnes lukisan dengan gunakan spray kat skoloh waktu tingkatan 6 bawah. fariz, kalu tak silapnya, dia budak jengka. dia la yang mengajo aku menggunakan spray dan jubin. masa tu skoloh kat pekan, pahang. dia cuma ngajo guna spray dan teknik tebuk dan tekap untuk gambo yang nak kita hasilkan. 


oleh kerana tak tahan dok situ, aku akhirnya cabut lari tuko skoloh kat temerloh. kat sini aku ajak classmate pompuan yang dok belakang aku untuk join biz. dorang just tukang market kat asrama je. di sini le bermula aku cambahkan dengan menggunakan lukisan cat untuk menjadikan lukisan lebih natural berbanding tekap macam budak skolah buat tu. 

berbekalkan rm20 sorang, aku akhirnya berjaya menjana sehingga rm500 lebih dalam beberapa bulan berniaga termasuk ketika program sukan antara sekolah-sekolah agama negeri pahang, masisupa. alhamdulillah, ble la buat duit poket blanja skoloh.

bila dah abih skoloh, ada gak aku terima tempahan kawan adik aku yang nak berniaga lukisan tu.. so aku amik upah je la. biz ni seskali aku buat juga lagi dan yang terakhir pada 2014. berniaga kecil-kecilan begini takde la untung banyak, sekadar suka-suka dan tunjuk skil kat anak-anak supaya dorang ble buat sesuatu yang lebih baik. kekadang dapat gak terapkan sifat berniaga kat anak-anak dan bio dorang mengerti tentang 'bukan senang untuk idop senang!'

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak