Isnin, 4 April 2011

beri laluan IKLAN jap

ari tu korang baca, kan paper tentang budak dilanggar keta api? persamaan antara bapaknya dengan aku ialah kami sama-sama pnah mimpi eksiden dan mati.. rasanya hampir sebulan yang lalu, aku tengok tangan aku putus dan bercerai-berai. bila crita kat kawan, dia kata tu tandanya aku panjang umur!

taknak la crita pasal anak... sebab bila memikirkannya macam tak logik lak... jatuh tanpa sebab dan tanda yang dapat ditangkap dek akal dan pengalaman... bila tanya dia selepas dua hari dalam trauma, dia kata ada budak tarik dia... takde sentakan atau respon sama ada dari adik dia yang dok depannya ataupun terasa senget/berat masa kita bawak motor... eh! tercerita jugak hek! tapi apa pon tetap tima kasih kat semua yang mendoakan kebaikan untuk kami sekeluarga. ati pon lebih damai bila dah buat x-ray. semoga Allah jauhkan sebarang kemudaratan kepada kami.

*******

seblom iklan ni bakal menempek kat blog ni, nak tolong orang promot jap ni...

ni hadis mursal yang bertaraf dhaif tapi glamer orang kita gunakan. “9/10 rezeki itu datangnya daripada perniagaan.” (Hadis riwayat Tirmizi)


memang perniagaan tu sunnah yang pernah rasulullah s.a.w buat sewaktu kecil baginda dan kemudiannya membawa pula kafilah dagangan siti khadijah r.a. sebelum baginda s.a.w berkahwin dengannya.


rasulullah s.a.w juga pernah mengembala kambing. korang pnah rasa camana nak hendel kambing... sakit jiwa jugak rupanya... yang jantan semedang nak nanduk kita... jadik untuk coolkan kambing tu bagi la pelet ni... kalau lembu makan palet kat tangan, argh! terasa cam layan kucing plak walopon sesekali geli-geleman kat lembu yang nyondol-nyondol manja... ngeh3x seronok jugak tau kalu dok bermesra dengan alam ni. takde le sesakit kepala macam dok opis.


sesapa yang dok bela lembu dalam skala yang besar eeelok le mencuba bisnes ni. sebab selain untuk kegunaan sendiri bole le jugak menjadi agen penjual di kalangan rakan-rakan di kawasan berkenaan.

apa pon kalu berminat bole le tanya sendiri tuan tanah (bukan melalui aku, kang korang kata jadik orang tengah lak):

en. adznizan md wal
013-3434 504
atau erlarge je gambo tu supaya mata lebih sihat menatapnya

pic 1: kompom buatan malaysia,
pic 2: jangan tak kenal rupa palet tu
pic 3: garam bukit untuk lembu minum

27 orang adijauhari:

akuanakpahang berkata...

Pencen2 esok entolah kut kawan nok membela lembu boleh cari bender nie:)

Kakzakie berkata...

Assalamualaikum cemomoi,

1. Moga bujang tu beransur sembuh. Anak kecik masih bersih dia boleh nampak apa yg kita tak nampak. Kejujuran darinya 99%. Kena berhati-hati.

2. CK... macam brand talipinggang dan handbag pulak dah. Tapi kakak akan usul jugak kat cik abe kakak man tahu dia minat.

zaty luvlianncezzz berkata...

uiksss da benda tarik dy?? cm mistik je huhu

*gempur cni:D
uso0ppp whilcha bgoss dr sam??

zulkbo berkata...

salam..
seandainya berpeluang
meniaga molek di teruskan
perniagaan sendiri dah tentu
keuntungan lebih berbanding
kerja makan gaji

So Shy Lady berkata...

syukurlah ati dah quite ok.
moga djauhi dr malapetaka, amin

;D

Hisyam Nozi berkata...

Dulu pernah ada bela kambing. Tapi lepas dah banyak rumah orang tak bela dah. Sebab nanti makan bunga orang nanti tak pasal-pasal kena marah.

Aanas berkata...

hmm, tak mustahil apa yang anak cakap tu.. orang kata menda2 mistik ni suka ngan budak2, nak buat kawan agaknya.. apa pun, next time be xtra careful la ye..

tak minat lembu kambing idup, busuk weh.. heheh.. tapi ada kawan yang bela lembu secara komersil di nilai, nanti boleh la war2..

suri solehah berkata...

salam..selau duk pk nak jadi pengembala huhu..tapi hajat tak kesampaian

iqbalsyarie berkata...

OOooooo... tahu! tahu! Dan terima kasih abang pasal berkongsi hadis tu.. baru tahu susur jalur sanad hadis tu :)

Cikgu Jang .. berkata...

nak untung lagi, bela orang....hehehe bab kate Husin lempoyang, "jual orang lebih untung dr jual unta...."

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

salam lembu binatang antarabangsa ..salut sapa yg bela

Miecyber berkata...

Iklan menarik...

Sudah banjir di timpa saman

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Moga anak sdra terus sihat..

Teringin juga nak ikut sunnah Rasulullah bela kambing..

sahromnasrudin berkata...

assakamualaikum

ini bukan iklan berbayar kan????

shameel Iskandar berkata...

Salam cemomoi.

Pertamanya terima kasih ats perkongsian ttg hadis tu, ni fist tym saya tahu kedudukkannya yg dhaif, tentu sahaj ada masalah dari segi sanad or matannya. Jadi ia tidak boleh digunakan dlm penetapan hukum, krn penetapan hukum hnaya memerlukan hadis yg sahih.


Kembali kpd ceriter lembu, dulu ayah say ada juga bela lembu, bela utk suka2. Tapi syg tym tu pelet tak diperknalkan lagi. kenalah cerut rumput hari2.

dyea irdina berkata...

arwah bapak saya mmg peniaga pelet kmn lembu dan ayam..dan sy masa lepas spm pernah jd pekarja bapak sy...hahhaha terkonang konang

maCy berkata...

salam cemomoi.

nauzubillah lah benda2 macam tu. mimpi gangguan syaitan kan..

ummu berkata...

assalamualaikum bro from cemomoi

semoga anakanda bro sihat2 dan dalam lindungan Allah jua.Alam kejadian Allah ini penuh rahsianya, kan bro.

ingin bicara lagi tapi tak tahu nak mula kat mana...
sekian, wassalam.

Yastro berkata...

Bab2 mimpi mmg susah nak percaya kecuali satu jer...

Gua pernah merasai/mimpi tersesat di bandar Raub..seharian...dr pagi sampai senja...
akhirnya gua ingat jalan kembali...
Ehh...
gua kat sepital la..gua gi kesepital Raub, sampai2 jer terus tersedar...




Note:Masa tu gua kene demam kepialu...dh 3 hari tak sedar.

Cik SHiNJU berkata...

As salam...

Uik,goner gaya dia boleh jatuh gitu yek..Mujur xdok kecederaan dalaman yek..Alhamdulillah...

Koi minat bela lembu ketnye malas nak jaga..Kang tak pasal2 lembu kena takik sbb masuk kebun org..huhuh..

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Semoga hero kecik aok sihat hendaknya.


tak nak percaya ala-ala mistik ni tapi bebudak kecik mana pandai bohong.. ye tak ?

Sham berkata...

insyallah panjang umur tu...susu kambing tak jual ke...?glamer kat kedai mamak skang...heee

Woofer Storm berkata...

minat dgn bisnes tapi tak tahu nak bisnea apa..

idea buntu..heheeee

Jejaka Desa berkata...

Koi pernoh juge bele lembu kambing.Kitnye tak daye weh.Orang sapu sokmo.

Ati Masrif berkata...

tertinggal ketapi kita ni

semoga cemomoi sekeluarga
sentiasa sihat

NICK IRFAN berkata...

sy x reti bela lembu tp rekemen kat kwn boleh jgk ni..

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

akuanakpahang: time pencen baru nak buat takut tak dan sebab banyok hok nak namboh bini je... maklum le baru dapat ganjaran service

Kakzakie: harapnya tidak le yang mistik tu

ck heee memang brand henbeg pompuan tu... ketnya yang ni nak test kat ternakan kot dorang pon berkenan.. kalu berminat terus je kontek pembekal tu mana la tau kot terbuka pintu rezeki memasing nanti

zaty luvlianncezzz: takmoh bergantung ngat dengan crita cenggitu... berantu kita dibuatnya

zulkbo: eelok diasuh anak-anak supaya kita jadik bangsa penniaga pulakkk

So Shy Lady: tima kasih, hendaknya makbulle doa tu... amin!

Hisyam Nozi: kambing tak terjaga cenggitu bukan takat maki dek orang yang lebih risaunya bila kita nak korban/akikah pon tak bagus sebab syubhah amakn tanaman orang

Aanas: harap yang mistik tu khayalan je la...

kambing memang busuk sebab tu jadik perumpamaan tapi bisnes tu tak busyukkk... eelok juga dipanjangkan pada kengkawan yang berminat

suri solehah: tengok cam senang tapi bila dah buat nak bergenang juga air mata

iqbalsyarie: heee... tu pon gugel juga sebab masa blajo dulu tak semua hadis kita tau sanadnya

Cikgu Jang: heh! memang lumayan temasuk hukumannya...

brutalsolo: untung la jadik lembu, bole naik kapal gi negara orang

Miecyber: cari makan...

Abd Razak: tima kasih atas doa tu

akhir zaman ni, kalu laksanakan sekecil-kecil sunnah pon sangat besar ganjarannya

sahromnasrudin: stakat ni tokey takde offer nak bayo heee.. tak masyuk laaa

shameel Iskandar: sama le kita, kebetulan bila gugel hadis tu... sebab kekadang kita ambil hadis tanpa rujuk matannya tu yang jadik camtu... bila dah tau ni kena la bagitau orang lain juga

dulu kita bela lembu untuk keperluan sendiri... la ni orang sibuk nak cepat, cepat beso cepat jual tu yang lembu pon makan mewah

dyea irdina: ada orang sambung ke bisnes tu... orang melayu kena berubah jadik peniaga dan turunkan pada generasi dia juga

maCy: harapnya gitu le... tapi kalu takdir camtu kita hanya mampu berdoa supaya mati dalam husnul khatimah

ummu: tima kasih atas doa tu... moga Allah berkatinya

susah juga nak caya atau tak. cuma jangan menjadikan pergantungan tersebut sampai membawa kepada kesyirikan dah le, kan...

Yastro: ooo... ingat, kan caya kat mimpi basah ke...

Cik SHiNJU: alhamdulillah dah x-ray tu lebih tenang le sikit bila doktor kata ok je

tu memang cabaran bila ada ternakan ni

azrina: alhamdulillah dah sihat nampaknya... nak caya pon susah apa yang penting dia dah sihat dan harap tak trauma le

Sham: nabi kita minum susu kambing, susu lembu tak kot?

Woofer Storm: kalu memikir banyak tak jadi satu pon sebab bila nak jual itu, orang dah jual, nak jual ni pon dah ada orang jual... hoh! jangan jual diri sudohhhh

Jejaka Desa: sungguh la orang sekarang ni manjang nengok orang punya tu reta dia aje.. sesuka ati je ngambik yerk

Ati Masrif: dak aihhh... n3 tu masih ada terpapar bule baca sekali gus... apa pon tima kasih atas doa tu

NICK IRFAN: tima kasih jangan lupo blaja dengan member tu bela lembu... hemmm cari pengalaman baru...