Selasa, 3 Mei 2011

jawatan kosong?

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang sabar. (maksud surah Ali Imran:142)

selepas saploh tahun mencari, hari ni diumumkan "keadilan akhirnya ditegakkan..."

ironis tul kenyataan tu dengan segala kecanggihan dan kehebatan negara polis ni. ibarat menangkap tikus dalam rumah. dikepung segala penjuru, guna spray, bongkar segala kain baju, piuk belanga dan sebagainya punya la seksa nak tangkap...

Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.(maksud surah Ali ‘Imran, 3:169)

nabi s.a.w. memberitahu kita takde orang yang dah mati nak idop balik untuk merasai sekali lagi kematian kecuali orang yang syahid. tapi kerana ati berkarat dengan hubbud dunya, maka kita sering kabur dan digambarkan betapa jihad dan syahid suatu yang taboo.

Karena itu hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. Barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan maka kelak akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar. (maksud surah An-Nisa’:74)

namun tak dapat dinafikan bahwa menuntut ilmu juga sangat penting dan sebahagian daripada jalan jihad. agar dengan ilmu tidak le kita dikotak-katikkan. tak le guna senapang patah nak ngadap roket musuh. al-Quran mengingatkan kita bahawa hendaklah sebahagian orang pergi menuntut ilmu di kala sebahagian yang lain pergi berjihad di jalan Allah. wallahu 'alam

http://almuhajirun.net/2011/04/pandangan-hidup-antara-islam-dan-barat/

19 orang adijauhari:

So Shy Lady berkata...

Ok jgn putus mnuntut ilmu hingga akhir nyawa!

Cik SHiNJU berkata...

Kalau betul la mayatnya dicampak ke laut...ape beza Amerika dgn Osama yg dikatakan pengganas?

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum sahabat...

Di dalam mencari ilmu kata guru saya, jika nyata ada seorang itu memang sudah banyak ilmu tetap juga istiqamah mencarinya (menuntut) sehingga ke akhir hayatnya, kedudukan derajatnya hanya berbeza satu sahaja dengan para Rasul dan Nabi.

Kakzakie berkata...

Oleh kerana hubbud dunya ramai yg lahir sebagai umat Islam turut terperangkap dgn kolaborasi yg terbelit-belit.

Yg dah tegak mahu dicari jalan utk dibengkokkan. Masya-Allah kekadang rasa sesak nafas kita melihat kerenah tak habis-habis....

akuanakpahang berkata...

Salam, itu kehidupan dunia.

werdah berkata...

Assalamu'alaikum Cemomoi

Kurang ilmu memusnahkan kehidupan akhirat, lebih-lebih pula cintakan kesenagan dan kedudukan yang disangkanya kekal.. Mudah2an kita tidak tergolong ke dalam golongan yang jahil

Lana~Bulu berkata...

Rasanya puak usa ni tipu je kot..?
masakan bukti besar tu dihumban ke dalam laut saja..tak menasabah langsong...lagi pun janggut dalam gambaq tu tak de pun uban kat depan tu..hhmm

endiem berkata...

Amerika dah ada penganti... Gadaffi pulak dah..

diana berkata...

keadilan atau dendam??
nampak lebih kepada membalas dendam..

munna berkata...

Tak pernah jemu menuntut ilmu... lepas ni sapa pula mangsa Amerika yg seterusnya...

shameel Iskandar berkata...

skrg ini umat islam cuba dijauhkan dari istilah jihad, malah di mesir sendiri AS, cuba mendesak pihak al-azhar agak memansuhkan istilkah jihad dlm sukatan pelajaran.

Andainya jihad sudah lentur, maruah umat islam pasti dilacur oleh golongan kufur.

Miecyber berkata...

Untungnya orang yang mati syahid..


Atap genting dari tiub ubat gigi

Penemuan Saintis Islam

shaniza berkata...

Tipu daya Amerika mcm tipu daya syaita juga. Tak boleh percaya!

Yastro berkata...

US diperintah dr belakang oleh puak zionis..sesiapa pun duduk dikerusi no1 pasti kene mengikut telunjuk mereka...
Insyaallah sinar islam pasti berkembang tanpa tertahan juaa...

Cempaka R.Minta berkata...

hiii
setuju..berjihat utuk agama

sahromnasrudin berkata...

yg pasti..pengikutnya akan kembali bangun huhuhhhh

iszieylyanziy berkata...

carilah ilmu hingga ke negeri cina :)

Hisyam Nozi berkata...

Mati syahid patut menjadi impian setiap orang islam

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

So Shy Lady: utlubul ilma minal mahdi ilal lahdi - dari buayan hingga liang lahad

Cik SHiNJU: dorang kompom ganas, kita hanya pengganas disebabkan keganasan berbanding mereka yang memang ganas

Abd Razak: menangis para makhluk Allah yang lain bila seorang alim meninggalkan dunia ini

Kakzakie: ya Allah peliharalah kami dan keluarga kami dari sebarang kesesatan hidup beragama

akuanakpahang: dunia yang akan menyaksikan kita menangis di dalam perutnya

kak werdah: aminnnn! nak menjadi orang kaya yang zuhud ya Allah ujian maha besar

abang Lana~Bulu: semenjak terbitnya nama usama bin laden ini, hati saya berkata mereka mencipta ikon pengganas seperti mana orang tua kita mencipta ikon hantu untuk menakut-nakutkan anak-anak. ikon tak bule mati sebab nanti abih la modal nak buat gempak

endiem: deme ter tak pnah berenti.. kita punya nasib je tak tau lagik

diana: kerana Allah dah peringatkan bahwa mereka tak pernah redha kepada kita sehingga hari kiamat

munna: sapa yang bodo dan takmoh menuntut ilmu akan dicucuk idong... yahudi gelar kita ni goyim (lembu)

shameel Iskandar: semoga kita tak lena dibuai momokan kuffar tu

Miecyber: kalo tak dapat syahid kubra, syahid dunia atau syahid akhirat masih ada

shaniza: tapi kita suka dengo macam dengo tok dalang bercerita

Yastro: semua orang tahu hakikat tu tapi semua orang buat tak tahu jugak....

Cempaka R.Minta: kerana kita hidup untuk memelihara agama Allah supaya bumi ini makmur tanpa ada pertumpahan darah

sahromnasrudin: lagi kena tindas lagi le memberontak, sapa pon akan begitu juga

iszieylyanziy: yeps! cina memang advance baju kawin raja omputih tu bersepah jual tepi jalan... malu aihhh

Hisyam Nozi: begitu le sekira-kira yang patut... cuma istilah jihad tak terlalu disempitkan...