Rabu, 19 Januari 2011

makan di kala lapo...

Post oleh : budak cemomoi | Rilis : 10:58:00 PG | Series :
"mama... adik demam!" dalam pelat dia gagahkan juga diri bercakap.

"ye ke adik demam?" lembut suara sambil menjeling roti kat tangan si kecil... "haa tu la asik makan roti tak brenti, dah tak abih... alasan la tu..."

adik buat muka seposen. mula la nak cememeng.

"sekarang, g bagi kat abang-abang ko. sapa bole tolong abihkan..." abangnya yang 4 orang dok ralit tengok tv terus menikus. satu arahan dalam paksaan. adik merayu pada setiap orang suruh abihkan roti gardenia (tolong promosi sikit) yang disapu dengan 'kaya'. unjuk pada chaid, chaid buat bodo sampai adik menangis tersedu-sedu.

"chaimmmmm..." adik menyondol bahu abang yang ketiga pulak. angah cepat-cepat mengesot buat tak dengo. bila sua pada along, "uweeek...!!!" along buat aksi geli-geleman macam nak muntah.

sudahnya adik mengendeng semula kat mama sambil menangis syahdu. dia tau bala apa akan menimpa kalu ketahuan dek ayahnya nanti. "sekarang, baik korang tolong abihkan. kalu tidak lepas ni jangan harap ayah beli roti..."

sudahnya, "adik!!! bagi chaimmmm..." chaim jadik penyelamatttt.

aku tergelak je bila dengo report. memang pantang tul makan tak abih lepas tu main buang tak tentu arah. ayat biasa kat dorang, "lain kali amik sikit-sikit. biar bertambah, jangan tak abih. haaa korang tengok tu (tunjuk kat program tv cam 'Bersamamu'). orang lain menangis nak dapat makanan, korang ikut suka je buangngggg yea!"

pssst: semenjak-dua menjak ni memang hari-hari kena beli roti. nasik pon dah tak laku...

google+

linkedin

22 orang adijauhari

Tulis orang adijauhari
avatar
19 Januari, 2011 12:38

Kata org kalau makan roti sokmo badan tak gemuk tapi kalau pompuan badan boleh kembang kaco :)

Reply
avatar
Werdah
Admin
19 Januari, 2011 12:52

Salam..

Ya lah makan bila lapo.. teringat juga iklan ubat gigi.. sepanjang-panjang berus diletaknya ubat gigi.. jadi apa lagi cepat habis ubat gigi...

Reply
avatar
Abd Razak
Admin
19 Januari, 2011 13:34

Assalamualaikum...

Ada penyelamat dan tukang abiskan makanan orang tak abis...:)

Reply
avatar
19 Januari, 2011 14:19

assalamualaikum..kdg2 kalau tak lapor tetap kne makan gak takut kne gastrik huhuhhh

Reply
avatar
NICK IRFAN
Admin
19 Januari, 2011 15:08

sian adik tu sapa xnk layan dia..

Reply
avatar
munna
Admin
19 Januari, 2011 15:26

nasib ada abg chaimmmm.. selamat adik...anak munna pun suka roti tapi dia nak yg ada krim tu aje yg kosong tak mboh lalu makan..

Reply
avatar
Jejaka Desa
Admin
19 Januari, 2011 15:32

Kecik2 dah reti makne jangan membazir.Alhamdulillah sampei ke besor la gitu hendok nye.

Reply
avatar
Aanas
Admin
19 Januari, 2011 17:59

aiyo, appak manyak garang oo... buat den terkedu jap, sebab selalu anak2 buang2 jer makanan.. kalo kata tak habih jer, ummi kata, gi buang dalam tong sampah, tak pun kata, gi letak dalam sinki.. nampaknya lepas ni kena didik cam tu gak lah, supaya jangan membazir..baguih baguih..

Reply
avatar
zulkbo
Admin
19 Januari, 2011 20:00

salam..
rasanya koi pun suka
makan roti mengganti
makan malam koi dari nasi

Reply
avatar
shaniza
Admin
19 Januari, 2011 20:34

Salam..
Kat rumah saya pun ada 2 tukang perabih.. tapi badan dua-dua dah makin kembang..

Reply
avatar
azieazah
Admin
19 Januari, 2011 23:39

Uishh naper ler kita tak berjiran yer.

Sebab kat rumah saya, beli roti sebantal panjang, belum sempat didih air, roti dah tinggal plastik jer!

Reply
avatar
si para para
Admin
20 Januari, 2011 00:04

hehe tukang perabih jugak yang dapat nama...

membazir tu geng budak itam yg tanduk dua..

Reply
avatar
kiwi
Admin
20 Januari, 2011 01:35

kiwi suke mkn roti kcik2 dlu..nasi pn kurg..kiut je bg alsn..adik demam..hihi

Reply
avatar
Mohamad
Admin
20 Januari, 2011 01:48

Salam cemomoi..
Bagus mengajar anak begitu...

Ibu dan bapa saya sangat pantang jika makan nasi tak habis. Biasalah.. orang kedah, rezeki datangnya dr padi...

Tapi syukurlah... kami telah diajar jangan membazir. Kalau dah tahu tak habis jangan ambil banyak, jangan jadi tamak...

Reply
avatar
20 Januari, 2011 09:33

Meriah kan, tengok kerenah anak-anak...:D

Reply
avatar
Sham
Admin
20 Januari, 2011 12:11

bagus abang jadi pembela pada adik-adiknya...'aku kan abang...'

Reply
avatar
Kakzakie
Admin
20 Januari, 2011 14:54

Salam cemomoi,

Anak-anak sekarang sebenarnya dah terlalu mewah. Tengoklah nasi pun dah tak pandang. Roti gardenia pun hulur sana-sini. Free pun tak mahu.

Kitalah yg kena kenalkan mereka dgn kesusahan org lain utk mereka mensyukuri kemewahan yg diberi olehNya.

Reply
avatar
relevan
Admin
20 Januari, 2011 16:17

Makan ruti cicah air kupi ..

Reply
avatar
cemomoi
Admin
20 Januari, 2011 22:44

Assalamualaikum:

akuanakpahang: koi kena cuba le nampoknya ter

Werdah: hee kalu setiap orang guna setahun, mau tutup kilang ubat gigi dia

Abd Razak: superhero...

sahromnasrudin: uih... idop untuk makan ke, makan untuk idop ni

NICK IRFAN: independent...

munna berkata: lemak berkrim... hari-hari pekena yang tu, dorang jemu juga

Jejaka Desa: amin!!!

Miecyber: ayahnya dulu susahh

Aanas: aiseh... jaga anak lelaki, kena le tegas sikit

zulkbo: jaga badan ke?

shaniza: huh... sesuai dengan tugasnya tu

azieazah: kalu berjiran, nampaknya slalu kena pinjam roti... stok manjang tak cukup

si para para: hero memang slalu dapat nama

kiwi: ngeh3x tak sama ke masa kecik dulu?

Mohamad: besanya ilmu yang sama kita turunkan pada anak-anak kita

ckLah@xiiinam: huuu kekadang nak luruh jantung

Sham: kena peringat sokmo, sapa lagi kalu adik-beradik tak tolong dorang

Kakzakie: memang pon... dorang tak pnah rasa susah... tu yang payah

relevan: roti balak dari melaka tu meang sedap pekena dengan air kopi

Reply
avatar
20 Januari, 2011 22:55

huhu..
samalah.

sekali beli kengkadang tu dekat tiga ke empatbelas hengget ! Tak sampai 3 hari habis. bukan anak aje lah; ibu&abah pon join jugak..

Kat rumah ni ada lagi bai-roti naik motor. Macam-macam roti ada..

Reply
avatar
cemomoi
Admin
24 Januari, 2011 14:35

azrina: kitorang bukan takat anak-branak yang balun... ikan pon samaaaa

Reply