Isnin, 21 Februari 2011

kabur dalam idop

semalam ada lagi ceramah maulid nabi s.aw.

"orang melayu lebih sibuk nak dengo crita camana orang bukan islam dapat hidayah. macam la orang melayu tak perlukan hidayah... seolah-olah hidayah hanya perlu untuk masuk islam je. satu masa saya dok tanya kat sorang muallaf tentang doa qunut, paham ke apa dia baca? dia kata, bahasa arab mana la dia reti lagipon dia baru je masuk islam"

"ok le, cam tu kita tanya kat mukallaf ni plak (orang melayu yang dah 30 tahun islam - sejak lahir). bole tolong bagitau kawan muallaf kita ni tak makna doa qunut yang kita baca tiap kali subuh tu?"

huu soklan tu, aku pon akan jawab sama macam melayu tu jawab, "ntah la ostat, saya pon tak tau! saya ikut je"

maknanya kita lebih teruk daripada muallaf tu, sebab kita ni dah seumur idop islam berbanding dia yang baru masuk islam... dah macam burung kakatua rupanya...

"hidayah kena cari..." kata ustaz bekas sami besar hindu tu lagi

...

pnah dengo orang buat teka-teki ni? "kecik-kecik dia gelap, dah beso putih lak..." sapa bule jawab, jawab je dalam ati. nak jawabannya, klik di bawah ni.

video

27 orang adijauhari:

akuanakpahang berkata...

Salam, payah weh.. kalau tanya bab gitu.. silap2 alfatihah pun kita tak tau maknanya :(

Cik SHiNJU berkata...

As salam...

Mmg terasa malu ngn muallaf..
Ada yg lebih berilmu dr mukallaf..
Cthnya Ust Dr Ridwan Tee dgn Ustaz Farid Ravi...

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum...betul tue..iman perlu dipelajari..bukan diwarisi..

kita nie byk kekurangan ( saya la maksudnya) tetapi tak nak belajar cara nak atasi kekurangan itu

Mazru Majid berkata...

ade segeleintir org melayu islam pada nama sj?mungkin la kot..

Maaf lama tak ke blog aok bang..

Jejaka Desa berkata...

Moh la kite belajo lajo.

Abd Razak berkata...

السلم عليكم ورحمة الله

Benar tu, kebanyakkan ceramah agama bilangan orang yang hadir lebih ramai dari yang hadir ke majlis ilmu agama, padahal majlis ilmu itu lebih utama.

ikan emas berkata...

1) IE pun sama...dah berpuluh tahun tak faham makna doa qunut..

2) nak jwp teka teki tu;

MJ kan ????

ha..betoi..kena belanja IE !

LIPISLADY berkata...

Assalamualaikum,
Kalau tak tahu maknanya, sama-samalah kita cari maknanya semua bacaan dalam sembahayang tu, kalau baca saja tak tau maknanya macam berjalan dalam gelapah kita.

zulkbo berkata...

salam..
Koi sangat mengagumi Ustaz Farid Ravi Abdullah kerana sebaik sahaja memeluk islam beliau begitu bersungguh2 mendalami agama Islam dan akhirnya berjaya menjadi muslim contoh..

Miecyber berkata...

Insaff....

236 pulau di Malaysia belum ada nama

iqbalsyarie berkata...

best artikel ni! saya pun aneh dengan bangsa saya. Terlalu banyak bercakap, tapi sedikit berbuat. Saya juga :(

hidayah! kami perlukannya

shameel Iskandar berkata...

Hidayah milik Allah. Sebab tu Abu Talib yg rapat dan akrab dgn Nabi SAW pun mati dlm kekufuran. Tapi umar al-khattab yg bencikan baginda mudah pula menerima islam setelah mdgr dan mmbaca surah Taha.

Mmg adakalanya muallaf ni lebih hebat dari penganut islam secara keturunan. Ia amat memalukan islam keturunan.

manna_salwa berkata...

hidayah akan dtg pd yg mencarinya..

Hisyam Muhibah berkata...

masalah : kita tidak sedar yang diri kita tidak selamanya mendapat hidayah. hidayah perlu dicari.

Nafisa81 berkata...

mase zaman sekolah dulu hapal..tapi hapalan di mulut kalau tak diamalkan lama lama lupa..kena pulak byk sgt karoke lagu siti..

mida bushuk berkata...

pernah mida terdengar firman ALLAH yg berbunyi begini .
Jika kamu memilih untuk membuat kejahatan aku akan memeberikan kamu peluang untuk terus melakukan kesalahan itu .. .
lebih kurang laa. . .mmg la .itulah sebab da buta hati .

Yastro berkata...

Seriusss....gua termenung dari semalam pasal entri aok ni cemomoi...

si para para berkata...

tak lepas lagi la asas kalau macam ni...

Mohamad berkata...

Itu yang kabur.. banyak juga yang buta terus. Lagi susah nak diajar..

Werdah berkata...

Assalamu'alaikum cemomoi

Semua makhluk yang Allah cipta semuanya diberikan hidayah (fitrah).. kemudian kita manusia kena minta tambahan hidayah, sebab itulah Allah suruh kita 'ihdina' kemudian ihdina apa? itulah siratal-mustaqim. Itulah hidayah yang terpenting untuk bertemu dengan Allah.

Kalau tak dapat tambahan hidayah samalah kita macam pokok, binatang yang melata.. dalam al-Quran pula ada 7 golongan orang-orang yang tidak diberi (tambahan) petunjuk.

iaitu Az-Zaalimin; orang-orang yang zalim
Al-Kafiriin; orang-orang yang kufur
Al-Faasik,Khianat,Orang-orang yang sesat, Pendusta, dan Orang-orang Musyrik. Jika ada sesiapa yang nak baca bolehlah baca di sini http://permatainn.blogspot.com/2010/02/orang-orang-yang-tidak-diberi-petunjuk.html

Bagi kita alhamdulillah kita dah diberi petunjuk namun kita perlu berusaha dan sentiasa memohon petunjuk supaya tetap berada di atas jalan yang lurus.

Ati Masrif berkata...

adeehhh...terkena

tahu hafal saje

makna memang tak tahu..

semoga ada lagi masakan


Jom baca: CARA LETAK LINK ENTRY DALAM KOMEN ANDA

nelly berkata...

Video tu best .

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

kita masih mualaf berbanding arab suadi

So Shy Lady berkata...

assalam,

hmm...kdg2 yg nmpak smpurna di mata kita blum tentu smpurna di mata Tuhan

kdg2 yg nmpak buruk di mata kita blum tentu buruk di mata Tuhan


jadi, sblum izrail mjemput, marilah kita koreksi kkurangn, klemahn n kburukn diri kita sndiri dhulu drp kita koreksi kkurangn n klemahan org lain.jauhi bprasangka buruk.

light 0F happiness berkata...

salam

cmne nak khusyuk dalam solat kalu x tau makna..

noorlara berkata...

Betul tu setengah dari setengah kite atau rata-rata kita tahu sembahyang tapi yg dibaca tak tahu makna, mana nak khusyuk dalam sembahyang tu. padahal dalam sembahyang hari hari kita doa
1) Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
2) Warhamni (sayangi aku)
3) Wajburnii (tutuplah aib-aibku)
4) Warfa’nii (angkatlah darjatku)
5) Warzuqnii (berilah aku rezeki)
6) Wahdinii (berilah aku petunjuk)
7) Wa’Aafinii (sihatkan aku)
8. Wa’fuannii (maafkan aku)

Kesian sungguh kite hukhukhuk

cemomoi berkata...

assalamualaikum;

kabur dalam idop...
napa mekel jeksen?
1. kabur antara hitam dan putih
2. kabur dari segi hidayah, jap kata islam jap kata blom lagi (kalu lagu yang tak dipublishkan tu macam dah muslim... moga dia menemui hidayah Allah)
3. punca kematiannya pon masih kabur

...

akuanakpahang: sekurang-kurangnya kita paham makna keseluruhan pon ok gak kalu tak dapat setiap patah perkataan

Cik SHiNJU: bole le jadikan sifu

sahrom: tunggu pencen baru nak bukak kitab balik

Mazru Majid: ye le tu... sebut nama je rasa cam islam, ketnya pakai gelang, rantai ngalahkan hapa tak tau le

Jejaka Desa: tuntut ilmu dari buaian hingga lubang kubo

Abd Razak: kira blom dapat hidyah ustaz tu kabo

ikan emas: heee tang teka-teki, cepat je dapattttt

LIPISLADY: kena cari lampu penyuluh supaya tak tersandung dalam solat... melelong je fikiran ter

zulkbo: tapi ustaz sorang ni, ust. fitri bole tahan juga... dia kabo al-hafiz kitab hindu!

Miecyber: kembali ke pangkalan jalan bukak balik mmuqaddam

iqbalsyarie: doa 'senjata' orang mukmin. moga dengan doa tu Allah akan berikan kita hidayah

shameel Iskandar: yang peliknya manjang kita nak panggil dorang muallaf sedangkan kita lagi teruk pemahaman agama daripada mereka

manna_salwa: man jadda wajada...

Hisyam: malu kat dorang tu

Nafisa81: lagu siti yang tahun 97, apa ke tajuknya, jerat percintaan ke apa? tu pon hapal lagi heee

mida bushuk: sendiri buat sendiri tanggung... dah dikhabarkan akan balasannya, kan?

Yastro: tu yang koi termenung bila ustat tu kabo... eelok le kita renung-renungkan dan slamat beramalllll

si para para: masa ada kesempatan seblom mata terpejam terus

cikgu Mohamad: jangan jadik cerdik tak bole ikut bodo tak bule ajo... kantoiii

kak Werdah: tima kasih kongsi ilmu ... moga kita akan ditunjukkan jalan hidayah Allah sepanjang idop ni

Ati Masrif: masa tak tunggu kita, kita kena kejo dia... jom blajo dengan tok guru (jangan baca buku je, kang takut tersesat tanpa panduan)

nelly: ala gambar tu orang lain punya, kita tolong tacap sikit-sikit je...

brutalsolo: takpe blom terlambat untuk kita pulak bangkit sebagai bangsa yang akan memimpin islam

So Shy Lady: moga pilihan kita menjadi indah di sisi Allah biarpun hina di sisi manusia

light 0F happiness: hati pon mau bersih daripada sifat mazmuhmah, ustaz tu pesan

kak noorlara: aaa... terang lagi jelas info tu... moga kita akan lebih rajin mengaji agama lepas ni