Isnin, 17 Januari 2011

kalu takleh trima, lakarlah sejarah hari depan

ngeh3x... sebenonya dah brapa hari dok upload video nih. berhempas-pulas dok upload tak lepas juga, rupanya saiz beso sangat... dari 300 lebih/10 minit terpaksa la diedit semula jadik bawah 100mb/4 minit mboh tiga pat hari mengerjakannya. tak bule juga last tukar format bagi kecik sikit saiznya. so agak tak bagus le sikit yea.

...

bermenjak-menjak ni masih heboh gak pasal 'paria' dalam silibus sastera sekolah kita yea. susah juga nak terima hakikat pahitnya sebuah sejarah. hari ni aku nak kongsi sikit pengalaman masa gi singapura tahun lepas. cerita tentang kepahitan sejarah: kesusahan, kesedihan dan penghinaan yang kemudiannya bertukar menjadi suatu azam kuat terpasak kemas memanjat di celah-celah rimba manusia yang gelojoh. benih azam itu akhirnya menjadi buah yang ranum dipetik anak cucu dorang.
video
teringat kata-kata sorang fasilitator motivasi masa tingkatan 5 dulu: "contohilah pokok di rimba raya, yang terpaksa bersaing idop untuk mendapatkan cahaya mentari. jangan jadi seperti pokok bunga di halaman, dibaja dan disirami saban hari tapi tetap cenggitu jugakkk..."

22 orang adijauhari:

:: noremy anak rahmat :: berkata...

follow & blogwalking..

mehla jenguk blog ai..

salam kenal!(^_^)

Temuk berkata...

Assalamu'alaikum CEMOMOI

Benar juga kata fasilitator tu. Bunga di pasu jadi terlalu manja. Air & baja dianggapnya hak, bukan keistimewaan yg lambat laun akan jadi tiada. Bunga di pasu sebenarnya amat lemah, berbanding pohon di hutan belentara. Bunga di pasu kena bangun, tak begitu?

Nida berkata...

Kadang-kadang kepayahan dan keperitan hidup membuatkan seseorang menjadi lebih tabah dan kuat....

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..jika pendidikan dipolitikkan akan punahlah generasi kita huhuhuhh

azieazah berkata...

Pokok bunga yang hanya tahu istilah cantik, tapi nak cari air sendiri pun tak pandai, hanya harap ujan dan disiram orang semata...

Berapa ramai pula yang lupa sejarah tapi cuba nak cipta sejarah yang tidak masuk akal?

Aanas berkata...

salam tuan cemomoi,
terkesima ngan kata2 fasilitator tuh.. betapa benarnya... benar juga kata2, banyak sejarah orang kaya bermula dari sebuah kemiskinan.. bak kata orang, bukan senang nak senang..

akuanakpahang berkata...

Salam singah lepak2 hari senin yang kalut :(

iqbalsyarie berkata...

Internet lambat la.. takleh tengok vid. tapi saya suka dengan kata2 fasilitator tu ;)

Abd Razak berkata...

Assalamualaikum...

Barangkali tiada saingan di halaman rumah membuat pokok bunga tetap begitu, tidak sepertinya di rimba..

zulkbo berkata...

salam..
tak abih lagi
isu Pariah tu yek?
memang pahit de telan
kenyataan..

si para para berkata...

kenapa ada yang bakar buku..
tu kerja sia sia..
buku untuk di baca..
sejarah tetap tak boleh nk ubah..
kenapa baru sekarang bising2 pasal ni..

sejarah tak pernah tipu kita.
tapi kita yang selalu tipu sejarah.

si para para berkata...

video yg ringkas tapi padat dengan sesuatu yg berharga..

Sham berkata...

amboi mendalam sungguh kata2 fasilitator tu ye...

shameel Iskandar berkata...

nak tgk video tp blom dpt sbb internet slow sgt.

"contohilah pokok di rimba raya, yang terpaksa bersaing idop untuk mendapatkan cahaya mentari. jangan jadi seperti pokok bunga di halaman, dibaja dan disirami saban hari tapi tetap cenggitu jugakkk".

saya setuju sgt dgn kata-kata ni. Utk hidup kita kena berani dan kadang2 memaksa diri utk melangkah dgn mara. zaman memanjakan diri sudah berakhir. Tapi hakikat itu tak semua org kita faham.

deena farhana berkata...

bagus fasilitator tu..

Ati Masrif berkata...

salam cemomoi,

wah..bagus kata2 motivasi tu
harus ni hafal

Kakzakie berkata...

kakak lahir dari keluarga susah. lihat saja nama ayah kakak. tak ada scholarship walau kami tidaklah bijak tapi kategori top jugalah disekolah...

alhamdulillah tak perlu baja percuma dan siraman percuma kami juga berjaya dalam membina hidup.

p/s: bila keperluan hasil dari peluh sendiri usahanya akan berlipat-kali ganda.

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

maksud yang mendalam kata fasilitator tu..

NICK IRFAN berkata...

menarik kata2 pasal pokok tu

Werdah berkata...

Salam cemomoi

Kehidupan pokok yang perlu diteladani.. jika nak lebih kena usaha lebih..

Sejarah memang tak boleh diubah.. pelbagai ragam sekarang ni..

Cikgu Jang .. berkata...

salam..
itu menunjukkan politik kaum india sudah samakin matang...

cemomoi berkata...

assalamualaikum;

kali kedua jawab ni. itu ari hilang.. malas nak buat balik..

noremy anak rahmat: tima kasih join keluarga seni... jangan lupo amik lencana tu

Temuk berkata: hee asik tunggu subsidi je

Nida: ramai yang berjaya kerana kesusuahan idop.. malangnya bebudak kita banyak yang amik negatif

sahromnasrudin: dah takde menda nak buat le tu

azieazah: gamaknya rasa sejarah akan berulang tu yang nak buat menda pelik tu

Aanas: antara petanda kiamat, orang yang dulunya papa kedana kendiannya jadik kaya raya

akuanakpahang: heee tima kasih sempat juga lepak sini walopon kalut

iqbalsyarie: ala dorang bersyair mempelbagaikan teknik dakwah

Abd Razak: dalam tak sedo tuan jadik khadam

zulkbo: trauma gamaknya

si para-para: ntahnya, taknak bagi kat koi ni buku tu.

jangan sesal pada sejarah, belajar le dari sejarah. harap ada pengajaran buat kita dari falsafah cina tu

Sham: terkesima... koi ingat sampai sekarang

shameel: kita mulakan dari kluarga kita

deena: harap Allah pelihara idopnya dan kita semua dunia akhirat

Ati: saya pon ingat lagi walopon dah dekat 20 tahun berlalu

Kakzakie: sama la kita. kesusahan tu yang jadik motivasinya

azrina: banyak pengajaran tu

NICK IRFAN: tertarik?

Werdah: ye tul tu... al-Quran pon banyak sebut crita sejarah supaya kita amik iktibar

Cikgu Jang: harap gitu le, jangan sampai huru-hara kang takut terlentang...