Khamis, 20 Januari 2011

cucuk untuk dekat dengan tuhan

Post oleh : budak cemomoi | Rilis : 9:32:00 PTG | Series :
SUFI (Damasutra)

sufi selangkah tirai kasihmu ku buka
engkau serahkan cinta hingga dirimu tiada
kasih sufi kau rela pilih derita di dunia
biar rebah dihina kau tak berubah

kau menguasai selautan
yang tersembunyi di genggaman
nafi dan isbat kau sandingkan
sebagai tali pegangan

sufi kau hilang di pandangan
ada di dalam kenikmatan
engkau dan Dia pasti tidak akan terpisah
andai tertutup tirai sufi
yang terang tidak nampak terang
inilah siksa menyakitkan sepanjang jalan

inginku tempuh titianmu
dari kekasih ke kekasih
pengabdianku bersamamu kasih
biar rebah dihina kau tak berubah


sapa reti nyanyi lagu ni, tolong nyanyi kuat-kuat... kuat lagi! kuat lagi! tak dengo la pulak.

sebab tajuknya pon semua sedia maklum, jadik takyah le tafsir. cuma nak bagitau tentang kalimah 'nafi' dan 'isbat' tu je.

dua kalimah tu disandingkan, nafi: la ilaha, isbat: ill Allah. lalu tenggelam le dia dalam alam fana. ibnu rumi kata, dia bersatu dengan Penciptanya. ada orang kata itu wahdatul wujud, wallahu a'lam.

pssst: err faham ke ni... takpe. insyaallah ada kesempatan, kita sambung dengan cerita sufi nanti

google+

linkedin

17 orang adijauhari

Tulis orang adijauhari
avatar
20 Januari, 2011 22:26

Berkabus juga kawan pon.. apa pun lagu tu mmg sedak didengor :)

Reply
avatar
20 Januari, 2011 22:32

....ada projek 'kereta kabel' dekat Gua tu, bernilai 10 juta....fuhhh! Layankan sajalah nampaknya...

Reply
avatar
20 Januari, 2011 22:52

lorr..

memang tak faham lah..

Reply
avatar
20 Januari, 2011 23:53

salam.

Ttg wehdatul wujud atau kesatuan dgn Tuhan ni telah diharamkan oleh majlis fatwa kebangsaan.

Dr Abdul Fatah Haron Ibrahim( panel akidah jakim) telah menulis sebuah buku tentang hal ini.

Reply
avatar
NICK IRFAN
Admin
21 Januari, 2011 00:15

eh! lagu ape ni xpnh dgr pun?

Reply
avatar
Tuan Din
Admin
21 Januari, 2011 10:13

cemomoi tu apa maksudnya?

Reply
avatar
21 Januari, 2011 10:54

assalamualaikum..sy suka lagu nie..popular maser saya darjah 5 huhuhuhh

Reply
avatar
kiwi
Admin
21 Januari, 2011 11:25

kiwi pn x pernh dgr gk..kne download dgr bru leh nyanyi..hihi ^^

Reply
avatar
azieazah
Admin
21 Januari, 2011 11:56

Kumpulan Damasutra tu top awal 90-an. Sekarang dah pecah kot, kan?

Perkataan sufi tu pun I tak tau nak hurai. Jadi tolonglah sambung nanti.

Reply
avatar
zulkbo
Admin
21 Januari, 2011 12:11

salam..
mendalam maksudnya tu
ermmm..gambo tu apa
ke hei tido cenggitu?
haha..

Reply
avatar
maCy
Admin
21 Januari, 2011 13:27

deep mening ni~

Reply
avatar
ikan emas
Admin
21 Januari, 2011 13:37

tapi ada yg suka muzik tapi tak tau pun maksud lirik yg ditulis...

sebanrnya byk lagu-lagu lama dan baru yang punya makna samada patriotik ataupun isu ketuhanan..
idup Rock!!!!!

Reply
avatar
cemomoi
Admin
21 Januari, 2011 17:14

assalamualaikum:

akuanakpahang: huuu tu blom crita wahdatul wujud... mau pana cam orang dengo khutbah

ckLah: bako buku je dapat keta kabel ke?

azrina: ngeh3x nak blajo makrifat kena setl syariat dulu

shameel: tul tu... baca buku dr fatah pon peneng kepala dibuatnya

NICK IRFAN: usah peneng... donlod je kat utiub

Tuan Din: heee tu tanah tumpah tu...

kalu nak tau crita sejarah, kena buka http://cemomoi.blogspot.com/2010/08/eksklusif-sempena-merdeka.html

sahromnasrudin: ooo mesti zaman tu blom kenal cinta lagi tu

kiwi: eelok le tu... kekadang kita ni ingat lagu jiwang je.. sebenonya lagu ketuhanan tu

azieazah: dah terbarai le kot.

nak crita sangat pon tak reti mana... kira sufi ni orang yang idop simple dan slalu dok kata atau melahirkan puisi yang pelik-pelik untuk gambarkan hubungannya dengan tuhan... kalu abu ya dulu dia kata jumpa nabi dalam jaga

zulkbo: tengah dalam fana le tu

maCy: memang pon.. cuma kita ingat lagu jiwang

ikan emas: ngeh3x asal mendayu-dayu je lagu cinta kat awek... hentam saja la labuuu

Reply
avatar
Aanas
Admin
24 Januari, 2011 16:01

salam tuan cemomoi,

tak fahammm... lirik tu..
tolon hurai..

oh ya kita selalu tertidur masa ustaz ajo kitab al-hikam, sebab tak faham lerr.. ade kene mengena ker?

Reply
avatar
cemomoi
Admin
24 Januari, 2011 17:15

aanas: uih payah juga permintaan tu sebab koi ni bukan orang yang patut bercakap hal kesufian

kita amik contoh rabiatul adawiah le. lebih kurang, dia kata "ya Allah Engkau lemparkan le aku ke neraka kalu aku beribadat kerana nak masuk syurga atau aku takut kat neraka-Mu. aku perhambakan diri kerana aku mencintai-Mu dan aku tak perlukan syurga untuk itu atau neraka untuk mengancamku supaya aku patuh pada-Mu."

orang sufi akan sampai satu tingkat 'hakikat dan makrifat' yang ia seolah-olah berhubung terus dengan Allah. ibarat kalu kita cinta kat seseorang, kita bertemu dengan dia lalu kita tenggelam dalam keasyikan dan tak peduli pada sekeliling. kalu orang yang dilamun cinta, masa ni la akan kluo bahasa puitis dia. dan bagi para sufi, kata-kata dorang yang menggambarkan keasyikannya itu sukar ditafsirkan dengan pemahaman kasar. (tengok bait ke-3 dan 4 tentang keasyikan dorang tu)

sebab itu bila ibnu rumi kata dia bersatu dengan Allah, dia dihukum sesat... sedangkan bila orang bercinta pon kata "lautan api sanggup kurenang," "tak nampak orang nampak atap rumah pon jadik le," "kau dan aku menjadi satu (heh ni lirik lagu rap tajuk menda yea) wallahu a'lam le

Reply
avatar
Aanas
Admin
26 Januari, 2011 13:24

waduh, panjang lebar huraiannya.. faham tu faham, cuma kat akal jer.. tak rasa kat hati..of coz la kan, bukan kata rabiatul adawiyah, bayang2 nya pun idak.. suka baca kisah dia.. timer kasih bersusah payah tolong hurai..

Reply
avatar
cemomoi
Admin
26 Januari, 2011 15:39

aanas: harap dapat membantu... apa pon kita kena blajo syariat dulu baru le bole g jauh. banyak orang nak nampak hebat kununnya so terus short cut. kendian dok peleceh orang lain belajo kulit je, yang dia belajo isi...

Reply