Selasa, 21 Mei 2019

IMAM Al-Ghazali memberi nasihat:


"Sesunggunya ALLAH SWT berfirman, "Dan, hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok."
- ( QS 59: 18).

Jadi, apa yang telah engkau kerjakan untuk menghadapi Hari Kiamat? Ketahuilah wahai manusia bahawa nasfu mendorongmu kepada keburukan yang telah dipersiapkan oleh Iblis untukmu. Syaitan juga akan mencari kekuatan pada dirimu melalui hawa nafsu, kerana itu janganlah tertipu dan menipu dirimu sendiri. Jangan pernah tergoda oleh khayalan dan tipu daya syahwat."


Nabi Sulaiman a.s. mengatakan: "Sesungguhnya orang yang mampu menguasai
nafsunya itu lebih baik daripada seorang yang menaklukkan kota seorang diri."


Sayyidina Ali bin Abi Thalib mengatakan: "Tiadalah aku dan nafsuku melainkan seperti penggembala kambing. Ketika menggiringnya dari satu sisi, mereka akan menyebar kembali dari sisi yang lain. Barangsiapa yang dapat membunuh nafsunya, maka dia akan terlipat dalam kain kafan penuh rahmat dan terpendam dalam bumi kemuliaan ALLAH. Sebaliknya, barangsiapa membunuh kalbunya yang suci, maka dia akan terlipat dalam kain kafan kutukan dan terpendam dalam bumi penuh siksaan ALLAH."


Kerana itu, Yahya bin Muadz Ar-Razi memberi nasihat: "Perangilah nafsumu dengan ketaatan dan riyadhah (olah batin)."


Menurut Imam Al-Ghazali, riyadhah dimaksudkan adalah mengurangi tidur, sedikit bicara, sabar dengan gangguan manusia, dan sedikit makan. Daripada sedikit tidur akan lahir kebersihan hati daripada keinginan nafsu. Daripada sedikit bicara akan lahir keselamatan daripada berbagai bencana. Daripada kesabaran menghadapi gangguan manusia akan melahirkan kejayaan. Daripada sedikit makan akan terbunuh nafsu syahwat, kerana banyak makan menyebabkan kerasnya hati dan hilangnya cahaya hati. Cahaya hikmah adalah lapar, sedangkan kenyang akan menjauhkan kita daripada Allah."
 
 


--- Imam Al-Ghazali dalam kitab Mukasyafatul Qulub.

0 zmn org suka mengomen:

TeRhAnGaT

get this widget here

nyinggoh borok ngekek

mai la slalu

Blog Archive

TerHangiTTT

SuaM KukU

tutorial kongsi panduan untuk beginner easy rider

sharing is caring bio sampei garing  utk sapa yg nak join geng kangkang@ketiak nampak