Khamis, 14 Oktober 2010

mumia tadak laaaa

malam tadi depan hotel ada eksiden... aku dengo, bedebommm! terus terpa ke tingkap. sebiji keta suv langgo keta lama dok parking tepi jalan depan kedai mamak. apa lagi, orang yang minum kat sini abih pakat dok kerumun la. gamaknya dia gabra, try nak lari. heh! pintu tak kunci, polis pon ramai lepak situ... kantoi la.

...

banyak tul koleksi uncle ni. kalu korang tengok mesti rambang mata. macam-macam ada. kamera yang p. ramlee guna masa crita 'masam-masam manis' pon ada.

ikut ceritanya, mamu haji mustakim ni anak kepada peniaga barang lama sejak 1950-an lagi. dok hari-hari tolong paknya, dia pon minat dengan semua barang antik ni. kendian dia sambung bisnes ni sampai la tahun-tahun 1980-an dia berenti berniaga barang tersebut dan mula menyimpan sebagai koleksi peribadi.

la ni, dia dah buat rumah 3 tingkat untuk isi koleksi tu. bila tanya kat mami, "tadak rasa apa-apa ka mami?" "uih! mami kalu tadak mamu, tak mau tidoq sini!" dah macam-macam dia nampak dan rasa. cuma mamu kata, "biaq pi la dia, bukan kita dok kacau dia...."

"anak-anak mamu tak brapa minat semua menda ni..." "takpe, mamu bagitau je, kalu tadak tempat nak isi, nanti kami mai dok punggah semua" heh, kami bodek abih nak dapatkan barang mamu. mamu pulak dengan murah ati sedekahkan banyak juga untuk diletakkan di sebuah galeri yang bakal kami bangunkan kelak.

dulu aku datang, rumah mamu nampak berseri, tapi kali ni kurang sikit... aiseh! anak mami tadak la pulakkkkkk

13 orang adijauhari:

zulkbo berkata...

salam..
memang klasik betul
gobek sireh tu..orang buat
iu duit kalau jumpa..he he

Fello Ariza berkata...

cme simpan koleksi duit lame je..hehe

sahromnasrudin berkata...

masa saya nak gi kjer td pun ada eksiden..mati katanya ...tapi bukan org yg mati, tapi kucing yang dilanggarnya mati huhuhuhuhu

mahira oya berkata...

pi mai pi mai tang tu

akuanakpahang berkata...

Hehehe.. goner ada antu ke duk melekap kat barang antik nei heheh..barang lama mesti ada yang kenan tak gitu?

NICK IRFAN berkata...

wah! byk barang purba susah nk dpt ni... mne dia dpt?

deena farhana berkata...

dah lama xmai sini..maaf byk2 ye..suka brg antik ke..hmm..sy suka juga tgk tp nk kumpul wat koleksi xtfikir lak lagi..hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

wah.. kalau digilap berkilat tu..
kalau bagi feree mmglah mau...

pelangi anak berkata...

Barang-barangnya mirip dengan punya nenek saya, yg juga mengoleksi barang-barang serupa. Tapi koleksinya cuma terdiri dari beberapa barang saja dalam satu korak kecil. Mungkin lebih tepat disebut warisan atau peninggalan daripada koleksi, Soalnya nenekku cuma punya ya satu kotak itu aja, he....he....hehe..

shameel Iskandar berkata...

mmg best hobi mengumpul brg lama/antik ni. Tapi kosnya tinggi.

Werdah berkata...

Salam.

Nak kena betul-betul rajin, jika nak kumpul barang-barang ni.. ya lah lain udang lain garam kan.. pelbagai hobi orang..

Zezebel berkata...

Waaaaaaa....
Cerita la sikit cemomoi nak buka galeri apa?

cemomoi berkata...

assalamualaikum:

zulkbo: gobek tu memang payah nak jumpa tu

fello ariza: ooo sama la kita

sahrom: innalillah, dah situ ajalnya

mahira oya: mai la...

akuanakpahang: ramei hok berkenan termasuk antu kaki kapur

nick irfan: tanya banyak mana duit, bole je dapatttt

deena: baik tengok dari simpan, kang takut tak cukup makan le pulak

azrina: kalu dapat free lagi le meghelik ati

pelangi anak: eelok le simpan buat warisan keluarga, khabarnya ramai yang memperoleh barang ini dari sana

shameel: kalu duit terlenbih bole le fikirkan..

kak werdah: sakit juga dengo cerita orang yang tak minat tapi terpaksa kongsi dok dengan orang begini...

zezebel: dah launch baru la bule crita.... saboooo